Gå till innehåll

In i träsket igen.


Jimpa

Rekommendera Poster

Lägger upp en tråd för min nya 11:a.

 

Som vanligt så går det ju inte att låta bli att se över statusen på det man köpt.

Den har gått lite dåligt på höga varv så jag började se över den.

Bränslefiltret hade en massa fin skit i botten. Nästan som sand..

Misstänker att det är skit i tanken.

Plockade bort förgasarna också. Var ju inte direkt rent i insuget.

Blir till att riva och göra rent.

Någon som har tipps på hur man bäst gör rent tanken?

post-6208-0-45794300-1481059834_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skruvade ner tanken och ruskade runt den med diesel och bensin och hällde ut.

 Ibland kan det räcka att tömma och fylla den på plats också.

 Gör det som steg ett.. ställ bilen så urtappnings skruven på tankens vänstra nederkant blir lägsta punkten, och tomm ur och skölj rent den lite.. byta filter och kanske det duger?

 

 Just det, välkommen skriver jag igen.

 Och hör av dig när bilen börjar bli offroadklar så kör vi igen.

 Har du kvar tjejen, gillar hon tgb-åkning som min gör? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Svana!

Det får bli att tömma tanken ikväll då. Har köpt nya filter och slangar också för säkerhets skull.

Är det mycket jobb att ta ner tanken? Tänker att när man ändå håller på så är det säkert den bästa lösningen.

 

Ja men visst. Hon tycker det är kul med terrängkörning. Följer med till Botkyrka på lördag om jag hinner på klart den till dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att skruva loss tanken.. lite tung är den allt när den ska upp.

Enklast är att vara två.. en som håller balansen på tanken och domkraften under, och en som skruvar.

Tanken sitter med två skruv underifrån på hörnen i framkant och två skruv i bakkant precis vid draget.

Lite trångt med slangar och sånt men det går.

Glöm inte att börja lossa kablarna till tankgivaren från den lilla luckan i golvet i lastrummet innanför bakdörren.

Och va rädd om tankgivaren.

Den kostar en slant.

Skruva gärna loss den innan du börjar vända och ruska om tank aset. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det.. minns att det ofta är rostiga skruv och muttrar där.. dem sitter i skitsprutet från hjulen.

Börja med att smörj på där och se att dem lossar först.. och ev.var beredd att kanske köpa nya skruv och mutter.. metriska går bra då.

Bak sitter inga muttrar.. som tur är, för där är det för trångt.

Istället sitter där ett gängat plattjärn som man pillrar dit.

Om du behöver byta dessa skruv behöver du kanske gänga om plattjärnet eller tillverka ett nytt.

Det kan jag hjälpa dig med här i verkstan.. men då måste du ge mig måtten då jag glömt dessa.

 

Jag hade nämligen ned min tank och gjorde i ordning den och byggde om den när jag byggde bakwinchen på min 13-bil och Mickes 11-bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår revs tanken ner och sköldes ur från sand och andra partiklar.

Härligt att arbeta i det blå garaget (som igår var svart) när det regnar och är 2 grader "varmt" ute :-) 

Blir återmontering ikväll. Får hoppas att det går smidigt. Varmare idag i varje fall.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är rengjort och återmonterat... men!

Den går ännu sämre än tidigare.

Orkeslös, avgasknallar på tomgång, svårstartad..

Det jag gjort är följande.

-Gjort rent tanken

-Bytt båda bränslefilterna (köpta på tatanka)

-Bytt soppaslang från filterking till förgasarna. 5mm nu. kanske var 6mm innan?

-Gjort rent filterhus och förgasare.

-Bytt slangarna i filterhuset. De som är på bilden här ovan.

-Bytt luftfilter

-Bytt fördelarlock

-Ställt bränsletrycket till 13kPa

Det är nog allt.

 

Det känns som att den får för mycket soppa eftersom den har avgasknallar på tomgång.

Vad tror ni? Var bör jag börja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåst ut rören dels ner till tank och sen har du väl något längsgående fram till motorn.

avgasknallar mm är sopabrist.

 

Åker ju diesel på min bil och några gånger har man ju åkt på att rensa rören från dieselsnor som den moderna dieseln bildar när bakterierna i den börjar växa men även bensinbilar får föroreningar sand mm som lägger sig i böjar på rören.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De rör jag inte gjort någonting åt än är mellan soppapump och upp till filterking. Kan ju sitta skit kvar där. Kan avgasknallar uppstå vid både för mycket och för lite soppa?

Det vore ju typiskt om det var så enkelt att tändkablarna hamnat fel.. får dubbelkolla.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo troligen har du väl bara monterat locket fel på något sätt och skiftat en burk kolla 153624.  Men när man ändå sanerar tanken är det aldrig fel att blåsa bort avlagringar som kan ligga vid böjar i röret. Har du inte rör längs ramen från tank och även ner i tanken, mitt rör ner i tank sattes igen många gånger just när jag började åka diesel pga av att dieseln löste avlagringar i tanken.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provkörningen blev ca 2 m innan jag körde fast på min parkering!!!! Visserligen blank-is men va fan tänkte jag.. okej i med fyrhjulsdriften och låser diffarna. Nu ska det väl inte vara några problem. men jooo.. Framhjulen driver inte alls, på någon sida.

Hepp.

Stänga av, plocka fram verktyg, in under bilen.

Misstanken riktades mot vacuumklockan. Efter att ha lossat första klämman rinner det ut en geggig sörja.... hmmmm

Ser också att själva klockan blivit sned.

post-6208-0-62505700-1482081749_thumb.jpg

post-6208-0-16702100-1482081880_thumb.jpg

Plocka bort allt, göra rent,banka rakt klockan, återmontera och justera in enligt handboken. Nu jäklar ska det köras!!

Men icke. Samma sak. Inget driv fram.

Provade att köra utan vacuumslangen inkopplad. Samma resultat.

 

Fick winsha mig tillbaka till parkeringsplatsen!! Pinsamt

 

Någon med något bra tipps om vad jag kollar här näst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt..

Jag hade nog med vacuumklockan isär.. känt om stången kopplar i och ur.. kanske den justerats fel så den inte når rätt slaglängd?

Ett ras i en låda verkar ju inte vara troligt om du inte haft missljud eller tok kört på nåt sätt?

Eller drivaxelbrott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stången känns väldigt lätt att föra fram och tillbaka. Ska det var mer motstånd där? Jag tyckte att det var ett litet skorrande ljud när jag först provade efter monteringen. Som om den nästan låg i och "kastade ur" framhjulsdriften igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror fortfarande på att du ska skruva bort vucuum locket och bort med membranet och lyft framhjulen i luften. I med diffspärren fram.. be nån snurra framhjulen i luften och dra/tryck stången med fingrarna.

Om den greppar in.. eller bara lite.. såska den ju inte tryckas ur.

Då är ju nån klokoppling sliten.. eller så enkelt så det är en justerings sak?

Jag har aldrig behövt meka där så vet ej.. men det är ju så på diffspärrarna iaf att man skall justera slaget på muttrarna över och under membranet.

 

Som du skrev.. släpp ur oljan och se vad som kommer ut. Den är ju ändå dax att byta kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ett långskott..

Jag hade samma problem som dig när jag köpte min.. massa sörja i klockan och hål i membranet.

 

Hur ser ventilen för framhjulsdriften ut? Den dom sitter bakom passagerarsätet. Min var full med rost och sörja, tog isär och gjorde rent den så fungerade diffarna och framhjulsdriften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...