Jump to content


Photo
* * * * * 1 votes

Byggblogg extrautrustning TGB1314

Tryckluft Kompressor Hydraulik Kraftuttag Hydraulvinsch Elutrustning Komradio

  • Please log in to reply
74 replies to this topic

#61 JDW

JDW

    Member

  • Major
  • 1,704 posts
  • LocationKarlstad

Posted 13 November 2016 - 08:44 AM

Hydraultanken inne i skåpet? Med tanke på läckage o tryck så borde alla andra ideer vara bättre...

Fast det börjar väl bli ganska trångt under bilen nu??

 

På motstående sida som ljuddämparen borde det väl vara ganskaskyddat o inte ta så mycket terrängegenskaper??

Blir det plats i "underbettet" fram?


  • MilSpeC likes this
Vattenfall C303 m spel

#62 MilSpeC

MilSpeC

    Member

  • Sergeant
  • 64 posts

Posted 13 November 2016 - 12:28 PM

Hydraultanken inne i skåpet? Med tanke på läckage o tryck så borde alla andra ideer vara bättre...
Fast det börjar väl bli ganska trångt under bilen nu??
 
På motstående sida som ljuddämparen borde det väl vara ganskaskyddat o inte ta så mycket terrängegenskaper??
Blir det plats i "underbettet" fram?


Ja det är nog ingen höjdare, men jag lär ha en tank på ca 30-40 liter om inte större, så att oljan inte börjar skumma.

Det börjar bli väldigt trångt under bilen nu :D Motsvarande sida som ljuddämparen sitter en lufttank, den vill jag absolut inte stoppa inomhus x)

Lär måtta och kolla lite ifall det går att göra tanken fram där, det kan vara något :)
Volvo SJTPTGB 1314 Aluzink 1975.
VW Baja Bubbla 1968, Sugga/tgb inspirerad.

#63 MilSpeC

MilSpeC

    Member

  • Sergeant
  • 64 posts

Posted 20 November 2016 - 11:03 PM

Viltbalken

Fick lite tid över idag och donade vidare på fronten eller viltbalken som det nu får heta eftersom jag nästan höll på att kroka fast en råbock där i eftermiddags.  :huh:

 

 

Attached File  20161120_160209.jpg   380.97KB   0 downloads

Eftersom jag ogärna gör större permanenta ändringar på bilen så klurade jag ut en lösning för att få fast en kraftig infästning för stagen som ska hålla "viltbalken", utan att svetsa / borra i ramen. (Kraftuttaget är det enda riktiga undantaget).

 

 

Attached File  20161120_155544.jpg   342.7KB   0 downloads

Helsvetsat såklart.

 

 

Attached File  20161120_163708.jpg   375.84KB   0 downloads

Det är alltså en U-balk som har lika mått inuti som tvärbalken fram på bilen har, vilket gör att denna infästning kan läggas runt tvärbalken och klämmas fast med ett bultförband. 6x M12 i detta fall.

 

 

Attached File  20161120_164738.jpg   401.37KB   0 downloads

Dit med ordentliga stag, 6mm gods i dessa profilrör.

 

 

Attached File  20161120_173722.jpg   299.31KB   0 downloads

På plats och svetsningen halvklar, tillräckligt för ett provlyft!  <_<

 

 

Attached File  20161120_174044.jpg   346.84KB   0 downloads

Inte en millimeter flex i viltfångaren denna gång, sist så flexade den ordentligt då jag lyfte fronten, men nu är det stumt!  B)

 

 

Attached File  20161118_120700.jpg   356.57KB   0 downloads

En bild på hydraultanken som ska sättas dit någonstans, kanske den går att sätta bakom hytten senare någon gång (har lite konstiga funderingar på att bygga om bilen till en flakväxlare. får väl se hur det blir med lastvikterna efter ett sånt ingrepp  -_- )..

 

 

 

Fortsättning följer!


  • H.Hansen, Triggerfreeze, Vinkon and 6 others like this
Volvo SJTPTGB 1314 Aluzink 1975.
VW Baja Bubbla 1968, Sugga/tgb inspirerad.

#64 MilSpeC

MilSpeC

    Member

  • Sergeant
  • 64 posts

Posted 25 November 2016 - 08:27 PM

Fortsättningen

Lite sena kvällar senare?  :angry: 

 

 

Attached File  20161122_175533.jpg   310.94KB   0 downloads

Skar ut en plåt som skulle ner i viltfångaren, 6mm kändes tillräckligt med tanke på omgivande stöd.

 

 

Attached File  20161122_204901.jpg   331.59KB   0 downloads

Fram med fein'en och borrade lite precisionshål.

 

 

Attached File  20161122_222950.jpg   375.23KB   0 downloads

Passade, det gjorde det också, tydligen.  B) Kroken och lite snöre tittade visst fram.

 

 

Attached File  20161124_211926.jpg   317.32KB   0 downloads

Fortsättning. Nöjde mig inte utan fick lite fler idéer.. Kanske skulle den förstärkas ytterligare... Vad kan vara bättre än att svetsa fast schackel-öron? -JO! Nyttja befintlig sömfri profil och skita i svetsningen! (Läpparna i u-balkarna ska få schackel-piercing :wub: ).

