Gå till innehåll

Dekk


Gäst Ystei

Rekommendera Poster

Gäst Ystei

Heisann!

 

Jeg

har planer om å kjøpe meg en volvo valp og tenker å montere større

og breiere dekk for å gi den bedre stabilitet på vei og i terreng +

tøffere utseende.  PDT_Armataz_02_03.gif

 

Jeg lurer på:

 

-Hva

slags dekk funker bra på valpen med tanke på at den ikke har kreftene

til å kaste ut gjørme/smø som tetter dekksporene i terreng. Dekka må

også være ok på vann, is og snø på vei, da jeg kommer til å kjøre en

del på vei også. 35/12.50 virker som en grei dim. Eller hur?

 

-Hvor får jeg tak i dekk og felg billigst?

 

 

Har titta litt rundt og jeg finner ikke noe som er billigere enn www.nordkystens4x4.dk.

 

Noen som vet om andre butikker i norge, sverige eller danmark som er billige?

 

Tenker da på å eventuelt ta en tur til danmark eller sverige for å montere dekka der for å slippe toll.

 

Vet

også at dekk er billige i USA, men vil det lønne seg med dekk derfra

med tanke på frakt og toll? I sverige/danmark går det ann å kombinere

med en "ferietur"/harrytur for å slippe frakt og toll, men det blir

værre å kjøre til USA PDT_Armataz_02_10.gif

 

Som dere sikkert skjønner så kommer jeg fra norge..

 

Venter i spenning på svar.

 

Ystei2007-06-18 00:37:29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Har en kompis som säljer maxxis, mudzilla eller creepy crawler,,,

han håller till i karlstad,,

Kan kolla med honom om det är intressant,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ystei
Har en kompis som säljer maxxis' date=' mudzilla eller creepy crawler,,,

han håller till i karlstad,,

Kan kolla med honom om det är intressant,

//Danne
[/quote']

 

Det er vel ikke dekk som er ment for veien? Eller? Hvis det er det så er jeg absolutt interessert!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ystei

Ok.. 90/10 blir litt for mye terringdekk tror jeg.

Du kan jo høre med kompisen din hva han skal ha for Creepy crawler og om han har billige stålfelger også..

 

 

Noen som har meninger om hva slags dekk som passer til valpen? Vil sporene i de fleste A/T dekk tettes med gjørme og snø fort? Noen som har konkrete erfaringer på dekktyper?

 

Andre forslag til hvor jeg kan skaffe dekk billig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Kika under 11/13/20-forumet, där finns några poster om däck. Jag vet inte hur rakt av de passar på valp/felt, men 280/85-16 är ju samma så det borde gå till största delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Jag har Silverstone MT117 på min valp och det funkar ganska bra. Visst är det lite däckbuller men det är så mycket annat som väsnas. Dimensionen är 285/85-16, det står replaces 280/85-16 står det på dem. Joki Motorsport i Västerås hade dem förut för 1600 kr/st, de är slut nu men han ska beställa mer i augusti.

Jag tror att däcken finns att få tag på i Norge också.

 

Såg en som sålde Maxxis Mudzilla på Blocket:

Verkar riktigt billigt.

Jag tror att armén köper in såna till TGB11 nu.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Inspirerad av Omega24v skaffade jag Cooper Discoverer S/T 315/75-16 till min 903a. Jag hade planer att köpa ATR-modellen men av olika anledningar blev det S/T i stället. De är inte de tystaste men jämfört med de gamla Good Yeardäcken går de som en dröm. Jag tror att de kommer uppfylla mina krav i terrängen också eftersom jag inte brukar ge mig i de värsta hålorna. De är ju lite bredare än originalen men de tar inte i någonstans vad jag har märkt. Jag har dock inte hunnit med mer än en kortare provtur än så framtiden får utvisa hur det går. För den som till äventyrs skulle vara intresserad är de godkända som vinterdäck och förborrade för dubb.PDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Nu har jag det. 5 min gammalt. Jag tog ett i morse också när jag var halvfärdig och den stod lite på näsan. Däcken som låg på lär ha legat på en vagn med drivning tidigare och var lite större än originalen 11-16 m a o en bit större än 280/85-16 (8.90-16). Där gick det inte att svänga fullt kan jag säga men å andra sidan varvade den inte lika j-igt som nu.

