H.Hansen Postad 5 Juli , 2015 Rapport Share Postad 5 Juli , 2015 Det Fredrik "B2600" satte i gång, i och med att han skickade med mej sin Pajero, har nu blivit en början på en liten Expeditions bils historia här hos mej Något som jag funderat länge på. Men inte riktigt hittat rätt bil till rätt pris på än, och som har drift kostnader med skatt- försäkring och drivmedel som är rimliga för min nivå på det hela. Nu har det landat en Pajero till utan för bryggeriet. En diesel denna gång. Så i och med att jag tog hem den förra bensinaren från Rottneros och ett tak tält på samma resa. och sedan har kompletterat med denna. med diesel spis i . Dock bara reggad för 1 passagerare, så känns det som jag har ett underlag för att dra i hop en tur bil som kan funka. fast det är låg budget på det hela. Några skönhets priser vinner de inte direkt nu. men det får vänta, det är det praktiska som skall vara viktigast först. Har ju samlat på en en del camping utrustning av all de olika slag genom åren och skall rota i gömmorna och se vad som går att kombinera till att fungera i denna i förhållandes vis lilla bilen. Tanken är plats för dottern och mej eller att ta med hunden, och kunna komma oss ut och träffa lite folk. Samt köra lite lättare offroad men även kunna ta landsvägs bitarna utan att ligga som som en stopp kloss. Åka på träffar och köra lite samt umgås med likasinnade utan att behöva spara i månader för att ta 13 bilen med skåp. Så då blir det att satsa på dem med diesel motorn i, Minst jobb på den med, Reservdelar finns det gott om det kom med förutom bilen. 2 fina dörrar, 2 fina skärmar, 1 fin komplett bak dörr, 1 huv, kylare , extra säten mm. Egentligen letade jag däck, två drivknutar och lite små saker som var slut på bensinaren, men blev alltså med en hel bil till Att jag fick med 4 st dubbfria vinterdäck på fälg, samt 2 st oanvända original reservhjul, vart en bonus Helt otroligt nog så är stötfångaren bak hel och ok, drag balken och draget samt ramen bak också utan behov av akut rost lagning Det är att kolla upp så elen, ja så lampor mm är ok samt sätta dit en filter king som har backventil i stället för slang filter utan backventil som sitter där nu, byta en sido ruta, som de bänt upp av någon outgrundlig orsak, sedan kolla över bromsarna, och plocka i hop den fräschaste inredningen från de två bilarna, och in för besiktning. Går den igenom utan för mycket bråk, så skall jag ta tag i att få på och fixa med lite camping relaterat under sen sommaren och hösten, och ge mej ut på lite små turer för utprovning. Tanken är att ha en fungerande bil till nästa vår. 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 6 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 Juli , 2015 Har fått snurr på motorn nu, men den går inte bra, så jag får börja kolla på pumpen, den svarar dåligt på gasen och inte förrän jag skruvade ut stopp skruven för hur långt reglaget kan gå tillbaka, fick jag tomgång på den. Så känns det som turbon inte jobbar, får inte tryck på manometern på den, skall kolla en slang och se om det blir bättre Måste läsa på lite om dem. Kände mej rejält lurad en stund i dag. varje gång jag la i backen med lågväxel i hoppade lågväxeln ur, det går bara att backa med högväxeln, Kollade på bensinaren och där kan jag då backa med lågväxeln i. men så skall det inte gå att göre enligt säljaren till dieseln Så till elen, ja de har ju plockat i en diesel i en bensin bil, så det är en del ombyggt, Olje trycks mätaren ger tryck när den är avstäng, och nålen sjunker så fort jag startar den. en massa diod lampor extra insatta som tänds och slocknar i bland, har ingen aning om vad de är till. Annars funkar det mesta, torkare fram å bak, spolarmotorer lysen mm verkar ok, Ja höger "gröna Lampan" på instrument panelen 'är slut, bara byta lampa kan jag tänka mej. Bör nog ta den på en sväng och köra bort yt rosten på bromsarna. Sen ja vad tusan hittar jag svaren jag söker om bilen, Maskinisten känns ok för motorn och där är jag i bland, sen 4x4 sweden för resten av bilen,ja där är jag inte så ofta och när jag frågat om saker eller ur något funkar i tidigare trådar där så har svaren lyst med sin frånvaro, och det har mest haglat hån. så ja jag får leta på något Mitsubishi forum eller någon gammal räv som kan lite mer än mej, har inte ens en vanlig handbok till en än. Nåja det får vila lite, jag skulle bara ha den flyttbar, Nu fokus på 13on, Fick stall order om att "ta Ledigt" från chefen i dag, han vill ha lite sommar semester själv, så jag har en lista på små jobb jag kan ticka mina timmar på och mina % jag skall upp till är snart uppfyllda om jag kör på ordentligt en dag eller två. resten av tiden läggs på 13on och lite segling för själens skull Så två steg fram och ett tillbaka, Ta spjärn och börja med nästa två steg 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 6 Juli , 2015 Rapport Share Postad 6 Juli , 2015 Jisses Hansen! Hade du inte tillräckligt att göra? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 7 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 7 Juli , 2015 Jo egentligen Men jag gillar att ha fler bollar i luften, sen att jag tappar någon i bland, ja det får jag ta 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 7 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 7 Juli , 2015 Så här i efterhand, kan jag fundera på varför jag inte spar pengarna som jag lägger ut på allt som köps och mest står. 