eile Postad 27 Juli , 2016 Rapport Share Postad 27 Juli , 2016 På min Land Rover har jag dragit upp en CAT5 kabel för styrning av alla relän jag har i en kopplingsdosa på taket på bilen. Jag drog upp CAT5 sladden i snorkeln, och ville ha en tunn kabel. Kjell o Company har en CAT5 för utomhusbruk. Den har fungerat fin fint i flera år. Och då har jag några feta relän. Två klarar 100A, så jag antar att det krävs lite mer ström för att orka dra dom Så rätt gjort behöver det inte vara fel med nätverkskabel Men om storleken på kabeln inte är ett problem så skulle jag också valt släpvagnskabel. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/natverkskablar/installationskablar/solid-ftp-utomhuskabel-cat-5e-svart-p39661 Solida ledare i fordon? Finns all möjlig flertrådig att välja på som är bättre, hittar du inte släpvangskabel och vill ha något klenare så har även byggsidan för lös installation flerledade. mekonomen har 8 ledare https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/lasta-och-dra/slapvagnsdelar/kabel-svart-pa98196sv jula: http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/kontakter-och-kablar/rkkb-kabel-410033/ biltema : http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/El-12V/7-ledarkabel-2000016498/ googla RKKB-kabel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 28 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 28 Juli , 2016 Inhandlade idag 15m 7-polig 0,75mm2 RKKB-kabel, planen är att det ska räcka för att dra två stycken, en till vanliga batterilådan för att styra relän för 24V-förbrukare och en bak i skuffen där jag tänkt montera 12V-batteri. Tack eile för bra tips! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 28 Juli , 2016 Rapport Share Postad 28 Juli , 2016 Isolera 12/24V likström är så tunt så det knappt finns så klen kabel, men i en bil är det mekaniska risken utifrån som är största hotet. Så tänk på genomföringar o vassa kanter o dra gärna på lite extra där. Naturligtvis "bara" styrström o inte några Ampere laster som ligger på längre, för då smälter det... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 28 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 28 Juli , 2016 Min nya plan är att med 0,75mm2 på signalkablarna borde jag kunna ha en ensam 5A säkring för alla switchar/reläer, det borde även en ensam ledare klara av. Det suger den dagen säkringen går, för då dör ju allt, men det känns enklare att ha en påse extra för felsökning istället för att försöka montera in en massa säkringshållare. Risken att säkringen på signalsidan går är ju rätt minimal, men roligare än kabelbrand. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 2 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 2 Augusti , 2016 Blev en fin roadtrip i och med terrängbilsträffen! 130 mil på fem dagar och fyra nätter sovandes i bilen. Jag var inte lite nervös över turen, men inga missöden annat än insteget som hittade en stubbe att kramas med och en balanseringsvikt på höger bak som försvann nånstans i skogen. Som tur var fans det ju ett reservsteg på andra sidan bilen. Alla detours resulterade i en dragkula och en takplattform från två olika vattenfallare, sen när vi ändå hade gasen uppe hälsade vi på lite släkt "på vägen". 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 2 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 2 Augusti , 2016 Najs, Vattenfallsplattformen o räcket över förartaket ser ju ut att passa bra ihop Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 2 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 2 Augusti , 2016 Japp, det är precis att vattenfallsräcket går i dropplisten bak. Det är lite överhäng baktill men inte mer än reservhjulet eller dunken bygger, så det är nog helt okej. Tyvärr har räcket misshandlats lite på andra sidan mot vad som syns på bilden, så det behöver riktas lite. Sen vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det vid takluckan heller, det går såklart en balk precis där den är. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 4 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 4 Augusti , 2016 En liten vända i garaget idag. Fick hjälp att lyfta av räcket. Här på en bild från när vi hämtade det ser man att någon tidigare ägare tagit rätt bra stöd mot ett träd med det. Försökte bända i kanten med stora skiftnyckeln men det böjde bara själva profilen och vinklade inte tillbaka räcket. Ärligt talat gjorde det mer ont än gott, men det är ju så man lär sig. Domkraften och några träbitar fungerade bättre! Lagom med tålamod och många presspunkter så blev det till slut rätt rakt. Syns nästan inte att det stått ett träd där. Lyckades få av en riktigt störande 14-hylsa jag bankat på en 9/16" -mutter och inte fått loss, nu med tumverktygen och lite rostlösande krypolja fick jag isär det så min stora verktygssats kan bli komplett igen. Fick bara en bild på det hela, en jag tog för att veta vilken kabel som satt var i lampan bak. Bultade på nya draget också för att se hur det skulle bli. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 5 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2016 Snyggt jobbat med räcket. Är smidigt med ett stadigt räcke både för att köpa gipsskivor och en utmärkt arbetsplattform när man spikar ihop jakttorn, målar huset mm. Om det är nåt jippo på stan kan man slänga upp en soffa och spänna fast så har man bra utsikt. Blir ganska högt däruppe. 