Gå till innehåll

Converter till servo


Tamaz

Rekommendera Poster

Verkar som servon inte är avsäkrad med mer än 7,5 A. Jag hade nog installerat servon och provkört bilen med ett separat 12 V batteri och mätt strömförbrukningen under belastning. Men facit i handen vet man sedan vilken effekt på omvandlaren som behövs...

 

Corsa-D

 

Glovebox fusebox listing:
1 - N/A
2 - 10A - Instruments, information display
3 - 20A - Radio
4 - 7.5A - Ignition switch
5 - 20A - Windscreen wash system
6 - 15A - Unlocking the luggage compartment
7 - 20A - Central locking system
8 - N/A
9 - 10A - Courtesy light
10 - 7.5A - Electric power steering
11 - 7.5A - Light switch, brake light
12 - 7.5A - ABS, brake light
13 - 3A - Heated steering wheel
14 - 7.5A - Parking distance sensor, rain sensor, interior mirror

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som servon inte är avsäkrad med mer än 7,5 A. Jag hade nog installerat servon och provkört bilen med ett separat 12 V batteri och mätt strömförbrukningen under belastning. Men facit i handen vet man sedan vilken effekt på omvandlaren som behövs...

 

Corsa-D

 

Glovebox fusebox listing:

1 - N/A

2 - 10A - Instruments, information display

3 - 20A - Radio

4 - 7.5A - Ignition switch

5 - 20A - Windscreen wash system

6 - 15A - Unlocking the luggage compartment

7 - 20A - Central locking system

8 - N/A

9 - 10A - Courtesy light

10 - 7.5A - Electric power steering

11 - 7.5A - Light switch, brake light

12 - 7.5A - ABS, brake light

13 - 3A - Heated steering wheel

14 - 7.5A - Parking distance sensor, rain sensor, interior mirror

 

7.5A er nok bare for elektronikken. Det ser ut til å sitte en større sikring i motorrommet som heter FB4. Ikke lett å finne en spec på men er muligens på 80A(!). Letteste er kanskje å finne en Corsa D og se hva som står på sikringen.

 

(Bilde tjuvlånt på nett)

Corsa%20D%20Engine%20Compartment%20Power

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att jag lär ha en converter på 80A 960W?

Ska jag bara köra servot på den convertern?

Ingen som har monterat samma servo som kan berätta? Eller ska jag ha ett eget 12V batteri? Kan jag ha converter och ett 12V batteri så convertern laddar batteriet?

Hmm de andre Corsa servoene klarer seg med 40A sikring så rart om denne skulle trekke noe mer. Heller mindre kanskje ettersom motoren er mindre og antagelig er utvekslet til å gå med høyere turtall. Som Wingflyer sier så er det beste å mäte forbruket under maks belastning og sikre deretter.

Et eget 12V batteri som lades av converter er en enkel og trygg løsning.

Batteri-equalizere som noen også bruker her på forumet kan kanskje også fungere. Det har jeg ingen erfaring med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att jag lär ha en converter på 80A 960W?

Ska jag bara köra servot på den convertern?

Ingen som har monterat samma servo som kan berätta? Eller ska jag ha ett eget 12V batteri? Kan jag ha converter och ett 12V batteri så convertern laddar batteriet?

Ser man på kabeldimensionerna så drar servot med all säkert en hel del amp, tycker det är självklart att ha den kopplat på batteri och beroende på vilka terorier du har om strömrusningar mm så finns ju alltid möjligheten att snebelasta lite och koppla den på ena batteriet.

 

Ang tidigare montage och vilka fler bilar som har lämpliga elservon så finns ju trådar bara att söka på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag gör så här borde det fungera?

Sätter convertern på orginal 24v batterierna och matar ett 12v bilbatteri, och från 12v batteriet kopplar jag in servot?

Om jag har ett 12v bilbatteri och kör med en större converter, kan jag då ha övrigt 12v på batteriet också?

Ursäkta är så dålig på el..

Dessa grejor har jag köpt, bara convertern kvar, men tänker på en sån som sista bilden, vet bara inte vilken storlek! Men köper den största om jag kan köra allt 12v via den!

Tänker jag rätt eller finns det bättre vägar att gå? Tänker inte klämma dit nån 12v generator iallafall.

post-10139-0-79351600-1488021142_thumb.png

post-10139-0-57931700-1488021165_thumb.png

post-10139-0-41685900-1488021184_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ett batteri måste det funka klockrent, det är nog inte många sekunder är gången som det krävs Max amp. Omvandlaren kan ju vara betydligt mindre än 80A eftersom den laddar hela tiden så länge 12 batteriet suger åt sig ström.

 

Möjligtvis så kanske org. Generatorn är lite klen (35Amp?) och laddar dåligt på låga varvtal?

 

Det lär väl bara vara vid fickparkeringar på asfalt och långsam terrängkörning "rock-crawling" som servot får jobba hårt, vid vanlig körning snurrar ratten ganska lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang converter. Eftersom du troligen bara sitter och styr när motorn är igång så har du ju också en konstant batteriladdning dvs du om du då "snebelastar" dvs tar ut 12 volt på halva banken blir ändå inte påverkan så stor eftersom laddningen ligger på under tiden belastningen sker.

