Gå till innehåll

bakaxel ras


eile

Rekommendera Poster

Så var det dags för lite bakaxel ras.

post-5279-0-75944500-1443634661_thumb.jpg

Naven är enkla att lossa avdragare  eller något annat man kan spänna mot axeln med hjulmuttrarna och sen ge en hammar smäll.

post-5279-0-89240600-1443634970_thumb.jpg

drivaxlar dras ut med hjälp av antingen hylsor i spänn 

post-5279-0-81415100-1443634999_thumb.jpg

eller ryckhammarprincipen  med bara navet eller om de sitter riktigt hårt fast med nav+bakvänd bromstrumma.

post-5279-0-76692700-1443635014_thumb.jpg

 Supermagneten "garagets universalverktyg när man behöver en hjälpande hand på trånga ställen" rensar röret fritt från axelbitar

post-5279-0-25076600-1443635027_thumb.jpg

Även diffdrevet är rensat invändigt men i övrigt var allt rent och fint tom oljan såg bra ut, alla spån mm hade stannat i axelröret.    

post-5279-0-37853400-1443636273_thumb.jpg

Drevsatsen vill däremot inte lossa men det får bli morgondagens problem.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg i någon annan tråd att det ibland var svårt att få loss delarna tänkte någon bild kunde ge något tips.

 

Det blir ju på nåt vis fel att "trycka gilla-knapp" på ras, men det är trevligt att du visar reparationsgången

Är lite för gammalmodig för internet och gilla/likes mm så det gör inget.

 

Hoppas nu bara att den axel man lagt undan har hela diffdrev isåfall bör bilen vara på hjulen igen till helgen skulle ställa av den för vintervila var tänkt denna helg.  Såg även att de ny byta  hjulcylindrarna med tallrikspackningar inte verkar klara trycket så bra, felfria packningar men ändå lite läck, hittade bland utbytta delar 1 tums kolvar för ringpackningar tror dessa är bättre lämpade för högre bromstryck.

 

Märkligt att drevsatsen verkar sitta helt stumt kvar i lagerlägena, inga bra ställen att lägga kraft för att få loss, tar gärna mot ett tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en stund över idag för lite egen tid/garagetid. När allt var nedplockat konstaterades att diffen var oskadad, men två av de  konade lager/tryckbrickorna var ovala i hålen så en sparad axel rev isär för att ev ta hela diffhuset men den hade tydligen gått med lite olja så förslitningskador fanns invändigt i diffhusets sidor men två brickor var felfria så de hamnade i min diff.

post-5279-0-08222000-1443724218_thumb.jpgpost-5279-0-97608300-1443724301_thumb.jpg

 

 

Allt hopplockat och klart bara i med nya drivaxlar och fixa till bromsarna när ändå sköldarna är borta. 

post-5279-0-45827700-1443724333_thumb.jpg

 

 

Funderar på om man inte tänkt hel fel när man satte avluftning på axlarna, det som troligen knäcker dem är all rost som bildas och blir till järnoxid korn vilka sen växer med oljan och blir större.  Alla axeländar såg lika illa ut med gravrost både på min och donatoraxeln och det var tydligt att mycket lossat kring avluftningshålet, sen vandrar det vidare och knäcker lagren och drevsatsen även den sura svavelhaltig hypoidoljan gynnar nog rostangreppet.

post-5279-0-50521100-1443724731_thumb.jpg

post-5279-0-14979200-1443724420_thumb.jpg

 

 

Tanken är ju att en varm axel vid avkylning /surhålsbad inte ska få vaccum och suga in vatten/gjyttja men detta gör också att det hela tiden ventilerar en viss del syrehaltig luft som får axelrören att börja rosta invändigt. vanliga luftskruvar till värmeelement passar i gängan om man vill plugga eller ha möjlighet att ha lite öppet. Så efter såna här äventyr i surhåll eller kvicksand borde man nog ha rivit ur drivaxlarna och gjort rent.post-5279-0-27066400-1443724535_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

surfat lite på salisbury axlar och vad hittar man: :(  https://sites.google.com/site/morganatica/04-transmission/salisbury-rear-axle-differential

Routine servicing

Oils should be drained and replaced every 5,000 miles. An extreme pressure SAE 90 hypoid [GL5 in current specifications - PJB] lubricant should be used. Do not mix oils. There is a vent hole about four inches to the right of the junction of the right hand axle tube and the centre banjo. This could be on the top or at the side. Make sure this hasn't been sealed over with paint.
 
NOTE  Quality control at the Salisbury factory was problematical and on some assemblies this breather hole may have been overlooked.  On one axle it was found on the underside, not a good idea!
 
