Gå till innehåll

Min egna c303!


Tamaz

Rekommendera Poster

JDW:

Ja det där var ju snyggt.

Ärligt talat borde ett vred eller vippbrytare som styr IN/UT vara bättre. Jag kan fortfarande ha två knappar för att aktivera men på så sätt kan inte både in och ut-reläerna aktiveras samtidigt vilket är tekniskt möjligt nu om man lyckas hålla ner alla tre knapparna. Jag tänkte det var logiskt med in bak och ut fram på panelen, som att man drar wiren åt det hållet, men jag insåg nu att om man primärt vinschar sig själv och inte någon annan är det kanske mer logiskt tvärt om, alltså att man vinschar sig själv framåt borde in vara längst fram. Men det skulle ju förutsätta att man kör fast med 11:an så man vischar sig själv oftare än andra, och det händer ju inte! :D 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Ny uppdatering kring 11:an. I år var det dags för besiktning igen. Styrningen har glappat ordentligt så man fick "death wobble", som jeep-killarna i staterna kallar det, i farter över 60km/h. Efter en hel del planerande fick jag hem nya bussningar för hjälpstyrarmen från tatanka, och en ställbar brotsch från rumänien via ebay för 500kr.

 

Jag hade fullt upp med arbetet och glömde ta foton, men har en bild på mitt improviserade pressverktyg som användes för att få i de nya bussningsringarna, det fungerade faktiskt över förväntan.
bussningar.jpg

Sen var det bara att brotscha upp dem tills hjälpstyrarmen precis gick i. Liiiite liiite i taget, jag fegade så jag tror jag brotschade säkert 20ggr innan axeln gick att få i. Jag tror också att jag ändå inte fick den riktigt stor nog, för jag lyckas inte pressa ut något fett genom den, det är för tight, och styrningen är lite extra seg. Vågar man låta det vara så? Borde det inte "slita in sig själv" det sista, eller kommer det bli generalknas av allt?

Det visade sig ändå inte lösa grundproblemet med glappet, vilket verkar vara att hjälpstyrarmen glappar upp/ner, det ska gå att shimsa bort men dit har jag inte kommit än. Dels saknar jag indikatorklocka att mäta glappet, dels går armen nu så segt att det inte finns en chans att för hand röra den så glappet blir mätbart, och dels saknar jag shims. Det sista kanske inte spelar någon roll, då jag borde behöva ta bort snarare än att lägga dit nya för att få bort glappet, men det är rätt otroligt att något/några av de nuvarande shimsen skulle vara precis lagom tjocklek att ta bort. Den nya segheten i styrningen minskade åtminstone symptomen ordentligt. Nu kommer wobblet först vid närmare 80km/h och det var inget glapp besiktningen såg.

Tyvärr fick jag ändå nerslag på CO-värdet (hade 5,7).

 

Vet inte vad som är problemet, men jag börjar väl med en service igen, det var nog ett par mil sen sist.

Jag har dragit mig för oljebyte, för gängorna på oljepluggen såg allt annat än friska ut sist, de var så dåliga att jag köpte en tapp och mutter på swedol för jag var osäker på om det ens skulle gå att dra åt pluggen en gång till. Jag vet inte vem som våldat sönder den, men det spelar egentligen ingen roll. När jag tog ur oljepluggen så ramlade gängorna ordagrant av:
Oljeplugg.jpg

Jag var förberedd på detta, så jag hade ett helt nytt tråg med packning redo, men vetskapen om arbetet som behövdes kan ha bidragit till att serviceintervallet blev lite extra långt...

oljetråg.jpg

 

Gamla tråget kom ner, och packningen satt kvar. Så här i efterhand skulle jag nog lämnat packningen och testat om nya tråget tätade med den först, för packningen satt som fastklistrad i blocket och slets sönder i bitar när jag började dra i den. Det blev mycket liggandes på rygg med konstant oljedropp i ansiktet för att med ett stämjärn få bort all gammal packning.

oljetråg2.jpg

 

Plåtpackningen mot sprängkåpan och växellådsförstärkningen fick sig lite rengöring innan de åkte tillbaka. Ventilkåpspackningen på motorn kunde varit tätare, så det var riktigt oljigt och geggigt.

oljetråg4.jpg
 

Även skruven fick sig en rengöring för att bli av med det värsta klägget.
oljetråg5.jpg

 

Med nytt filter och olja så tycker jag motorn låter lite gladare. Nästa stopp tändstiftsbyte. De såg inte heller så glada ut.

