Gå till innehåll

Tranellsläp militärt/civilf.


Rekommendera Poster

Gäst sven pa landet

Kul med en till Tranell-tråd! Jag har också en av dessa vagnar och det är nog det bästa släpet jag haft. Mitt släp har gått som saneringsvagn på Sandvik i Sandviken och var oreggat när jag köpte det, men det var inga konstigheter att få igenom det. Vet vart det står ett till släp med plastkåpa och en skylt i bak där det står "Skogsbrandsmateriel", reggat och klart, har dock inte kommit mig för att fråga om det är till salu....

Reggad med kula eller krok ?  (ja både din och den andre.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser kåpan ut?

 

Jag har beställt en kulhandske till dragstången. Blev den mest overkill-variant man kan hitta, för 3500kg-släp med 350kg kulvikt! Var inte så lätt att hitta en handske för 60mm-rör, det var antingen en för 750-släp som såg ut att vara gjord av folie eller denna. Skillnaden i utförande matchade inte priset, med frakt kostade denna det dubbla, men jag tänker att det inte skadar om man ska försöka släpa med sig åbäket ut i terrängen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sven pa landet:

Bägge är reggade med kula och bägge har den där ganska kraftigt krökta svanhalsen till dragstång. På min har det dock suttit ögla från början, men den sågades bort för många år sen.

 

Tamaz:

 

Röd plastkåpa med luckor på sidorna samt lasträcke på taket. Har inte haft möjlighet att spana närmare då den står på inhägnat område.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått lite gjort i helgen.

 

Kapade av dragstången:

post-9208-0-01883500-1505650533_thumb.jpg

 

Jag vet inte vem som designat de här släpen, dragstången har 10mm godstjocklek! För ett släp med 900kg totalvikt? Känns bra med gedigna grejor om man vill försöka släpa med det ut i spenaten.

 

Tyvärr har jag inte alls vettiga förutsättningar för att göra sånt här jobb, så istället får man kasta pengar på dyra vassa borr som man sen chippar till höger och vänster. Har man tur får man klart de få hål man behöver innan borren är slut. Att borra 12mm hål i så här tjockt gods, som dessutom är runt, med en batteridriven handhållen maskin är ju inte de bästa förutsättningarna. Är nöjd med att resultatet blev så pass bra. Röret är lite mindre än vad handsken är designad för (60mm) så det glappar lite. Ska se om det går att lösa genom att shimsa in nån plåt mellan, eller med brickor vid bultarna bara.

 

post-9208-0-54648100-1505650533_thumb.jpg

 

Ser ju inte så dumt ut!

 

post-9208-0-33712000-1505650534_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjusigt!

Kul med framsteg!
Herregud vilken över dimension på materialet.. Ändå är den inte så tung när man puttar runt de för hand tycker jag!

Själv har jag fått målat ram å chassi samt två flak-lämmar.
Ska försöka hinna måla dom två sista i veckan.
Samt dragit nytt elsystem.

Återstår:
skaffa ny flakbotten.
Sedan Registreringsbesikta!
Blästra å måla 15"s fälgarna.

Samt nya däck... Nån som har monterat större däck på sitt släp som har någon storlek att föreslå?

dsc-0456.JPG
dsc-0454.JPG

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fick en fundering... När man ska Registreringsbesikta så får man ju välja totalvikt, eller ja.. Den får ju inte överstiga vad släpet är konstruerat för från början..

 

Lätt släp är likamed =

Släp med totalvikt på max 750 kg.

eller

Släp där totalvikten för bil + släp är max 3,5 ton.

(Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt togs bort 19 januari 2013)

 

Men som jag har B96 utökad b behörighet så ligger ju gränsen på 4250kg istället för 3500kg.

 

Då borde jag ju kunna regga mitt släp följande.

 

Min tgb totalvikt 3300kg(max släpvagnsvikt 1500kg)

Släp 950kg

Sammanlagt 4250kg

 

De måste ju funka eller tänker jag fel?

 

Sen enligt typskylten på släpet så är totalvikten 900kg.

Så det är väl lättast å ta 900kg istället för å bråka om beräkningar på Axeltryck osv för dom sista 50kilona..

 

Men de borde väl bli lagligt ekipage att dra på B96?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att om du skall kunna köra 80km/h med den så får max totvikt vara 750kg obromsat...

Detta fick jag fram efter en snabb googling

 

 

Vad är högst tillåtna hastighet med obromsad släpvagn?

 

40 km/tim är högsta tillåtna hastighet med en obromsad släpvagn, vars totalvikt (eller tjänstevikt om vagnen inte är lastad) överstiger halva dragfordonets tjänstevikt.

80 km/tim är högsta tillåtna hastighet med en obromsad släpvagn, vars totalvikt (eller tjänstevikt när vagnen inte är lastad) inte överstiger halva dragfordonets tjänstevikt, dock högst 750 kg.

 

Du har nog rätt..

Det är dom sista orden här som sabbar de hela..

Högst 750kg obromsat i 80km/h

 

Saken är biff... De blir 750kg istället.. Tack

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rätt bra koll på detta. Jag har inget B96 så jag har efterforskat rätt mycket för att komma fram till vad behöver för att få dra släp bakom 11:an, och huruvida jag borde skaffa ett Utökat B (B96) eller BE.

