Gå till innehåll

Volvo C202 istället för Fiat Panda


Rekommendera Poster

Tjena!

 
Efter att ha lurkat runt lite här på forumet i några veckor tänkte jag att det var dags att presentera mig… och min C202!
 
Tidigare overland expedition-erfarenhet: Jag och en polare körde Mongol Rally 2010 i en Fiat Panda. Turkiet, Iran, Turkmenistan, via Pamir Highway genom Centralasien och sen Kazakhstan, Ryssland till Mongoliet. 41 dagar i en Panda som behövde konstgjord andning varje dag…!
 
post-9721-0-17527400-1456125743_thumb.jpg
post-9721-0-12104400-1456125747_thumb.jpg
post-9721-0-00087100-1456125751_thumb.jpg
post-9721-0-98455000-1456125759_thumb.jpg
post-9721-0-11444500-1456125764_thumb.jpg
post-9721-0-92908400-1456125768_thumb.jpg
post-9721-0-73834100-1456125772_thumb.jpg
 
Sen dess har tanken på att göra något liknande igen varit svår att bli av med.
 
Fast… med ett fordon som kanske är lite mer passande för uppgiften. Så nu för några veckor sen fick jag till sist tag på en 1979 års modell C202. Det må vara plastversionen av en valp, och inte riktigt ens en Volvo, men det jag gillar med den är dess något “snällare†utseende. Det kan göra stor skillnad i bemötande där ute i världen.
 
post-9721-0-66891300-1456125730_thumb.jpg
 
Den verkar vara i bra skick, tidigare ägaren har gjort en fantastisk jobb för att åtgärda rost. Det som behöver fixas nu för att kunna köra den är bromssystemet. Bromsservocylindrarna verkar slut. Verkstadsmanualen kallar dessa “servoaggregat†och säger att de är Girling AHV 550 MK2B. Efter en del efterforskning visade det sig att dessa även sitter i  Volvo P1800, samt Austin Martin och till och med vissa Lamborghini.
post-9721-0-80500000-1456125738_thumb.jpg
 
Renovering verkade dyrt, men däremot hittade jag dessa: http://www.ebay.com/itm/Brake-Servo-Volvo-P1800-122S-FREE-POSTAGE-/391321158955?
 
Caparo, tidigare kallat AP, modell LR17792. De ska ha samma funktion som Girling MK2B. Jag har beställt två.. vi får se hur det fungerar.
 
Nästa steg sen är att konvertera till diesel. Har lusläst forumet, och tror jag hittat allt om dieselkonvertering. Mycket bra information här! Eile verkar haft framgång med en Peugot-diesel, men jag oroar mig att det kan vara svårt att hitta reservdelar. Samma sak gäller Isuzus 4JB1TC. Motorn verkar fantastisk, men alla reservdelar på eBay ser ut att vara i USA (antar att Isuzu Trooper mest såldes där)
 
Så.. det lutar åt Mercedes. SMT säljer ett konverteringskit vilket förstås också kanske skulle göra konverteringen lite enklare. Men då blir förstås problemet att man måste sätta i en 4-cylindrig, om man inte vill modifiera motorutrymmet för mkt. Och varken OM615 eller OM616 verkar på pappret vara lika starka som B20:n. 
 
Det finns dock en fyrcylindrig Mercedes-diesel med turbo, OM601.970. Den har 96 hk/72 KW i 2.3-liters utförande och satt i Mercedes Vito 110D fram till 2001. Tror den nämnts här också.
 
Vissa polare inom overlandkretsar tycker jag ska hålla mig borta från turboladdade motorer, men jag har svårt att se någon annan lösning. Eventuellt kan man modda motorutrymmet för en 5/6-cylindrig motor, men frågan är om man kommer åt allt för service utan att behöva lyfta chassiet. 
 
Det här blev ett långt inlägg, men det är schysst att ventilera lite tankar kring projektet, och det dessutom på ett ställe där det finns många med stor expertis. Tar gärna emot alla tankar, åsikter och förslag!
 
Och .. jag återkommer med fler bilder allt eftersom projektet utvecklas!
 
/Olov
post-9721-0-72184200-1456125734_thumb.jpg
 
  • Like 16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet.  Var i landet finns ni?

 

Bilen såg ju riktigt bra ut.  

ang diesel välj inte franskt delarna dessa är helt borta från marknaden endast indien kör vidare med indenor dieslar.

