Gå till innehåll

I have a dream.....


Rekommendera Poster

Har gått i tankarna (läs drömmarna) att en gång köra från Sverige till Japan (där jag bor) eller åt andra hållet, är inte så petig. För att sen fortsätta vid annat tillfälle till ytterligare ort. Har kollat runt på olika sorters fordon men har på något sett fastnat för 30an. Pris, vad man kan göra med den (både bygga och köra) samt att tillförlitlighet verkar ok.

 

Min fråga till er, bättre vetande, tror ni att det skulle vara en bra bil för detta, eller skall jag fortsätta leta. Har sneglat lite på Unimog men de är så jäkla dyra.....

 

Mycket intresserad att höra vad ni tycker.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst om några som körde från Finland till mitten av Kina i en gammal 240 kombi, så nog kan det göras i lite olika bilar men känner att en lite större och mer bastant bil hade varit trevligt att pröva med.... Men är 30 bilen en bra bil för detta ända mål eller är det stor risk att man hamnar i väg kanten mitt i Sibirien......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör ju gå utmärkt med en 30.a låter som ett äventyr av rang.

 

 

En vän körde mc från dalarna till thailand via peking och alla -istan-länderna. Trots goda förberedelser och nya hojar så vart det flera stopp längs väntan på reservdelar, gränskontroller och annat. En och annan vurpa, sönderkörda däck mm.

 

Googlade för skojs skull sträckan, fågelvägen är det ynkliga 632 mil mellan helsingfors och peking men det kanske är det dubbla stäckan på riktiga vägar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm det är det där med det nya och gamla...40 år gammal bil...är mitt oros moment.

 

Har räknat på det och en två veckor kommer det nog ta men sen går säkert något fel så 3 veckor är nog rimligt. Kan vara en intressant semester om inte annat....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ryssarna kör väl med diesel i sina lastbilar så med en extra tank och lite filter, så man inte behöver vara orolig för vatten eller andra saker i den, så skall man nog klara sig.

 

Har suttit och läst olika trådar här och måste säga att jag är imponerad av all kunskap som finns här.

 

Alaskaswede hade många frågor för ett par år sedan i en tråd, så där har jag fått många svar på mina frågor men har inte hittat hur mycket en stabshytt skulle kunna kosta. Sitter här och tänker pengar.....mycket blir det puuuhh

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog valt ett fordon med lägre vikt så att passage av broar inte blir ett problem. Ett något smalare fordon hade nog inte varit fel heller. Sen får man väga in värdet på fordonet om man är tvungen att lämna deposition vid gränspassager som baseras på värdet på fordonet.

När vi tog in en servicebil, en släpkärra och en tävlingsbil med svenska skyltar till Usa och vidare ner till Mexiko så blev det mycket pengar att ligga ute med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att hörs detta ang deposition. Har inte läst eller hört om det innan. Får googla lite mer tror jag :)

 

Ang 30an och broar så har jag läst att det beror lite på var man åker så vet inte om det kommer att skapa ett problem eller inte men kan vara värt att hålla i baktanken. Om man tar ett mindre och smärtare fordon (annan länk kanske...men frågar nu) har du en rekommendation, Johan? Alltid intressant att höra från folk som vet mer om detta än vad jag gör, som sagt är fortfarande en dröm :)

 

Ang soppa så tänkte jag att man kan läggs till lite extra tankar, plats borde ju finnas. Hittade dock en tråd som sa att det kan bli knivigt med extra tankar i vissa länder....mer googlande :)

 

Trevlig helg till alla.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I många länder får man knappt lämna vägen. I en hel del länder krävs tripticket/ passage du carnet och depositioner grundat på procentsats vad bilen är värd. Det var därför jag åkte c202 i arabländerna, att lägga 235% av bilens och utrustningens värde i deposit för tripticken gjorde att något större och dyrare fordon inte var ekonomiskt tänkbart. Det finns billigare länder många väljer att färja eller på annat sätt undvika de dyrare länderna eller att muta sig in men problem kan då bli när man vill ut ur länderna och få med sig fordonet och utrustning eller om något händer olycka mm. 

 

 

http://www.atcuae.ae/carnet-du-passage.aspx    även kallat tripticket

 

 

Kan även tänka mig att en 30 bil kan vara rätt stöldbegärlig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig fattat idén med passage du carnet , bilen har väl än försäkring ?..

Nu är det inte alla länder som kräver tripticket och ev inte de på vägen japan-sverige.