Rear hub bearings are lubricated by grease nipples in the axle housing adjacent to the brake backing plate. There should be a vent hole at the top of the housing to indicate correct greasing.  The recommended interval is 2,000 miles.
 
WARNING. These axles were used by a number of British marques.  There have been reports of serious differential failure due to one or more of the bolts securing the differential to the carrier/hemisphere working loose and becoming detached. It appears that due to shoddy manufacture the occasional bolt was not tightened correctly in assembly and/or the retaining locking tab not folded over properly. It is recommended that this be checked at around 50,000 mile intervals to be on the safe side.
 
Butarna på donatoraxeln var inte så hårt dragna och en bult på diffhuset hade glömts bort att låsas så slarvet kan nog även gälla den serie av axlar som hamnade på c202.
 
 
här är länk om man vill plocka i diffbroms bör nog passa även i c202 axelhus:   http://www.slrk.org/svensk-land-rover-klubb/teknik-och-tips/teknikspalten-rl/doc_download/16-truetrac-diff-i-salisbury-axel.html
 
Hittat det lilla ventilationshålet ca 3 mm sitter på bakaxelhuset till höger om översta bulten och det är pluggat risken är nog att det hade trängt in för mycket vatten vid terrängkörning.
 
Som vanligt hittar man en bra manual med alla data när man just börjat bli färdig så kåpan av igen och provdrog momenten en extra gång manualen täcker samtliga axlar från salisburg
 
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 En liten påhälsning av Murphy idag.  Efter jag googlat upp alla momenten vilka jag blev osäker på om jag missat lite på så drogs allt om och såklart gick en vikbricka av biten åkte in vid pinjongen, en lång mejsel som fick ladda upp sig vid supermagneten sen fiskades biten upp alla vikbrikor bytes.

 

När kardanen skulle hakas på så kände jag lite på pinjongmuttern dessa XXXX crackhylsor :huh:  så klart var muttern lite lös, med allt ihopplockat är det inte lätt att känna rätt förspänning, blev ny låsning med körnslag, (börjar snart överväga svetslåsning) borde såklart även rivit ut pinjongen och bytt allt där men varken tid eller lust fanns.  kollade även slitbilden provade nagellack men det lossade nästan helt mindes jag sett ett tips med fett provade detta och kuggbilden såg bra ut trots att axeln gått över 16 tusen mil. 

 

Lyckades även strula till det med pluggen till fd lådan när jag bara skulle kolla hur oljan såg ut, pluggen tappades och rullade iväg och till sist tog jag bort handen och tappade den på olja.

FD lådan såg felfri ut inga spån på magpluggen inte heller när jag fiskade på botten i lådan med magnet.   Provkört och allt verkar lät helt ok inget onaturligt varmt även fd lådan 4x4 driften fungerade trots misshandeln, men vid provkörningen så såg jag inte att jag mötte polisen när jag hängde ut med huvudet för att lyssna på bakaxeln så på med lyset och bälte var nog ingen ide att ens försöka med eftersom de redan sett mig halvt hängande ut genom dörren.  Såg att de bromsade och var på väg att svänga runt för att genskjuta mig via ena tvärgatan, men något hände tydligen och de ångrade sig. "Nice,  Murphy has left the building". :)

 

 

Lite små tips bilder :från dagen och gårdagen.

post-5279-0-28177500-1443897007_thumb.jpg

Helt rena axelrör får lite rostskydden dusch (hypoidolja). 

post-5279-0-06267200-1443897210_thumb.jpg

Lösa schims hålls enkelt på plats med supermagnet bakvänd bromstrumma på nav perfekt att känna lagerspel med när man inte har någon klocka.

 

post-5279-0-01835600-1443897347_thumb.jpg

fd lådan på c202 går inte att tömma på gamal olja utan att man välter bilen helt på sidan sata sprutan får bli dammsugare/oljesugare blåste ut den mesta oljan i en plastkasse.

post-5279-0-10913700-1443897554_thumb.jpg

Har visserligen borrat extra påfyllningshål till min fd låda men orkade inte riva ut mattor och lossa en bit av golvet så ett stödben i sidan och lagom lutning så de felaktiga nivåhålet hamnar över normal axelnivå så går rätt mängd olja i.  

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

surfat lite på salisbury axlar och vad hittar man: :(  https://sites.google.com/site/morganatica/04-transmission/salisbury-rear-axle-differential

Routine servicing

Oils should be drained and replaced every 5,000 miles. An extreme pressure SAE 90 hypoid [GL5 in current specifications - PJB] lubricant should be used. Do not mix oils. There is a vent hole about four inches to the right of the junction of the right hand axle tube and the centre banjo. This could be on the top or at the side. Make sure this hasn't been sealed over with paint.

