Gå till innehåll

Julquiz III


JDW

Rekommendera Poster

(ja undrar ni om rubriken, använd sök så ser ni JDW traditionella julstrul...)

 

JDW går bra, men helt plötsligt kan det komma vissa kvävningstendenser. Vi pratar några sekunder när det inte tänder typ bränslestopp men halkar sen igång. Körde timmerlass för några veckor sen, dsv 2*18 mil Tor (inkl en del skogskörning på Lördagen) o det hände några gånger / resa under landsvägskörning.

 

Hade JDW till jobbet i dag (ca 15km enkel) och symptomen kom några gånger.

 

Åkte på E18 o bl a i utförsbacke så släppte jag på gasen för att släppa in bilar före o då vart det symptom...

 

Tändning: borde ju rimligtvis inte ändra sig (kommer ju både vid "gasande" o uppsläppt gas)

 

Bränsletillförsel: Att pumpen skulle ge upp periodvis (o filter + förgasare tömms innan det rinner till?)

Bensinfiltret (mellan pumpen o förgasare, har inget mellan pump o tank) ganska nybytt o ser Ok ut.

Skit i förgasare?

Suga luft nånstans? Borde väl jämnas ut i flödet?

 

Luftfiltret byttes för inte allt för länge sen, men jag har inte kollat iofs

 

Shock-K-spritade med en flaska i ca 10 liter bränsle som jag körde halvslut innan jag tankade

 

Fler kloka tips o ideer?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Gjorde en tömning av sumpen.. Naturligtvis klippte O-ringen på ena förgasarn o for sen västerut mot skogen. Gick inte många km förrän det börja bli "kvävningssymptom". Tog bort motorluckan o det kom bensin i filtret som sitter på slangen mellan pump o förgasare. Insåg att det var ingen ide o köra 9 mil o sen ut i skogen så jag fick vända.  Efter lite fnulande såg jag att filtret var 1/2 fullt, bytt till Btemas lite större o i höstas bytte jag även slangänden mellan förgasarna o filtret, tog ju naturligtvis till lite xtra.... dvs filtret lutar uppåt.. 

 

post-4978-0-59520100-1485113435.jpg

 

Så jag tryckte ner slangen så att filtret hamnade i utförsbacke,

post-4978-0-59224800-1485113465.jpg

 

Sen gick JDW som en klocka, iofs drog hastighetsmätarna iväg o låg runt 100, innan den fortsatte mot stoppet. Nu står den på 40 när jag står still, vete f..n hur stripsen påverkar mätarn???? Har ett par i reserv så det får bli byte när det tinar på.

 

 

Tog upp resan västerut i dag, det är 9 mil enkel till skogen, JDW gick som en klocka i 7 mil innan tydliga kvävningssymptom??? Filtret var fullt i bensin, och jag körde in på en p-plats o stog o spoyttade ett tag innan den kom igång igen. Körde några km o samma sak, fick stanna o jucka med gasen o ett tu tre släppte det. Tordes inte köra upp i skogen utan tog med ett träd som var inom wire avstånd.

 

Hemresan gick bra nästan hem. Ny kvävning 3km hemmifrån, men det fixade sig utan stopp.

 

 

Får nog skruva isär förgasarna...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar du åt klämmorna riktigt hårt?  Det ser så ut på bilderna och även knäcker till plasten i soppafiltret så så minsta möjliga mängd kan passera?

Välj ett rejält filter eller en vattensmutsavskiljare.

Häng dit filter så nära tanken som möjligt så förhindrar det att pumpen sätts igen.  Vanlig filterhållare från rörmockaren från oljepannor med bortskruvat filter så du bara behåller glasskoppen, så skiten av sin egen tyngd hamnar i botten av koppen inget filter som bromsar flödet, detta funkar även perfekt som vattenavskiljare.

 

Sitter filtret efter pumpen och bromsar upp fungerar det även som nålventilen i flotörhuset dvs ger tillräckligt mottryck för att pumpen inte ska pumpa.

 

100km per timme x 2,5 liter är 25 liter i timmen/60 = 4,1 dl i minuten tveksamt om dessa minityrfilter klarar det flödet,  

 

Hade biltemas minsta mc slang filter satt på båten i sommras för att bara se om luftläckor fanns och en 80 hästas 2 taktare drar i sig mer bränsle än deras filter klarade av tror även en 11 bil behöver mer än vad de kan leverera.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häng dit en sån här vid tanken men plocka bort filtret först, skiten hamnar i botten, ett tag på skruven och partiklar samt vatten dräneras ut.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenavskiljare-2000022919/

 

finns liknade för brännolja hos rörmockaren men biltemas funkar nog oxå bra

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar du åt klämmorna riktigt hårt?  Det ser så ut på bilderna och även knäcker till plasten i soppafiltret så så minsta möjliga mängd kan passera?

Välj ett rejält filter eller en vattensmutsavskiljare.

 

 

100km per timme x 2,5 liter är 25 liter i timmen/60 = 4,1 dl i minuten tveksamt om dessa minityrfilter klarar det flödet,  

 

Hade biltemas minsta mc slang filter satt på båten i sommras för att bara se om luftläckor fanns och en 80 hästas 2 taktare drar i sig mer bränsle än deras filter klarade av tror även en 11 bil behöver mer än vad de kan leverera.

 

Drar åt gör jag, men tror nog plasten är så hård att den nog spricker om jag pressar ihop den? Har kört med små Btema slangfilter förr utan bekymmer. "Kostade på" denna större variant och har nog haft det längre än bekymren,har inte jämfört "hålstorleken" mellan filtren, men denna modell är tjockare på utsidan.