Japanare är nog ett säkert kort.  

Gällande trångt motorrum så så ändras kylaren upphängning så den hänger i ovan framkant på ett fäste och ett tvärfäste tvärs över ramen i nederkant samt dikt an mot runda tvärbalken så bildas mycket extra plats för större motor samt att det blir service vänligare.

Bilder på detta finns i någon av mina trådar.

Vill ni öka åk och kör komforten för långturer finns några enkla lösningar som gör stor skillnad.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med ytterligare någon som hamnat i C 202 träsket. 6,17-axlar, diesel  och åka långsväng- är det helt genomtänkt?

MB-diesel låter som ett pålitligt och klokt val, är dock lite skeptisk till Vito-motorn- den har väl rotorpump??

 

Bygger själv på C202 kaross, gamvalpens axlar (5,38) med skivbroms, 5cyl.turbo-diesel  på 2,7 L. (från en 311) samt automat från en 300D samt FD51-låda. Det blir ett långt drivpaket så vi får se om det får plats

Gissar att du håller till i Dalarna eller norr därom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel med rotor pump? Dessa kan man ju enkelt riva ner och fixa till själv vid vägkanten.

 

Smart att ta valpaxlarna då slipper ni växla upp lådan men med vanlig vxl blir 1'an för hög vilket egentligen inte är ett problem på c202 där man lika enkelt startar på låg 2 eller 3 istället.  all od tar alltid effekt bäst effektmässigt är en rak låda dvs 1:1.

 

Har sett tyskar som kör med iveco dieslar,  jag köpte först en datsun bil med diesel men det var den lilla bluebird motorn och blev råd att ta peugoet istället eftersom effekten i förhållande till storlek var passande samt att delarna var billiga överallt i värden även här men det ändrades sig rätt kvickt.  Sen var det ju även bland det rappaste man kunde hitta i motorväg från tidigt 80 tal bland dieslarna i denna storlek.

 

Låg en japan diesel härrom dagen på blocket som kom från en valp. http://www.blocket.se/stockholm/Datsun_2_3_liter_64511983.htm?ca=17&w=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vito 110d har om601.97 motor. Den är helt mekanisk (eller rättare sagt går det att plocka bort så att motorn går att köra helt utan elektronik). Den har bosch radpump, typ "M-pump".

 

Det går högst troligt att bara genom att justera på pumpen att få ut åminstonde 120-130 hk.

 

Jag har en om601 utan turbo i min valp. Med c202 vxllåda och fördelningslåda. Jag har svetsat ihop en merca kopplingskåpa med en ifrån volvo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Håller till i Ockelbo (strax norr om Gävle). Planen är att göra den körbar med B20:n och köra den ett tag för att få lite känsla. Högst troligt att en hel del annat behöver fixas också....

 

 

Gällande trångt motorrum så så ändras kylaren upphängning så den hänger i ovan framkant på ett fäste och ett tvärfäste tvärs över ramen i nederkant samt dikt an mot runda tvärbalken så bildas mycket extra plats för större motor samt att det blir service vänligare.

Bilder på detta finns i någon av mina trådar.

Vill ni öka åk och kör komforten för långturer finns några enkla lösningar som gör stor skillnad.

Intressant! Jag tror jag hittade inlägget med bilderna: #140128

 

Att öka komforten finns definitivt på listan. Jag kanske kan ta med bil och anteckningsblock senare i år och komma förbi för en del tips och råd?

 

Kul med ytterligare någon som hamnat i C 202 träsket. 6,17-axlar, diesel  och åka långsväng- är det helt genomtänkt?

MB-diesel låter som ett pålitligt och klokt val, är dock lite skeptisk till Vito-motorn- den har väl rotorpump??

 

Bygger själv på C202 kaross, gamvalpens axlar (5,38) med skivbroms, 5cyl.turbo-diesel  på 2,7 L. (från en 311) samt automat från en 300D samt FD51-låda. Det blir ett långt drivpaket så vi får se om det får plats

Gissar att du håller till i Dalarna eller norr därom.

Coolt, ska bli intressant att höra hur det går! Finns det någon annan här som satt in en 5 eller 6-cylindrig diesel? Det skulle ju ge en hel del mer att välja på. Antar att det är en OM612 du bygger på? Dom går ju att få helt nyrenoverade: http://www.blocket.se/stockholm/Motor_Mercedes_MB_Sprinter_2_7_CDi_612_981_51926353.htm?ca=11&w=1

 

Vito 110d har om601.97 motor. Den är helt mekanisk (eller rättare sagt går det att plocka bort så att motorn går att köra helt utan elektronik). Den har bosch radpump, typ "M-pump".

