Gå till innehåll

Överväxel på fördelningslådan


R8N

Rekommendera Poster

Är det fler än jag som önskar en femte växel på sin TGB13?

 

Jag kollar runt lite på olika alternativ. Ser att på vissa modeller av fördelningslådor kan man montera en överväxel i fästet för PTO. Någon som har erfarenhet av detta?

 

//Per

 

transod.jpgnote_01.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat och testat lite, fast tvärtom... dvs i mitt fall en extra lågväxel. Jag tycker min TGB13 med stora hjul går för fort. Nåväl, iden är tagen från Land Rover och heter Roverdrive monterat på PTO uttaget på fd-lådan. Det är en bolt on överväxel med planetväxel innuti. Har slaktat några volvo automater (AW71, AW72, AW73) i jakt på planetväxlar som skulle rymmas i PTO-hålet på en FD-51. Men planeternas ringhjul har varit några mm för stora för att få plats... Kräver dessutom att man svarvar bort dom invändiga splinesen i fördelningslådans första drev, för att få igenom axel med kraften från huvudlådan direkt till över/underväxeln bakom fördelningslådan. Sen för man tillbaka kraften till klokopplingskransen på baksidan av fösta drevet där PTO normalt tar ut momentet. Dom planetsteg jag kollat på skulle isåfall erbjuda en upp/ned växling på 1.41 eller 1.43 ish.

 

Tyvärr blir det inte direkt bolt-on, man troligen måste riva fördelningslådan, samt att flera splineshylsor/axlar måste nytillverkas, samt tillhörande slakt av volvo automater. Finns iaf i god tillgång. Meeeeen, lite för mycket slöjdverkstad för min smak, därför förpassades iden till den stora byrålådan för arkiverade "för galna" projekt, och växellådorna till skrotlådan. Men vill nån återuppta ideerna så ställer jag naturligtvis upp med support och en del erfarenhet om det behövs!

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växellådorna i TGB har inte tillräckligt stort omfång. Jag saknar överväxel samtidigt som jag vill ha större utväxling på lågväxeln. Det behövs helt enkelt fler växlar än de 7 st som finns idag. Egentligen är det 8 växlar fast hög-ettan och låg-fyran går omlott. Hur tänkte konstruktörerna där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat och testat lite, fast tvärtom... dvs i mitt fall en extra lågväxel. Jag tycker min TGB13 med stora hjul går för fort. Nåväl, iden är tagen från Land Rover och heter Roverdrive monterat på PTO uttaget på fd-lådan. Det är en bolt on överväxel med planetväxel innuti. Har slaktat några volvo automater (AW71, AW72, AW73) i jakt på planetväxlar som skulle rymmas i PTO-hålet på en FD-51. Men planeternas ringhjul har varit några mm för stora för att få plats... Kräver dessutom att man svarvar bort dom invändiga splinesen i fördelningslådans första drev, för att få igenom axel med kraften från huvudlådan direkt till över/underväxeln bakom fördelningslådan. Sen för man tillbaka kraften till klokopplingskransen på baksidan av fösta drevet där PTO normalt tar ut momentet. Dom planetsteg jag kollat på skulle isåfall erbjuda en upp/ned växling på 1.41 eller 1.43 ish.

 s

Tyvärr blir det inte direkt bolt-on, man troligen måste riva fördelningslådan, samt att flera splineshylsor/axlar måste nytillverkas, samt tillhörande slakt av volvo automater. Finns iaf i god tillgång. Meeeeen, lite för mycket slöjdverkstad för min smak, därför förpassades iden till den stora byrålådan för arkiverade "för galna" projekt, och växellådorna till skrotlådan. Men vill nån återuppta ideerna så ställer jag naturligtvis upp med support och en del erfarenhet om det behövs!

Jag hade just tänkt fråga hur en växel i PTOuttaget kan tänkas fungera. Nu behöver jag inte det!

 

En liten detalj bara, hur bromsar och obromsar man den lösa planetväxeln?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jeg kan rigtig godt lide ideerene der kommer fra Klas_B. Det er min stil, altså at søge at lave nøjagtigt det man vil.