 

Men många länder har flera hundra procents tull på tex bilar delar mm, så för att förhindra dig att tex sälja fordonet eller delar så behövs en deposit för värdet av det du för in plus den tillkommande tullen, tex så var värdet på den tiden påen 1500:- peugoet ca 80-90 tusen i egypten,   många svenska regplåtar  har man sett på helt fel ställen.

 

Depositionen går att betala i hemlandet och då får du ut ett block för in och uttullning, är inte fordonet uttullat av någon anledning i land där det är instämplat så utfaller depositionen, dock utfaller den bara med landets tull procent och du löser blocket för det dyraste landet du ska besöka, man kan ju inte vistas på flera ställen samtidig därför behövs bara depositionsbelopet erläggas för det dyraste landet som ska besökas.  Men man kan så klart bara åka transit eller muta sig igenom men planerar man atrt stanna eller ev att något oförutsätt händer sjukdom olycka mm så transittiden överskrids så är tripticket att föredra.  Vissa länders motororganisationer klubbar mm har löst triptickten som en försäkring och man behöver inte erlägga beloppet fullt ut utan bara en mindre avgift ex  http://www.rac.co.uk/pdfs/driving-abroad/carnet-prices.aspx     Jag tullade c202 för hela afrika ned till sydafrica samt några arabländer och pga av arabländerna åkte avgiften upp till motsvarande 235% av allt jag förde in , motormännen i jönköping gjorde värderingen och pengar låstes till dem. Ser att tydligen har egypten ökat på procentalet till 800%   så resor dit är nog för de flesta helt omöjliga, en fullutrustad enklast möjliga bil värderas ink utrustning verktyg sportutrustning mm lätt till minst 100k och då blir det att lägga ut 800 tusen plus avgifter för carrenet blocket.   

 

Tyvärr kunde jag inte fullfölja min sydafrika resa pga av en olycka där dels min co driver blev skada samt en nära vän som dog, vilket gjorde att jag behövde ta mig över gränsen mot Israel för att flyga hem co drivern då stämplade de blocket och pga av politiska läget var Israel bannat i hela afrika samt arabländerna så på detta sätt blev carnetblocket värdelöst dvs bara åka hem igen och ev börja om resan. Detta är sådana oförberedda saker man bör ta i beräkningen på långturer.

 

Självklart för att minska depositionsbelopp kan man planera resrutten och ta färjor mm förbi de dyraste länderna men ibland är just de dyraste länderna de länder som är intressanta att åka omkring i.

 

Mer att läsa om detta på motormännens sida:  https://www.motormannen.se/resan/bila-i-resten-av-varlden/carnet-de-passages/

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar också. Det var en jäkla bra förklaring samt tacker för linkar. Trodde att man bara behövde papper på vad man tar in i landet men inte betala en "arm and a leg" för att få in bilen med saker. . Får kolla runt lite på hur mycket det kan kosta med en 30 bil i olika länder.

 

Ang stöld begärligheten så får man väl måla den rosa med blå elefanter :) man kommer ju aldrig ha svårt att hitta den i så fall om man glömmer var man parkerat.

 

Wingflyer, hur långt är du kommen med stabshytt och 30an? Tror jag har hittat lite bilder på den i början av arbetet för det var ett antal år gamla linkar. Men vad jag har förstått så har du ju en hel del järn i elden när det kommer till dessa gamla klenoder så är kanske något nytt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carnet de passage behöver du. Fixar det hemma med Motormännen.

Egypten är i särklass dyrast i deposition (275% av bilens nypris var det när vi åkte 2010).

Det är motormännen i Sverige som avgör hur mycket din bil är värd och hur mycket du skall deponera.

Vi reste i en Toyota HJ60. Perfekt för afrika. Reste delvis parallellt med ett tyskt ekipage, en MAN KAT 8x8.

 

Problem som uppstår med stor bil: 

Drar mycket bränsle.

Svårt att få tag på bra däck på plats.

TUNGT att byta stora hjul i terrängen.

Vägar/broar håller inte. (de välte efter en bergsväg mitt i djupaste Burundi, gled 20m ned för en slänt. Tog sig upp efter 7 dagar och körde vidare)

När du kört fast finns det inget större att hämta för att dra lös dig.

Höjden. På många ställen fick de klättra på taket och hålla upp ledningar.

Ingen garanterad frihöjd i städer.

De hade med sig en MC på ett ställ som de använde som ordonnans. 

 

Ungefär allt annat är fördel med stor bil. De hade med sig en motorsåg. Bara en sådan sak. Jag hade gärna kört en 30/40-bil. Inte för att det är billigast, bekvämast, enklast eller så. Ett äventyr är det dock garanterat. 