 

NOTE  Quality control at the Salisbury factory was problematical and on some assemblies this breather hole may have been overlooked.  On one axle it was found on the underside, not a good idea!

 

Rear hub bearings are lubricated by grease nipples in the axle housing adjacent to the brake backing plate. There should be a vent hole at the top of the housing to indicate correct greasing.  The recommended interval is 2,000 miles.

 

WARNING. These axles were used by a number of British marques.  There have been reports of serious differential failure due to one or more of the bolts securing the differential to the carrier/hemisphere working loose and becoming detached. It appears that due to shoddy manufacture the occasional bolt was not tightened correctly in assembly and/or the retaining locking tab not folded over properly. It is recommended that this be checked at around 50,000 mile intervals to be on the safe side.

 

Butarna på donatoraxeln var inte så hårt dragna och en bult på diffhuset hade glömts bort att låsas så slarvet kan nog även gälla den serie av axlar som hamnade på c202.

 

 

här är länk om man vill plocka i diffbroms bör nog passa även i c202 axelhus:   http://www.slrk.org/svensk-land-rover-klubb/teknik-och-tips/teknikspalten-rl/doc_download/16-truetrac-diff-i-salisbury-axel.html

 

Hittat det lilla ventilationshålet ca 3 mm sitter på bakaxelhuset till höger om översta bulten och det är pluggat risken är nog att det hade trängt in för mycket vatten vid terrängkörning.

 

Som vanligt hittar man en bra manual med alla data när man just börjat bli färdig så kåpan av igen och provdrog momenten en extra gång manualen täcker samtliga axlar från salisburg

 

http://www.winget.co.uk/document/SERVICE%20%20MANUAL%20SALISBURY%205HA%20AXLES.pdf

 

Det var bra länkar, tack för dom. Nu ska jag kolla av min bakaxel. Oljan är jag ganska nojig med, byter efter varje längre terrängkörning. Fast det hjälper inte mot slarvigt dragna bultar. Skulle vara kul att veta varför kontrollerna var slarviga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du vara på säkra sidan så räcker inte oljebyten, min olja såg fin ut trots att det låg mängder med rost som klumpat ihop sig i axelrören, enklast är att lossa naven lyfta bort sköldarna och ut med drivaxlarna och sen suga rent axelrören, i mina hade rosten fastnat klumpar av gammalt fett och gammal härsken olja men lite otur och det hade åkt ner i öppningarna som är så stora så man får in en kraftig mejsel och sen vidare ner i själva diffhuset.   Sen kan det ju vara bra att hålla koll på drivaxlarna så här såg första omgången axlar ut efter ökenkörningarna en viss utmattning ser ut att påbörjats vid splinsen

post-5279-0-98249600-1443903069_thumb.jpg

 

Ska man bara riva ut drivaxlarna så är det inte så mycket jobb ända verktyget man behöver är något att dra av navet med som kan sitta lite fast resten är bara ett gäng 9/16 muttrar  (14,5 hylsan).

Var axelglappet lagom innan så behövs ingen shimsning är man försiktig behövs inte tätningar bytas om de är friska och yttertätningen kan centeras rätt med hjälp av navet så den inte börjar läcka. Bromsarna behöver inte röras bara vika bort dem kompletta på sköldarna, men på mina bilder är det bort lossade eftersom jag ändå tänkte sätt kolvar för ringpackningar. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar hoppas den kan ge något tips.

Det finns gängad plugg under lagret den går att byta mot fettnippel och du kan trycka in nytt fett i lagret och på detta sätt få bort allt gammalt du inte vill ha kvar utan att riva ner något (tror även gammel valpen har denna smarta plugg).    River du ändå ner så vid montering  sätt dit yttre tätning lite löst så den går att rucka på och håll dit navet justera till tätningen så den ligger rätt och dra åt någon bult på tätningen bort med nav dra övriga bult. Gör du inte så är risken att tätningen ligger lite snett och sen drar du in skräp i lagret eller får utläck av fett på bromsbackar.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

post-5373-0-81550500-1446303049_thumb.jpg

 

Finns likadan plugg på gammelvalp också, jag använde 3/16 tum insexnyckel för att skruva bort den. Den sitter "nedsänkt" så vanlig smörjnippel går inte att skruva i ordentligt. Dock inga problem att skruva ur pluggen och fylla på med fett rakt in i hålet.   

 

 

post-5373-0-01983400-1446303634_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...