 

Det går högst troligt att bara genom att justera på pumpen att få ut åminstonde 120-130 hk.

 

Jag har en om601 utan turbo i min valp. Med c202 vxllåda och fördelningslåda. Jag har svetsat ihop en merca kopplingskåpa med en ifrån volvo.

Att den går att köra helt utan elektronik låter ju onekligen som en fördel! Hur passade OM601:ans bredd och längd? Behövde mycket modifieras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang dina bromsar och servo problemet så är livslängden på dessa servon inte så lång, antingen renoverar man eller byter ut till bättre  model ang renovering finns div youtube trådar någon bra länk ska finnas på forumet.   Men bäst är nog att gå igenom systemet och rensa bort onödigt ormboet runt tanken och sen sätta ett modernare servo vid pedalstället, ända problemet är att det är rätt stor huvudcylinder som krävs så servon är lite svåra att hitta.

 

ang att rätta till komforten:   misstänker du är normalt byggd dvs inte jättelånga ben och dvärg växt överkropp vilket c202 förarmiljö är anpassad för. Riv ut stolarna kapa bort allt som har med fästen att göra, ta sen boka till någras rörbitar och fäst ihop sits och rygg med dessa och svetsa dit några bult i sittdelens botten, bulta allt direkt i golvet.  original stolarna blir nu riktigt bekväma och lagom höjd i min har jag mjuk stoppad mellan vägg så inga nackstöd. Golvet vid pedalerna kan lätt höjas upp lite med hjälp av vanlig hålad tjock gummi matta dessa bygger ca 2 cm.  På min är även pedalstället om svetsat så det blir kortare slag och isär flyttat samt breda skönare pedaler (barfota körning)   bilder hur det kan se ut finns i tråden:

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11261-visa-upp-din-volvo-valpfeltc202-obs-endast-inl%C3%A4gg-med-bild/

Motorljud:  En extra bit stoppning under luckan tar bort rejält med motorljud. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Angående ljudisolering antar jag att även klä in tak och väggar med typ detta hjälper en del: http://www.dynamat.com/automotive-and-transportation/automotive-restoration/dynamat-xtreme/

 

Och ja.. angående ormboet runt tanken i bak. De flesta verkar vara överens om att man bara kan plocka bort det, men alla verkar sväva lite på förklaringen vad systemet egentligen är till för...?

 

post-9721-0-97497000-1456212770_thumb.jpg

 

Valde till sist att köpa nya ersättnings-servon. Renoveringskitten kostade ungefär lika mycket. Men ja, det kanske blir till att byta ut mer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smidig lite service lucka du har.  Detta ormbo ska vara någon form av lastventiler eller om det är så att de ska förhindra bromstryck till hjul som hänger i luften för så ser ju funktionen ut med kedjor ner till axeln.  finns mycket historier om hur de första som skulle köras hit från Ungern hade missöden på vägen vet inte om det är därför detta system byggdes. Sägs att pickuperna lätt gjorde framåtvolt och slet av drivaxlar bak mm därav kan hända att detta system byggdes.

 

Bort med allt. Jag åkte in med rören avklippta och allt övrigt intakt och fick lite onödiga frågor vid besiktningen så bäst är om de aldrig sett eländet. När jag åkte långturer satte en anslutning o tankamaturen och sen en 200 liters extra tank som golv bak i bilen, men om du nu ändå har öppnat upp så ser du att man lätt bockar till en ny ovandel på tanken och på detta sätt hamnar runt 90 liter.

Tvärstagen till förstärkningen till dragbalken bak får offras eller svetsas om,  sen ändrades även tankpåfyllningen eftersom dessa bilar skvätter ut en del när de välter eller man svänger kraftigt men det räcker att dra upp tankröret lite längre men sista ombyggnaden svetsades detta om helt.

 

så har kan en ny tank se ut:post-5279-0-85372000-1456214457.jpg

 

ang bromsar så var rädd om huvudcylinder den är dyr och ska du åka med hjälpservon behövs stor volym och då finns bara den modelen av huvudcylinder att välja på.  Men hade jag byggt idag hade jag satt servo+huvudcylider stucket upp under instrumentpanelen.