 

Stötte på några Unimogar på vår tur. Samtliga var trasiga och hade otroliga problem att få tag på delar. Vi har även en sådan på jobbet. Rackligt så det förslår jämfört med Kungens fordon.

 

Optimala (Kanske tråkigaste) fordonet tycker jag är en Toyota HZJ78 med uppfällbart tak typ: http://www.tuning-and-fun.de/HZJ78_Zebra_Dach%20(5).jpg

Fördelar:

Förflytta sig mellan hytt och sovplats torrskodd.

Delar finns över hela världen. Så även däck.

Enkel konstruktion.

Robust.

Alla hjulspår i världens hörn är skapade av fordon i denna storlek.

Lagom mycket utrymme för 2 personer.

Möjlighet att laga mat både inne och ute.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjarneris, tackar så mycket för dina kloka ord här. Jag tror att du har så många rätt i det du säger. Kanske en 30ia är lite mycket som första bil för en lång resa. Kanske skall få lite mer skin på näsan innan man försöker mött ett sådant upptåg samt köra runt den lite på hemma plan för att komma in i den. Här i Japan så kan man ju få tag på en troopie ganska lätt. Det var faktiskt en sån som jag fastnade först för efter ha kollat runt lite och hamnat på 4xoverland, https://m.youtube.com/watch?v=-NwXAQEQbkU många nätter utan sömn har dessa åstadkommit. Tacker så mycket för inlägget.

Men i tankarnas värld så skulle det vara bra jäkla skoj att prova något rejält....dock inte en MAN KAT 8x8......får klura lite mer tror jag.

 

För er som kan det här med 30ian, på en lång resa så kan mycket gå fel det vet jag redan och fått erfara, men vad är vanligaste felen som man skall akta sig för. Som man kan undvika.

 

Halfsafe, du försökte aldrig igen? Åkte du någon annanstans med 30ian?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte vara bättre att köpa en bil i Japan köra hit den sälja den och med erfarenheten i bagaget köpa bil här och köra tillbaks och ev sälja den i Kina.  Varför så kraftig bil som en 30?  

 

 

Bjarneris  lite nyfiken hur lågt belopp ni lyckades komma ner i för depositionen?

 

Har tidigare lyckats komma ner till minimi beloppet med att göra resan med en ren skrotbil enl motormännens besiktning, detta var med den första äventyrsbilen.

 

Även med c202 nyttjades en del kryphål och trix för att få ner värderingen .

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det längsta jag har kört TGB30 är till Beltring i England. Har med två undantag egentligen aldrig haft några problem med mina 30/40. En generator med skuret lager ledde till utslitna fläktremmar som till sist gick av och rost på tankens insida orsakade upprepade stopp pga igensatt förfilter.

 

Inget av dessa är relaterade till just TGB30 utan kan hända på vilken bil som helst. Lätt att förebygga.

 

Hade också en trasig krysskil i växellådan men den orsakades med stor sannolikhet av felaktigt skruvande i den bilens tidigare liv.

 

Ovan är en summering av 8st TGB30/40 över sex år och många körda mil.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile, enligt logikens lagar så tror jag att både du och Bjarneris har rätt med att det finns en uppsjö med fördelar att ha en "mindre" bil. Anledningen till att jag fastnade för 30ian var att göra något annorlunda. Som tråden började med, det är en dröm och därför sökte lite svar om det är möjligt. Det ända jag har hittat på nätet är en 30ia som har varit nere i Afrika (vit bas målning med orange och blått, ni har nog sett den) för några år sedan. Sen har jag inte hittat något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wall. Jag stödjer alla galna idéer! Och fram kommer du garanterat, oavsett fordon. Tar bara lite längre tid.

 

Eile. Vi deponerade 20k 2010. 100% av det värde MM bedömde att vår bil + utrustnig hade. 60k är mer sanningsenligt. MM var inte spec. ängsliga av sig då de aldrig hade behövt betala ut någon deposition till något land. När vi åkte hörde vi en massa om att britter hade svårt (dyrt) att få carnet utfärdat i GB. De åkte istället via Polen och fixade nödvändiga papper där. Ett par vi stötte på i Addis som varit på resande fot i 15 år hade till och med skaffat Polska pass då de var smidigast att resa med. Iaf i Afrika.

 

Bra inspiration och MYCKET erfarenheter:

http://www.4x4expedition.se/

 

Absolut mest mest optimal bil byggd av folk med koll och på helt rätt sätt:

http://forum.ih8mud.com/threads/travelling-cruisers.245430

 

Efter vår resa som bestod av 12mån planering och 4mån resa insåg vi att till nästa gång:

 

* Res mer, planera mindre. 4mån planering och minst 12mån resa är bättre ratio.

