Gå till innehåll

Passagerare i valp


Rekommendera Poster

Ska gå om inte reglerna ändrats, du bifogar bara regnumret på den bil som har dispansen eller tilläget på fordonsdatan vid regbesiktningen.   Skrev upp min från 1 till 3  passagerare  så man bevisligen får sitta i campern under gång och min är en 80 talare dvs faller normalt under bälteskraven men utnyttjade undantaget eftersom bälteskravet gäller endast färd framåt, ej vid backning eller annan rörelse tex sidledes, och blir då enl reglerna  bältesfritt i campern vid färd. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag pratade med bilprovningen förra året om detta. Besiktningsingenjören menade att antal passagerare bestäms av vad maxlasten räcker till för. Jag ville ha 7 men kunde bara få 6 pass + förare. Jag fullföjde aldrig registreringsbesiktningen.

 

Jag har nu tillåtet med fyra passagerare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag frågat transportstyrelsen, får se vad de säger.

 

Har du också en kapell valp? Båda är angina som Volvo L3314 A men siffrorna skiljer sig lite. Det som kan vara relevant här är att vi har olika kaross kod (18) Flak - Godslåda - Kapell och (29) Skåp - Övrigt samt olika lastvikt 590kg respektive 650kg

 

Här är min bil:

 

Registreringsnummer:UEE206
Fabrikat:VOLVO L 3314 A
Färg:MGRÖN
Fordonsslag:LB
Fordonsår:1963
Fordonsslagsklass:
Identifieringsnummer:3470
Fordonskategori EU:N1

Fordonsdata

I trafik första gången i Sverige: 2004-01-08

Tekniska data
Kaross: Flak - Godslåda - Kapell (18)
Karosserikod tillägg:
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3:
Växellåda: MANUELL/TILLSATS
Antal passagerare, max: 1
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Skattevikt, kg: 2250
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1660
Totalvikt, kg: 2250
Ursprunglig totalvikt, kg: 2250
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1250
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg:2000
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 590
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1230
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1020

Lastutrymmets längd, mm: 2300
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm: 650
Utrustning:
Drivande axlar fram: 1
Drivande axlar bak: 1
Antal hjul: 4
Antal axlar: 2
 Garanterat axel/boggitryck axel 1, kg: 1230
 Garanterat axel/boggitryck axel 2, kg: 1390
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 2090

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas många varianter på hur våra relativt lika gammelvalpar ser ut i registret. Gissar det bland annat är en konsekvens av att bilarna förts in i det civila registret en i taget och att besiktningsingenjörerna gjort mer eller mindre godtyckliga bedömningar efter faktiska antalet sittplatser och kanske inte minst bilägarens personliga önskemål om t.ex. släpvagnsvikt för att passa B-kort.

 

Min 3315 vägde under 2000 kg när jag smög upp den på vågen på Bilprovningen, i registret står det tjänstevikt 2100 kg. Totalvikten 2450 antar jag kommer från bilens ursprungliga handlingar och då blir det ju så klart bara 350 kg kvar till passagerare och last. På den gamla typskylten på instrumentbrädan har jag för mig det står maxlast 490 kg, men det KAN vara glapp i minnet. Det är i vilket fall surt att bilen i sitt militära liv fick lasta betydlig mer.

 

Hembyggd dragkrok kan inte godkännas för mer än 1500 kg, vilket min bil också har med utökad körkortsbehörighet. Med vanligt B-kort är släpvikten reducerad till 1050 kg, vilket borde bero på att detta ihop med bilens totalvikt blir precis 3500 kg som ju är max ekipagevikt med B-kort om jag inte minns fel. 

 

Visst tillämpas väl en schablonvikt om 75 kg per passagerare? I så fall blir det 300 teoretiska schabloner av mina fyra passagerare och då återstår bara 50 kg till totalvikten, vilket inte räcker till en femte passagerare trots massor av fina stolar.

 

Det känns både logiskt och rätt så här långt. Om man "reggar upp" antalet sittplatser borde konsekvensen bli att släpvagnsvikten för B-kort sjunker med 75 kg per extra passagerare, men även den högre släpvikten eftersom dragkroken är hembyggd och saknar provningsprotokoll/typintyg. Bilen i sig får dra hela 1800 kg enligt registreringsbeviset, men det är alltså omöjligt att komma åt p.g.a. det amatörbygda draget.

 

Personligen ställer jag mig tveksamt till om 1500 kg är en vettig maxbelastning när draget sitter som en kofot och bänder i bultarna som håller originalkroken, men hittills har jag inte tappat någon släpvagn så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...