 

Har du en frisk B20 så är den rätt driftsäker och vad som ev skulle behövas för jorden runt turer är härdade ventilsäten för att bättre klara dålig ej blyad soppa.  En b20 går enkelt att renovera med motorn i bilen om något missöde händer, det ända som är trångt är kambyte men det går, gjort det i Paris utan för ett badhus.  Topp ,ventil,  lager jobb är ju jätte smidiga när både bra plats finns och motorn redan hänger som i ett motorstöd.  

Åkte mycket på riktigt lågoktanig soppa c202 har  su förgasaren med det enkelt ställbara munstycke så man lätt fetar upp blandningen när soppan är för dålig samt även enkelt kan ställa tändningen med en hand ner i motorluckan om man fått för lågoktanigt.  

 

Min står i Värnamo om det är något du vill kika på.

 

Vad räknare ni med för budget för äventyrsbilen?

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang ljudisolering:   isolering i taket gör jätte mycket min är väldigt tyst,  micran vi har som vardags bil bullrar betydligt mer,  jag har vanlig formflex 20 mm dessa skivor trycks dit med lite lim och sen dit med klädsel direkt på skivorna.  Har inget material av detta kvar gav bort de sista skivorna i höstas vid städningen men en på forumet handlade för många år sen upp ett restlager så lite borde finnas kvar annars finns materialet på tillbehörsfirmorna hör med dem om du kan få extra tjock kvalite annars får du limma lager på lager.  

 

 

 

ex på hur smidigt det kan göras: http://volvovalp.ifokus.se/discussions/4d715ed8b9cb46222d06cd7a-ljuddampningsmattor

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Smens" motor är en Om602, en lite ovanlig variant som satt i 80-90tals små skåpbilar/lastbilar.

 

Bilder på min ombyggnad finns här: http://www.kjenik.se

 

Jag har blandat lite hejvilt, men det är en "gammelvalp", som fått C202 vxllåda och fördelningslåda. Men det skiljer inte så mycket imellan gammelvalpen och c202.  

 

Min motor kommer ifrån en mercedes 190'a, men insuget är ifrån viton. Jag har även planerat att turbokonvertera motorn framöver, och har då tänkt andvända Vitons grenrör. 

 

Det jag behövde göra för att få plats med motorn var att kapa lite bakom förarstolen. I övrigt fick det plats. Jag tror också att turbo och grenrör får plats utan bekymmer. Det som kan bli lite krångligt att få till är intercooler. Jag planerar att köra utan. Om602 och om603 som original hade turbo var utan intercooler original, så jag räknar med att det skall funka hyfsat.

 

Jag vet inte hur vitons oljetråg ser ut. Men det bör få plats. Min motor har "bulan" framåt, och den får plats. Jag tror också att viton har lite annorlunda oljefilterburk, men jag tror inte att den heller skall ställa till med bekymmer.

 

Jag byggde med original motorkuddar, men jag skulle rekommendera att andvända mercakuddar istället. På tomgång skakar det ganska bra... Jag kommer att bygga om det igen så småningom.

 

C202 har 240mm diameter på kopplingslamellen. Det är bra, för det finns svänghjul/kopplingar till mercedes som är 240mm också. Jag tror att viton har 240mm. Jag har merca svänghjul och trckplatta, och volvo lamell.

 

Jag valde som sagt att svetsa om kopplingskåpan, eftersom det var lättaste lösningen för mig. Men det funkar såklart att fixa en adapterplatta också.

 

Jag tror merca är ett bra alternativ. Jag har kört massvis med mil med om60x motorerna, utan nämnvärda problem. En annan fördel är som jag skrev i förra inlägget, att man kan i värsta fall köra dom helt utan ström. Alltså, får man bara start på den, så kan man köra utan laddning eller batteri.

 

Edit: Kom på en grej med kopplingskåpan. "Volvo" delen tog jag ifrån en volvo 740 med hydralisk koppling. Då passar kopplingscylindern ifrån c202, och man kan andvända ett 740 urtrampningslager. Originallager till en c202 kostar "skjortan".

