Gå till innehåll

Bensin strul


eile

Rekommendera Poster

Här är en bild på oring samt slang som varit i kontakt med soppan.

Både slangen och oringen har blivit ca 1,5 mm större i innerdiameter

Preem skyller på biltemas olja men ren olja verkade inte påverka gummit.

 

post-5279-0-54587200-1437727468_thumb.jpgpost-5279-0-51084800-1437727501_thumb.jpg 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utökat test med  helt ren bensin och en nya oringar kvalité nbr 70 samt nya slangstumpar av dels Biltemas högsta kvalité och även en från lokal verktygsfirma dvs industri kvalité.    Skulle bensinen vara så aggressiv att även högsta kvalité på slangar och oringar sväller så kommer nog snart första larmet om att båt eller annat fordon bensinfyllts och flyget i luften.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-5279-0-43305700-1437750636_thumb.jpg

 

Allt svällde rejält i preem sopan bilden tagen  efter 30 minuter i soppan  men sen verkar det inte svälla så mycket mer.

 

Var ner vid bryggan dit med nya oringar och pumpmembran som inte var preem skadat, soppa slangen som var ny igår var rejält sväld och med kraftigare slangklämmor gick det att få så tätt att det gick att köra till upptagningen.  Varit förbi Biltema och visat upp dels referensbitarna de ville se i burkarna samt hur illa båtens soppslang såg ut efter bara en dags användande. 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat flera kvaliter på slangar och det ser tyvärr lika illa ut med 95 soppan från preem.

 

Har alltid tankat båten på samma ställe och 95 oktan och det är bara nu som det svällt sönder oringar och slangar.

Tidigare höll slangar några säsonger innan de började få små sprickor, nu hinner man knappt skruva dit dem förrän de svällt upp och blivit så mjuka att slangklämmorna bara sjunker in i dem inte tätar längre kvittar nästan hur hårt man drar slangen är så mjuk att den ger med sig.   

 

post-5279-0-44974600-1437816078_thumb.jpg

 

Här är slangen som varit  monterad 2 dagar och använd totalt under en timma notera också att den vuxit några mm i diameter.

Åkte på att skära av en snutt vid anslutningen för att med bättre klämma lyckas få tätt  men slangen var så mjuk att det var som att dra i skumplast.

 

post-5279-0-04455000-1437816133_thumb.jpg

 

På den avskurna snutten i änden där klämma tidigare suttit dvs här har slangen inte kunnat svälla helt obehindrat men det syns ändå att diametern ökat och materialet börjat spricka även armeringen ser ut att börja ge med sig.

 

Nästa märkliga sak i testburkarna som är helt täta har nu gummibitarna som tidigare var täckta med bensin nu sugit upp så pass mycket att de ligger över utan.

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enl macken så ska det vara den vanliga 95 oktan i pumpen.

 

De nämnde att de just nu fått påfylling, lite långsökt kanske men om nu mackens tank var nästan tom och de mest lättflyktiga och aggressivaste  beståndsdelarna i soppan lagt sig överst så kanske det var det man fick när man tankade.

 

 

biltema slangen som är med på bilderna men även annan slang reagerade på samma sätt

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Bransleslang-2000020348/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har vært en tilsvarende diskusjon på ei norsk facebookgruppe etter flere motorbranner på veteranbiler etter bensinlekkasje. Visstnok må en kjøpe bensinslanger klassifisert som SAE 30 R9 skal de tåle moderne bensin.

 

Denne slangen skal vissnok tåle moderne bensin:

post-6519-0-62381500-1437866126_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länka gärna facebook tråden.

 

Detta är den slang som bilteama säljer och enl tillverkaren så är det kvalitets slang som godkänts för montering invändigt i båtar för drivmedel dvs båtar klara inte av soppa läck eftersom det inte rinner ut under fordonet utan istället hamnar i botten och bildar explosiv gas, båtar brinner väldigt lätt av bensinläck eller när man bara slarvar med att inte ventilerat ut bensin ångor vid tankning. 