 

 

Attached File  20161125_095109.jpg   322.83KB   0 downloads

La dit plåt på sidorna, så att de vassa hörnen på balkarna blev täckta, (det gör ju inte besiktnings-chanserna mindre direkt).

Bara schackel-hålen kvar, samt inkoppling av vinschen elektriskt och hydrauliskt. (Bockar förmodligen en fin huv som ställs ovanpå detta sedan).

 

 

Attached File  20161125_200454.jpg   270.51KB   0 downloads

En kär släkting sponsrade med lite 1/2"-slang, imorgon snurrar förmodligen vinschen sina första varv!  :blink:

 

 

 


  • H.Hansen, JDW, Vinkon and 5 others like this
Volvo SJTPTGB 1314 Aluzink 1975.
VW Baja Bubbla 1968, Sugga/tgb inspirerad.

#65 MilSpeC

MilSpeC

    Member

  • Sergeant
  • 64 posts

Posted 27 November 2016 - 08:38 PM

Prov  :wub: 

 


  • H.Hansen, Dexxas_Brusala Maskin, Fredrik L and 7 others like this
Volvo SJTPTGB 1314 Aluzink 1975.
VW Baja Bubbla 1968, Sugga/tgb inspirerad.

#66 Svana

Svana

    Member

  • Major
  • 2,747 posts
  • LocationNynäshamn (Stockholm) Sweden

Posted 27 November 2016 - 11:08 PM

Bra jobbat! Måste kännas lite bra, att komma till provkörningen efter en tids klurande och byggande va?


  • MilSpeC likes this
Förr: Volvo Valp L3314 -64
Nu: Volvo TGB131 (alu/zink) -under ständiga förbättringar ;)

#67 MilSpeC

MilSpeC

    Member

  • Sergeant
  • 64 posts

Posted 27 November 2016 - 11:32 PM

Bra jobbat! Måste kännas lite bra, att komma till provkörningen efter en tids klurande och byggande va?

Det känns kanon  :wub:  Lite skarpa prover inom kort, bara ryss-kylan har lagt sig.


Volvo SJTPTGB 1314 Aluzink 1975.
VW Baja Bubbla 1968, Sugga/tgb inspirerad.

#68 MilSpeC

MilSpeC

    Member

  • Sergeant
  • 64 posts

Posted 02 December 2016 - 10:25 PM

Fel vajer! 

Börjar klia mig lite i huvudet och funderar över hur ögonmåttet mår...

 

 

Attached File  20161202_173221.jpg   377.41KB   0 downloads

Hade fått vajer för 10.000lbs varianten, alltså 9mm. Ska vara 14mm! Efter några enkla mail fick jag ny lina och krok skickad kostnadsfritt och utan problem.

Såg ju rätt stöddig ut med denna grovvsing.

 

 

 

-Har även donat fast en pneumatikcylinder med 10mm slaglängd på gaslänkaget som höjer till arbetsvarv via fjärrstyrningen. (Bild kommer).


  • H.Hansen, Fredrik L, Vinkon and 2 others like this
Volvo SJTPTGB 1314 Aluzink 1975.
VW Baja Bubbla 1968, Sugga/tgb inspirerad.

#69 Svana

Svana

    Member

  • Major
  • 2,747 posts
  • LocationNynäshamn (Stockholm) Sweden

Posted 02 December 2016 - 11:32 PM

Bort med kroken och kör schackel istället!
Det gör jag innan första provkörningen.
Förr: Volvo Valp L3314 -64
Nu: Volvo TGB131 (alu/zink) -under ständiga förbättringar ;)

#70 MilSpeC

MilSpeC

    Member

  • Sergeant
  • 64 posts

Posted 02 December 2016 - 11:59 PM

Bort med kroken och kör schackel istället!
Det gör jag innan första provkörningen.

Lär få tag i någon ordentlig schackel först bara  :blink:


Volvo SJTPTGB 1314 Aluzink 1975.
VW Baja Bubbla 1968, Sugga/tgb inspirerad.

#71 MilSpeC

MilSpeC

    Member

  • Sergeant
  • 64 posts

Posted 03 December 2016 - 06:13 PM

Mer provkörning

Passade på att filma lite medans jag förspännde nya vajern, med "snabbkörning" (arbetsvarv) på fjärrdosan.

 


  • Vinkon, Frippe S and Tamaz like this
Volvo SJTPTGB 1314 Aluzink 1975.
VW Baja Bubbla 1968, Sugga/tgb inspirerad.

#72 MilSpeC

MilSpeC

    Member

  • Sergeant
  • 64 posts

Posted 20 March 2017 - 05:16 PM

Lite smått och gott

Dags för en allmän uppdatering, mest bilder (och bilder gillar vi)!

 

 

 

Attached File  20170219_172116.jpg   195.71KB   0 downloads

Fick tummen ur och lackerade takkonsollen som jag byggt för att få mer plats i hytten som man kan fylla med manöverdon och någon radioapparat.

