Gå till innehåll

Lurk"s (B2600) Plogvalps projekt


Rekommendera Poster

Som vanligt med Zenith fallfuggarna krävs rengöring efter många års stillestånd,en ny packning tillverkades
och även en extern bränsletank monterades och kopplades till den elektriska bränslepump
som är installerad.
Dock kan den sura ner sig ibland,antagligen pga att bränsletrycket kan
va för högt och forcerar nålventilen då den är stängd.
Ska prova gå tillbaks till mekanisk pump ist.

Tyvärr verkar kopplingen funka så det som återstår innan testkörning är
att fylla lite kylarvätska och fixa gaspedalen(rostat fast)

 

post-6465-0-08399300-1478010837_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en flång ny bränslepump,värt varenda öre ist för elpump(som dessutom la av helt)

Monterad även plogen och kopplade på hydraliken,konstigt nog funkade allt och utan

läckage,men det kommer väl då slangarna ser rätt så gamla ut.

 

Vad var då stora "haken" med hela projektet?...jo jag får inte i backen :ph34r:

Alla andra växlar finns,och det finns inte ens oljud från bottenstock i lådan

eller ens urtrampningslager.

Men när man försöker få i backen verkar det som nått tar emot,gaspedalen

känner man rörelser i vid försök iläggning av backen.

 

Kan va nått ivägen eller behövas justering,har vart med om det tex

när man bytt kopplingar på valpar

 

post-6465-0-69496300-1478260390_thumb.jpg

post-6465-0-11629900-1478260406_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så enkelt att kulan vid fjädern vid skiftgaffeln låst sig,  vet inte hur valpens växelförare ser ut men c202 har även en extra kula fjäder vid själva växelstaget som kan fastna.  

 

Så enklast lossa locket och se hur det ser ut så inte backdrevet ligger i delar i lådan, fiska upp alla kulor fjädrar och gör rent.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så enkelt att kulan vid fjädern vid skiftgaffeln låst sig, vet inte hur valpens växelförare ser ut men c202 har även en extra kula fjäder vid själva växelstaget som kan fastna.

 

Så enklast lossa locket och se hur det ser ut så inte backdrevet ligger i delar i lådan, fiska upp alla kulor fjädrar och gör rent.

Ja nu slapp jag det iaf :)

 

Nog fanns backväxeln där iaf,lossade staget och kunde lägga backen via locket :)

M.a.o är det staget som felar :)

Verkar som staget inte riktigt orkar vrida sig tillräkligt för att kunna få "sliden"

rätt när det ska baköver,aja...baggis

post-6465-0-69952000-1478275097_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligt fel på Valpen om du googlar lite, att växellänkaget dvs "röret" ändrar form eller / och spricker.. och den rörelse som krävs för backväxeln uteblir.

 Har iaf läst en del om detta.. :)

 

Jepp,läste detta nyss,tack för tippset Svanen :excl: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/7127-bytt-v%C3%A4xell%C3%A5da-v%C3%A4xelspaken-f%C3%A5r-fel-l%C3%A4ge/

Har faktiskt aldrig justerat detta stag på valpar.

Minns nu att problemen på de jag bytte koppling på va att nått kom i kläm tex slang eller nån kabel.

Får hoppas att man slipper demontera staget,blir trängre och bökigare på denna valp då

hydralventiler och slangar är i vägen :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite fight lyckades jag få igång värmefläkten,den går endast på högsta läget hitils,vilket duger gott :)

Visade sig vara en rutten kopplingsplint,det fick iaf bli en prov. bonnakoppling från säkringsplinten så

säkrad är den iaf.

 

Det som behövs att få den plogduglig är att fixa backen,(blir jobbigt att gå ut lägga i backen)

Färdbroms och fotgasen

Handbromsen verka funka väl iaf,kan duga som broms ett tag

 

Fundera på om det är värt laga upp karossen,hytten går nog att fixa men attans va rostig den är baköver :ph34r:

Telefonminnet räcker inte till för fota allt.

Har lite planer att fimpa allt bakom hytten och bygga ett snyggt träflak i samma stuk jag byggde

på TL 11an.

post-6465-0-39980000-1478444004_thumb.jpg

post-6465-0-40176300-1478444026_thumb.jpg

post-6465-0-75942200-1478444039_thumb.jpg

post-6465-0-84331700-1478444053_thumb.jpg

post-6465-0-96050100-1478444075_thumb.jpg

post-6465-0-85121200-1478444095_thumb.jpg

post-6465-0-88884000-1478444111_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-6465-0-62698400-1478542861_thumb.jpg

 

Hur tror ni ett tippflak skulle fungera med befintlig hydralpump?

Borde ju bli enkelt koppling om man använder snabbkopplingarna tex till upp o ner funktionen på plogen?

Frågan är vad det orkar trycka uppöver när man öst på lite last på flaket :)

Undrar om Dexxas kan beräkna lite,problemet är väl att veta vad pumpen levererar

 

Tänkte till lite mer,man behöver väl ju typ bara enkelverkande teleskåp kolv?