 

Vi börjar med dragbilen, eftersom totalvikten på en 11:a är så hög (min 3300kg) blir det snabbt över 3500kg med släp. Skulle jag skaffa B96 får jag alltså ha 4250kg totalvikt, där släpvikt är max 950kg. Med BE får man teoretiskt dra 3500kg, men så mycket dragvikt har inte min 11:a.

 

Detta är vad jag hittat på Transportstyrelsen:

B-Behörighet:

  • Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3500kg.
  • Du får dra en lätt släpvagn med en totalvikt av högst 750 kg.
  • Du får även dra en släpvagn med en total vikt som är högre än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500kg.

 

Observera skillnaden mellan punkt 2 och punkt 3! Förutsatt att personbilen eller den lätta lastbilen har en totalvikt av högst 3500kg (så den får framföras med vanligt B-kort) får man alltså alltid dra "en lätt släpvagn" med totalvikt av max 750kg oavsett om den sammanlagda totalvikten överstiger 3500kg.

 

Skulle jag ta ett utökat B-kort (B96) får man alltså bara dra ett 200kg tyngre släp, vilket inte riktigt känns värt. Har jag dessutom ett 750-släp är det fritt fram för alla med vanligt B-kort att köra hela ekipaget om det skulle behövas, ex.  vid sjukdom eller annat.

 

Tillbaka till diskussionen om släpets totalvikt vid registrering:

 

Eftersom släpen är obromsade så blir totalvikten automatiskt nerskriven till 750kg vid registrering, och får på så sätt framföras i 80km/h förutsatt att bilens tjänstevikt är minst dubbla släpets totalvikt. I detta fall 1500kg (inga problem för en 11:a).

 

Det går rent teoretiskt att få släpets totalvikt lägre än så, men då måste man byta något på släpet. Exempelvis handske eller däck/hjul till något som inte klarar av 750kg, och därav få en lägre totalvikt. Enligt den fordonsingengör jag pratat med kan detta vara problematiskt då de flesta handskar är för 750, och hjul som inte klarar 375kg/st är oftast inte godkända för väg, så detta är oftast ett sätt att få ner släpvagnsvikten till 750kg, inte under. I vårt fall är det inget problem eftersom vi saknar broms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

 

"Detta är vad jag hittat på Transportstyrelsen:

B-Behörighet:

  • Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3500kg.
  • Du får dra en lätt släpvagn med en totalvikt av högst 750 kg.
  • Du får även dra en släpvagn med en total vikt som är högre än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500kg.
Observera skillnaden mellan punkt 2 och punkt 3! Förutsatt att personbilen eller den lätta lastbilen har en totalvikt av högst 3500kg (så den får framföras med vanligt B-kort) får man alltså alltid dra "en lätt släpvagn" med totalvikt av max 750kg oavsett om den sammanlagda totalvikten överstiger 3500kg"

 

 

Nja, detta håller jag inte med dig om...

Det står ju ganska tydligt.

 

"Du får även dra en släpvagn med en total vikt som är högre än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500kg."

 

Sista meningen säger att:

förutsatt att totalvikten på ekipaget inte överstiger 3500kg.

 

Du läser mellan raderna:-)

 

Dvs du får inte ens dra ett tomt Tranell släp efter en 11a bil...

Här är anledningen.

Tgb 11 totalvikt 3300kg.

Tranell släp totalvikt 750kg

Dvs 4050kg.. Och då är du över 3500kg.. B96 eller Be gäller.

 

Observera har du B kort så räknar dom på totalvikten! Inte tjänstevikten eller bruttovikten vid lastat släp. De står tydligt att TOTALVIKTEN På bil OCH släp inte får överstiga 3500kg på B kort..

 

Vi kanske ska diskutera detta i en annan tråd för sånna här diskussioner kan bli hur långa som helst :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, totalvikten spelar bara roll på släp över 750kg, vilket står i punkt tre. Jag har verifierat detta med Transportstyrelsens släpvagnskalkulator också genom att knappa in en stor jänkare (typ suburban eller liknande med totalvikt över 3 ton) + ett "lätt släp" med totalvikt 750kg, inga problem på B-behörighet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de stämmer fan...

 

Reg nummer lånade från blocket.

 

Kollat på släpvagnskalkylatorn.

 

Bil lt35 totalvikt 3500kg

JGB139

 

Släp 750kg

Wdf 169

 

De står att man får framföra på B behörighet.

 

Hm.. Jag ger mig.. Jag har inga problem med å erkänna att jag har fel...Du har rätt! :-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, totalvikten spelar bara roll på släp över 750kg, vilket står i punkt tre. Jag har verifierat detta med Transportstyrelsens släpvagnskalkulator också genom att knappa in en stor jänkare (typ suburban eller liknande med totalvikt över 3 ton) + ett "lätt släp" med totalvikt 750kg, inga problem på B-behörighet.

Det er samme type regel i Norge.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

Tror det är krav på att reflexerna på släp är triangulära, det ser ut som de som sitter på släpet på bilden är samma rektangulära typ som på terrängbilarna. Vet inte om det är skillnad på reglerna för släp från 60-talet men kan vara värt att investera 30kr på rätt reflexer innan regbesiktning. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring Polisens trafik enhet, eller ännu bättreTransportstyrelsen. Statliga- officiellamyndigheter är skyldiga att bistå med upplysningar och tolkning av regler mot allmänheten. De ger dig kanske inga råd men kan säga Om det är rätt eller fel utifrån regelverket.

Bra exempel på en myndighet som insett sin roll är Skatteverket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...