Gå till innehåll

Personbil till sydpolen


JDW

Rekommendera Poster

Att den skulle vara extrautrustad med motorvärmare för att "tåla ner till 28 minusgrader" på Antarktis låter konstigt.

Nog tusan borde det väl kunna bli kallare än så på sommaren där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får man en "standard motor" att gå på flygfotogen?

Man tankar och kör, Det är i princip samma sak, men naturligtvis inte helt samma eftersom man inte flyger på diesel utan på A1. Kan inte i huvet skillnaden, men det är väl som att jämföra att köra på hög resp lågoktanig bensin, det går utmärkt i de flesta fall, men det kan bli vissa problem i långa loppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får man en "standard motor" att gå på flygfotogen?

En god gammeldags rekkeinjektorpumpe kan som regel gå på A1 uten noen forandringer. Med en stjerneinjektorpumpe setter man inn en elektrisk fødepumpe i tillegg for å hindre kavitering i injektorpumpa. Når det gjelder common rail antar jeg at fødepumpa er nødvendig for å hindre kavitering i høytrykkspumpa.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I "min bransch" är det rätt vanlig att man kör diesel på JetA1. Det diskuteras in absurdum om något ska tillsättas och i så fall vad. Många häller i en skvätt 2-taktsolja för att smörja spridare och pump. Andra kör på ren JetA1 i åratal och påstår att det är likvärdigt med Diesel 2 som mackarna har.

 

Enligt uppgift är det i huvudsak två skillnader, JetA1 har betydligt högre halt svavel och betydligt mindre Cetane än Diesel. Mera svavel betyder att motoroljan blir skitigare och behöver bytas oftare. Mera Cetane innebär lättare kompressionsantändning och fullständigare förbränning.

 

Fan vet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att den skulle vara extrautrustad med motorvärmare för att "tåla ner till 28 minusgrader" på Antarktis låter konstigt.

Nog tusan borde det väl kunna bli kallare än så på sommaren där?

Kanske en liten dieselvärmare för både motor och kupe kan nog gissa det annars tar en stund innan motorn får upp värmen tillräckligt för att avfrosta bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en liten dieselvärmare för både motor och kupe kan nog gissa det annars tar en stund innan motorn får upp värmen tillräckligt för att avfrosta bilen.

Ja men att man inte räknat med lägre temperaturer än -28 även om det är på sommaren där. Rekordet är väl typ -90 på vintern.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Holländska skådespelerskan Manon Ossevoort har åkt till Sydpolen – med en Traktor. 250-mila expeditionen är sponsrad av Massey Ferguson som vill fira en unik expedition från femtiotalet.

 

Det är faktiskt inte första gången någon tar traktorn till Sydpolen. Äventyraren sir Edmund Hillary gjorde det redan 1958. Det tog hans expedition Antarctica två månader att nå Sydpolen från kusten med tre traktorer från Massey Ferguson.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...