Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Jag har problem med bensinlukt vid körning på 1 och 2: ans växlar. Det luktar även bensin lite till och från.

Efter en malör med främre bensinfilter köpte jag ett fint nytt av Tatanka FilterKungen och ny bensinpump blev det ...(alltid kan det göra nån nytta) samt ett bakfilter med backventil. I början läckte FilterKing från mässingspluggen (där bränsletrycket mäts) gick inte att få tätt...och vågade inte dra ordentligt. Pluggen är konisk. Fick rådet att täta med Locktite gängtätning. Det ser ut att vara rätt medicin! Läste i någon tråd om Bränsletryck där förgasarna fick för mycket och läcker bränsle.

Jag kan inte se och förstår inte var det borde läcka?

Original står bränsletrycksjustering skruven på 10mm ovan låsmutter med original B-pump. Nya FilterKing är fabriksställd på 8 mm.

Såvitt" jag kan se hittar jag inte något läckage på bränslesystemet. Men var ifrån kommer bensinlukten?

Jag har provat med att sänka trycket 1/2 varv men tycker att motorn Inte gick bra... så åter till 8 mm.

Är det någon som har någon ide' tacksam för råd.

/L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes, Tack för ditt förslag, skall så snart jag hinner ge mig på flottörhusventilen. Tyvärr blir det en ofrivillig paus i mekandet tills semester tider. Till dess skall jag köra bildbandet tills jag kan det i sömnen. Jag hoppas att ventilen går att justera ...

Jag körde en del av bildbandet och det gav kalla rysningar. Alla vi som upplevde skolans lektioner på den gamla goda tiden kommer i håg "plinget" när det var dags att byta bild. Att ett ljudminne sitter så starkt är rätt fantastiskt.

Jag har googlat lite och det fanns idéer om sprickor i gamla slangar.

Ökar trycket vid körning på låga växlar? Kanske läckan inte ger sig tillkänna under ett visst Bränsletryck?? Kanske en kombination.

Ser fram mot nya intressanta förslag alla skall prövas.

/L

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ökar trycket vid körning på låga växlar? Kanske läckan inte ger sig tillkänna under ett visst Bränsletryck?? Kanske en kombination.

Nei, trykket øker ikke ved kjøring på 1. og 2. gir (växel). Men i 3. og 4. har du så høy fart at bensindampen blir blåst vekk under bilen. Dermed kjenner du ingen lukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok - Kristaga,, det gäller alltså att ha högsta växeln i och köra fort till Johannes idé har prövats! Undrar om det går att byta ventilen med förgasaren på plats. Titthålskirurgi och lokalbedövning. Skruva bort flottörhuset vika ner flottören och byta ventil. Skrapa rent där det behövs. (Följt rådet och tittat på video snuttar där man fixar förgasare). Kanske ett nytt luftfilter kan hjälpa till och minska doften och reducera tiden för tillfrisknandet av kupé luften.

Rengöring av förgasare in- och utvändigt bör man använda något speciellt medel eller duger det med 98oktan flytande kemiskt drivmedel ?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja så var det dags att ta sig an förgasarproblemet. Ta bort flottörhus på plats går inte så lätt utan plocka bort luftrenaren , svarta burken med slangar i. En Slangarna var lös. Upptäcke att förgasare. 1 inte har klick ljudet och kolven fastnar när man petar upp kolven, svarta burken ganska mycket skit i botten lukar bränsle ( men det skall vara bränsle i burken? Varmstarten retur går ju till baka) och luftfilter stinker bränsle även det. Lyft på förgasarlocket och ser ett svart hål full med seg svart beläggning. Påbörjat sanering på plats. Om jag vill plocka bort förgasare eländiga bultar 2 st av 8 st, men kanske bättre än att krångla med 6x2 skruv till flottörhus, Hur lossar man kul-länkarna till förgasar spjället? Antar att de måste bort på något fiffigt vis...

Lägger upp någon bild när jag kommit på man gör.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst på var det svarta i förgasaren kommer från. Källa: inlägg nätet, menade att det var "additiv" i bränslet som blev kvar när de lättflycktiga kolväteföreningarna dunstat. Planerar man låta bilen stå lite längre perioder är nog K-sprit i bränslet en god idé.

 

Åter från garaget; Någon som har erfarenhet från trilskande förgasarlock? Vid återmontering av F-locket så fastnar undertryckskolven. Lättar på skruv knackar lite och vips så löper kolven som ska! Tom klicket hörs vid nedsläpp. Såg ett klipp där en Grease-monkey ZenithStromberg exp. från US tror jag... menade att det var det rätta, ett klick, så det skulle vara. Antingen är locket skevt, eller ... så är det svårare att få dit än man anar från början.

Har fortfarande inte löst problemet att demontera gas-länkarmarna(kulleder) upptill - Ta bort och pilla på det du måste är parollen, och blir man tvungen att ge sig på något man inte har koll på,,hjälper inga Brasklappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder aspelut, du skall få dokumentation. Vad har du för bil? Jag skruvar på en c303/1975 med 175cd 2 men fg ser ut som 175cd 2SE om jag jämför bilder på nätet?

