Gå till innehåll

Beckistuta

Rekommendera Poster

Min nya Tgb11. En radiotgb med OM603 sugmotor, warn vinsch, ej aluzink.

Äntligen hemma efter en spännande resa på 27mil hem till Mora från Säffle.

Kommer fixa lite rost, allmän översyn, byta lister på sidorna, kanske måla lite m.m.

Blir också att bygga om lite inuti och få till en sängplats, lite 12V och sånt. 37" däck ska beställas!

Hemskt roligt, har åkt geländewagen, unimog och Discovery förut, detta är min första Tgb!

post-10139-0-55153600-1484130439_thumb.jpg

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ingen varvräknare monterad, men jag låg på 65-70km/h enligt gps hela vägen hem. Det kändes bra. Ska gå över lite grejor, kolla lite lager och det ven lite i växellådan bl.a.

Kommer nog att gå att ligga på ca80km/h med balanserade nya 37" däck.

Fick med en uppsättning cooper discoverer och en uppsättning extra fälgar också.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skillnad på radiotgb mot en vanlig? Märkte att min taklucka sitter i lastutrymmet, sitter alla takluckor där?

"Normalt" på en 11 så sitter takluckan bakom föraren till vänster om motorluckan, tror att du kan lossa taket och sätta det "bak och fram" så det hamnar höger bak,dvs samma tak.

 

Tror nån annan har bättre koll på allt radio relaterat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Normalt" på en 11 så sitter takluckan bakom föraren till vänster om motorluckan, tror att du kan lossa taket och sätta det "bak och fram" så det hamnar höger bak,dvs samma tak.

Tror nån annan har bättre koll på allt radio relaterat :)

Ok det var det jag hade för mig! Men om jag skulle satt taket "bak och fram" skulle takluckan hamnat bakom passagerar stolen, så det kanske finns fler varianter på taklucksplacering. Takluckan sitter alltså till vänster om man öppnar bakluckan och står bakom bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Signalisterna ville sitta vid radiobordet o inte ha några kängor på borden, därav flygspanaren i baksits.

 

Du har plastlock m tillhörande spännen för mörkläggning av fönstren, några antennfästen extra + avgasrörsslang att dra iväg/upp avgasröret.

Satt ett antal rack för div radioar på/vid bordet.

 

Var väl ingen trådkopplingsplint bakom lucka på 1112?? Kommer inte ihåg riktigt...

Finns väl instruktion/servicemanual under dokument.

 

 

Min AlZn Vattenfallare har "pressat" takluckan, dvs är en förhöjning på nån cm men inte lossklippt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Originalkedjorna? Inte stort ivf.

 

280/80 R16 är väl originaldimmensionen på däcken, vet att de går på polarens 285/75R16 (Cooper Discoverer STT), vet också att de inte går på mina 315/75R16 (Cooper Discoverer STT).

 

Eftersom mina däck är ungefär 34,6x12,5" så finns det nog inte en chans att de går på dina 37x13,5. Jag har planer på att sy om mina kedjor så de blir bredare och passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kedjor är roligt att bygga om :) har gjort en bunt nu.

Bara man ha extra kedja att låna material från så är det bara att kapa upp länkarna och flytta lagom bitar och svetsa igen dom igen. :)

Men som sagt man lär kolla så man har den fysiska platsen för dom så det inte tar i någonstans.

Stötdämparna bak är en "svag punkt" :)

Sista bilden är hur kort stump kedja jag behövde för att få kedjorna att passa på mina General G At2 295/75-16 :)

 

 

 

 

mobil%20bilder%20033.jpg

2015-01-16%2009.49.13.jpg

 

mobil%20bilder%20032%20-%20Kopia.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men då får jag hoppas att dom bara behöver förlängas och inte breddas också, isf blir det ju inte så mycket arbete. Jag har två extra kedjor som jag kan ta länkar av.

Har nån nå bra tips på 24v kompressor till däcken? Har funderat på att ha en omvandlare eller litet elverk och ha en vanlig liten 230v kompressor men är ju fint med en att montera i bilen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supply voltage: 12 V

- Maximum current consumption: 30 A

- Maximum compressor pressure: 14 ATM (BAR)

- Working pressure pnevmotsitami: 0 - 7,25 ATM (BAR)

- Maximum capacity: 72 l/min.

- Working capacity: 46-32 l/min (5,8-7,25 BAR)

- Continuous operation time: 30 min

- Operating temperature range: -30 °C +80 °C

- Noise: < 86dB

- Capacity of the receiver : 5,7 l/ 1,5 GA

- Universal hose length: 7.5 m

- Length of power wire: 2.4 m (cross-section 12 AWG)

Fuse protective fuse: 40 A

- Unit dimensions: 365 x 315 mm x325

- Weight: 10.6 kg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan nu fanns inte 37x13,5-16 maxxis mudzilla, det fick bli 37x12,5-16 maxxis creepy crawler istället, hoppas man blir nöjd med dem. Ville ju ha mudzilla eller 38,5 CC men det verkar ju inte gå att få tag i med kort varsel, sen missade jag en blocket annons på 5xmudzilla från surpluss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Creepy crawler däcken är fina att köra på och med 12.5 så slipper du fundera på att bredda fälgar osv.

Som vinterväg däck är dom hala även om man tar det lugnt, i övrigt är jag riktigt nöjd med mina :)

Men trelleborgarna som sitter på är inga vinterdäck dom heller! 😊

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...