Gå till innehåll

Bandvagn 202 Ritning: Brytpinne NyareBandvagn 202


Rekommendera Poster

Konstruktiv kritik efterfrågas!

 

Ni som har svarvat hela livet, "fungerar" ritningen?

 

Jag tänkte att man har ett svarvämne och svarvar "utifrån" samt mäter därifrån, dvs från höger till vänster i bild på ritningen.

 

 

*******

 

Tyvärr glömde jag en av den äldre sorten hemma, om du kan tänka dig att låna ut en sådan till mig, skicka gärna ett PM! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla brytpinnen,är inte den 16mm rakt över,alltså samma diam hela vägen och samma längd som den nyare??

Materialet i pinnen är antagligen ett axelstål typ gamla 1650,det är inte nått höghållfast eller vanligt 1311 "bonnjärn"....som standard.
Jag ska tillverka pinnar åt mig som klarar 20/25 % mer belastning innan dom klipps då jag har lite bekymmer med att dom slits av pga.bandtrycket om jag bogserar nått riktigt tungt...
Ett H-vete att bända tillbaka spännhjulet efter en sån manöver.

Mvh/Dexx

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ussh nu knöt det sig i magen när man tänker på bandkalle och avkörd brytpinne...åker nog hellre till Gekås en

heldag än råkar ut för det :ph34r:

 

Axelstål finns det mängder av på jobbet,kan höra efter vad det är för betäckning på några om det blir

till nån hjälp då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla brytpinnen,är inte den 16mm rakt över,alltså samma diam hela vägen och samma längd som den nyare??

....

Jo, skulle gärna ha en att ta mått på. Så jag vet att jag har gjort rätt :)

 

*TILLÄGG*

Dexxas, om du tar en större diameter på brottanvisningarna uppnår du väl samma sak som att byta material?

*TILLÄGG2*

Kom på nu att det kanske inte fungerar om du använder den nyare sorten?

 

Av ren kuriosa; inte råkar du (eller någon annan) ha satt en brytpinne i en press och kollat vad för belastning de är gjorda för?

Redigerad av Vinkon
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anar att man måste offra ett antal pinnar för att få reda på hållfastheten,jag har några påsar med pinnar men ingen lust att förbruka dom i onödan.

Ska slänga upp nått axelämne i svarven och öka ytan på brottanvisningarna med 20% och se om det stoppar bättre åt mig....
Är framförallt på bakvagnen jag knäcker dom men det beror nog på att min bakvagn väger lite mera än en standard.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det lär man ju behöva, om man är seriös.

 

Annars har jag funderat på leja bort och fått gjort "ful-brytpinnar", typ en axel som man kapar upp och bara gör brottanvisningar på. Typ 10-20 st.

 

Ska ge mig på den akademiska varianten framöver och räkna på det också tänkte jag :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...