Gå till innehåll

B30 går illa sotar tändstift o svartrök


JDW

Rekommendera Poster

har haft en sejour med lite vatten i tanken, och därefter startade JDW inte, ur me stift o torka o bränna rent så gick den igång iaf.

 

Efter en älgjaktstur så konstateras att den bitvis är svag (sammanföll med tankning men det borde inte ha med det att göra). I dag lite körning på grusvägar o sen 9 mil hem, med vissa tendenser till dålig ork o svartrök (mer än tidigare), men rullade ändå på bra i 80-90...

 

Ur med stiften o i med nya nu, men alla var svarta. Trodde nåt enstaka var dåligt rengjort o förrosakat problemen. Som sag nya NGK i nu, men inte startat utifall nån annan har nån ide om annat fel innan jag sotar igen dessa stift åxå??

 

post-4978-0-08049100-1444666372.jpg

3:e stiftet från höger (framifrån) var grått o inte svart..

 

post-4978-0-22522700-1444666380.jpg

 

post-4978-0-47566000-1444666389.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det sot eller oljeklet?   Sot =  En av 6 renbränt.  Kan ju vara  tex :  överslag på 5 kassa tändkablar tex de som inte tål att dras i, eller sliten nock i fördelaren ihop med förlitet brytaravstånd, kass fördelarlock med oxid eller ned bränt samma med rotorn.

 

Kolla gnistan om den är samma i de olika tändhattarna.

 

Oljeklet = tråkigare fel 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte kladdat för att förstöra bilden  :unsure:

"ser" torrt ut..

 

Bytte brytare, rotor o fördelarlock för knappt ett år sedan, var inget ärg i locket.

 

Går periodvis "ganska bra"

 

Får provköra, o ev byta tändkablar? Nån so vet "bra" paket? Nu är det ihopplock Btema, varav en annan som jag råkade komma förnära med stålborst svirvel...

 

 

drog nog en 4l/mil på hemvägen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror bara du har tändfel med på tok för klen gnista:   Kablarna går att mäta, eller för överslag kolla hur det ser ut i mörker när motorn går.

 

Glapp i fördelaren dvs lagringen och ihop med felaktigt avstånd.  När du byter brytare så lägger du väl på lite fett på nockaxeln annars slits den och brytaren ner onödigt fort.    

 

Kan ju såklart vara sopparelaterat, flödande förgasare eller dåligt membran men tycker då att alla stift borde blivit sotiga.

samma om det var oljerelaterat.

 

Vaccum sitter alla slangar, fungerar smogen på tex b20 kan dosa på blocksidan kan sätta igen sig och då får man märkliga fenomen när det blir övertryck i vevhuset.

 

Hög soppaförbrukning och sotiga stift kan även vara läck vid insugspackningarna eller om grenröret varit skevt och därför otätt. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första jag hade kikat på, är chokespället på bakre förgasaren.. öppnar helt med intryckt chokereglage? Luftfilter okej,  och alurören ner under luftfilterhållaren..veck eller fågelbo? ..eller råttbo som Klas hade haha.

 

 Svartrök känns mest som dåligt med luft till insuget, eller för mycket bränsle i förgasarna.

 Jag hade fenomenet när min FilterKing trillade isär i smådelar inne i glaskoppen och bränsletrycket blev för högt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svängde förbi Btema på hemväg i går o köpte ny tändspole.

 

Dit gick den förhållandevis bra, från jobbet - Btema lite halvilla

Från Btema o hem, gick oerhört illa o o svag som jag vet inte vad. är 3 backar o det var tuft att klara.

Hämta nya tändkablar på Meca i dag, men vart slakt av några älgar så montering får bero tills i morrn eller helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att flottörhusen funkar som vattenavskiljare?

 

Tömde tanken o fyllde 10liter + 1 flaska K-sprit, körde lite o har sen tankat 2 ggr, först "lite" sen fyllde upp.

Första "symptomen" kom efter 2:a tankningen. (hmmm, snålvargen hällde tbx det mesta av de ca 10l jag fångade upp däremellan, då det stått i en vecka o inget vatten separerat, SMART!!)

"sista resan" 13-14 mil senare, och då var det knappt den gick...

(Gjorde ett utifallatt startförsök nu, men bara nåt hostande....)

 

Blir att dra pluggarna igen o pumpa ur lite då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du 95 finns redan rätt mycket sprit i soppan,  vatten är tyngre och det kan gå så långt att flotören stänger och har hela huset fullt av vatten.  Men du har svarta stift och vatten gör stiften helt rena, även hela toppen blir  ren om man har vatteninträngning. 

Märkligt fortfarande att du bara hade ett rent stift. Ingen läckand anslutning till vaccummet?  slangen till servona?  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min praktiska erfarenhet av vatten i soppa är de gånger jag haft det i terrängbilen. Första gången fattade jag inte vad felet kunde vara, för vad jag än grejade med så gick bara bilskrället sämre och precis som du skriver var det nätt och knappt den tog sig uppför lite motlut till sist. Det var nog nån som upplyste mig om misstanke om vatten, för efter jag fått ur pluggarna och ny soppa fram gick den precis som den skulle! Så gick det ett tag igen och försämringen började om, det var bara att tappa av flottörerna med några mils mellanrum tills det tyngre vattnet till sist var avlägsnat från tanken. Vatten må vara livgivande, men i bränsle hör det inte hemma...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog vara vatten som ställer till det, rejäl inblandning och soppan blir så utspädd att den förhindras att förbrännas helt och så klart lär den gå rätt risigt.  Kolla de enkla fel möjligheterna först den, andra 11 bilen med dålig gång blev väl skruvad rätt många månader innan felet hittades. Kanske du också har skit i tanken som ligger och hindrar soppan från att komma fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ingen fast materia som kom med när jag tömde senast, blåste (med munnen) bakåt från bensinpumpen.

