Gå till innehåll

Tranellsläp militärt/civilf.


Rekommendera Poster

Gäst sven pa landet

När jag skulle in med mitt släp, tipsade signaturen Bajon1 mig om se upp så inte reflexerna hade blivit "blekta av ålder", jag klistrade då på "nya" utan på de gamla (se bilderna) har ännu ej fått någon kommentar från vare sig polis eller besiktning.

post-6449-0-07110300-1507141040_thumb.jpg

post-6449-0-42325400-1507141051_thumb.jpg

post-6449-0-39679600-1507141063_thumb.jpg

post-6449-0-11590900-1507141072_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

Svårt och ta bättre bilder.

(som vanligt har jag mycket saker och ting som är andras, och som bör förvaras inomhus i vinter. Fast jag har sagt nej i flera år nu, så blir det lik förbannat likadant igen)

post-6449-0-57822500-1507220728_thumb.jpg

post-6449-0-68234400-1507220737_thumb.jpg

post-6449-0-07353300-1507220748_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag fick man tid i garaget... Igen!:-)

 

Fick kopplat skyltbelysning.

Jag bytte även reflexer bak till triangel-formade efter påpekade att de ska va så,å de ska de vara så de tackar jag för! Tack så mycket :-)

 

Nu återstår det att köpa nya däck, blästra å måla fälgarna.

Sedan är de klart för Registreringsbesiktning.

 

Ska sätta några extra öljetter i kapellet också så man kan försöka få en sjysst spänning på de

(på bilden är de helt löst för tillfället)

 

 

20171018-202137.JPG

20171018-203310.JPG

 

Polaren har också fått tag på ett Tranell släp till sin brandbils 11:a! Men hans är ju redan reggat å klart, de är fusk:-)

snapchat-636959143.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Mycket fina släp här måste jag säga! ðŸ‘

De gör ju att jag blir oerhört sugen på ett tranellsläp att hänga efter valpen. Frågan till er experter på området blir ju då vad ett CF-släp i ok men använt skick är värt. Efter att ha läst trådarna här verkar man kunna regga släpen från civilförsvaret om man är beredd att skriva lite papper och vara ihärdig. Har jag rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde den frågan. Jag betalade knapt 3000kr för släpet, då helt oregistrerat med söndervittrade kablar för belysning. Totalpris som jag räknar med för släpet när det har belysning, troligtvis nya däck, och avgifter för att få det vägreggat landar nog runt 10000kr. Sen finns det såklart mycket mer man kan göra, som att ordna ett nytt kapell utan hål, byta de gamla plywodskivorna, måla om mm.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ger mig på ett försök att posta en bild. Då behöver jag inte känna mig som en idiot som betalade 2000:- för det här iallafall, däcken är nya.

Vad är det som kostar i samband med registrering? Jag känner till 600:- för ursprungskontroll samt nån tusenlapp vid registreringsbesiktningen. Tillkommer det mer?

post-5844-0-50584400-1509998486_thumb.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint!

 

Vet inte om det skiljer i landet på registreringsbesiktning, men här verkar det snarare landa på närmare 2000kr för regbesiktning med vägning + runt 300kr för "vanlig" besiktningsavgift. Nya lampor (LED-modell som klarar både 12 och 24v) samt nytt kablage och lite kontakter och annat har nog gått på närmare en tusenlapp,  ny handske för kula gick också på ett antal hundra. Så är väl uppe i snart 5000kr med 2000kr i registreringsavgifter kvar + nya däck, som verkar kosta lite om man inte samtidigt ska byta dimension då nuvarande verkar vara dyra "veterandäck". Är väl inte riktigt 10k ännu, men det kan nog hamna där omkring när man är klar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår! Det skiljer nog inte nämnvärt i landet, det är nog jag som är felunderrättad och måste väl medge att jag inte kollat upp det själv utan gått på det jag "hört". Då du är mitt uppe i det så litar jag helt klart på det du säger om 2000 för reg! Ja, det sticker ju gärna iväg när man väl sätter igång 😊 Har en förmåga att vara lite väl positiv kring hur mycket saker och ting ska bli att kosta till min sambos stora förtret.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en regbesiktning i måndags på ett fd militärfordon.

Ursprungskontollen gick på 600:-

 

Gjorde en reg.bes. på en FD militär mc i måndags, gick på 1795:-

Tydligen behövdes ingen vägning göras då cykeln var helt orginal och komplett med orginal utrustning.

i och för sig fanns vikterna angivna på en skylt på MC:n samt i det militära regbeviset.

Samt att besiktningsingenjören var mc intresserad.

 

När reg.bes. blev klar (och godkänd) fick jag frågan om en kontrollbesiktning skulle göras samtidigt.

Jag sa att det är lika bra, så då kom en annan besiktningstekniker och gjorde kontrollbesiktningen.

Även den utan anmärkning.

Kontrollbesiktning 395:-

 

Tydligen varierar priserna på regbesiktning beroende på typ av fordon, typ av regbesiktning, samt totalvikt.

 

Jag sparade iallafal in 300kr för vägningen då den inte behövdes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra info! I ditt fall med MCn så tror jag främst de militära pappren på exakt ditt fordon (med militärens regnr) är det som gör att du inte behövde väga in det på nytt. Den militära registreringen kan då konverteras till en civil. I våra fall med släp från Civilförsvarsstyrelsen finns det inga papper på dem alls och ingen tidigare registrering att förlita sig på, allt vi har är våra släp med en typskylt om tillverkare och vikter och det har jag svårt att tro duger för att få det registrerat utan att vägas. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Idag var det dags.
Registreringsbesiktningen blev inte godkänd, först var det massor som var fel, sen satt besiktningsingengören i telefon i 30min med någon "helpdesk" (Transportstyrelsen?) och efter det fick jag bara nedslag bara två punkter, allt det andra  fans det undantag för pga. släpet
s ålder, så det var inte längre ett problem.

 

Saker att åtgärda:
Främre reflexerna (vita) reflekterade inte nog, behövs nya.
Sidobelysning (orange) saknas.


Blir en om-regbesiktning efter åtgärdande, sen en kontrollbesiktning, släpets första och sista om det går vägen, då det är mer än 50 år gammalt behöver det inte besiktigas igen efter en godkänd kontroll. Reglerna är bra skumma ibland, men jag klagar inte.

Registreringsbesiktningen kostade 1970kr på Optus, återbesöket går på 660kr (om jag mins rätt). Kontrollbesiktning 450kr.

 

Skönt att det inte verkar vara strul med ursprung eller frågor om släpets ålder, sånt är ju inte så lätt att fixa. Det som nu är kvar är ju enkelt åtgärdat.

Jag trodde jag skulle hinna med allt lite smidigt innan jobbet med en tid 07:10, tji fick jag, det tog nästan två timmar. ;)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt kul att du kommit så långt!

 

Det var ju inte dom värsta tvåorna man kan tänka sig iallafall!

 

Fan va kul för dig att de är på gång att bli ett gatlegalt släp!=)

 

Frågor...

 

Reggade du med ögla eller kulhandske?

 

Vilken...

totalvikt?

Tjänstevikt?

Maxlast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regbesiktningen är inte klar, men det var med kulhandske och 750kg totalvikt (går ju inte att få mer på obromsat som mitt är, och mer får jag inte dra bakom 11:an med vanligt B-kort, så det blir bra så). Invägningen landade på 270kg, så jag räknar med 480kg lastvikt. Att ha kvar dragkroken som sitter bak på släpet var inte heller några problem, får undantag för det och som jag förstod det kommer det stå med i pappren.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...