spp Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Idag hade jag TGB40an hos auktoriserad Scania-verkstad. (Arbetet blev det inget med för Scanias originaldel passade inte. Jag har nu lärt mig att det är olika elektriska insticksvärmare på TGB30 och TGB40.) Men de passade på att använda kabeln från tanknivågivaren som fotsteg. Jag märkte det först när jag kom hem och försökte tanka. Det rann ut nästan lika fort som jag fyllde på :-( När jag tog bort det svarta plastlocket framtill på tanken så såg jag att den ena kabeln sitter på ett flatstift som är monterat i en vit plastplugg som går in i tanken. När de klev på kabeln drog de ur den vita plastpluggen ur armaturen så det blev ett 12 mm hål i tanken. Jag tryckte tillbaka plastpluggen med våld i hålet och har fått det halvtätt. Är det någon som vet hur det ser ut på insidan? (Plastpluggen syns inte genom påfyllningshålet.) Skall den vara endast intryckt i hålet, eller har något gått sönder på insidan? /Stefan PS Och så svär jag över Scania som inte kunde uppfinna en toppmonterad armatur som andra tillverkare har på sina bränsletankar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Intressant med insticksvärmarna. Jag har insticksvärmare på 30-bilen men ser att turbogrejorna på 40-bilen verkar sitta ivägen för att montera den där. Är den annorlunda på insidan också? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Vad gör insticksvärmarna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Vad gör insticksvärmarna? Motorvärmare modell doppvärmare som sticker in i motorblocket och värmer kylvattnet 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Åh tusan. De var väl inte standard antar jag? Jag har bara hört om blåslamporna och blockvärmare förut, visste inte att det fanns insticksvarianten också. Vore trevligt att ha på vintern Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
putte Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Låter lite intressant..... Någon ringde till jobbet i Slutarp ALE å någon frågade efter en tank till 40 bil förra veckan. Å vad frakten ev skulle kosta till Arboga. Finns gott om armaturer i Slutarp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 1 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Intressant med insticksvärmarna. Jag har insticksvärmare på 30-bilen men ser att turbogrejorna på 40-bilen verkar sitta ivägen för att montera den där. Är den annorlunda på insidan också? På 40-an har sexkanten en hals på ca 40 mm så den kommer utanför fästet till avgasböjen. Dessutom pekar ytterdelen åt andra hållet. Innedelen verkar vara lika. TGB30ans är på 1100W TGB40ans är på 1500W /Stefan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 1 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Låter lite intressant..... Någon ringde till jobbet i Slutarp ALE å någon frågade efter en tank till 40 bil förra veckan. Å vad frakten ev skulle kosta till Arboga. Finns gott om armaturer i Slutarp. Det var inte vi. Kanske Centrallagret i Arboga som ville köpa tillbaka en? :-) Men jag trodde ni hade helt slut på tankar sedan länge. Eller såldes tankarna utan armnaturer då? /Stefan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 1 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Åh tusan. De var väl inte standard antar jag? Jag har bara hört om blåslamporna och blockvärmare förut, visste inte att det fanns insticksvarianten också. Vore trevligt att ha på vintern De finns med i reservdelskatalogen till TGB30/40 och satt på när bilen lämnade försvaret. /Stefan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 1 Juli , 2015 Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Hur ansluter man den motorvärmaren då? Det vore ju gött att kunna värma motorn en aning innan start på vintern. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 1 Juli , 2015 Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Hur ansluter man den motorvärmaren då? Det vore ju gött att kunna värma motorn en aning innan start på vintern. Det här är ju ingen motorvärmartråd men så här ser det ut på min 30bil: Sedan ansluter man den med en skarvsladd till ett 220V vägguttag 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 1 Juli , 2015 Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Man ser armaturen genom påfyllningsröret men inte hur det är tätat. Det krävs erfarenhet av demontering för att veta hur det ser ut Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 1 Juli , 2015 Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Jag bytte packningen till tankgivaren för lite sen. Plättlätt. Armaturen sitter med bajonettfäste. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 1 Juli , 2015 Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Det här är ju ingen motorvärmartråd men så här ser det ut på min 30bil: TGB30motorvarm01.JPG Sedan ansluter man den med en skarvsladd till ett 220V vägguttag Det var som f-n. Måste kolla nästa gång om jag också har en Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