Har en TGB 11 303 1975, mener det skal være 175cd 2 i min også. Hva er forskjellen mellom de og 2SE?? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har tyvärr ingen aning, vilken skillnad det är mellan förgasarna. Jag har ingen dator justnu så du får vänta några dagar på bilder. Bensinlukten kommer i alla fall inte från flottörhusventilen, samma modell som Misab säljer med ett litet filter upptill. Flottörhus innehöll mängder med svart smörja så det inte bortkastad tid. Bytt O-ringar i plastproppsrna + silicon. Och packningar i flotthus + mot motor och luftrenarsidan. Jag fick rådet att köra på tomgång och leta läcka med ficklampa. Det går inte med avstängd motor bränslet dunstar och trycket sjunker så det blir svårt att hitta. Skruvat dit slangklmmor i svarta lådan ovan på fg. En inkommande slang var loss. Tyvärr blir jag inte klok på främre fg. Kolven klickar inte och fastnar. Min gick perfekt innan så det kanske skall vara på det viset. Fg. är inte identiska. Främre har en undertrycks ventil till fördelarna så det kanske blir ett undertryck som inte utjämnas direkt som på den bakre Fg. Jag har inte gjort en komplett översyn och bytt O-ringar mm över allt. Det får bli en annan dag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det färdig mekat. Lösningen på problemet med främreförgasaren är inte någon elegant teori. Vred locket 90 grader och vipps så löpte kolven och klickljudet uppkom med locket påskruvat. Med locket felmonterat fungerar det i alla fall just nu. Skall testköra med belastning och högre hastighet vid tillfälle. Nästa uppgift blir tomgång, varvtal och bränsle tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var otydlig. Membranet sitter som det ska enligt anvisningar med gummiklacken i spåret, men locket till hela förgasaren som skruvas med 4 skruv är vridet 90 grader motsols. Vingen som innehåller en kanal pekar kl 3 och inte kl 6 som den bakre Fg gör. I linje med "kanal"-vingen nedtill finns en liten kant som ser ut som gjutskarv den skall sannolikt passa mot den på underdelen. Ja kommer inte ihåg hur de var monterade från början. Ett gott råd ta en bild uppifrån vid förgasar överhalning. Annars känner man sig rätt och slätt ganska kölhalad! När jag drog fast locket och monterat identiskt som den bakre Fg låste undertryckskolven, inget klick och den stannade i upptryckt läge. Lätta på skuven och knacka loss lock. Jag tog bort den lilla svarta vacum slangen och testade inget hjälpte till jag började vrida på Fg-locket.

Kan Fg- lock bli skeva, grader i skruvspåren ?? Har tyvärr ingen sån däringa precisions metall platta för att kolla planhet.

Det här är en utmaning till experterna här påNätet som Hansen och många andra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den lilla skriften har jag läst på, ang utmaning var det mest på skämt, men konstigt är det? Jag tror ja har plockat av och på locket 50x och läst i manualen. Tänkte ett tag att det är returfjädern som är slut. Det känns alltid bättre att peka på något konkret fel. Men "plötsligt händer det" hm var har jag hört det förut(:,-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går väl inte att få dit membranet felvridet i kolven?   Annars är det bara att sätt märkningen mot varandra vänster hands fingar i hålet med kolven upplyft och samtidigt dra ner skruvarna till locket.   Du har väl inte satt nålen felvriden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte mixtrat med membran elle nål. Det jag gjorde var:

1 tog bort 4 skruv

2 knackade på locket sattsom berget

3 bort med lock och fjäder

4 lyft ur kolv + membran

5 rengjort kolv och cylndersidor (svart gegga)

6 stoppat till baka kolv och membran med klack till vänster i urtaget

7 fjäder och sen lock + skruv

Är det möjligt att vid oturlig hantering rubba nålventilen?

Isf måste dem tidigare ägaren gjort samma fel!

Anledningen till att jag lättade på Fg fram var;

När bakre Fg kolven petades upp sa det klick och gick trögt upp och snällt ner..,

Främre Fg samma procedur peta upp kolven - men SI den kom inte ner sattfast!!

Så vad gör en förgasar Nörd, skruvar i sär och ser vad vad som har hänt. Ja där börjar denna novell,,,

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man lärt sig bildöverföring kan jag bjuda på non mer...

Här syns den däringa "gjut" skarven typ som jag nämnde tidigare.

Du som ville ha en dokumentation, kanskebäst att göra det som en fil ange mejl adr s slipper vi tynga detta forum med kanske självklarhet ?

Nu ser jag oxo att locket fram och bak skiljer sig beteckningarna är inte identiska??

post-10030-0-96454900-1496694859_thumb.jpg

post-10030-0-26005100-1496694887_thumb.jpg

post-10030-0-37922700-1496695018_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett tag sedan jag hade isär dom där rackarna. Är själva locket utformat olika undertill? Spelar den någon roll vilket håll locket sitter? Kolven måste ju sitta rätt men är det en kanal i själva locket som gör att den måste sitta åt ett visst håll?

 

Du har kanske redan hittat felet, om ena kolven fastnat i topp så är det väl inte konstigt om det kommit in mer bensin än vad som behövs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...