Gå till innehåll

Discovery 1. Info Insamling


H.Hansen

Rekommendera Poster

Hej då jag lagt vantarna på en Landrover Dicovery 1. Års modell 98a

Motor 2.5 L 300Tdi TD I4 1994-99

Turbo diesel på 89 EG ?

Så skriver jag lite här.

Min är en import togs in 2000 från Tyskland naturligtvis som 90 % av alla privat import bilar då.

Skall börja leta en instruktions bok, och se om jag hittar några bra PDF filer om bilen

Den är LB reggad och har en årsskatt på ca 5 K

 

Jopp jag vet av Svensk Landrover klubb. Har inte hunnit bli medlem där än, får se om jag blir det. ni är ju så hjälpsamma här så det kanske räcker och eget snokande :)

 

Ok slänger in en bild en av de få jag hunnit ta så vi har en aning och hur fordonet ser ut

2015-10-27 07.02.35.jpg

 

Kan ju efter att ha kikat på några av de gamla konstatera att rost är väldigt vanligt och alu kaross är inte det bästa att sätta på en plåt ram och plåt golv

Annars så är jag ganska nöjd än så länge.

 

Skall återkomma med lite mer framöver, men en tråd startad i alla fall

 

Hittade detta om den modell jag har

Trophy (Germany, 1998): Not to be confused with the "Camel Trophy" edition also available in Germany during the same year, the "Trophy" had alloy wheels and air conditioning, twin airbags, a front bar with additional lamps, and a special spare tire cover. The Trophy was only available with the 300Tdi engine.[3]

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen Disco, men jag är inne på min tredje Defender. Den förra hade en 300Tdi, trevlig motor. Du hittar alla delar i england, och ofta till helt ok priser.

Leta på vad du söker hos: http://www.paddockspares.com

Där får du fram Land Rovers artikelnummer och då kan du söka på den delen hos många andra online affärer. Hos http://www.brit-car.co.uk hittar du ofta Land Rover original, oem och pirat, bra att kunna välja kvalité och pris  :)  Dock är Brit cars hemsida helt värdelös att söka på, men har du artikelnumret är det enkelt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag hade tur för min var tydligen en "special Edition ," Som heter Trophy. Gavs enbart ut i Tyskland 98,

Och speglar de första modellerna då den är 3 dörrars, inte så vanligt på nyare tydligen. Men med krock kuddar för både förare och passagerare och lite annat.

 

Ja http://www.paddockspares.com Skall jag göra en beställning hos i kväll eller i morgon, de hade bra pris på mycket.

 

Muxhydda kommer över och kollar på din någon dag, Jimmy i varv har några han med typ 4-5 stod det framme på gården så vi är några på slätten här som kör engelskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll lite koll när du handlar på Paddock, de säljer ganska mycket från Brittpart..... Som många kallar för "Shit-part"  :angry:

 

Brittpart kan vara lite si och så med kvalitén, därför gillar jag Brit-Car där man själv kan välja pris och kvalité  :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Snart dags att beställa delar.

Nr 1 Tappade ett av bromsbeläggen bak :/ körde sista dagen och resan hem med et bit från en av kapad huggmejsel som broms belägg, som fick offras, så bromsoket inte skulle ploppa ur och jag blev helt bromslös.

Nr 2 ",8 mil hemmifrån, blåste jag antingen toplocks packningen, eller både packning och top. så nya bultar till toppen samt en massa packningar samt filter, skall hem. Så en del plåt detaljer.

Börjar med att dra eld på den igen så jag ser om det är lönt att borja med rosten.

 

Upp 1,2 då var det en hel del 100-110 väg,

Hem körde jag mer 80-90 väg då låg det på 0,9 Liter milen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Nu jäklar har pinnen i röven trillat ur.

I dag fick jag hjälp att börja röja ur garage delen som jag fått att hålla till och skruva i.

Det började bra som vanligt, porten har nog inte varit öppen på decennier, och hade gjorts rejält inbrotts säker, för jag fick ta till stora kofoten och tunga artilleriet enbart för att få bort plankor, slagna med 5 tums spik samt järnrör mm vilka hade använts som portlås.

När vi provade öppna portarna visade det sej att marken utanför hade ökat i höjd rejält, så det blev till att ta nya planerings skopan och Casen å jobba rejält genom tjälen så jag kunde sänka nivån dryga decimetern.

Så kom vi åt att plocka ur skräpet som fanns innanför och sopa golvet.

Då såg det lite trevligare ut.

P1020001.JPG

Där efter kopplades LR liket efter casen och drogs på plats.

P1020002.JPG

Ok det finns nog garage med större plats, men den gick in med taktältet på och jag har plats att greja runt om vid fronten å ändå kunna komma in genom den breda bak dörren.

huven upp och lite värme på så den får tina av innan jag börjar.

P1020004.JPG

 

Han inget mer i dag då resten av dagen ägnades åt livat på landet.

 

Gubben är på G

 

fridens folks

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lite info gällande bakaxeln. Eftersom "direktdrivningen" går till bakaxeln (framaxeln går via en mellandiff, mekanisk eller visko) och det alltid är lite glapp i drivlinan kan man råka ut för följande problem, speciellt om man har automatlåda. I diffklumpen sitter det en axel med två vinkelkugghjul. Denna axel är lagrad i diffklumpens kapsling som är gjord i gjutstål. Dessa lagringhål blir med tiden ovala och då släpper axeln, den släpper när man lägger i backen eller motorbromsar. Delarna ramlar ner i botten på diffhuset oh har man otur tuggas kronhjulet sönder. Glappet hörs som ett slag när man lägger i backen och när glappet är stort så hör man ett klapprande ljud från bakaxeln när man motorbromsar.