 

obs min egna teori:  Elektronerna går från minus till plus vid laddningen och du har två batterier seriekopplade batteri 1 är batteriet med minus i chassit/jordningen och sin plus satt i batteri 2 minuspol.  Om du nu plockar ut 12 volt på batteri 1 kommer belastning här ske där, men generatorn matar i sin tur först batteri 1 så någon överladdning pga av snedbelastning bör inte ske på batteri 2.   Batterier tål mer än vad man tror när det fanns mekaniska relän var det inte ovanligt man justerade upp laddningen lite extra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang converter. Eftersom du troligen bara sitter och styr när motorn är igång så har du ju också en konstant batteriladdning dvs du om du då "snebelastar" dvs tar ut 12 volt på halva banken blir ändå inte påverkan så stor eftersom laddningen ligger på under tiden belastningen sker.

 

obs min egna teori:  Elektronerna går från minus till plus vid laddningen och du har två batterier seriekopplade batteri 1 är batteriet med minus i chassit/jordningen och sin plus satt i batteri 2 minuspol.  Om du nu plockar ut 12 volt på batteri 1 kommer belastning här ske där, men generatorn matar i sin tur först batteri 1 så någon överladdning pga av snedbelastning bör inte ske på batteri 2.   Batterier tål mer än vad man tror när det fanns mekaniska relän var det inte ovanligt man justerade upp laddningen lite extra.

 

Ja men en converter (eller en solar charge controller) har jag tänkt att ha oavsett. Vill inte ta nån genväg och "tjuva" 12v från batterierna. Så jag är intresserad av vad som är bästa lösningen:

1: en converter för servo och övrig 12v utrustning

2: en converter för servo och en till converter för övrig 12v utr.

3: ett 12v batteri som matar servo och övrig 12v utr. med någon form av laddning från 24v batterierna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hvis du ikke har plass eller vektproblem med å ha et 12V batteri ekstra så ville jeg nok gått for det ettersom det gir mye mindre begrensninger på hva slags 12V forbruk du kan ha. Når det gjelder solar controller så er jeg usikker på om multi point tracking (MPPT) er egnet. Her må andre komme med kunnskapen sin.

 

Men jeg ville ikke helt ha utelukket batteri equalizer heller uten å se nærmere på det. Se tråden til R8N her. Det finnes billigere (mindre) utgaver på ebay som kanskje kan fungere. 

 

Fra tråden til R8N:

 

Istället för ett extra 12V-batteri funderar jag på en 24V-batteribank. För att få ut 12V tar jag det i mitten med hjälp av en "equalizer". Då får jag 12V och 24V i samma batteribank. 

 

Det fina med denna grunka är att den hela tiden ser till att mittpunkten har halva spänningen av 24 volt. Batterierna får hela tiden jobba lika mycket och man undviker snedbelastning.

 

Nu ska jag bara hitta någonstans att köpa denna fantastiska pryl.

 

post-8529-0-71241900-1454345854_thumb.jp

 

Edit: Finns en mindre sådan hos Conrad.se för 900 kr. 

http://www.conrad.se...age&rdebox=box1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Equalizern är ett smart val. Men ska du ändå ha camping ström på 12 volt vid stillastående kan extra batteri var en bättre lösning så du inte förbrukar startbatterierna. 

 

Vet att det på andra forum finns hur långa trådar som helst där strömrusning mm tas upp och katastrofala följder ska ske om så bara en liten 12 volt förbrukare ansluts i en 24 bank. Ändå vågar samma personer ge startström till andra fordonsägare som tömt sina batterier utan att reflektera på strömrusningar.

 

Har tyvärr inget 24 volts fordon nu men skulle vilja att någon med 24 voltsfordon hänger på en voltmätare på 2 batteriet i banken och läser av och sen belastar första batteriet med låt säga ett 12 volts extra ljus på hundra watt dvs ca 8 amp och då åter läsa av om andra batteriets laddspänning nu blir så påökad att det blir riskabelt. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint med alla tips! Denna lösning då? En 24v till 230v converter och en vanlig C-tek laddare från 230 till ett fristående 12v batteri?

230 volt omvandlare förekom en del när jag skruvade bussel,  jag har aldrig gillat iden med dödliga spänningar i fordon.

 

Ägare av terrängbilar brukar ju ha förkärlek för gyttjebad vilka då kan bli spännande.

 

 

tror det finns många tips i tråden om elservon http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11106-elektrisk-styrservo/

även andra forum har använt elservon i div fordon google sök

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Battery Equalizer från Ebay som gör att jag kan ta ut 12 volt x 100 ampere kontinuerligt och 12 volt x batteriets strömstyrka kortare stunder för att sedan återhämta batterierna med 100 ampere. Conrad säljer en equalizer på runt 1 ampere. Om servot drar i genomsitt 1 ampere så borde det fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...