Gå till innehåll

Generator frågor


Jonsson

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag funderar på att byta generator på min tgb20 till en med 70-80 A.

Jag har fått tag på en gen. från en radiobil med laddningsregulator K. Jag undrar dels om jag behöver byta kabel från gen. jag har 6-8 kvmm. Och dels hur dom laddar på låga varv, laddar dom som original gen. som knappt laddar på låga varv?

Kan ej testa på min bil då jag inte har några riktiga förgasare än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generatorn på 70 A från radiobilarna har dubbla statorlindningar och ett speciellt laddrelä/regulator, så att dom kan köras både parallellt och i serie. Detta för att kunna ladda med en relativt högre ström vid lägre varv då radiobilarna hade många förbrukare att försörja i spanings/sambandsläge ståendes på tomgång.

 

35A generatorn laddar vid tomgång ca 900 rpm ca 10 A. 1800 rpm ca 30 A och 3000 rpm 35 A (max).

70A generatorn laddar vid tomgång ca 900 rpm ca 20 A.  Brytpunkt vid 1500 rpm ca 26 A och 3000 rpm 70 A (max).

 

Detta finns mer utförligt beskrivet i Handbok, Militär, kapitel 3 elsystem, sida 32:2 till 32:5.

 

Kommer inte ihåg hur skillnaderna är på kabelareorna på radiobil jämfört vanlig TGB. Har båda sorterna ståendes några mil bort... nån annan som vet?

 

// Klas

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar acceptera 1V spänningsfall i 24V system och en halv volt i 12V system.

 

Låt oss säga att din kabel är 2 meter lång.

 

Med 35A i en 6mm2 kabel så blir då spänningsfallet 0,42V i ett 24V system. Ökar du till 8mm2 blir spänningsfallet 0,31V. Marginell skillnad.

 

Med 70A i 6mm2 blir spänningsfallet 0,84V, acceptabelt men inte optimalt. Öka till 8mm2 så tappar du 0,63V, helt OK!

 

Formeln om någon är intresserad:

Spänningsfall.JPG

 

/WF

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om du har fullt effekt uttag ur generatorn till batterierna, så är det möjligt att den blir lite varm, 

Skall man ändå byta så passa på att gå upp i kvadrat, mellan generator och ja startmotorn som är den gemensamma kopplingspunkten på just TGB, Innan det går vidare till batterierna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Hasse skriver, på full effekt blir det lite värme, men det är över hela kabelns längd. Utslaget på 2 meter blir det bara 0,3W per centimeter, knappt mätbart.

 

Men det finns ju ytterligare en aspekt som är värd att titta på förutom elektriska egenskaper. En 10mm2 kabel t ex, är ju betydligt robustare och tål mer stryk än en 6mm2, både korrosion och mekanisk åverkan. Nästa storlek 16mm2 blir ju ännu tåligare... ;)

 

PS

Om någon kan det här med värme så är det väl smeder! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. :)  Det blir nog att byta kabel den som sitter där ser lite tunn ut tycker jag. Vi får se om jag monterar generatorn, jag har svårt att hitta ett bra ställe att gå in med kontakten/kabeln till regulatorn. 

Jag har ett ställe men där är det risk att kabeln blir klämd när dom "nya" stolarna kommer i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ganska korta tider som en generator laddar för fullt, är mest efter kallstart eller om man har el spel som det går mycket.

 

MEN

 

När man ska starta vid kyla o kallt batteri så är spänningen bra o ha, speciellt om man gnuggat ur batteriet, dvs för så korta stumpar det handlar om, fläska på med area, det ger även marginal för "hotspots" pga klämskador.

 

/elektriker

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...