* Vi läste mycket innan och det var eg. bara ett tips som var riktigt bra: Innan du åker, gör en hög med alla stora saker: utrustnig, reservhjul, yxor, multi-fuel-kök, DC-AC konvertrar mm. Och gör en hög med alla små saker, papper, passfoton, pengar, intyg, pass, tid mm. Gör sedan den stora högen hälften så stor och den lilla högen dubbelt så stor. Då ligger du rätt till.

* Du behöver kunna sova och laga mat. När det är fixat så kan du åka. Pass är bra att komma ihåg. Och toappaper.

 

Ang. Kök. Jag skulle 10 av 10 ggr välja ett två-lågigt gasolkök med en lagomt stor gasolflaksa. Vet ej vad storlekarna heter men tänk typ 10l

 

Skippa kyl/frys.

 

Förvara allt i scan-backar med lock. Inget mer fancy behövs. Allt kommer ändå att bli dammigt.

 

Torrvaror förvaras bäst och billigast i täta plastlådor med blå silikonlist som Biltema har.

 

Varsin spork och en mat-kosa är all disk man behöver.

 

Ungefär det jag kommer på nu

 

//Björn F

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kraven hos M var tydligen hårdare 80-90 talet, betalade mer för min c202 trots att jag för att hålla beloppet nere så åkte jag dit med blanka däck, obesiktigat, ingen camper utan bara flakbil, ljög om att mätaren varit varvad, bilen var ju rätt ny hade endast gått 2000mil.   Sen hem igen bygga camper dra på en lack och nya sulor och iväg ett riktigt snabbygge, var iväg redan nästa månad.   Tidigare körde jag även ner en i M's värdering ren skrotbil fick den värderad till endast 5k och betalade 12,5k den gick flera resor.

 M har betalt ut carnet belopp kompisen som körde med ena gången och förolyckades i Suez där hade garantibelopet knytets till konto med betalkort och kredit och m missade att beloppet var beviljad mot krediten så när han dog blev banken blåst på carentbeloppet.   Men oftas om något händer går det att släpa ut fordonet till närmsta tull och sen efter man fått fordonet utstämplat lämna det på ingemansland. 

 

Tips för fordonet: Rut galler förhindrar lusten för folk att slå in rutor, inslagna rutor ställer alltid till med problem.  Rejäla lås även lås så du kan hålla dig inlåst utan att någon kommer in.  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Drømme har vi vel alle.

Jeg fik min Toyota Land Cruiser XXJ7X - Overlander. Men pengene og modet er ikke tilstæde til at, overland rejse.

Som nævnt har den højt tynktepunkt. Bl.a. fordi den har 16cm smallere sporvide end Lc 80 og 105.

Den aller bedste allrounder, hvis man vil have lidt luksus er nok Toyota HZJ 105 som er det samme som en 100 med med stiv foraksel (stærkere til ekspeditions rejse.) 

Løsningen er relativ lige til med smal spordide på en 78er. 80er aksler på J7 giver stabiliteten næsten helt tilbage.

post-7050-0-86126600-1448472057_thumb.jpg

Min har ikke fået 80er aksler endnu, men i det mindste er de på lager.

 

I 9 år har jeg kørt denne, som daglig bil, uden andet vedligehold end olie og et sæt remme. Klart at anbefale en Toyota så er det kun lysten og pengene der afgøre hvor ny. HZJ78 er den abselut bedste kandidat da den har en simpel motor der ikke har noget elektronisk. Samt stadig bygges uden plastik. Alt er stål pånær snorklen, side spejlene, ventilations gitteret på hver side bag og køler gitteret. Men det kan sandsynligvis skiftes til den gamle model i stål.

 

Mit råd er kør en HZJ78 til Sverige og lær af det. Er lysten til et større kørtøj så er der mange muligheder. Volvo TGB 13, 20, 30 og 40. Eller Pinzgauer som ligner Volvo TGB 13 og 20 meget men er mindre. Skal det være billigt så kan en Praga V3S måske være en eventyr hver. En stor fordel er at PV3S er bygget for militær brug og er luftkølet.

Denne kan købes for en MEGET fornuftig sum.

post-7050-0-59331900-1448473218.jpg

 

Men uden tvivl så er Toyota HZJ78 mest egent hvis man ikke vil skrue. Den er let at få alle reservedele til. Men nok noget mere søgt af langfingrede tyveknægte.

 

Det vigtigste er at vordere lyst og evner til at holde noget kørende.

 

Mvh

og ønske om god drøm OG tur.

Knudsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...