Gå till innehåll

Tranellsläp militärt/civilf.


Rekommendera Poster

Underkänd pga kopplingsanordning....

I bilprovningens reglemente stod de att släpvagn SKA ha kulhandske 50/60mm under 3500kg å 60mm över 3500kg.

Eftersom han inte hittade något om ögla och de stod att släpvagn SKA ha, inte bör ha eller liknande så blev de underkänd.

Så nu ska jag hitta information om att de är okej med ögla så tar han på sig å ändra de..

Men jag gav han 5st registreringsnummer på tranellvagn släp som är godkänd med ögla men han kunde inte se vart vilken station dom var besiktade på för å kunna ringa den besiktnings ingenjöreren som godkände något av dom...
 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista minutenfix inför omregbesiktning imorgon.

 

Fick ju nedslag på saknad sidobelysning och främre reflexer (vita).

 

Blev Biltemas sidobelysning (LED) som också fungerar med 10-30V (alltså både med civil 12V-bil och terrängbilens 24V).

 

post-9208-0-24518300-1522773404_thumb.jpg

 

Fick också tips sist att skyltbelysningen lös för mycket bakåt (vitt ljus) för att kunna bli godkänd. Lite snyggt mörkt nagellack fixade det problemet.

 

post-9208-0-43058500-1522773407_thumb.jpg

 

När jag höll på insåg jag att stänklapparna torkat och den ena helt gått av. Köpte en 50cm bred för lastbil på Swedol jag skar av på mitten och monterade.

post-9208-0-43683800-1522773390_thumb.jpg

 

post-9208-0-66895400-1522773394_thumb.jpg

 

Hoppas på bättre lycka imorgon, med mycket röta kanske jag kommer igenom även en kontrollbesiktning med mina gamla ruttna däck.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-03 på 17:15, Svana säger:

Du fick den där XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX,, EDIT: Ej tillåtet att hänga ut folk, Negativa kommentarer, blir inte bra för någon.

Nä jag fick nån gubbe på bilprovningen i Vänersborg..

 

Har skickat iväg dispens ansökan nu iallafall...

Men vem vet hur lång tid de tar innan ett beslut är taget. ..

 

Hoppas de går bra i morgon tamaz😀

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick bra! Tyvärr kunde han inte få fram ett registreringsnummer på en gång, det krävdes manuell hantering från Transportstyrelsen. Besiktningsingengören ska ringa mig under dagen när han fått regnummer så jag kan boka in en kontrollbesiktning.

 

Eftersom det var en efterkontroll kom ingengören ut och kontrollerade bara den sidobelysning och de reflexer som saknades, sen följde cirka 30min  pappersarbete på kontoret innan det var klart.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underkänd pga kopplingsanordning....

 

I bilprovningens reglemente stod de att släpvagn SKA ha kulhandske 50/60mm under 3500kg å 60mm över 3500kg.

 

Eftersom han inte hittade något om ögla och de stod att släpvagn SKA ha, inte bör ha eller liknande så blev de underkänd.

 

Så nu ska jag hitta information om att de är okej med ögla så tar han på sig å ändra de..

 

Men jag gav han 5st registreringsnummer på tranellvagn släp som är godkänd med ögla men han kunde inte se vart vilken station dom var besiktade på för å kunna ringa den besiktnings ingenjöreren som godkände något av dom...

 

 

Kuken...

Bilprovningen i Hammar, Kristianstad godkände min tranell med ögla.

Dock så är dom numera Besikta, så det är kanske svårt att få tag på han som reggade min släp.

Men vill du prova så hänvisa till XTY 148.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänvisade till 5st tranellsläp med ögla.

Utskrivet från transportstyrelsen.

 

Han brydde sig ikke. Har nu i efterhand fått reda på att han är hopplös att ha å göra med... no shit...

Eftersom släpet nu är underkänt så är de inne i systemet och spelar ingen roll om jag åker till annan station för anmärkningen kvarstår.

Så nu är de bara ge sig fan på att få igenom den

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att besiktningsgubben inte tycker att det är godkänt med ögla, så har han inte rätt att underkänna ett fordon om det är godkänt.

Personligen så hade jag kallat ut stationschefen och rett ut detta.

