Jump to content

Photo
* * * * * 1 votes

Min egna c303!

• Please log in to reply
227 replies to this topic

#221 Tamaz

Tamaz

Member

• Löjtnant
  • 299 posts
  • LocationStockholm

Posted 16 August 2017 - 09:05 PM

Idag blev det lite småfix gjort, kanske för att Magda startade dagen bra med att klara uppkörningen och på grund av det slänga ihop en tårta som gav lite extra energi.

Själv fick jag åka förbi järnhandeln och köpa lite småprylar så jag kunde testa nya leksaken, fattar inte hur jag klarat mig utan så länge. En svets! Hittade denna TIG/MMA på blocket till vettigt pris, hoppas den kommer tjäna mig väl.

Attached File  svets.jpg   79.26KB   0 downloads

Efter att ha kollat en massa på youtube och testat på en spillbit gav jag mig på att lappa ihop takräcket som någon tidigare ägare kapat sönder, och på så sätt förstört all styvhet.

Attached File  svets2.jpg   67.1KB   0 downloads

Attached File  svets3.jpg   70.35KB   0 downloads

Inte perfekt genombränning kanske, men det duger gott till mitt lilla takräcke och jag är sjukt nöjd med att ha fått till något funktionellt med svetsen. Riktigt stabilt blev det också, tidigare flexade takplattformen flera centimeter, hela vägen ner i taket, om man gick på det och nu knappt alls.

Hade lite tid över så jag slipade och målade stegen i en mer passande färg, passade på att montera den med lite gummimatta mellan stege och kaross också då jag såg att den skavt lite på "lacken".

Attached File  stege1.jpg   101.06KB   0 downloads

Och en bild på slutresultatet.

Attached File  resultat.jpg   91.39KB   0 downloads

• Wingflyer, grimbart, kristaga and 2 others like this

#222 Wingflyer

Wingflyer

Member

• Administrators
  • 2,469 posts
  • LocationEslöv

Posted 16 August 2017 - 10:08 PM

GRATTIS till Magda och körkortet!! :wub:

TGB11 x2, TGB1314, Ambulanshytt 1315, TGB30 med stabshytt, TGB40 med 6 ton kran, TGB40 snart med krokväxlare, Startbil TL12, AmLastbil 806, 939 Viking med kran, Bv202, TP21 Sugga, Snöslunga m/64 (Scania DS11 slungmotor på Volvo 939 chassi), Boeing Stearman :)

#223 Svana

Svana

Member

• Major
  • 2,910 posts
  • LocationNynäshamn (Stockholm) Sweden

Posted 17 August 2017 - 10:13 AM

Grattis till er och snyggt jobbat.
Sugen att köra med oss nån mer gång? :-)
Förr: Volvo Valp L3314 -64
Nu: Volvo TGB131 (alu/zink) -under ständiga förbättringar ;)

#224 Tamaz

Tamaz

Member

• Löjtnant
  • 299 posts
  • LocationStockholm

Posted 21 August 2017 - 01:50 PM

Svana, jo det skulle vara kul, datumen har dock inte passat sen sist, det har varit fullt upp med annat. Senare i höst kanske det går att få till något. :)

#225 Tamaz

Tamaz

Member

• Löjtnant
  • 299 posts
  • LocationStockholm

Posted 09 October 2017 - 09:25 PM

Har inte så många bilder tyvärr, men har bytt bromscylindrar och backar höger fram efter att de sprang läck ordentligt. Nu är bilen körbar igen även om bromsarna inte tar helt jämt. Jag har inte fått ordning ordentligt på luftningen. Hur gör man för att lufta cylindern som sitter "upp och ner" och har nippeln nedåt? Några andra tips? Har för mig att jag läst om det här på forumet men har inte hittat nu när jag sökt.

#226 eile

eile

Member

• Major
  • 1,638 posts
  • Locationvärnamo

Posted 09 October 2017 - 10:33 PM

Enklast är att försöka ha kolven i botten, när du sen tycker du är klar låter du någon trycka ut kolven och när den är ute då är ju luften i cylinder. öppna nu luftskruven samtidigt du trycker bak kolven och samtidigt hjälpredan eller tryckluften håller trycket upprepa ytterligare 1-2 gånger sen är det klart.

Att trycka bak kolven görs lätt med en kraftig mejsel man tar spjärn med spetsen mot sköldens bultning och låter skaftet trycka in kolvens fäste vid backarna,  svårt att förklara tänkte faktiskt ta bild på detta senast jag luftade.  

alternativ lufta med att ha läck vid kolvens packning antingen låta den nästan glida ur eller försiktigt använda bladmått då blir det garanterat helt luftfritt men risk för skador eller läck från skräp,  så väl kolven i botten, det duger gott.  

Jag bytte båda rören v fram härromveckan eftersom de fått några smällar, skulle vara ett snabbjobb pluggade/klämmde övriga systemet luftade bara vid rören och ute vid hjulet och tog sen lite runt om efter svetstängerna var lossad,   lagom när det var färdigluftat släppte jag en extra gång utan att tänka på att jag inte fyllt koppen ,  såklart kom det rejält med luft eftersom koppen nu var tom :(  jag har en kopp till hela systemet så nu var hela systemet fullt med luft bara att börja om. Snabbjobbet drog verkligen ut på tiden.

#227 henkal

henkal

Member

• Korpral
  • 27 posts
  • LocationDala-Järna

Posted 09 October 2017 - 11:11 PM

Jag skulle inte vilja vara utan en sån här:
https://www.mekonome...erktyg-pa1267sv
Har fixat till nippel så jag kan använda kompressor med tryckregulator i stället för däck. 1 kg tryck eller så funkar utmärkt.

• Tamaz likes this

#228 eile

eile

Member

• Major
  • 1,638 posts
  • Locationvärnamo

Posted 10 October 2017 - 08:46 AM

Rätt dyrt för ett gammalt oljelock där man sätter en tryckluftsnippel eller  en slang med däckpåfyllningsventil den modelen från små kassa elkompressorer som man kan låsa fast på ventilkäglan.

Jag kör med dessa lock och trycksätter upp emot 2kg.

Men vet att i teorin innehåller alla vätskor även gas och tar upp mer gas vid förhöjt tryck och sen när omgivande tryck sänks så frigörsgas som bubblor dvs på samma sätt som vid dykning /decomprisionsjuka/dykarsjuka.

Går att bevisa med enkelt experiment med flaska+vatten+finger. 

Hur gasupptagning för bromsolja är vet jag inte med bromsolja tar upp fukt/vatten och redan där möjligheten.

• Tamaz likes this

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users