 

For mit vedkommende har jeg været omkring en løsning med Volvo's elektrisk styrede overdrive fra deres 4 trins gearkasser. 

Det var dog tænkt siddende på den udgående aksel til baghjulene. Dvs at det kan KUN bruges i baghjulstræk. Det er så til gengæld ikke min stil.

 

Derfor har jeg sat mig for at arbejde med en høj / lav gearkasse monteret mellem kobling og gearkasse. Det giver tre grupper af gear.

 

Men det er nok ikke muligt på TGB uden at flytte vacuum røret bag gearkassen.

 

En nærmere beskrivelse af det er på: Knudsen's VolToy. Volvo TGB 20 + Toyota HDJ 80 = VolToy. Post #4 og især post #5.

Håber det kan inspirere nogle og evt give lidt kommentare for at jeg kan få andre tanker end mine egne ideer.

 

Mvh

Knudsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade just tänkt fråga hur en växel i PTOuttaget kan tänkas fungera. Nu behöver jag inte det!

 

En liten detalj bara, hur bromsar och obromsar man den lösa planetväxeln?

Till en början hade jag tänkt mig en fast ned/uppväxling, men med en mekanisk klokoppling kan man låsa hela planetsteget i 1:1. Så då får man ytterligare 4 lågväxlar eller 4 högväxlar beroende på hur man ser det. Ja alla 4 kommer inte att ligga över/under dagens, men åtminstone 2...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om överväxeln är synkroniserad så får man som extra bonus fyra nya växellägen mittemellan de vanliga. Ungefär som på en lastbil.

 

Jag tycker det fortfarande det är underligt att det är så dålig utväxlings på lågväxeln i fördelningslådan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växellådorna i TGB har inte tillräckligt stort omfång. Jag saknar överväxel samtidigt som jag vill ha större utväxling på lågväxeln. Det behövs helt enkelt fler växlar än de 7 st som finns idag. Egentligen är det 8 växlar fast hög-ettan och låg-fyran går omlott. Hur tänkte konstruktörerna där?

Skulle tro att försvaret haft en del att säga till om vad som passade bäst för deras användningsområde, tex att de skulle gå fortare är underordnat då de troligen inte tänkt överstiga de 70kmh och bränsleekonomi var det nog inte tal om utan snarare ligga nära efekttoppen (den skall ju orka fram fullastad också) dvs höga varv, sen på lågväxel så var det väll knappast "rock climbing" de sysslade med utan snarare lätt/medelsvår skogsterräng och skogsvägar med original däck, och skogen = lågväxel , transport = högväxel och ingen smidig övergång i mellan, dvs om låg 4 och hög 1 går omlott spelar ingen roll då det är separata användningsområden, dvs inte smidigt att växla mellan låg 4 till hög 2 i farten direkt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang växling mellan hög och låg så är det väl fd51 som även sitter i 13 bilen och den är isåfall samma som c202 och där är problem alls att växla från låg till hög, däremot på c202 överlappar redan 3'an låg ettan hög.

 

Vill man öka ändra utväxlingen och inte vill gå upp i hjuldiameter är det väl enklast att byta drevsats, se tidigare trådar vid dieselbyggen.

 

eller så byter man huvudlådan till en med od och sen bultar dit fd lådan efteråt,  finns starka jänkelådor med både 5 och 6 växlar, eller snikvarianten som jag åker med m47+fd51=ca 20%överdrift på 5'an    m47 pasar med några fästeöron på fdlådan sen får man lägga till några fästöron men vanliga b20,b30 svänghjulskåpa passar direkt.

 

bilder finns på nätet bildgoogla "m47+c202"   så dyker flera bilder upp från flera byggen med m47+fd51 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang växling mellan hög och låg så är det väl fd51 som även sitter i 13 bilen och den är isåfall samma som c202 och där är problem alls att växla från låg till hög,

Vet inte hur hög/låg växlas på 202an men det låter som att det skulle vara ett separat reglage, varianten på 11/13 tycker jag gör det aningens osmidigt (väldigt beväringssäkert), det trevligaste hade väll varit en liten switch på växelspaken och en selenoid/pneumatik cylinder som ändrar hög/låg, då skulle man ju kunna blanda o ge lite hur som :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är spak på c202  startar jag på låg 1 sen låg två sen bara spaken till hög och då blir det hög två eller start på låg två och sen bara spaken och hög två.    Hur växlar ni fd lådan på 13 bilen? ni har väl spak?