Jag får gärna hjälp att analysera vad som kan vara problem.

stift1.jpg

stift2.jpg

 

Jag började googla på fördelare, brytarspetsar mm. Insåg att fördelaren gärna vill få en droppe olja ibland så jag öppnade den:

fördelare.jpg

:S Den har nog inte öppnats sen vi dränkte motorn i Botkyrkas lervattenpöl och vi "torkade ur den" för att få igång bilen så vi kunde köra hem. Det var 2015, på sidan 3 i den här tråden. Stackars fördelare, det är ändå rätt otroligt att bilen alltid startat och gått ändå. Jag verifierade att plattan kan röra sig och att vakumklockan fungerar. Vakumslangen var sprucken så den fick skarvas en bit. Jag insåg att något eventuellt byte av brytarspets och kondensator knappast kommer räcka, så istället har jag nu beställt en hel brytarlös fördelare från 123 ignition.

Så här såg fördelarlocket ut på insidan. Är det normalt slitage som borde fungera, eller är den helt slut?
fördelare2.jpg

Nya stift åkte åtminstone i, och fördelaren fick ett par droppar olja, för det lär ju inte skada.

Tror ni CO-värdet kan lösa sig med ny fördelare? Jag tror jag kommer prova att tanka en del E85 för efterkontroll och hålla tummarna, för jag kommer inte hinna få hem och installera nya fördelaren i tid. Förgasarna har jag ju inte rört sen tidigare, det enda andra jag gjort med motorn sen förra besiktningen är att justera ventilspelet.

oljetråg3.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska rega en 13 om några dagar - blev pappersförsenat så det hans inte innan semesterstängt .  När den kom här var den märkligt ställd på förgasarna trots att den aldrig rullat på väg -orörd bil ,ej varit inregad och bara gått några få militär mil, lågfarten gick endast på en förgasare och tomgång förhöjd på en förgasare krävdes inga mätare för att känna att co låg hel galet,  Jag har bara skruvat och synkat till bland luften samt tom gången och örat och näsan säger att det bör räcka.  Lågfartsblandning får göras rätt kvickt sen har jag för mig strombergarna ger tillskott när de blivit varma.   Gammal bensinutspädd olja som lätt ventileras upp i smoggen påverkar också co värden- inget smogkrav på äldre bilar om man vill fuska lite i besiktningen och håller man ändå på med det så kan en rejäl sup hjälpa till.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att den var ställd så, men om den nu aldrig gått på väg så kanske man inte ska förvänta sig att den är rätt ställd heller. Min har ändå gått bra, jag tror jag hade ett CO på runt 3 förra besiktningen så hoppet till 5,7 var lite oväntat.


Nu har jag försökt få bort oxiden. Jag slipade lite lätt med ett 400 slippapper på kontaktytorna och blåste ur med tryckluft.
Sen hände det som inte fick hända, jag kom åt grafitstiftet som jag glömt ta ur, "fjong" så flög iväg ner bredvid motorn nånstans. Jag hörde ett plånk när det studsade mot nån plåt och sen tyst. Ångest.

Eftersom jag inte hörde det träffa golvet/marken misstänkte jag att det var kvar nånstans i bilen, på motorn eller på nån kant. Det tog nog en fem minuters letande innan jag såg det.

stift.jpg

Jag har bokat efterkontroll om en vecka, det var första tiden som fans oavsett Dekra eller Bilprovningen som är alternativen om jag inte ska åka 10 mil. Jag ska se om jag kan rulla in imorgon och fråga lite snällt om jag kan få låna maskinen för att kolla CO-halten så jag vet om jag "justerat tillräckligt" inför kontrollen.