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 5.38 utväxlingen i axlarna. Det funkar rätt bra faktiskt. För extrem krypkörning i skogen är den kanske lite för snabb på låg etta, men å andra sidan är diesel starkare på lågvarv, så den orkar rätt bra ändå. Jag andvänder den till snöplogning på vintern, och den orkar putta massor med blötsnö även på låg etta. Och 80-90km/h funkar rätt bra. Det som fattas är effekten vid landsvägskörning, idag har ja bara 72hk, eftersom jag inte har turbo ännu. Den orkar hålla farten på rak väg på fyran, men i uppförsbackar behöver man ofta gå ner till trean. Det problemet försvinner säkerligen med turbo, men jag skall få reggat innan turbon åker på.

 

Det är en annan fördel med mercedes också, motorerna finns i så många olika varianter, med och utan turbo. En turbodiesel brukar ha alldeles för mycket vridmoment för att bli godkänd vid reggning. Men det är ju "bara" att plocka av turbon när man reggar, och påstå att det är en sugmotor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äventyrs bilar byggda på c202 kanske skulle skifta ut sina axlar dels slippa c202 bromsar och servo strul,  samt få bättre utväxling för landsväg.  Vilket även skulle innebära att c202 ägare som vill renovera sina axlar kunde komma över drevsatser nu är det nog inte lätt att få tag i original drevsatser till överkomligt pris.

 

Merca 307 motor måste vara lagom liten och nät och enkelt passa in i c202.  

 

enl räknaren ser valpaxlar ut att vara den perfekta lösningen:

5,38/6.17=0.87   vilket nästan motsvarar m47 överväxling 

 

på 1an blir det ju knappt ett halvsteg på hög 1'a om man har m45 drevsats.

 

m45 1'an=3.71

        2'an=2.16

 

m45 +valp axel 1'an 3.22 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smidig lite service lucka du har.  Detta ormbo ska vara någon form av lastventiler eller om det är så att de ska förhindra bromstryck till hjul som hänger i luften för så ser ju funktionen ut med kedjor ner till axeln.  finns mycket historier om hur de första som skulle köras hit från Ungern hade missöden på vägen vet inte om det är därför detta system byggdes. Sägs att pickuperna lätt gjorde framåtvolt och slet av drivaxlar bak mm därav kan hända att detta system byggdes.

 

Bort med allt. Jag åkte in med rören avklippta och allt övrigt intakt och fick lite onödiga frågor vid besiktningen så bäst är om de aldrig sett eländet. När jag åkte långturer satte en anslutning o tankamaturen och sen en 200 liters extra tank som golv bak i bilen, men om du nu ändå har öppnat upp så ser du att man lätt bockar till en ny ovandel på tanken och på detta sätt hamnar runt 90 liter.

Tvärstagen till förstärkningen till dragbalken bak får offras eller svetsas om,  sen ändrades även tankpåfyllningen eftersom dessa bilar skvätter ut en del när de välter eller man svänger kraftigt men det räcker att dra upp tankröret lite längre men sista ombyggnaden svetsades detta om helt.

 

så har kan en ny tank se ut:attachicon.gifP9113985.JPG

 

ang bromsar så var rädd om huvudcylinder den är dyr och ska du åka med hjälpservon behövs stor volym och då finns bara den modelen av huvudcylinder att välja på.  Men hade jag byggt idag hade jag satt servo+huvudcylider stucket upp under instrumentpanelen.

 

Har du en frisk B20 så är den rätt driftsäker och vad som ev skulle behövas för jorden runt turer är härdade ventilsäten för att bättre klara dålig ej blyad soppa.  En b20 går enkelt att renovera med motorn i bilen om något missöde händer, det ända som är trångt är kambyte men det går, gjort det i Paris utan för ett badhus.  Topp ,ventil,  lager jobb är ju jätte smidiga när både bra plats finns och motorn redan hänger som i ett motorstöd.  

Åkte mycket på riktigt lågoktanig soppa c202 har  su förgasaren med det enkelt ställbara munstycke så man lätt fetar upp blandningen när soppan är för dålig samt även enkelt kan ställa tändningen med en hand ner i motorluckan om man fått för lågoktanigt.  

 

Min står i Värnamo om det är något du vill kika på.

 

Vad räknare ni med för budget för äventyrsbilen?

 

Låter rimligt. Det enda jag kan hitta är att reservdelskatalogen kallar den för "lastkännande ventilâ€. Verkstadsmanualens bromskapitel nämner ingenting. Låter lite som en sista-minuten-lösning.
 