Har själv gjort detta ett par gånger där besiktningsmannen gett sig fan på att han hade rätt trots att jag visste att han inte hade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om ursprungskontrollen går igenom betyder det att du lyckats styrka att det är från 1960-talet, då ska det följa reglerna för släp år 196x, och på så sätt få en massa undantag från nyare regler som tillkommit senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick hem registreringsplåten igår, var osäker på om det behövde beställas manuellt, men det skickades automatiskt efter godkänd registreringsbesiktning.

 

Chansade och bokade en kontrollbesiktning trotts att däcken säkert är 50 år gamla, knappast runda, och har bra med torrsprickor. Jag tänkte att bättre att prova så jag vet om det är något mer som behöver fixas medan jag väntar på nya däck. Vet inte om jag ska vara mest glad eller rädd när släpet gick igenom med blanka papper.

 

post-9208-0-84823000-1523363538_thumb.jpg

 

Någon som har tips på var jag kan hitta en extra uppsättning fälgar till släpet? Har stämt av med transportstyrelsen och regeln om att släp bakom bil med dubbdäck också måste ha dubbdäck trumfar undantaget att fordon över 30 år inte behöver ha vinterdäck.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska så säker på att det är vanliga VW fälgar -67 satt på bla bubblan, bussar, Porsche 356 med olika bredder och offsett,

 

Tex https://www.blocket.se/vi/78519746.htm

 

Det som jag tycker är lite märkligt är att det verkar som en del har 14" och andra 15" på sina Tranell.

 

Jag har iaf orange 15" :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken fin annons! Perfekt med två, och i närområdet. Kommer bli en riktigt fin färgcombo med orange släp med ljusblå fälgar. Tack för tipset. :D

Och om clipsen till navkapslarna är trasiga och du vill använda kåpor så finns nya här ðŸ˜

 

 

http://www.classicvw.se/clips-navkapsel-med-nit-t1-65-t2-70-1-falg-5-st-/product_details.php/products_id/1034

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fälgarna inhandlade och däck beställda. Efter mycket letande och funderande slutade det med 2st Cooper DISCOVERER A/T3 205/70TR15 till de nya fälgarna som sommar/terrängdäck. Förhoppningsvis överlever de att släpas ut i skogen bakom terrängbilen bättre än vanliga bildäck. Hoppas dessa passar bra på släpet.

 

Till vintern (eftersom jag behöver dubbdäck om jag ska dra den bakom bil med dubbdäck) blev det ett par billiga Hankook Zovac HP W401 185/80QR14 som är något mindre än originaldäcken men det får vara så.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag ringde de en man från transportstyrelsen.

 

Han ville ge dispens för ögla, men.... då blir släpet kopplat till min bil i registreringsbeviset och får inte dras av någon annan än min bil.

Det är ju hel kass om man vill sälja släpet eller dra med någon annan bil.

 

Så gav han ett par registreringsnummer på släp som var reggade med ögla.

Då tystnade han... för han hade sekunden innan sagt att de är inte möjligt.

Så han ville kolla med sina kollegor å återkomma, men har en känsla av vilket håll de luta

 

Får jag inte igenom att släpet får en "allmän" dispens utan blir kopplad till min bil så kommer jag skita i detta ett bra tag framöver.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då håller vi tummarna!

 

Själv monterade jag vanlig handske men funderar på att göra som Jens skriver och skaffa ett till, fast ett skogsdrag med öggla snarare än ett besiktningsdrag. I skogen är det fördel med öggla och roterbar krok, samt att originakroken på 11:an inte sticker ner lika mycket, så mindre risk att köra fast eller böja kofångaren om draget tar i något hårt. Mitt släp har justerbar dragstång, så den är redan delad och på så sätt enkelt att byta draget om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte ögglan kvar hemma (kapade bort den och cen ligger vid 11:an).

 

post-9208-0-57033800-1524647362_thumb.jpg

 

Här ser du hur den såg ut innan, underlägget på skrivbordet har måttangivelser (de stora fyrkanterna är 5x5 cm). Av bilden att dömma är ögglan runt 10cm i diameter i ytterkant och runt 2cm tjock i godset.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt så ville dom endast bevilja ögla om släpet blir kopplat i registreringsbeviset till enbart min bil..

 

Å de känns de inte värt att registrera in för flera tusen å sen kan man bara dra de efter en enda bil.

 

Nä får nog bli att göra som tamaz .. sätta på kulhandske..

 

Så man kan sälja de i framtiden om man skulle vilja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...