Gå till innehåll

Nyrenoverad koppling TGB1314, för långt spel på kopplingsarmen?


MilSpeC

Rekommendera Poster

Hej alla duktiga terrängbilsägare!

 

Nu har jag införskaffat en alldeles egen tgb1314 och fick tyvärr börja med att montera en sprillans ny koppling och renovera startmotorn innan jag ens kunde starta den, då det legat saltvatten som har gojsat ordentligt runt svänghjulet och kopplingen. Tussar av gamla lamellen låg i startmotor och hade kladdat ihop det mesta där i kring. Svänghjulet satt vi i svarven och planade ner 2mm då det var ordentliga gropar efter lamellen (eller ska jag säga "lamellen".

 

När allt var ihopmonterat och skulle provas så upptäckte jag att det blev ett för långt spel på kopplingsarmen(heter det så?), så långt att jag inte kan justera den "på ett snyggt sätt" där vid spännmuttrarna.

 

Jag kan trampa ur och växla, samt köra felfritt, men de 5mm i spel som kopplingsarmen egentligen skall ha är nu typ 3-5cm. (medbringaren till urtrampningslagret sitter ju på en räfflad axel till kopplingsarmen men den kunde jag bara få ihop i samma läge som förut).

 

 

Det verkar som att nya tryckplattan bygger mindre än den gamla och således måste urtrampningslagret färdas längre innan det blir kontakt.

 

 

Är det någon som har något tips för att lösa det utan att plocka ur växellådan igen?

Har jag tabbat mig rejält eller ska jag rent utav nöja mig så? (kopplingen slirar inte i alla fall).

 

 

Tack på förhand

Med vänlig hälsning / Pontus

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm en tanke bara..

Antar att köpte en ny kopplingssats,minns du om fick det långa eller korta urtrampningslagret?

Ur-valparna(m40 lådan) ska ha väl ha det korta/låga urtrampningslagret och

Tgb 11/13/20 med ZF S4 ska ha det långa/höga lagret.

Lite annan info som kankse är bra att veta ändå

Tgb 11/13 ska ha 9,5 tums lamell och Tgb 20/22 10 tums lamell

 

 

Men som Svana skrev tidigare så blir väl dom där 2mm ganksa mycket i slutändan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jämförde det nya urtrampningslagret med det gamla i all hast och jag tyckte de var likvärdiga. Efter en snabb konsultering av tatanka så beställdes rätt koppling (9.5").

 

Ja 2mm var det som krävdes med tanke på tjuvhärdning och porer i ytan där lamellen ligger.

 

Kopplingen verkar lira trots detta spel ändå, har jag konstaterat efter några fler provturer.

 

Nu blir det felsökning av bromsarna som låser (går ej tillbaks efter man släppt upp pedalen). Verkar vara huvudbromscylindrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bromsservona är det nog som spökar om det inte släpper. Sitter en ventil i toppen på båda servona som kan kärva och då får du det problemet.

 

Tackar för svaret! Mina misstankar börjar riktas mot hjälpservon (skönt med fler som säger samma sak). Återkommer med resultat om jag lyckas!

 

Edit: Är det på vacuum-sidan eller "hydrauliska"-sidan ventilen är?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet sitter på vakum sidan på cylinder. Bända bort bygeln över den vita ventilen. Tappa inte bort den lilla fjädern. Skruva bort allt tills du ser den lilla ventilen. Håll fingret på den samtidigt som du trampar hårt på bromsen. Den brukar då lossa. Brukar räcka med lite rengöring sen skruva ihop igen. Trampa lite försiktigt på bromsen samtidigt som du trycker ner den lilla kolven. Släpp ut lite bromsvetska sen släpp bromsen samtidigt som du trycker ner kolven.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bingo! Släppte på trycket i servoburkarna varpå det lät klonk-klonk och bilen rullade till, är nu med fungerande bromsar dock utan servohjälp.

 

Det hjälpte inte med att ta bort det lilla membranet med tillhörande plastdetaljer och rengöra, reglerventilen måste ha kärvat fast i den hydrauliska-delen??

 

Hmm nu blir det nog att beställa rep-kit någonstans.

 

/ Pontus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Reglerventilen skulle du ju enligt mitt tips "trampa" ut med bromspedalen. Håll ett finger på den så den inte flyger iväg utav trycket. Trampa ut den, håll pedalen nere gör rent kolven. Sätt fingret för hålet, släpp nu pedalen å tryck ner igen så du pressar ut lite vätska. Sätt nu kolven för hålet. Släpp pedalen, tryck ner pedalen lite försiktigt samtidigt som då håller emot med kolven. När du sedan släpper på pedalen trycker/följer du med med kolven.

Behövs sällan några nya delar. Har gjort detta på många TGB bilar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerventilen skulle du ju enligt mitt tips "trampa" ut med bromspedalen. Håll ett finger på den så den inte flyger iväg utav trycket. Trampa ut den, håll pedalen nere gör rent kolven. Sätt fingret för hålet, släpp nu pedalen å tryck ner igen så du pressar ut lite vätska. Sätt nu kolven för hålet. Släpp pedalen, tryck ner pedalen lite försiktigt samtidigt som då håller emot med kolven. När du sedan släpper på pedalen trycker/följer du med med kolven.

Behövs sällan några nya delar. Har gjort detta på många TGB bilar.

Tack för en lite bättre förklaring!

 

Dock så var det lite försent, har redan plockat isär servona i delar och jag monterade ihop allt i eftermiddags eftersom grejorna var i fint skick.

 

Jag försökte med att trycka allt jag kunde på bromspedalen, men reglerkolvarna ville ej åka ut (dom hade rostat fast i "full broms" på båda aggregaten). Jag hade vid tillfället flera läckande hjulcylindrar skall även tilläggas.

 

Reglerkolvarna tryckte jag ut med hjälp av en fettspruta och ett täcklock som jag gjorde. Efter några omsorgsfulla omgångar med smärgelduk så glider reglerkolvarna nu som dom ska, återstår att se imorgon om servona fungerar.

 

Nu står damaskbyte, hjulcylinderbyten, backspegel, stänklapp, växelspakslänkage och avgassystem på schemat inför helgen. Sedan är det dags att boka regbesiktning för vagnen!

 

/ Pontus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fått en del att bita i lycka till ( varit där - gjort det )

Tackar! Jag ser det som en merit att man varit på de flesta grejorna på bilen och renoverat. Då har man lite mer hum om maskineriet dagen då man står ute i skogen med haveri.

 

För övrigt så är nu servoproblemen lösta, dom åkte dit idag och nu jobbar bromsarna nästan i takt med pedalen. Luftningen imorgon!

 

/Pontus

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lilla ringpackningen till reglerkolven på girling servona har jag förr en massa år sen handlat på en firma i jkp som säljer bromspackningar på mått eller nummer. Förr fanns allt till gamla bilar där numera med ägarbyte mm kan sortimentet ha minskat något.

 

De renoverar och limmar backar billigt.

 

googla Hermansson bilservice/ bromservice i jkp så hittar ni företaget.

 

Vet även att de ställer upp och skickar via brev om man inte har möjlighet att besöka dem.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...