Större tank låter som en bra idé. När vi körde mongolrallyt var det vissa nerviga sträckor i Mongoliet där vi körde med väldigt lite i tank och reservdunkar efter att det visat sig att nån by/stad där vi hade tänkt tanka inte hade något bränsle. Dessutom är det bra att kunna ha lite ekonomisk taktik i tankningen… bränslet var t.ex då dubbelt så dyrt i Turkiet mot Bulgarien.
 
När du körde, hade ni någonsin problem att hitta diesel? Jag fick känslan att vissa länder har större utbud på bensin än diesel. I Tajikistan t.ex såg jag aldrig diesel någonstans och tankning skedde ofta genom att någon skopade från en balja. Väldigt låg oktan där också, kring 75 om jag inte minns fel. Pandan klagade inte så mkt, men de som körde modernare bilar verkade ha större problem med det. 
 
Hur varierar dieselkvaliteten runt om i världen? Jag jobbar som pilot. Det som skiljer på flygfotogen är framförallt fryspunkten. (eller riktigt fryspunkt är det väl inte, utan snarare temperatur där vaxbildning börjar ske) Ryssland har väldigt låg fryspunkt t.ex. Eftersom flygfotogen är närbesläktat kan man kanske anta att det samma gäller för diesel.
 
Kommer gärna förbi och kollar i Värnamo! Jag hör av mig. 
 

 

Har ingen klar budget än så länge… borde man ha det....? :) Nä, men tanken är att försöka bygga en bra äventyrsbil till vettigt pris.  
 

"Smens" motor är en Om602, en lite ovanlig variant som satt i 80-90tals små skåpbilar/lastbilar.

 

Bilder på min ombyggnad finns här: http://www.kjenik.se

 

Jag har blandat lite hejvilt, men det är en "gammelvalp", som fått C202 vxllåda och fördelningslåda. Men det skiljer inte så mycket imellan gammelvalpen och c202.  

 

Min motor kommer ifrån en mercedes 190'a, men insuget är ifrån viton. Jag har även planerat att turbokonvertera motorn framöver, och har då tänkt andvända Vitons grenrör. 

 

Det jag behövde göra för att få plats med motorn var att kapa lite bakom förarstolen. I övrigt fick det plats. Jag tror också att turbo och grenrör får plats utan bekymmer. Det som kan bli lite krångligt att få till är intercooler. Jag planerar att köra utan. Om602 och om603 som original hade turbo var utan intercooler original, så jag räknar med att det skall funka hyfsat.

 

Jag vet inte hur vitons oljetråg ser ut. Men det bör få plats. Min motor har "bulan" framåt, och den får plats. Jag tror också att viton har lite annorlunda oljefilterburk, men jag tror inte att den heller skall ställa till med bekymmer.

 

Jag byggde med original motorkuddar, men jag skulle rekommendera att andvända mercakuddar istället. På tomgång skakar det ganska bra... Jag kommer att bygga om det igen så småningom.

 

C202 har 240mm diameter på kopplingslamellen. Det är bra, för det finns svänghjul/kopplingar till mercedes som är 240mm också. Jag tror att viton har 240mm. Jag har merca svänghjul och trckplatta, och volvo lamell.

 

Jag valde som sagt att svetsa om kopplingskåpan, eftersom det var lättaste lösningen för mig. Men det funkar såklart att fixa en adapterplatta också.

 

Jag tror merca är ett bra alternativ. Jag har kört massvis med mil med om60x motorerna, utan nämnvärda problem. En annan fördel är som jag skrev i förra inlägget, att man kan i värsta fall köra dom helt utan ström. Alltså, får man bara start på den, så kan man köra utan laddning eller batteri.

 

Edit: Kom på en grej med kopplingskåpan. "Volvo" delen tog jag ifrån en volvo 740 med hydralisk koppling. Då passar kopplingscylindern ifrån c202, och man kan andvända ett 740 urtrampningslager. Originallager till en c202 kostar "skjortan".

 

Mycket bra info! Det lutar allt mer åt Vitons OM601.970 med turbo för min del också. Jag tror jag hittat en, ca 14000 mil, till ett bra pris. Klart det skulle vara kul med något större, men fördelen med att inte behöva modifiera för mycket och att det förhoppningvis inte blir så trångt väger tungt.

 

Äventyrs bilar byggda på c202 kanske skulle skifta ut sina axlar dels slippa c202 bromsar och servo strul,  samt få bättre utväxling för landsväg.  Vilket även skulle innebära att c202 ägare som vill renovera sina axlar kunde komma över drevsatser nu är det nog inte lätt att få tag i original drevsatser till överkomligt pris.