 

kollade sprängskissen och det sitter två synkringar i lådan detalj nummer 6.

 

Att blanda lite som man vill är nog inte så bra och att göra det för enkelt att i högfart av misstag eller tex vid elglapp få i lågen kan resultera i att man har dreven i knät eller en avslagen kardan som vispar omkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem att starta på låg 1-2-3 för att sedan hoppa över till hög 1. Det har visat sig användbart de gånger jag har kört i Stockholms rusningstrafik. Vid 17-tiden passar låg-1 och låg-2 bra till trafikrytmen. Tycker det är smidigt att skifta mellan hög och låg. 

När jag kör lastbil så har jag omkopplare hög-låg på växelspakens framsida vid pekfingret och knappen till överväxeln på sidan vid tummen. 

 

Finns det någon 5-växlad låda med överväxel som är lika lång som den 4-växlade originallådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara att googla bilder på  "5 gear overdrive 4x4"    finns en hel del att välja på,  vad jag stött på tidigare som var kort och liknar jänkelådorna så var det den förstärkta peugoetlådan för turbo bilarna med overdrive, tänkte satt en sån i min men sen kändes det som at det var bättre att behålla orginalväxelänkaget och därför blev det m47.   

 

Såg att jänkarna nu sätter lösa od enheter bultat bakom lådan på vanlig muskelbilar,  od enheterna är mycket lika de volvo använt och har kan man koppla ur framdriften och ev 4x4 bromsning mm så finns ju möjligheten att bulta dit en od enhet direkt på utgående på fd lådan och när man åker med drift på bara bakhjulen kommer det att fungera.  vill man vara på säkra sidan med ett sånt bygge så sätter man frinav på framaxeln.  

Men bäst är att man sätter od enheten mellan huvudlådan och fd lådan gissar att en sån ombyggnad blir ca 20 cm längre än orginalet.    Min extraväxel på min låda bygger bara 80 mm extra men det är en m47 enheten med lite dåligt rykte.

 

volvo odlådor repade jag förr byggde provbänk och skaffade klockor samt kopierade alla volvos specialverktyg för pumpjusterinar mm, men allt har förlänge sedan sålts.   Men bland od enheterna bör man välja de sentida de tidiga hade rätt liten lamel och materialet för de tidiga var avsett för vanlig växelåd/motorolja och hade därför tendenser att slira. Enheter för atf olja greppar bättre och sen till en tyngre bil justerar man om pumpen för högre tryck.

 

http://www.fourwheeler.com/product-reviews/129-0812-best-new-4x4-truck-accessories-2008/

 

ex på lös enhet till fd lådor.129_0812_04_z%2B2008_best_4x4_parts%2Bge

 

jämför med m46 od enhet likheten är slående troligen samma gjutning på husen planet/pumphuset

1tollt.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min fyrväxlade automatlåda i bilen är sista växeln överväxel. Antar att det är samma sak på automatlådor med fem eller fler växlar. Jag har även en funktion som låser momentomvandlarens in- och utgående axlar så man slipper sliret som blir i den. När den aktiveras så känns det som en femte växel. 

 

Skulle man däremot ha en automatlåda utan överväxel och sedan hänga på en separat överväxel så manövreras den separat. Jag känner inte till någon modern bil som är byggd så från fabrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst finns det od på automat     men kolla denna klart intressant och tillräckligt stark https://en.wikipedia.org/wiki/New_Venture_Gear_4500_transmission

 eller en  ZF S6-650  det är väl zf orginal i 11-13 så ev borde det gå att bulta dit själva huvudelen av huset från någon zf med od på svepet, eller får man hjälpa till med svetsen om det inte passar riktigt

 

gears13.jpg    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...