Gå till innehåll

Lucky 13


valp-67

Rekommendera Poster

Hej alla!

skrivit lite här å där lite då och då, men kändes som det är dags för en egen tråd.

Hade en gång en valp som jag samlade delar till, sålde av en del fick förtio års kris och köpte en fin 1314 sjuktransport i Falköping.

 

Tycker 13 går lite fort på låg, funderar på om lådorna jag har kvar från skrotade C202 kan vara annorlunda till fördel för lägre låg och högre hög?

 

Den har blivit döpt till Lucky 13 då fredag den 13 och siffran 13 varit ett lärorikt tal dag för mig.

(åsså finns d mycket på temat)

 

Inte hänt så mycket än, fått den igenom systemets kontrollanter så numer är den B.

 

Monterat 2 1/2 " avgas ,3" insug, 80 amp volvo nyare generator, T-max winch, 4x blixt samt rotella, reservhjulshållare, c202 kraftuttag,

 

bytt orginal strålkastare framlampor och baklampor till diod (å allt jux det medförde) 2x optima yellow top, 30mm kaross höj, pillat loss

 

plåsterdelen ,sladdat ihop 4 kryckor till plåsterlådan, fyndat 1 bår i container..

 

Funderar mycket på däck, vill ha större bredare men inte högre hastighet på lågväxel..

 

Måttat lite grovt på att skohorna ner C202 kraftuttagsfördelningslåda (kan man kalla den så?) efter c202 pton sedan kardan bakåt

över mittersta vakuum tanken till en stabbig hydraulpump (från c202 drivit snöslunga) att driva snöblad winch och kran med.

 

Som grädde får jag då en pto kvar framåt ovanpå fördelningslådan, tänker montera remskiva för kompressor drivnig på denna.

 

Behöver gå till evo2 på insugs systemet då det tar för stor plats.

 

Ska bli färdig att beställa en dämpare samt lite rostfritt rör så jag kan slutmontera avgas systemet (och lära mig tiga).

 

Stolar och däck står överst på julklappslistan.

 

Så.... ni som har koll på utväxling, c202 vs. 13 tjoa om länk eller ge mig lite feedback. volvo e ju volvo.. Måste ju gå att lura lite..

 

Däck! Lite större lite bredare.. INTE så det asar i överallt vill kunna svänga fullt i alla vinklar. Känns som man borde ha bead locks å då kan man ju lika gärna bredda lite fälgbana.

 

Försöker ladda upp bilder men..datorn har aldrig varit min bästis..

 

Ha en underbar kväll och arbetsvecka allesammans!

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-6980-0-82827400-1476303545.jpgpost-6980-0-48244100-1476303634_thumb.jpgpost-6980-0-35217000-1476304037.jpgpost-6980-0-65261200-1476304075.jpgpost-6980-0-86609100-1476304106.jpgGodkväll!

 

SweMob du menar huvudväxellådan, eller? Som jag förstår är den 5 växlad? Har en hel del växellådor liggandes från Amason 140 240 och 740..

Någon som vet någon annan volvo variant som skulle kunna vara lämplig donator?

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, växellådan från 20-bilarna är lika samma fast annat innehåll.

 

TGB 13, fyrväxlad:

1= 3,85:1

2= 2,08:1

3= 1,39:1

4= 1:1

R= 4,13:1

 

TGB 20 femväxlad:

1= 3,92:1

2= 2,47:1

3= 1,76:1

4= 1,27:1

5= 1:1

R 3.7:1

 

Så med en låda från 20-bil får du lite lägre 1:a och back, och en extra växel mellan lägsta och högsta för att inte få för stora steg.

 

Skillnaden på 1:an är om jag räknat rätt ungefär 10% lägre.

 

Om det finns något som passar från vanliga volvos har jag tyvärr ingen aning om.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kardanen kommer man inte ifrån heller om man flyttar fram motorn så det är ju vilket som är enklast att göra ;)

 kardanerna ansluter väl i fd lådan så varför skulle man ändra dessa om bara motorn flyttas fram, eller är det drivningen till fläktens kardan du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

post-6980-0-59495700-1481914526_thumb.jpg

post-6980-0-05574400-1481914610_thumb.jpg

post-6980-0-74583200-1481914683_thumb.jpg

platsen räcker inte  riktigt för att komma över vakuum tanken men under går bra. blir inte lägre än handbromstrumman.

 

ingen som kör med kasplåtar?

 

milspec, vet inte riktigt var allt hamnar än..

 

litet flak å köra smått på under konstruktion.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Mycket prylar lite plats.. Själva lastytan jag tänkt är 50mm över orginalram. Där blir ca 1 m brett som räcker till gräsklippare och min lilla 700kg grävare.

Jepp det blir högt att lasta. Att larverna sen är 5 cm bredare än de tilltänkta ramperna, gör det hela lite spännande..

Hjulhusen kommer högre, men det är ju svårt att undvika, hjulen behövs jue..

Hjulhusens höjd är tänkt som en plan yta att lasta skivmaterial och dylikt på. Om man slänger in nån tvärslå.

Inte kollat lagerstatus på material, så vet ej än om det blir aludurk elller sträckmetall som flakbotten och hjulhus.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt för att gå vidare.. alltså när man ska va färdig punktad och lyfta av å slipa helsvetsa och lacka. Känns alltid som man missat något.. Men som vanligt, är det inte tiden som tar slut är det ekonomin som bromsar, i detta fall daily driver som kräver behandling. Så platsbristen skyndar på sagan.

post-6980-0-58583700-1482410157_thumb.jpg

post-6980-0-84422900-1482410192_thumb.jpg

post-6980-0-26347900-1482410237_thumb.jpg

God jul allesammans

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...