 

Merca 307 motor måste vara lagom liten och nät och enkelt passa in i c202.  

 

enl räknaren ser valpaxlar ut att vara den perfekta lösningen:

5,38/6.17=0.87   vilket nästan motsvarar m47 överväxling 

 

på 1an blir det ju knappt ett halvsteg på hög 1'a om man har m45 drevsats.

 

m45 1'an=3.71

        2'an=2.16

 

m45 +valp axel 1'an 3.22 

Låter ju perfekt... men, som du säger, hur enkelt är det att hitta valpaxlar idag..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Dags för en liten uppdatering. Bromsservona var dåliga.. och det hjälpte inte att tidigare ägare hade kopplat in det ena helt fel (slangen för tryck ut på ett bromsservo var dragen till vakuumfiltret....)

 

C202 har bromsservon som heter Girling MK2B. De sitter även i vissa P1800, Aston Martin, Triumph, och Lamborghini Miura. Så det finns reservdelar att få tag på. Började först med att köpa två helt nya "generic" ersättningsservon. 

 

post-9721-0-85131300-1466584105_thumb.jpg

 

Dom verkade vara av bra kvalitet, men det visade sig att det skulle bli väldigt svårt att få plats med dom. De är betydligt större än original, och har helt andra fästen. Plus att monteringen av dem krävde att det skulle sitta i vissa vinklar. Struligt.

 

post-9721-0-82655400-1466584086_thumb.jpg

 

Bestämde mig för att försöka renovera originalservona istället och köpte två service kits från PowerTrack i England. Jobbar just nu på rengöring. Det tar en jäkla tid. Tidigare ägare har sprutat underedesbehandling på allt... 

 

post-9721-0-56333500-1466584115_thumb.jpg

 

Men det börjar ta sig.

 

post-9721-0-41135900-1466584122_thumb.jpg

 

Återkommer med mer snart!

post-9721-0-37218200-1466584632_thumb.jpg

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg gärna upp priset vad repsatserna kostade.    Det finns servon som är tillräckligt små att få plats med vid pedalstället om man nu inte har renoveringsbara original servon.   På bilden är det lilla packboxen som brukar läcka de första 10 åren bytte jag dessa någon gång på min innan det blev ett helt annat servo,  tror fortfarande jag har någon extra packbox liggande bland gamla reservdelar.

 

Tips: När du fått ihop allt så finns det trådar om hur man "enklast" :)  luftar systemet på en c202'a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pyntade 3100 SEK för två repsatser inklusive moms och frakt från PowerTrack Ltd. Kändes inte helt billigt, men dyrare på annat håll. Ersättningsservona (Caparo/AP Lockheed) kostade ca 1200 kr styck, men jag tror jag fick ett väldigt bra pris där. Ska försöka sälja dom om jag får originalen att fungera. 

 

Vad använde du för servon som var så små att de får plats vid pedalstället? Ser ju inte ut att finnas mkt plats där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kunde ha satt ersättningservona på annan plats. Framför kylet är ju ändå ingen bra placering.

 

Jag har inte min vid pedalstället utan också framför kylet (inget service vänligt ställe) ett hopkock med lt35'ans servo med en slav som trycker på servot istället för pedalen , vid pedalen en liten huvudcylinder tror det är original kopplingcylindern som hamnat där.  

Har däremot sett opel servon och som ska gå att sätta vid pedalstället trådar finns om detta samt att en del mindre transportbilar  renult vw mm har små servon eller servon som är stående uppåt vilket skulle passa väl på c202 in under panelen.

 

 

 

Vad var det som var uppslitet på dina servon, packboxen?    Den gick lös på några tior förr kan inte kosta mer än max en hundring i dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coolt. Ska kolla på det om det här inte går vägen.

 

Det mesta av gummit hade sett bättre dagar.. och en hel del rost. Det verkar ha kommit in vatten. Bilen har ju inte rullat sen 1997.

 

Om du vet var man kan få tag på billigare service-kit är det förstås intressant! De flesta andra webshoppar tog betydligt mer än det jag betalade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länge sen jag handlade men är rätt säker på att bromservicen i jkpg hade den.  Söndriga membran har jag provat att laga med vanlig vulcande laglapp och det fungerade alla år jag åkte med dessa servon.   När du repat dem se till att tilluft sitter ansluten så du inte får in nya föroreningar och fukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...