Gå till innehåll

Bränsletanksgivare och motorvärmare TGB30/40


Rekommendera Poster

Idag hade jag TGB40an hos auktoriserad Scania-verkstad.

(Arbetet blev det inget med för Scanias originaldel passade inte. Jag har nu lärt

mig att det är olika elektriska insticksvärmare på TGB30 och TGB40.)

 

 

Men de passade på att använda kabeln från tanknivågivaren som fotsteg.

 

Jag märkte det först när jag kom hem och försökte tanka. Det rann ut nästan

lika fort som jag fyllde på :-(

 

När jag tog bort det svarta plastlocket framtill på tanken så såg jag att den

ena kabeln sitter på ett flatstift som är monterat i en vit plastplugg som går in i tanken.

När de klev på kabeln drog de ur den vita plastpluggen ur armaturen så det

blev ett 12 mm hål i tanken.

Jag tryckte tillbaka plastpluggen med våld i hålet och har fått det halvtätt.

 

Är det någon som vet hur det ser ut på insidan?

(Plastpluggen syns inte genom påfyllningshålet.)

Skall den vara endast intryckt i hålet, eller har något gått sönder på insidan?

 

/Stefan

 

PS Och så svär jag över Scania som inte kunde uppfinna en toppmonterad armatur

som andra tillverkare har på sina bränsletankar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant med insticksvärmarna. Jag har insticksvärmare på 30-bilen men ser att turbogrejorna på 40-bilen verkar sitta ivägen för att montera den där. Är den annorlunda på insidan också?

 

På 40-an har sexkanten en hals på ca 40 mm så den kommer utanför fästet till avgasböjen. Dessutom pekar ytterdelen åt

andra hållet. Innedelen verkar vara lika.

 

TGB30ans är på 1100W

TGB40ans är på 1500W

 

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite intressant..... Någon ringde till jobbet i Slutarp ALE å någon frågade efter en tank till 40 bil förra veckan. Å vad frakten ev skulle kosta till Arboga. Finns gott om armaturer i Slutarp.

 

Det var inte vi. Kanske Centrallagret i Arboga som ville köpa tillbaka en? :-)

 

Men jag trodde ni hade helt slut på tankar sedan länge. Eller såldes tankarna utan armnaturer då?

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh tusan. De var väl inte standard antar jag?

Jag har bara hört om blåslamporna och blockvärmare förut, visste inte att det fanns insticksvarianten också.

Vore trevligt att ha på vintern :)

 

De finns med i reservdelskatalogen till TGB30/40 och satt på när bilen lämnade försvaret.

 

/Stefan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ansluter man den motorvärmaren då?

Det vore ju gött att kunna värma motorn en aning innan start på vintern.

Det här är ju ingen motorvärmartråd men så här ser det ut på min 30bil:

post-9023-0-62090700-1435731905_thumb.jpg

 

Sedan ansluter man den med en skarvsladd till ett 220V vägguttag :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju ingen motorvärmartråd men så här ser det ut på min 30bil:

attachicon.gifTGB30motorvarm01.JPG

 

Sedan ansluter man den med en skarvsladd till ett 220V vägguttag :lol:

 

Den nya modellen till TGB30 har Calix-kontakt som pekar klockan 11 på bilden, dvs bakom vattenröret.

Calix "TYP M8T   170" 230V 1100W, Scania nr 0320306

Till detta behövs en o-ring med Scania-nr 1107098

 

(Till TGB40 Calix RE 47B)

 

Jag återkommer med mer fyllig information för både TGB30 och 40 när jag har verifierat allt.

 

/Stefan

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har vi tagit bort armaturen (bajonettfäste och o-ringen var fin).

 

På insidan ser man att den elektriska anslutningen bara är en vit plastbit som är itryckt utifrån.

Det finns ingen låsning.

 

Så jag har bara tryckt tillbaka plastbiten med lite kraft och den håller tätt än så länge.

 

Ingen imponerande konstruktion tycker jag. Speciellt med tanke på att den är under dieselnivån.

 

post-7675-0-32956300-1436682198_thumb.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju ingen motorvärmartråd men så här ser det ut på min 30bil:

attachicon.gifTGB30motorvarm01.JPG

 

Sedan ansluter man den med en skarvsladd till ett 220V vägguttag :lol:

 

post-7675-0-78157900-1436682988_thumb.jpg

På TGB40 ser det ut så här. Kabelanslutningen har ett grönt buntband runt.

Betydligt trängre än på en TGB30.

 

 

post-7675-0-41446500-1436683111_thumb.jpg

Det undre hålet är för motorvärmaren. Det övre för ett vattenrör man måste plocka

bort för att komma åt motorvärmaren.

 

 

TGB40:

  Insticksvärmare

    Calix                   1300.00

      TYP M91  RE47B

      230 VAC  1500W

      P/N 1774702

      O-ring ingår

  O-ring

    Scania 1107098            43.10

 

TGB30:

  Insticksvärmare

    Scania 0320306           677.00

    Calix                      ?.??