 

Men visst stämmer symptomen på att "kvävning" pågår en stund o sen så varvar det på som om ingenting hänt, men 3 gånger / 18 mil indikerar mer "skit i förgasarn" än nåt bestående fel??

 

Förr var det konstant luft i ca halva filtret, nu när det står på ände är det fullt så ja nästan trodde det var tomt när det krånglade första gången igår.

 

Men tack för alla tips, fler mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

JDW har stått ett par veckor om kördes till jobbet I morse:

 

Fick en "kvävningsattack" som gick over.

 

Sen nytt "anfall" prexis innan utfart på motorvägen, då såg jag rejäl svartrök följt av ett par rejäla avgasskjut (varav åtmonstonde den senare med rejäl myfla..), dvs bensinen kommer bade fram o igenom, får åka forbi Btema o köpa nya stift åtminstonde, fler kloka förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Haft isär förgasare, kollat div el i tändningen.

 

Tog en sväng o det gick bra knappa km'ern innan gick dåligt följt av rejält avgasskjut, men hoppade igång några km till.

Sen orkeslös o inget varv, fick stå still o hoppade fram några 100m. Sen släppte det o jag körde dryga halvmilen UA.

 

När jag kom hem så klämde jag ihop bränsleslangen o körde på varierat tomgångsvarvtal tills jag fick ont i fingrarna o släppte o tog nytag, "luftbubbla" i bränslefiltret så max gas kunde gå vidare till förgasarna-> jag tycker att bränsle tillförseln kan uteslutas.

 

Tändkablar o tändspole är bytta inom 2 år. kablar Bosch original, tändspolen Btema så den kan ju iofs vara kortlivad?

 

Jag bytte olja på juldagen, o nu var det bara på nedersta på stickan!! Har ödad oljeförbrukning sista året o äben kylarvatten (fast det blir ju varmt ibland när man spelar och det läcker lite vid termostaten så det borde inte va blockpackningen igen?

När den går så är det ingen direkt svartrök.

 

Har nåt år kört på Btema Helsyntet, var o köpte en 10l hederlig mineralolja och ska testa med den om den moderna är för tunn o slinker in via nån glappande kannring ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är både el tändning soppa kollat har du bara avgas kvar.  Ett avrostad rör eller lossad isolering kan blockera ganska bra i en burk, tvingades nyligen åka 38 mil gtb tur och retur med strypt bil som max orkade 2000 varv tur den är bra växlad så den orkande nästa 100 km/h, väl hemma så snittades en burk och insatsen/ caten plockades ur, sen gick den bättre än någonsin.

 

Om du misstänker avgasproblem när den inte orkar känn på avgasluften så den inte bara fiser, puffar ska kännas annars är något i vägen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dårlig condis kan være veldig lunefull. Og en ny condis trenger absolutt ikke være en bra condis. Det har hendt at jeg har måtte sette tilbake den gamle condisen fordi den nye ikke fungerte. Prøv med en annen condis og se om symptomene forandrer seg. Sjekk også ledningen til condisen så det ikke er brudd/jording når innmaten i fordeleren vrir seg ved vacuum.

 

En annen rar feil jeg var borti engang var at oljedamp kom opp gjennom fordeleren og brant seg fast på bryterspissene. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är både el tändning soppa kollat har du bara avgas kvar.  Ett avrostad rör eller lossad isolering kan blockera ganska bra i en burk, tvingades nyligen åka 38 mil gtb tur och retur med strypt bil som max orkade 2000 varv tur den är bra växlad så den orkande nästa 100 km/h, väl hemma så snittades en burk och insatsen/ caten plockades ur, sen gick den bättre än någonsin.

 

Om du misstänker avgasproblem när den inte orkar känn på avgasluften så den inte bara fiser, puffar ska kännas annars är något i vägen.

 

 

En dårlig condis kan være veldig lunefull. Og en ny condis trenger absolutt ikke være en bra condis. Det har hendt at jeg har måtte sette tilbake den gamle condisen fordi den nye ikke fungerte. Prøv med en annen condis og se om symptomene forandrer seg. Sjekk også ledningen til condisen så det ikke er brudd/jording når innmaten i fordeleren vrir seg ved vacuum.

 

En annen rar feil jeg var borti engang var at oljedamp kom opp gjennom fordeleren og brant seg fast på bryterspissene. 

 

Ja är det elsystem så lär det vara i "centrala" delarna.

 

Fördelaren ser ok ut, liksom brytaren.

Btema tändspole, konding eller nåt däromkring kan det ju fortfarande vara. Är lite svårt att mäta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova utan filter och med renblåsta bränslerör se även till att det är renblåst ända ner i tanken, räcker med en flagna och flödet minskar dramatiskt.

 

En avskiljare direkt vid tanken och du ser tydligt om du har föroreningar.

 

 

Jo, men jag tycker ändå att det skulle synas i plastfiltret. Det är fullt i bränsle och i fredags när jag klämde ihop slangen mellan filter o förgasare så borde symptomen kommit om det är bränsleproblem, det som hände när jag släppte var att filtret "vart halvtomt", vilket indikerar att förgasarna sög o inget "vaccum" som höll emot bakifrån.

 

Ävenom det skulle vara vatten i bensinen så borde det skikta sig i fi-ltret litegranna tycker jag? (Har ca halvtank nu, körde i princip tom innan jag tankade sist för att se om det vart värre på sista slurken.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...