 

http://www.ivgspa.it/en/rubber-hoses/boat/poseidon-extr-iso-7840-13-a1-ce.html

 

CHARACTERISTICS 
 
Specifications: European Directive 94/25 CE, ISO 7840:13 A1 E10/B10 compatible, RINA approved. SAE J 1527:11 USCG type A1.
applicazioni_ico.gif Application
hose suitable for conveying petrol and diesel oil at low pressure, fire resistant for small craft (up to 24 m) with permanently installed inboard engines. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror de hör av sig på måndag, biltema skulle också höra av sig gissningsvis tar Biltema bort rekommendationen om att använda denna slang vid fast innermontering i båt dvs mellan tankar motor mm.  Vad händer tex om styrbord och babords tanken är sammankopplade med denna slang och den börjat svälla så klämmor läcker eller så mycket att själva slangen börjar bli porös och båten blir bensin fylld.  Luftläck är ett problem på sugande bensinare och har slangen svårt att hålla tätt blir gången osäker på motorn.

 

Undrar hur Preems nya diesel påverkar gummi?  Dieselsnor bildas fort åkte på att blåsa ledningar och byta filter efter vinterdvalan för c202 an. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Skulle vara bra om någon annan i landet kunde prova preem 95 oktan med o-ring eller gummislang endast 95 för 98 har en annan blandning och saknar etanoltillsatserna.

 

Köpt allt nytt igen till båten även sanering av bränslerester är gjord från tank mm sprittvättat och renblåst.

 

Provade en bit av nya Hydroscan slangen godkänd för  "fuel 10 bar"  i rester av preemsoppan och resultatet är att ytterhöljet håller något bättre än övriga slangar men i övrigt sväller den som de övriga slangarna.

 

post-5279-0-84275500-1438688753_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltemas dyraste slang är levererad från ivg, den ska tåla nästan allt. kopierar in troliga lösningen från marinforumet :

 

98 innehåller ungefär lika mycket etanol som 95. Enda sättet att slippa etanol är att köpa alkylatbensin.

 Stämmer inte Preems tekniker som utreder vad som hänt rekommenderade mig att om jag vill slippa etanolinblandning så skulle det ej finnas inblandning i deras 98 oktan.  Att föda en gammal 4 fyrcylindrig Mercury med akrylatbensin blir dyrt och sen tror jag inte vi har någon mack i trakten som säljer det annat än i små förpackningar.

 

Marindemonteringen gav mig lite tips om vad som troligen inträffat och de kände till en liknade händelse för ca 2 år sen och där hade man via ett "dolt" experiment låtit någon mack sälja bränsle med extra hög sprit inblandning troligen över 10%  vilket ställde till en hel del. Det slutade med att en återförsäljare i den trakten åkte på att kalla tillbaks motorer och byta samtliga slangar och gummidetaljer.

 

Tankat idag på mack som inte fått bränsle från gtb depån och 98 oktan , efter byte av nålventiler till gamla modellen utan gummitutt gick det att få rätt hyfsat gång trots ett väldigt sladdrig soppamembran (har inga kvar som inte är angripna av den aggressiva soppan).  Det blev sjösättning igen och en liten kvällstur på någon timme med lite kallbad 16 grader, ingen synlig påverkan på slangar eller blåsa denna gång.  

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Svar idag från Preem, inget annorlunda med soppan ingen extra etanol mer än 5%  samma resultat från min båttank och  reservdunk som från proverna tagna på macken.  Deras slutsats är att något annat påverkat gummidetaljerna.   Detta är märkligt eftersom prov togs direkt från macken i en ren glasburk och där gummidetaljer fick ha kontakt med bensinen,  slutsatsen är väl att glasburken Mor Annas smörgåsgurka bär skulden eller så bör man undvika 95 oktans soppa på fordon där det finns gummibränsleslangar.