😄 Mitt räcke sticker oxå ut baktill och jag har en tanke om att få till en handvevad vinsch på taket så man kan veva upp taktältet, liten alu-roddbåt och annat. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 24 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 24 Augusti , 2016 Ny update. Tog TGB'n till Hälsingland så jag kunde fixa lite mer prylar under semestern.Det första vi gjorde var att lyfta av takräcket och sen ta en tur upp till en tjärn där jag direkt körde fast i det blöta. Note to self, glöm inte lägga ur diffspärrarna så man märker lite tidigare att det var ett dåligt vägval och har något extra att ta till när man vill vända om. Bilen la sig på axlar/motor och alla fyra hjul snurrade bara. Tre timmars slit med att lyfta bilen med domkraften och palla upp med stockar hjul för hjul så kom vi loss. Det är alltid enklare att vara efterklok, men det är ju av misstag man lär sig! Kroken vill jag inte ska se lika hemmabyggd ut som när den var vit, bästa färgen som fans på Biltema var gummifärg av kulören "Camouflage", vi får se hur länge det sitter kvar, men det ser ju bättre ut! Efter att ha rejsat fram på lite grusväg i regnet smälter den in rätt bra. Takplattformen passade inte över takluckan, fick gå lös med vinkelslipen, fast denna gång på räcket och inte bilen. För att passa in lite bättre gick det åt tre burkar mattsvart fälgfärg, även den från Biltema. Bultade fast det med genomgående M8 tills vidare, tanken är att dra pop-nuts i karossen sen. Fixade ett nytt insteg av lite rostfri kätting istället för det som blev mos, har smugit på en bit grön slang på den efter att bilden togs. Även stegen till taket fick ett extra kedjesteg då det var väldigt högt upp till första pinnen. Och en kass bild på hur det ser ut uppifrån: 12 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 24 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2016 Snyggt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 25 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2016 Stiligt mannen ☺☺ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 28 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2016 Helgens mekande blev att montera vinchen! Bilderna talar för sig själva Jag gissar att det kommer bli kinkigt med besiktning och att jag antagligen får byta till en vanlig kofångare då. Hur stor är risken att få nedslag vid en flygande besiktning från polis? Och vad skulle följden från en sådan bli? Vinchfästet bygger 28cm + linstyrare, vi får se hur mycket det tar i i skogen. Jag måste köpa ny kabel för att koppla in vinchen då den som följde med var för kort. Enligt manualen ska man bra kablar direkt till batteriet, både plus och minus, behövs det eller fungerar det att köra minus genom chassit förutsatt att man har bra fästpunkt och ser till att biffa upp jordflätan mellan chassi och batteri? Kabeln som följde med tror jag var på 25 eller 35 kvadrat och det både kostar och är trixigt att dra så tjock kabel. Inte minst om man ska dra hela vägen åt båda hållen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 28 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2016 Jag köpte startkablar. Grova och billiga satte även en brytare bakom ryggen på chafören Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 28 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2016 Monterade du nån säkring? Jag har nån bilstereosäkring på 100A jag funderar på att sätta på kabeln som går från batteriet för att minska risken för kabelbrand. Är den för klen så brinner den ju bara upp. Händer det när man behöver vinchen får man bara koppla förbi. Startkablar som är billigare än att köpa lös kabel verkar alla vara av CCA-typ (Copper Clad Aluminum), alltså till största delen aluminium och inte samma strömledande egenskaper som koppar vid samma kabelarea. Det får pli en pluskabel på 35 kvadrat och en kortare jordkabel till chassi med extra jordfläta mellan chassi och batteri för att det inte ska börja glöda där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 28 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2016 Ingen säkring har jag. Drog från batteriet med båda ej via chassi. Tror dd ligger runt 35 kvadrat och vinchen är en kina vi gjorde gruppköp på direkt från fabrik i kina för c:a 5 år sen. Den är nog på 5-6 ton å de kablarna klarar sig bra utan värme sen har de nog inte lika tåligt hölje som de dyra på metervara Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Diffen Postad 28 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2016 Jag byggde mitt vinchfäste så att det skall vara hyfsat lätt att ta bort. Lite samma problem som du med kort kabel gjorde att jag la en skarvkontakt i motorummet. Kopplade in mig på Nato kontakten för strömförsörjning. Kommer troligtvis att flytta ut skarvkontakten till bakom vinchen för att det skall vara ännu enklare att ta bort den men vid installations tillfället så hade jag begränsat med kabel.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 28 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2016 Satte min i dragbulten med hjälp av ett rör svetsat på vinchfästet samt två bultar till stötfångaren. Tar typ 5 min att ta bort. Svårt att se men hittade inte de riktiga bilderna. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 28 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2016 Lite bättre bild 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 28 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2016 Helgens mekande blev att montera vinchen! Jag måste köpa ny kabel för att koppla in vinchen då den som följde med var för kort. Enligt manualen ska man bra kablar direkt till batteriet, både plus och minus, behövs det eller fungerar det att köra minus genom chassit förutsatt att man har bra fästpunkt och ser till att biffa upp jordflätan mellan chassi och batteri? Kabeln som följde med tror jag var på 25 eller 35 kvadrat och det både kostar och är trixigt att dra så tjock kabel. Inte minst om man ska dra hela vägen åt båda hållen. Allt handlar om spänningsfall, normalt inget bekymmer för elförbrukarna men en winch drar många ampere, dvs har du 12V i batteriet så förorsakar motståndet i + kabeln ett spänningsfall, har du samma kabel i - så blir det samma spänningsfall där, dvs i winchen får du 12-V (2* spänningsfallet i kabel). Ju mindre motstånd (grövre kabel) du har i kretsen, ju närmare batterispänningen får du till winchen (som har en märkning som bygger på den spänning du har anslutet). Karossen funkar som återledare, men risken är vissa "hotspots" ger onödigt högt spänningsfall, samt risk för "rost" uppstår med än högre motstånd (och värme)... Kontentan blir, använd så grov kabel som möjligt i hela kretsen. En test är att mäta både batterispänning och spänning vid winchen när du drar tungt, ju större skillnad du mäter, ju sämre krets har du. Du kan även mäta spänning batteripol + till + på winch respektive - pol till - på winchen så ser du hur "bra" dina kretsar är. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 28 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2016 Ska försöka mäta spänningsfallet mellan batteripol och vinch, både på + (35mm2 kabel) och - (karossen). Är det inte högre spänningsskillnad på minussidan så är det ju ingen idé att byta chassit mot en kabel, om jag inte skaffar en ännu fetare kabel, men det kommer nog inte ske. Att byta kofångare vid besiktning går ju ganska fort, har tillgång till en extra så det borde gå bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snetok Postad 28 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2016 Best cable winch - cable for welders 36mm. He is flexible and resistant to damage. You can buy it in specialized stores. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 29 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 29 Augusti , 2016 Jag är för klen för att ha vinchen avtagbar. Med fäste väger den lika mycket som jag och allt lastutrymme som finns i bilen brukar behövas till annat. Visst skulle det vara smidigare med en avtagbar för besiktning, men det är ju bara vartannat år. Igår fick jag lite mer el dragen. 35mm2 kabel köptes på biltema, en kort jordkabel att koppla mellan vinch och chassi samt en extra jordfläta att montera mellan chassi och batteri. Drog kabeln genom dräneringsslangen upp i batterilådan. Kabeln är mindre än slangens ID så viss dränering finns fortfarande. Vinchen rör på sig! Har inte testat att faktiskt dra något än, det får bli en annan dag. Monterade säkringshållare med 100A-säkringen på matarkabeln vid batteriet. Får väl byta till en fetare säkring när denna brunnit upp. Utan last drar vinchen 40A. 100A vid 1600kg och 250A vid 6800kg enligt spec. Sen fick jag äntligen tummen ur att påbörja 12V-systemet. 24->13,7V konvertern installerad och matar CTEK-laddaren på "Generator-input". Ett relä ska kopplas in mellan, tanken är att det slår på spänningsomvandlaren endast när motorn är igång och det finns laddning av 24V-batterierna. It's charging! I ett uppehåll mellan regnskurarna rullade jag ut bilen och testmonterade panelen på taket. It wurks! Trotts molnigt väder så indikerar laddaren att något verkar fungera. Har gjort det enkelt för mig och använder samma jord för både 24V, 12V och solcellen (chassit). Vi får se om det skapar problem eller spännande smygströmmar i framtiden. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 29 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2016 Titta på Diffens inlägg nr142.. övre bilden i högerkanten syns huvudsäkringen 300A. Denna har jag kopplat mina winchar på.. och jag har extra säkringar med mig för säkerhets skull. Kanske bara aluzink karosserna har denna säkringen och huvudsteömbrytaren där orginal?? Eller sitter dem orginal i plåtkarosserna också?Nån som kan bekräfta? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 29 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2016 Svana> Sån säkring har inte jag haft på någon tgb11 oavsett kaross. Tamaz > spännande, du ligger flera snäpp före mig, har skaffat solpaneler men de ligger orörda sedan ett år tillbaka.. . spännande att följa ditt bygge. Det ser ut som monokristallina paneler, skall du 2 x 80 watt / 2 x 100 watt eller var räknar du med får plats på räcket? Kan de ladda både 12 volt "förbrukningsbatteri" och 24 volt start-batterier? Ctek-grunkan hanterar väl bara 12-volt? Ang. Vinschar så har jag hört (kan ha fel) att det är OK med vinsch på besiktningen så länge inget vasst sticker du. Många bilar har ju det original och ibland ganska rejält utstickande lådor t.ex. brandbilar har ibland en låda som sticker ut en halvmeter framtill. Om så är fallet så är det "bara" att göra en låda som döljer hela paketet, 3 mm durk-alu så funkar den att stå på oxå? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.