 

Attached File  20170219_172248.jpg   318.35KB   0 downloads

Vinschen fick sig en dusch 2-komponent 326h den med.

 

Attached File  20170222_193911_001.jpg   240.56KB   0 downloads

Var till skrotgården och länsade några gamla styrskåp på strömbrytare, det blev en liten manöverpanel för dom viktigaste grejorna.

 

Attached File  20170222_201820.jpg   261.88KB   0 downloads

Det får bli en radiomanöver för två apparater. Då strömbrytarna passade bra där dom hamnade.

 

Attached File  20170226_170922.jpg   279.7KB   0 downloads

En polare kom och överaskade med ett 6-tons sepsonblock på födelsedagen, så det invigdes omedelbart  :wub:

 

// Pontus


  • JDW, Fredrik L, valp-67 and 2 others like this
Volvo SJTPTGB 1314 Aluzink 1975.
VW Baja Bubbla 1968, Sugga/tgb inspirerad.

#73 MilSpeC

MilSpeC

    Member

  • Sergeant
  • 64 posts

Posted 20 March 2017 - 05:51 PM

Medbringare för nya hydraulpumpen
Vill kunna köra vinschen fullt ut på lägre växlar (ettan) och slippa varva så jag fyndade lite hos en åkare i byn.

Kul att testa med en axialkolvpump denna gång, den ger det vinschen vill ha (60L/min) vid 1000rpm. Tillfredsställande med jämna tal.



Attached File  20170318_161426.jpg   290.57KB   0 downloads
Nya pumpen, en Parker F1 60cc/rev. Samt ämne för en ny medbringare.


Attached File  20170318_183954.jpg   329.18KB   0 downloads
Nya leksaken monterad på fräsbordet (delningsapparat) Medbringaren svarvad och redo för lite inklockning och splinesbrotschning.


Attached File  20170318_211639.jpg   277.73KB   0 downloads
Den simpla brotschen/stålhållaren/hyveln som jag mixtrade till i svarven. Det sitter ett enkelt fyrkantigt snabbstål där i som är slipat till ~6,02mm.


Attached File  20170319_011149.jpg   245.1KB   1 downloads
Jag började veva på upp och ned med chucken i fräsmaskinen glad i hågen, men in på småtimmarna så gick det lite för fort i svängarna.. :huh: Det skulle ju för**********!!!#@ vara 8 spår och inte 6st... Efter några väl valda svordomar så klappade jag igen och åkte hem...


Attached File  20170319_161535.jpg   369.24KB   0 downloads
Dag två, sneglade lite på misslyckandet, svor och svarvade en ny medbringare och tänkte efter både 2 och 4 gånger innan jag började hyvla igen..


Attached File  20170319_175549.jpg   272.13KB   0 downloads
Efter en stund så liknade det något, bra där matematikern tänkte man för sig själv... Pausar för att mäta lite.


Attached File  20170319_194547.jpg   266.55KB   0 downloads
**Snabbspolning** >>> Great success B) låsring på plats.


Attached File  20170319_203505.jpg   270.96KB   0 downloads
Slutsats: Trött i armen ^_^ :huh:
  • JDW, Fredrik L, Halfsafe and 10 others like this
Volvo SJTPTGB 1314 Aluzink 1975.
VW Baja Bubbla 1968, Sugga/tgb inspirerad.

#74 Svana

Svana

    Member

  • Major
  • 2,747 posts
  • LocationNynäshamn (Stockholm) Sweden

Posted 21 March 2017 - 08:30 AM

Stiligt.
Även i Nc-maskinerna gör man misstag så det är helt naturligt.
"Går ingenting snett har man stressat för lite och jobbat för långsamt" ;-D
  • JDW, kristaga, Johannes and 1 other like this
Förr: Volvo Valp L3314 -64
Nu: Volvo TGB131 (alu/zink) -under ständiga förbättringar ;)

#75 JDW

JDW

    Member

  • Major
  • 1,704 posts
  • LocationKarlstad

Posted 22 March 2017 - 07:08 PM

Medbringare för nya hydraulpumpen
Vill kunna köra vinschen fullt ut på lägre växlar (ettan) och slippa varva så jag fyndade lite hos en åkare i byn.



attachicon.gif20170319_011149.jpg
Jag började veva på upp och ned med chucken i fräsmaskinen glad i hågen, men in på småtimmarna så gick det lite för fort i svängarna.. :huh: Det skulle ju för**********!!!#@ vara 8 spår och inte 6st... Efter några väl valda svordomar så klappade jag igen och åkte hem...


Slutsats: Trött i armen ^_^ :huh:

 

 

Kom att tänka på giftet i Kvarnforsen i Härjedalen. Dvs rotorn sänktes ner 20m i berget i statorn (är nån cm glapp runt om), med nån m kvar o man ska sätta i passbitarna märker man att det är 5 hål i rotorn o 4 hål i axeln... Å med 4" bult så går det inte att tejpa ihop...


  • kristaga, valp-67, Frippe S and 1 other like this
Vattenfall C303 m spel




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users