Gå till innehåll

Koppling B20


goethe

Rekommendera Poster

Tidigare har jag bytt koppling på min 3314 med B18 och tog då en koppling till volvo 140 vill jag minnas att det var.

Nu ska jag byta på en C202 och som vanligt är det lite rörigt med den korrekta satsen.

Det är grova splines, 10 stycken.

Lamellen är 240 mm.

 

Den döda kopplingen som jag bytte på 3314 var mindre, gissar på ca 1,5 cm mindre i diamter. Dock 10 splines.

 

Hörde att Volvo 164 ska ha 240 mm-platta men jäklar vad de kostar. På CVI går ett kit på nästan 4000:-.

1500 för en vanlig koppling till B20 verkar mer humant.

Meca har en 220mm (artikel 1240-622014506) med 10 splines med lager för 1425:-.

 

Jag är snål helt enkelt... Men jag tänkte lite att med tanke på att jag kört i flera år med en "liten" platta till min 3314, borde inte det gå till c202? Eller är det något jobbigt med annat lamellcentrum eller liknande kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 splines men är diametern på axeln samma?   c202 har väl tummåttet och så landrover mm passar nog bättre finns nog en tråd om detta.

 

Är du riktigt snål så tar du en nyare volvo lamell själv åker jag med en förstärkt 760 koppling som förr var billig, men kräver byte av ingående axeln men det är rätt enkelt på m45 lådan alla 45 46 47 lådor passar axeln ifrån.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte lägga till lite bilder, kanske ni kan se vad som behöver bytas.

Anledningen till att jag behövde öppna upp det var att kopplingen rostat fast och jag inte fick loss den.

Det var något år sedan den var igång men jag har för mig att den var svår att helt koppla ur, ibland att få i växklarna.

Men jag tycker lamellen verkar ha ganska mycket material kvar eller? Urtrampningslagret är "dött", går säkert att köra med men känns väldigt dåligt.

Jag blev lite orolig över spåret lagret ligger emot på tryckplattan (visst är det vad delen med fjäderstålet heter?), tyckte det var väldigt djupt. Kan det vara något sådant slitage som gjort den svårväxlad?

Visst vore det trevligt att byta allt men grejorna var som sagt ganska så dyra och jag använder bilen väldigt lite.

post-6199-0-76019000-1474188487_thumb.jpg

post-6199-0-34101100-1474188494_thumb.jpg

post-6199-0-73852200-1474188500_thumb.jpg

post-6199-0-92729900-1474188507_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spåret är normal slitet, svårväxlad=skev lamell eller att lammelens centrum rosttjurar på splinesen.

 

I någon tidig tråd gällande koppling lämnade någon in en på renovering såg bra ut tror inte det var så dyrt.

 

misstänker du skevt centrum sätt upp den i spänn mellan chuck och dubb i någon svarv och snurra den,  skeva lammel sliter ut synkringarna lådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla också så att lagret i mitten på svänghjulet inte kärvar då kommer axeln snurra trotts att du trampar på kopplingen och det blir svårväxlat. Kan ju även vara lagret i urtrampningslagret som kärvar ?

Sen ska det vara rent o fint, är det lite olja/grus/lera osv med i kopplingen så är det inte heller säkert att den frikopplar som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du behöver byta?  Inget om allt är ok lammelen ser ju bara halvsliten ut, du får väl kolla hur långt ner du har till nitarna , men gör rent grejerna, kolla även tryckplattan, inga lösa fingrar eller slitna fläckar. Tror c202 lätt får skev lamell så kolla detta.   Kan nämna att mitt kopplingsspel är bara ca 1,5-2 mm blev inte plats för mer och då vill det till att ha en lamell som inte slår något för att det ska fungera, en gissning är att originalets kopplingspel något över 3 mm och slår lamelen 3 mm kommer den dra med sig lådans axel och växling vid stillastående blir lite raslig och skrapande.

 

Känn även på ingående lager i låda nu när ändå lådan är borttagen, ylande ljud och svårväxlad kan tyda på ingående lager, i övrigt har c202 bronsbussade drev så de håller en evighet. Dock finns ett nålager direkt efter första drevet där axlarna lagars ihop och detta har jag rasat på tidigare volvolådor.  finns olje läck är det lätt att även byta packboxen i kåpan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urtrampningslagret lät ganska så slitet nu när jag snurrade på det, kanske inte skuret direkt men klart rispigt ljud.

SKF-nummer 238949. Men när jag kollade efter ett nytt lager (SKF verkade stämma in på volvo 164) så såg det ganska så annourlunda ut tyckte jag. Framför allt har mitt lager ganska mycket av den runda stålcylindern framför lagren, på bilder på 164-lagret tycks lagret ligga mycket närmare "fingrarna" på tryckplattan.

Om man jämför mina bilder med t.ex. dessa

http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.14876.44786/urtrampningslager-164

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/urtrampningslager-164-b30.html

post-6199-0-57172900-1474712504_thumb.jpg

post-6199-0-14598700-1474712511_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urtrampningslagret lät ganska så slitet nu när jag snurrade på det, kanske inte skuret direkt men klart rispigt ljud.

SKF-nummer 238949. Men när jag kollade efter ett nytt lager (SKF verkade stämma in på volvo 164) så såg det ganska så annourlunda ut tyckte jag. Framför allt har mitt lager ganska mycket av den runda stålcylindern framför lagren, på bilder på 164-lagret tycks lagret ligga mycket närmare "fingrarna" på tryckplattan.

Om man jämför mina bilder med t.ex. dessa

http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.14876.44786/urtrampningslager-164

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/urtrampningslager-164-b30.html

Är inte det där en av Borg & Beck-typ?

 

Min på bandvagnen ser likadan ut, bara att den är längre.

Annars har nog olav-teigen en sån där på din bild:

http://olavteigen.mamutweb.com/Shop/List/Drivverk/32/5

 

Hur lång är din?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte det där en av Borg & Beck-typ?

 

Min på bandvagnen ser likadan ut, bara att den är längre.

Annars har nog olav-teigen en sån där på din bild:

http://olavteigen.mamutweb.com/Shop/List/Drivverk/32/5

 

Hur lång är din?

 

Se där, min är 33 mm lång. Och på lamellen står det Borg och Beck.

Kan passa på fråga om kopplingsslang. Min är av, kan man skarva på något sätt eller finns det nya?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byte på min en gång för en massa år sen när det satt originaldelar, köpte då 164 koppling,  när sen allt lades på hyllan efter ombyggnaden så hörde någon av sig som repade en c202 i borås trakten och ville bli vid det överblivna skrotet som inte passade längre,  tryckplattor en lamell samt urtrampningslager, båda urtrampningslagren  c202 och det som låg kvar i 164 satsen plockades fram och de var identiska,  så skillnaden på de olika lagren är nog beroende på vilken tryckplatta man använder.

 

Att göra ett eget är ju heller inte svårt bara en i pressad hylsa i ett lager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...