 

Tankade även 98 från en annan mack och då höll slangarna.   Tilläggas kan att slangar som varit påverkade blir sen när de torkar från bensin stenhårda. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte teknikerns som ringde upp mig igår från Preem. Men deras slutsats är ändå att eftersom bara jag fått problem och ingen annan så beror det på något annat än soppan, samt att leveransen skulle ha kommit från en av de större depåerna och fler borde ha reagerat.  Jag har bett dem köpa valfri bränsleslang och doppa ner den i 95 oktanig bensinen och se vad som händer, uppringaren var inte intresserad av detta och jag har bett dem återkomma med samtal från någon av tekninkerna istället.  

 

Min teori:  Det kan ju vara så att många bränsleslangar ska ha en viss brandklassning och därför har ett lager nitrilgummi utanför armeringslagret men blir det soppa spill eller som på en båt lite soppa gaser där slangen sitter reagerar nitrilgummit och börjar svälla.

Slangen är brandsäker så länge den inte är i kontakt med bensin för då blir den som en bränsleindränkt svamp, tyvärr är det så att det i just båtmotorer finns mer gummidetaljer oringar membran mm som också får problem med 95 oktaning soppa och som sen när de inte är i kontakt blir hårda, ett hårt soppamembran pumpar dåligt hårda oringar tätar dåligt.   googlar man så finns rä'tt mycket från usa på youtube om etanolinblandningsproblem och båtmotorer gummislangar mm hos dem har de upp mot 10% så där blir problemen tydligare.

 

Skulle vara kul om någon på forumet kunde ta lite 95 oktanig soppa och slänga i en oring eller en bit soppaslang och se om mitt resultat upprepas eller om det bara var lokalt betingat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte teknikerns som ringde upp mig igår från Preem. Men deras slutsats är ändå att eftersom bara jag fått problem och ingen annan så beror det på något annat än soppan, samt att leveransen skulle ha kommit från en av de större depåerna och fler borde ha reagerat.  Jag har bett dem köpa valfri bränsleslang och doppa ner den i 95 oktanig bensinen och se vad som händer, uppringaren var inte intresserad av detta och jag har bett dem återkomma med samtal från någon av tekninkerna istället.  

 

Min teori:  Det kan ju vara så att många bränsleslangar ska ha en viss brandklassning och därför har ett lager nitrilgummi utanför armeringslagret men blir det soppa spill eller som på en båt lite soppa gaser där slangen sitter reagerar nitrilgummit och börjar svälla.

Slangen är brandsäker så länge den inte är i kontakt med bensin för då blir den som en bränsleindränkt svamp, tyvärr är det så att det i just båtmotorer finns mer gummidetaljer oringar membran mm som också får problem med 95 oktaning soppa och som sen när de inte är i kontakt blir hårda, ett hårt soppamembran pumpar dåligt hårda oringar tätar dåligt.   googlar man så finns rä'tt mycket från usa på youtube om etanolinblandningsproblem och båtmotorer gummislangar mm hos dem har de upp mot 10% så där blir problemen tydligare.

 

Skulle vara kul om någon på forumet kunde ta lite 95 oktanig soppa och slänga i en oring eller en bit soppaslang och se om mitt resultat upprepas eller om det bara var lokalt betingat.

Skall testas. Hur länge bör det ligga i?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft problem med en oring på bränslepumpen till bandvagnen. Ersatte en uttorkad packning men ringen svällde ordentligt i kontakt med bensinen (95 oktan). Har inte funderat så mycket på det men nu när jag läser om dina erfarenheter så kanske det inte var fel gummi i ringen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade även 70 kvaliten på oring och även dessa svällde, 50 är godkänd för fordonsindustrin.

 

Kände idag på en bensinblåsa som låg i båten och tidigare svällt vid kortare kontakt med 95 oktan nu var den liten och rejält hård inget som funkar som soppablåsa längre.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...