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Frågan är vad det orkar trycka uppöver när man öst på lite last på flaket :)

Frågan är i första hand hur stor cylinder/kolv du har råd att köpa, men att trycka något tiotal ton är inga konstigheter.

Kolvdiameter på 100 mm och ett pumptryck på 200 kg. trycker 15,7 ton. Sen att valpramen blir som en damcykel det får du leva med ...

Olsson i Ellös har fina tippcylindrar, har funkat bra för mej i allafall

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev nån timme valp-mek idag,va så sliten igår efter natthelgen och mådde som en
röv hela dagen,lyckades iaf plocka ur en diskmaskin och köpa snus,inget annat :blush:

Men idag va jag på G och tog krafftag mot det fastrostade gasreglage,en virejack
lyckades dra loss det :excl:
Nu kan man gasa med foten som vanligt ist för att handgasa genom motorkåpan.

Kollade även på belysningen vilket verkar sakna ström i säkringsplinten,en misstänkt
bov kan va den ruttna kopplingsplinten framför värmefläkten.

Har även provat justerat växelstaget vilket jag misslyckas med nu med 3 gånger typ :mellow:
Verkar vara näst intill omöjligt att göra det ensam.
Det funkar ju att lägga i den utifrån men attans va tråkigt spring

Annars går motorn väldigt fint,bra oljetryck och jämn motortemp :)

Funderar på att plocka ur bakväggen,lyfta bort dörrarna och choppa resten under vindrutan så jag
får in den i garaget,kankse bygga nån sorts hardtopp?

Iaf går jag lös med vinkelslipen imorgon och börjar fimpa rost

på flaket,stor risk att jag fimpar hela abret,

Ska inhandla lite bränsleslang och filter och försöka på att koppla in
orginal bränsletanken ist för den externa .
Även ett renoveringskitt till huvudbromscylinder

post-6465-0-95471600-1479224835_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att följa någon som renoverar då jag & 14årige Sonen också ska renovera hans Valp 9033/3315

 

!!! köp ej vanlig gummibensinslang !!! jag köpte 4meter för något år sedan av kvalitetsmärkeshandlare, men nu är det sprickor och den läcker rakt igenom!

Köp slang som verkligen ska tåla Etanol enligt specifikationer annars blir man lurad :(

 

Om du ska riva ner bakväggen som är bultat i enkelhytten?

är den då till salu för en rimlig summa till Sonen?

Om det inte är för långt bort & blir på tok för dyrt med frakten?

 

Mvh Anders

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg vilket fabrikat det är på slangarna jag brukar köpa,men har aldrig

haft krångel med slangarna från min vanliga butik.

Kan rapportera fabriket här om så önskas :)

 

Jag bytte ut slangar på 13 bilen när jag köpte den 2012 och de är fortfarande fina.

 

Jag tror tyvärr inte jag ska göra mig av med bakväggen just nu iaf.

Den ingår just nu i planen med modiferingen,men man vet ju aldrig.

Isf har ni första tjing på den :excl:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu funderar jag på att avytta hela abret :mellow:

Lyckas ej få ordning på att justera staget rätt så att det går att lägga i backen inifrån.Bläää.

Vart i kontakt med Hansens tgb support online men lyckades inte trotts att jag gjort enligt instruktionen.

Han får helt enkelt komma hit i fysisk person och fixa det åt mig :P

Haft ur "donet" som sitter monterad under spaket och moddat det lite så det går

att dra åt lättare.

Det jag lyckades med idag va att få växel 1,2,3,4 helt perfekta...men backen nej nej..

 

Aja..fixade iaf belysning fram,som jag misstänkte va det glappt vid kopplingsplinten

vid fläkten

post-6465-0-57555200-1479485683_thumb.jpg

post-6465-0-67713200-1479485706_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt 5 timmar totalt på att försöka justera växelstaget.....utan bra resultat :mellow:
Fundera på att montera ett lock och spak från volvo 140 så kan nån få stå på flaket och växla åt mig.

Huvudbromscylidern har jag demonterat och vid kontroll spruttar den ganska bra
så felet bör vara i hjulcylindrarna.
Jag kommer iaf renovera bromscylindern nu när den är urplockad.

Nån som vet om man kan få ur växelstaget på valparna utan demontera kylare?
Skulle va bra om man kunde inspektera hela röret om det nu är så att det krokigt
eller skadat

post-6465-0-04710100-1479743578_thumb.jpg

post-6465-0-44672300-1479743597_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trägen vinner till slut :)

Fick justering på växlingen rätt :wub:

 

Demonterade åter igen donet som ni kan se i inlägg 22.

Gjorde ytterligare en modifering så hylsan dras åt lättare.

 

Felet kunde mycket väl ha varit att "hylsan" flyttade sig hela tiden och man hade trott

att man skruvat till den för kung och fosterland när den ändå satt en aning löst.

Men nu jävlar sitter den,det kan jag lova ;)

 

En milstolpe avklarad nu anfaller jag färdbromsen i hjulen :)

Här är iaf huvudcylinder isärtagen,inge vidare fräsha komponenter där

post-6465-0-31567900-1479905476_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...