'Men facit är att det finns för många hål att stoppa dem i, så grejor på hyllan eller på gårdsplanen är lite av mitt sätt att spara, sen kan det ju vara bra att ha, för att "sjukdommen " inte skall gnaga på en Hopplös samlare av allt möjligt "skrot" är nog en diagnos som jag delar med många här 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 7 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 7 Juli , 2015 lite motor bilder som den står nu. Någon som vet nått om denna motor ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Juli , 2015 Då har jag med en forums medlem sin hjälp, klurat ut att jag har en motor som heter XD3 Nu skall jaga bara se om jag kan hitta något om den motorn, de där fransmännen verkar ju ha någon spärr på nerladdningar av filer för folk som ej befinner sej i just Frankrike Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 8 Juli , 2015 Rapport Share Postad 8 Juli , 2015 @H.Hansen Du kan alltid använda vpn så dem tror du är i Frankrike Hola- Better Internet som finns i chromestore brukar funka bra till såna här småsaker. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Juli , 2015 Fint tackar. Regnade inne i dag, så jag har snokat en hel del. Men lika hopplöst som en groda utan ben att hitta sprängs skisser på en fransk motor Sen. Ja gris i säck eller ej . tur jag har två bilar, och således dubbla drivlinor. Det går nämligen inte backa med lågväxeln i Konfronterade säljaren angående det och han sa att det var så original för att spara lådorna O kunskap eller ej från hans sida så börjar jag tröttna lite nu Nåja jag skall skruva min 13on, nu 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 29 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 29 September , 2015 Dags att börja flytta pajerosarna under tak. Dieseln pajeron tror jag jag lämnar bort så någon annan får dra eld på motorn. skruva isär pumpen utan att veta vad jag har känns lite riskabelt. om det bara ploppar ut någonting och m,an saknar sprängskiss samt inställningar är det nog bäst att lämna den till någon som vet hur de fungerar i pumen Ingen som kan hjälpa till med sprängskiss till peugeot 505 ? Har fått tips om väldigt duktiga motor snubbar i närheten. När den går skall jag börja plocka i hop en vettig bil av de två :9 Så kan jag fokusera på 13on under tiden 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 29 September , 2015 Rapport Share Postad 29 September , 2015 Sök på Indenor som motorn heter. http://www.indenor-retro.de/wellcome.html har alla skisser och reservdelar you tube har hur mycket som helst från indien. lägg gärna upp en bild på hur de kapat ihop insuget så man kan se varför? Ser inte original ut. Har den turbo ska den även ha lite extra soppa när turbon börjar jobba, du ska ha en extra slang ut från pumpen som känner av när tillskott ska ges. Vad är det som inte fungerar? Riv inte pumpen utan att ha kollat upp de enklare felen först. Du kan få några tips på de vanliga enklaste felen. Är det en äkta xd3t så saknar jag kam, har nu xd2s kamen som knappt ger 100 hästar och jag skulle vilja ha stallet fullt. länk till hur motorn ska gå 4:49 in i filmen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 18 Oktober , 2015 Skall banne mej ta mej i kragen och ge mej ut bland liken och börja nu. Foton kommer i morgon, Nu får det vara slut med att jobb går före allt. Barn ledig vecka, ja det är trist att vara utan ungen. men då har jag chansen att göra något. så dags för ledighet minst två vardagar i veckan nu. Ja heldagar till enbart bilskruvning då. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 19 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2015 Identifiering av liket här är några tips xd2 S turbo modellen gängade spridare tydlig märkning på toppen med ett S ex på xd2 motornummer se siffran 80 årsmodelen nummret finns på vänstersida under oljefiltret. xd3 topp omärkt utbyttestopparna hade förstärkningsribbor gjutna xd3 olje utag på högersida från bakre kamlagring för att smörja toppen det var detta xd3 kammarna har hål i bakre lagring för att förse utaget med olja, det var det som ställde till det när jag tog en xd2 turbo kam och satte i min xd3. xd3 block saknar utag på vänstersidan vilket istället xd2 har och där tar man ut oljetrycket innan det ska till ramlagringen xd2 utaget sitter vid motornummret. ex på motornummer se siffran 88 årsmodelen samt 25 vilket troligen är att det är 2,5 liters blocket dvs xd3 block x3te turbo ska se ut så här dock saknas intercoolern . xd2 turbo insug för montering utan intercooler och till den äldre större turbon se insuget som ligger löst på motorn. utagen på insugen är för att styra extra tillskottet av bränsle. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 5 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 5 Mars , 2016 I brist på tid och av andra orsaker är dessa två nu bortforslade. Vart en dyr historia. har 2 extra ljus kvar av vad som kostat mej runt 11 tusen att hämta hem och bara ställa upp . Skall nog bygga en glas hylla med lås på och lägga de extra ljusen i som påminnelse om att det kan vara bra att tänka 5 gånger innan jag släpar hem något på vinst å förlust igen Lägger tiden på Landrover och min 13on i stället Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.