      TYP M8T  RE170

      230 VAC  1100W

  O-ring

    Scania 1107098            43.10

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Om ni monterar eller byter motorvärmare så se upp med detta.

 

Efter att jag skrev tråden om motorvärmare, så har jag fått byta motorvärmare en gång till.
Nu har jag upptäckt vad Försvaret gjorde för fel när de installerade motorvärmaren första gången.

 

post-7675-0-44629900-1454865636_thumb.jpg

Hålet är för litet och sitter för lågt

 

Om man läser Calix installationbeskrivning noga så står det att efter man tagit bort pluggen
skall man borra ett 8 mm hål INUTI motorblocket så att vattnet kan cirkulera och att utrymmet
blir avluftat när man återfyller med vatten.

Borra inte för långt bara, du kommer du genom cyliderfodret också.

 För att förtydliga:

 1. Ytterskal i blocket med hål för motorvärmare

 2. Vattenutrymme där värmarelementet skall värma

 3. Innervägg i blocket, ca 8 mm tjockt

 4. Vattenutrymme som kyler cylinderfoder

 5. Cylinderfoder

Undvik högra 5-10 mm för där sitter en rilla bakom mellanväggen.

Detta är extra svårt på en TGB40, för där sitter grenrörsböjen mitt för hålet och man måste borra snett.

Det skall vara ett minst 8 mm hål (för cirkulationen) och det skall sitta så högt upp som möjligt (för avluftningen).
En lösning jag fick ta till på TGB40 var att borra två hål. Det är inte lätt att borra i gjutgods med borren i

45 graders vinkel...

 

post-7675-0-50670300-1454865772_thumb.jpg

Större hål och högre upp

 

Calixvärmaren till TGB40 har mycket långa värmerör på utsidan av muttern. Täck inte dessa med
isolering för då har inte värmen någonstans att ta vägen och värmetrådarna kan brinna av på utsidan
av blocket.

 

 

post-7675-0-19222700-1454864975_thumb.jpg

Värmaren till TGB40. Den yttre delen av värmaren får man bocka till själv. Här ser man på färgen att en del av värmaren

inte har varit i kontakt med vatten på grund av luftficka.

 

/Stefan
 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni monterar eller byter motorvärmare så se upp med detta.

 

Efter att jag skrev tråden om motorvärmare, så har jag fått byta motorvärmare en gång till.

Nu har jag upptäckt vad Försvaret gjorde för fel när de installerade motorvärmaren första gången.

 

attachicon.gifp_160119_102732q.jpg

Hålet är för litet och sitter för lågt

 

Om man läser Calix installationbeskrivning noga så står det att efter man tagit bort pluggen

skall man borra ett 8 mm hål INUTI motorblocket så att vattnet kan cirkulera och att utrymmet

blir avluftat när man återfyller med vatten.

 

Borra inte för långt bara, du kommer du genom cyliderfodret också.

 För att förtydliga:

 1. Ytterskal i blocket med hål för motorvärmare

 2. Vattenutrymme där värmarelementet skall värma

 3. Innervägg i blocket, ca 8 mm tjockt

 4. Vattenutrymme som kyler cylinderfoder

 5. Cylinderfoder

Undvik högra 5-10 mm för där sitter en rilla bakom mellanväggen.

Detta är extra svårt på en TGB40, för där sitter grenrörsböjen mitt för hålet och man måste borra snett.

 

Det skall vara ett minst 8 mm hål (för cirkulationen) och det skall sitta så högt upp som möjligt (för avluftningen).

En lösning jag fick ta till på TGB40 var att borra två hål. Det är inte lätt att borra i gjutgods med borren i

45 graders vinkel...

 

attachicon.gifp_160119_115859q.jpg

Större hål och högre upp

 

Calixvärmaren till TGB40 har mycket långa värmerör på utsidan av muttern. Täck inte dessa med

isolering för då har inte värmen någonstans att ta vägen och värmetrådarna kan brinna av på utsidan

av blocket.

 

 

attachicon.gifp_160119_101637q.jpg

Värmaren till TGB40. Den yttre delen av värmaren får man bocka till själv. Här ser man på färgen att en del av värmaren

inte har varit i kontakt med vatten på grund av luftficka.

 

/Stefan

 

 

Tackar för informationen! När jag jämnför min bild på hur det såg ut innanför pluggen så verkar åtminstone hålet vara rejält mycket större, dock inte så högt upp. Aja, kan ju alltid kika in nästa gång man tömmer kylvattnet. Tanken är väl att det ska bytas ut på ett tag. Ha det fint!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Jag brände två nya blockvärmare och kunde inte begripa vad jag gjorde för fel.

Andra gången varmkörde jag i 30 minuter och fyllde på kylvatten men det funkade inte värmarn gick direkt.

Så ett stort Tack till Stefan spp som så bra redogjorde hur man var tvungen att göra.

 

Mvh Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...