 

Nu var det i och för sig en Range Rover Classic (Vogue SE -91) jag råkade ut för detta på, men, samma axlar sitter på Discovery I och Defender från 84 (mellan series III och "riktiga" Defender).

 

På Range Rover P38 och Discovery II verkar man ha ändrat på diffens konstruktion.

 

Hur skadebegränsar man om man har slaget när man lägger i backen? Dra åt handbromsen lite, när man lägger i backen, eftersom den sitter på utgående kardan bakåt. Till slut måste man byta diffen, om man gör det innan raset så kan alla delar återanvändas om man vill sätta i en ARB-diff eller liknande.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kul o se att du skaffat dig ett angenämt Engelskt problem som oss andra. Det här forumet är verkligen toppen, men när det kommer till LR så kan jag mycket varmt rekommendera SLRK`s forum och ett medlemskap när du ändå är i farten. Lycka till!  :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Väntar otåligt på delarna från England, 

Sjukt att det är så otroligt mycket billigare att köpa där och skeppa hit än att handla här i landet..

 

Nåja det jag vet av jag behöver är på väg + lite extra, tänkte köra 2 snabba olje och filter byten  om det kommit kylvatten i motorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Bra priser i England,

Jag fick 2 oljefilter, 1 bränslefilter, 1 luftfilter, 2 st mässings bultar till kylaren och vattenpumpen i stället för plast, + extra oringar till dem.1 termostat ,1 vattentemp givare.. multirem ,topplocks packning, sotnings sats . och bromsbelägg bak + några koppar brickor

det var inte ens 1000 kr inklusive frakt

2016-03-04 15.47.33.jpg

 

Så kom ändå en LR hem till gården 

2016-03-19 19.57.16.jpg

En 98a igen men full utrustad med lull lull så det blir att läsa instruktions boken denna gång, så jag vet vad alla knappar sitter.

2016-03-19 19.57.16.jpg.

 

Tror ni jag köpte en bil som det inte skall göras något på denna gång. B)

 

Näpp. byta en skärm. flytta över takräcket och snorkeln, då jag får ett hål i skärmen annars.samt ordna nytt fäste för blinkers glas., Plocka över nivåregleringen till ett lyse fram. byta flexkoppling på avgassystem,, Ja huven skall bytas den med.

Ja gå igenom bromsar och se över slangar till vakuum för farthållare och annat. 

jag skall öppna och kolla ventilavståndet, bara för att jag skall ändå byta ventilkåps packningen och annat runt den så det inte droppar olja.

Ja så olje och filterbyten. 

Är jag riktigt dryg så åker höjningssatsen på och alla poly bussningar flyttas över.

Ja laga rost som verkar vara en standard åtgärd på LR. dock bara en fjärde del att laga upp på denna bil, gämfört med den andre.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten varning bara....

Brittpart, kallas i hemlandet för "Shitpart", och det av en anledning  :(  Tyvärr håller inte alla deras produkter speciellt hög kvalité. Vissa grejer är ok, men inte allt. 

Jag kollar ofta hos paddock för att få fram Land Rovers artikelnummer. Och sen kollar jag runt lite vart jag kan hitta det jag behöver till med rätt kvalité och pris  :wub:

 

Bra länkar:

http://www.paddockspares.com

http://www.island-4x4.co.uk

http://www.brit-car.co.uk

 

Britcar har dock en helt värdelös webbsida... Men har man artikelnumret så deras sida bra. Har man inte numret är det väldigt svårt att hitta rätt. Dock har britsar ofta delarna i tre olika prisklasser, pirat oem och original  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja det började inte så bra  :(

Skulle "bara" laga ett lite hål bakom vänster framskärm,

En minuts oaktsamhet, och fram med brandsläckaren, så åkte jag på att byta nästan hela elsystemet på den "nya" bilen  :angry:

 

Nåja har fått en bil att ta kabelstammen från så det löser sej nog med tiden :ph34r: . 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det började inte så bra  :(

Skulle "bara" laga ett lite hål bakom vänster framskärm,

En minuts oaktsamhet, och fram med brandsläckaren, så åkte jag på att byta nästan hela elsystemet på den "nya" bilen  :angry:

 

Nåja har fått en bil att ta kabelstammen från så det löser sej nog med tiden :ph34r: . 

 

Otur Hansen...  :(

 

Hur går det annars? Vi väntar ivrigt på nästa episod i den omtyckta serien. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kom en liten episod ut nu. :)

Jag har haft sjukt mycket att göra med båda kycklingar och pannan som vi lyckats spränga upp dörren på 2 gånger nu, på mindre än en månad.

Att bygget fortlöper med massor av mark jobb och gjutningar mm, samt det finns en hel del snickeri jobb kvar på vissa ställen underlättar inte tillvaron om man försöker smita ut på gården och göra något åt sej själv 

 

Mycket att lära kring fågel uslingarna, och allt kring pannan samt kyckling stallet. 

Vårbruket börjar nu det med, så nu blir det ändå mer på jobb listan.

Men jag håller allt jag kan i bromsen så det inte drar i väg allt för mycket och jag springer in i en rejäl vägg igen  :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...