(pallade upp med hijack'en så det borde runnit ut, eller är det för optimistiskt??

 

det pumpar soppa (ja eller vad det nu är) fram i filtret som sitter strax före förgasarna,så det verkar inte vara bekymret.

 

chockbehandla med K-sprit igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske prova dunk-tricket? Gunnish satte en dunk på golvet på passagerarsidan och drog en slang från bensinpumpen direkt till dunken och provkörde med ny bensin.

 

Tänkt på det, men man är ju så korkat optimistisk att man tror att "nu är det klart"

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg stiften likadana ut även efter förra rundan?

 

Har inte hunnit göra nåt än mer än att inhandla tänd kablar o spole, samt en snabbkoll under fördelaren (såg blankt o fint ut).

Har haft de stift jag bytte ut i bensin o gjort ren dom för ev byte.

 

Får se om det blir paus i köksbyggande i helgen så jag får tömma förgasarna (nu vet jag ju att jag inte ska skruva) o byta tändkablar. Får väl ta nån koll på några stift o se hur de ser ut o avgöra om alla måste göras rena.

 

JDW står med Ctek'en på så det ska finnas ampereolja o stoppa in iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man "tittar"  i fördelaren kollar man så inte brytaren börjar brännas sen trycker man tummen mot nocken/rotoraxeln och ser om spelet ökar på brytaren, är det glapp får man ta hänsyn till detta när avståndet ställs annars blir kamvinkeln fel när den väl snurrar man kollar även så att alla nockar är lika höga så inte någon är nedsliten sen känner man att vikterna öppnar och inte kävar, finns vaccum suger man  i slangen och se att det rör på sig och känner med tungan i slangen att det är tät . Sen har man "tittat" färdigt och locket på. :excl:

 

Vid mycket glapp i fördelaren får avståndet minskas rejält annars blir gradtalet på kamvinkeln för litet. ökat avstånd på brytaren=minskad kamvinkel.  Ställa brytaravståndet med tummen mot nocken för att få med ev förslitning men med släppt tumme får det såklart inte bli noll avstånd utan man får kompromissa och det är såklart då även dags för renovering av fördelaren.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en liten attack

 

Tömde förgasare ( o konstaterade o-ring skadad efter senaste montaget..)

Tvättade stiften som var svarta

Bytte tändkablar + fixade till sladd fördelare- tändspole (nån hedning hade en 1m grön/gul 1,5mm2 där, bytte till 2,5mm2 svart)

 

En djupare "titt" i fördelaren efter instrux från Dr Eile ovan:

post-4978-0-13899500-1445092897.jpg

Tycker fortfarande "det ser bra ut"..

 

Märkte även upp tändkablarna, 2 st 30cm, 2st 40cm o 2 st 60cm, 50cm "matarkabel" var onödigt lång

post-4978-0-12214800-1445093002.jpg

 

Fick en antydan till tändning i början men sen inge mer... Tröttnade o gick in o byggde IKEA kök ett tag, men får nu gå ut o tömma/ blåsa ur allt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett spökfel man råkat ut för är dålig kabel till brytaren som nästan inte leder brukar därför känna lite på den med en mejsel sen är även jordningen viktig kan ärga av.   Innan du stänger locket slår du på tändningen och öppnar brytaren då ska du höra och helst se en lite gnista slå mellan brytarspetsarna (gnistan hoppar där för att den inte går vidare genom locket till stiften) Då vet du att allt är i sin ordning. På din bild har du en extra jordning på fördelaren ser nästan ut som muttern ligger och hindrar brytarplattans rörelse för tändförställningen, kanske har någon tidigare konstaterat spänningfall/dålig jord och satt dit denna extra anslutning till kabelsko för jordning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med matematiken?   4 stiftet bakifrån räknat blir väl 3 framifrån?

 

 

Först 3:e stiftet från höger (framifrån) var grått o inte svart..

och nu men inte i går, var stift 4 (bakifrån) brunsotigt.

 

Var detta med renbensin eller var det med vattensörjan?

 

Lite långsökt men låter motorn riktigt när den går?  eller fiser den? Har du anliggande ventiler /för tajt spel på 12456 ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

siffrorna i morse ur minnet så det är första inlägget som är mest xakt  :D ( plockade ur de 5 bakre stiften i går, o alla var lika)

 

Sedan förra strulstoppet har det tankats ca 70 liter mackbensin o påfyllt med knappa 10 liter (spara sista slatten i dunken ifall det var vatten i( vattenskadad som jag trodde var frisk då den inte skiktat sig i dunken på en vecka.Ca 25 mil körda.

 

I går var det dryga 10 liter uttömt (ja i 10 litersdunken med en slatt i från början...), blåste m kompressorn åt båda hållen från "utombordarpumpblåsan) med öppen tank o urtagna pluppar i förgasarna.

 

Lade nu en order till Tatanka på 2 nya flottörhusproppar o en tanklockspackning.... 

 

Ventiler o toppen i övrigt fick sig en kontroll i vintras när blockpackningen gick, går normalt som en klocka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat långskott....

Det kan inte ha något samband med att motorn går dåligt och montaget av "utombordarpumpblåsan" ?

Hörde av en kille som hade monterad det på en Ford 6:a 2,6 L och han hade problem med att blåsan drog ihop sej

under körning och motorn gick som skit..... Vet inte hur han hade det med avluftningen i tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...