Med bättre gnista kanske "fluddret" i avgaserna vid varm motor också är borta? Jag antar att det berott på otillräcklig förbränning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kniv skrap var standar i locken på forntiden och ett drag mot golvet (betongen /asfalten) med rotorn ingick i vanlig service.    om möjligt kör utan luftfilter och en hutt rödsprit i tanken om du vågar och inte har invändigt målad tank, sen om du inte skruvat bort dig helt bör den klara sig, dina övriga stift så ju fina ut. Däremot är din konding på väg men det har du väl redan sett. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag åkte in till Dekra idag, det var helt tomt så inga problem att få köra runt och kolla CO. Det låg runt 5, så bättre än sist, men det hoppade ner till att visa 4,48-4,44 en stund, och det tyckte besiktningsmannen att det värdet kunde man ta. De fixade efterkontrollen direkt på drop-in, dessutom till mindre än halva ord. pris då han inte ens behövde hoppa in i bilen, än mindre ta in den i hallen. Skönt att slippa tanka mer etanol än de redan blandar i soppan. Nu känns inte den där besiktningsbefrielsen så långt bort.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Kul att jag inte uppdaterat här sen senaste besiktning tydligen. Idag gick den igenom på efterkontroll, Fick nedslag på CO igen, var ännu högre den här gången, över 6, och LED-lyktinsatserna jag hade satt in var inte godkända, även om besiktningsmannen tyckte de var häftiga. :D

Rengjorde förgasare och fördelare, justerade elektrodavstånd och tändning, bytte luftfilter och gjorde oljeservice. Det blev inte mycket bätte, 5,6. Beställde då verktyg för att justera förgasarna, men de gick inte att gänga i för det var så mycket korrosion i botten av förgasarhusen. Insåg att jag skulle behöva riva ur förgasarna helt om jag skulle komma åt att göra rent och det var inget jag orkade nu, så jag tog till fulknepet och slog i ett par liter e85 på macken. Med gamla kassa H4-insatser återigen i rullade jag in och fick ett CO på 3,4. Jag är rädd att förgasarna behöver renoveras ordentligt och att det höga CO beror på att nål och munstycke är slitet så de behöver bytas, men det får göras när jag hittat en CO-mätare så det går hjälpligt att justera in från grund.

Om ingen nitisk polis ger mig en flygande så slipper jag besiktning mer på 11:an. Nu blir det att lägga om fokus till 13-bilen till 2024, så den också kan klara sin sista kontroll.
image.png

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cirka en tredjedels tank 98 och 4,2L e85.

Nålen låg i botten på mätaren, tankade i 19L 98 som jag trodde skulle ta mig till en kvarts tank, men mätaren låg lite över det så jag gissar att det var runt 5-10L kvar på "Reserven" i tanken trotts att mätaren visade noll. slog i 4,2L e85.

Ungefärlig uträkning:
4,2L e85: 4,2 * 0,85 = 3,57L Etanol.

Säg 30L i tanken sen innan, det ger ny 34,2L med e85:an också. 3,57L etanol delat på totalen 34,2 ger lite drygt 10% etanolblandning.

10% var lite mindre än jag hade som mål, (siktade på 14-15%, ren gissning utifrån att någon annan på ett nätforum blandat närmare 30% etanol och sänkt CO med fem procentenheter i sin gamla volvo, jag behövde bara komma ner en dryg procentenhet från mina 5,6 så jag tänkte att hälften av det han körde borde räcka för mig med marginal.

Väl på provningen hade jag fått vänta lite på tid att få kolla CO så bilen startades från avstängd och direkt på tomgång la den sig på 5,3%. Jag frågade om jag fick testa varva ur den, de plockade ur stickan och jag varvade till, efter det kröp den upp och men stannade rätt stabilt runt 3,2-3,5 länge nog (åtminstone en 5-10s utan att öka mer) för att de skulle tycka det var ok som resultat och proben åkte ur.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade bara kört några km efter tankning, det är möjligt att den kunde legat på den lägre nivån en längre tid efter urvarvningen, förgasarna töms ju aldrig helt vid körning, utan den 100% bensin som var där sen innan blandas ju sakta ut med etanolblandningen från tanken. Etanolprocentsatsen in i motorn ökar ju mot 10% över tid. Ett annat alternativ hade varit att pilla ur pluggarna i förgasarna så de faktiskt blev helt tomma och kunde fyllas upp direkt med tankens blandning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...