 

Åke

 

20070620_091707_P10005741.JPG20070620_091759_P10005751.JPG
Ake642007-06-20 09:20:18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Stöddigt! PDT_Armataz_02_23.gif 11-16 har jag för mig Sugga och TL-bilarna hade. Däcken är de gamla pilmönstrade, så det är så klart lätt att ta miste om man inte har riktigt koll. 8.9-16 är väsentligt mindre så klart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Kommer jag ihåg rätt så är väl S/T LITE mer landsväg än STT, men jag är helt säker på att man kommer LÅNGT även med ATR-däcken som enligt offroadreifen klassas som 50/50 landsväg/terräng och alltså är ÄNNU mer landsväg än S/T.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Ja det är inte utan en viss sorg man går "ner" i dimension. Besvärligt att helt plötsligt kunna lita på hastighetsmätaren t ex. PDT_Armataz_02_03.gif Fast å andra sidan går det att starta i uppförsbacke utan att gå ner på lågväxel eller bränna koppling.

 

Jag var också väldigt sugen på ATR men att jag valde S/T berodde mest på att jag fick ett betydligt bättre pris på dem.
Ake642007-06-20 09:37:06
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Efter att ha varit ute och åkt lite i helgen kan jag meddela att helt fritt går de inte. De tar i framfjädrarna något vid fullt rattutslag men tänker man sig för lite så är det inga problem.

 

//Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Till sist lyckades vi få lite snö på östkusten med så jag fick en anledning att prova mina däck i lättare vinterväglag också. Nordosten gick förvånansvärt obemärkt förbi så det blev bara en 3-5cm blötsnö där jag bor men i alla fall.

Jag måste säga att jag blir allt mer nöjd med dem. Som jag hade räknat med sladdar den gärna med bara bakhjulsdriften invald men med fyrhjulsdriften går den som på räls. Den gick riktigt bra även på isgatan som blev när det frös till.

 

Jag var ute och testade lite lättare terräng också och det var ingen utmaning för dem det heller trots blötsnö på berg.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Jag börjar allt mer fundera på att skaffa em omgång terrängsulor också. Av nostalgiskäl är jag sugen på Silverstone MT-117 men de är inte helt lätta att skaka fram så jag funderar på några andra alternativ.

 

Ett krav jag har är att dimensionen ska vara sån att det går att montera original snökedjor på dem.

 

Sam kör ju på Petlas 9.00-16. Dimensionen bör ju ligga nära originalets 8.90-16 men det ryktas om att de inte funkar med snökedjor. Är det någon som kan bekräfta eller dementera det?

 

En annan dim som, enligt omräkningstabeller, ska vara samma som original är 35x10.5-16. Funkar de med originalkedjor?

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om man skall tro på våra vänner i väst (norge) så är det bättre att dubba ordentligt än att köra med kedjor.

Deras resonemang hördes klart vettig i mina öron, kejorna har en tendens att gräva mer än ordentligt dubbade däck, så med kedjor krafsar man bort all snö ,sjunker igenom och blir hängandes på axlarna,

Medans man med ordentligt dubbade däck kan köra mer ovanpå snön och packar den bättre PDT_Armataz_02_12.gif.

 

De dubbar upp sina däck med ca 250 dubb i varje (inga ot eller rally dubb) och har nästan bättre grepp än på sommaren och de däck de använder då, samtidigt som de tar sej fram i djup snö väldigt bra, sen om däcken redan utan kedjor tar i ram med mera så vad händer inte om det kommer på kedjor ?

 

Har funderat lite på det och det kan nog stämma, men 100 är jag inte, och det finns säkert tillfällen då kedjor är att föredra

 

Åke jag tror nog att det fungerar med kedjor på petlas däcken, kanske man får fixa med en länk hit eller dit på brädden och längden, och sedan tänka på just att inte svänga för mycket så de tar i ramen.

Men det hör man ju garenterat  PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...