Gå till innehåll

Någon som har fått på kedjor på Cooper STT 315/75 R16?


Tamaz

Rekommendera Poster

Hej järngänget!

 

Efter en tidigare fastkörning som löste sig fint efter att snökedjor kunde trixas fast på två av hjulen blev jag sugen på att lösa mitt problem med att de inte passar på mina nya däck.

 

Just nu har jag bara konstaterat att de inte går på däcken utan modifikation. Tanken är därför att modifiera kedjorna så de passar däcken. Är det någon annan här med samma däck som gjort något liknande? Om ja, hur gjorde du/ni?

 

Jag har fyra extra originalkedjor att ta material av för att kunna skarva. Hur ser det ut med frigång runt däcken? Någon som vet om det ens får plats kedjor på bredare däck? Det är väl rätt tight mot stötdämparna?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du bara tar änden med T-länkarna och kapar av lagom lång bit från en "offerkedja" som du sen skarvar på när man har stora däck? Hur gjorde du för att skarva ihop sidorna (ytterdelen på kedjorna)? Jag tror jag har några sånna öppningsbara D-länkar som skulle kunna fungera. Då borde det gå att lösa med bara vinkelslip och ett bra ögonmått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kapar bara upp länkarna med vinkelslipen så det blir ett stort C sen trär jag på/av det antal länkar jag behöver och svetsar ihop allt igen med miggen. Verkar funka bra tycker jag :)

Tror det är smartare än att använda öppningsbara länkar. Har några sådana jag med som reserv om jag råkar ut för nått brott men det verkar hålla fint att svetsa ihop dom igen :)

 

Har ingen bra närbild på själva svetsandet, bara en gammal och dålig mobil bild där jag kladdat lite i paint för att förtydliga lite hur det ser ut då det syntes så dåligt :)

Det rödmarkerade är där jag kapat upp och svetsat igen länken. Jag har gjort 9 st kedjor på detta viset och än funkar dom fint allihopa :)

 

mobil%20bilder%20032%20-%20Kopia.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag kapar bara upp länkarna med vinkelslipen så det blir ett stort C sen trär jag på/av det antal länkar jag behöver och svetsar ihop allt igen med miggen. Verkar funka bra tycker jag :)

Tror det är smartare än att använda öppningsbara länkar. Har några sådana jag med som reserv om jag råkar ut för nått brott men det verkar hålla fint att svetsa ihop dom igen :)

 

Har ingen bra närbild på själva svetsandet, bara en gammal och dålig mobil bild där jag kladdat lite i paint för att förtydliga lite hur det ser ut då det syntes så dåligt :)

Det rödmarkerade är där jag kapat upp och svetsat igen länken. Jag har gjort 9 st kedjor på detta viset och än funkar dom fint allihopa :)

 

mobil%20bilder%20032%20-%20Kopia.jpg

Dina bilder har försvunnit : /

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Alla mina bilder på Dropbox har ju ändrats från offentliga till privata för att Dropbox gjorts om för x antal år sedan :(

Några av bilderna är i så dålig kvalitet också så det är ingen ide att lägga upp dom igen.

Men principen är ju enkel ta en extra kedja bara och kapa bort och förläng i önskad bit.

 

IMG_20190105_185941.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...