putte Postad 1 Juli , 2015 Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Klart de finns tankar kvar. Men bara ett fåtal som är fina. Sen finns det några som det går plocka armaturer från. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 2 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 2 Juli , 2015 Det här är ju ingen motorvärmartråd men så här ser det ut på min 30bil: TGB30motorvarm01.JPG Sedan ansluter man den med en skarvsladd till ett 220V vägguttag Den nya modellen till TGB30 har Calix-kontakt som pekar klockan 11 på bilden, dvs bakom vattenröret. Calix "TYP M8T 170" 230V 1100W, Scania nr 0320306 Till detta behövs en o-ring med Scania-nr 1107098 (Till TGB40 Calix RE 47B) Jag återkommer med mer fyllig information för både TGB30 och 40 när jag har verifierat allt. /Stefan 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 12 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 Juli , 2015 Nu har vi tagit bort armaturen (bajonettfäste och o-ringen var fin). På insidan ser man att den elektriska anslutningen bara är en vit plastbit som är itryckt utifrån. Det finns ingen låsning. Så jag har bara tryckt tillbaka plastbiten med lite kraft och den håller tätt än så länge. Ingen imponerande konstruktion tycker jag. Speciellt med tanke på att den är under dieselnivån. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 12 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 Juli , 2015 Det här är ju ingen motorvärmartråd men så här ser det ut på min 30bil: TGB30motorvarm01.JPG Sedan ansluter man den med en skarvsladd till ett 220V vägguttag På TGB40 ser det ut så här. Kabelanslutningen har ett grönt buntband runt. Betydligt trängre än på en TGB30. Det undre hålet är för motorvärmaren. Det övre för ett vattenrör man måste plocka bort för att komma åt motorvärmaren. TGB40: Insticksvärmare Calix 1300.00 TYP M91 RE47B 230 VAC 1500W P/N 1774702 O-ring ingår O-ring Scania 1107098 43.10 TGB30: Insticksvärmare Scania 0320306 677.00 Calix ?.?? TYP M8T RE170 230 VAC 1100W O-ring Scania 1107098 43.10 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 7 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2016 Om ni monterar eller byter motorvärmare så se upp med detta. Efter att jag skrev tråden om motorvärmare, så har jag fått byta motorvärmare en gång till.Nu har jag upptäckt vad Försvaret gjorde för fel när de installerade motorvärmaren första gången. Hålet är för litet och sitter för lågt Om man läser Calix installationbeskrivning noga så står det att efter man tagit bort pluggenskall man borra ett 8 mm hål INUTI motorblocket så att vattnet kan cirkulera och att utrymmetblir avluftat när man återfyller med vatten.Borra inte för långt bara, du kommer du genom cyliderfodret också. För att förtydliga: 1. Ytterskal i blocket med hål för motorvärmare 2. Vattenutrymme där värmarelementet skall värma 3. Innervägg i blocket, ca 8 mm tjockt 4. Vattenutrymme som kyler cylinderfoder 5. Cylinderfoder Undvik högra 5-10 mm för där sitter en rilla bakom mellanväggen. Detta är extra svårt på en TGB40, för där sitter grenrörsböjen mitt för hålet och man måste borra snett.Det skall vara ett minst 8 mm hål (för cirkulationen) och det skall sitta så högt upp som möjligt (för avluftningen).En lösning jag fick ta till på TGB40 var att borra två hål. Det är inte lätt att borra i gjutgods med borren i 45 graders vinkel... Större hål och högre upp Calixvärmaren till TGB40 har mycket långa värmerör på utsidan av muttern. Täck inte dessa medisolering för då har inte värmen någonstans att ta vägen och värmetrådarna kan brinna av på utsidanav blocket. Värmaren till TGB40. Den yttre delen av värmaren får man bocka till själv. Här ser man på färgen att en del av värmaren inte har varit i kontakt med vatten på grund av luftficka. /Stefan 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 8 Februari , 2016 Rapport Share Postad 8 Februari , 2016 Om ni monterar eller byter motorvärmare så se upp med detta. Efter att jag skrev tråden om motorvärmare, så har jag fått byta motorvärmare en gång till. Nu har jag upptäckt vad Försvaret gjorde för fel när de installerade motorvärmaren första gången. p_160119_102732q.jpg Hålet är för litet och sitter för lågt Om man läser Calix installationbeskrivning noga så står det att efter man tagit bort pluggen skall man borra ett 8 mm hål INUTI motorblocket så att vattnet kan cirkulera och att utrymmet blir avluftat när man återfyller med vatten. Borra inte för långt bara, du kommer du genom cyliderfodret också. För att förtydliga: 1. Ytterskal i blocket med hål för motorvärmare 2. Vattenutrymme där värmarelementet skall värma 3. Innervägg i blocket, ca 8 mm tjockt 4. Vattenutrymme som kyler cylinderfoder 5. Cylinderfoder Undvik högra 5-10 mm för där sitter en rilla bakom mellanväggen. Detta är extra svårt på en TGB40, för där sitter grenrörsböjen mitt för hålet och man måste borra snett. Det skall vara ett minst 8 mm hål (för cirkulationen) och det skall sitta så högt upp som möjligt (för avluftningen). En lösning jag fick ta till på TGB40 var att borra två hål. Det är inte lätt att borra i gjutgods med borren i 45 graders vinkel... p_160119_115859q.jpg Större hål och högre upp Calixvärmaren till TGB40 har mycket långa värmerör på utsidan av muttern. Täck inte dessa med isolering för då har inte värmen någonstans att ta vägen och värmetrådarna kan brinna av på utsidan av blocket. p_160119_101637q.jpg Värmaren till TGB40. Den yttre delen av värmaren får man bocka till själv. Här ser man på färgen att en del av värmaren inte har varit i kontakt med vatten på grund av luftficka. /Stefan Tackar för informationen! När jag jämnför min bild på hur det såg ut innanför pluggen så verkar åtminstone hålet vara rejält mycket större, dock inte så högt upp. Aja, kan ju alltid kika in nästa gång man tömmer kylvattnet. Tanken är väl att det ska bytas ut på ett tag. Ha det fint! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Major Postad 22 Januari , 2017 Rapport Share Postad 22 Januari , 2017 Jag brände två nya blockvärmare och kunde inte begripa vad jag gjorde för fel. Andra gången varmkörde jag i 30 minuter och fyllde på kylvatten men det funkade inte värmarn gick direkt. Så ett stort Tack till Stefan spp som så bra redogjorde hur man var tvungen att göra. Mvh Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.