Gå till innehåll

Flottörhusplugg o-ring


becker

Rekommendera Poster

Bytte idag o-ringen på den bakre förgasaren flotörhusplugg. 

Det har droppat, pissat soppa från bilen och det har fortsatt en stund även efter det att jag har stängt av den... Jag har sökt runt lite här på forumet och det som diskuterats mest är flotörhusventil. Så jag trodde att det är den som är boven. (Trasig slangar har också varit ett alternativ som diskuterats på forumet...).

Men jag pratade lite med Klas här på forumet, och han misstänkte i stället o-ringen på flotörhuspluggen. Klas var vänlig och skickade o-ringar. Så idag kröp jag under bilen och kollade lite. Jo då det sitter mycket riktigt en plastplugg i botten av flotörhuset. Pluggen på den bakre förgasaren gick enkelt att bara dra ur, och där var det helt torrt!

Ingen bensin som behagade landa i mitt nyfikna ansikte  :excl:

 

Så efter att jag pillat bort den gamla och monterat en ny o-ring så verkar bilen hålla tätt  :wub:  :wub:  :wub:

Tack Klas! Du gjorde min dag! Jag befarade att det var något som krävde en betydligt större insatts.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag har också att det droppar efter avstängning, dock inte synligt från förgasarna. Kunde du se att det var därifrån det kom?

 

 

EDIT: ok tittade på mina förgasare, och fan vad det har läckt från bakre. Är detta typiskt för den trasiga o-ringen?

post-8850-0-07036300-1435604185_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känn på pluggen, på min satt den riktigt "löst" på den bakre förgasaren. Och den var lätt att dra ur. Det var stor skillnad efter bytet av o-ring, då satt den betydligt hårdare. Pluggen på den främre förgasaren sitter betydligt hårdare på min bil. Så den fick sitta kvar. "Don`t fix it if it ain`t broken" :P  

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det smyger med lite genom filtrena så lägger det sej och liksom slammar i botten på pluggen,

Fina små partiklar som efter några månader /år bildar en  rejäl  botten satts, Borde nästan stå med på listan med ett årligt oljebyte att tömma och rengöra där också..

Det blir avlagringar och kommer in skit i tanken med åren så det är nästan oundvikligt på gamla bilar. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Pillade ur den bakre pluggen idag och det gick väldigt lätt, alltför lätt skulle jag vilja påstå. O-ringen var inte längre rund utan platt på in-och utsidan. Skall se om jag får tag på en ny O-ring imorgon. Det kom inte ut en droppe bensin så den har tydligen droppat ut genom den läckande pluggen.

post-4966-0-00555200-1437330380_thumb.jpg

post-4966-0-23373900-1437330404_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O-ringen skall ha måtten 15.54x2.62, Nitril. Jag köpte en påse om 100 st för några år sen, har för mig att styckepriset är ca 60 öre/st. Köpte från Lundgrens i Göteborg 031-840390, dom har bra utbud både i tum och metriskt. Annars torde väl närmsta välsorterade Momentum ha på hyllan styckvis, men då blir ju styckepriset nått helt annat...

 

// Klas

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pillade ur den bakre pluggen idag och det gick väldigt lätt, alltför lätt skulle jag vilja påstå. O-ringen var inte längre rund utan platt på in-och utsidan. Skall se om jag får tag på en ny O-ring imorgon. Det kom inte ut en droppe bensin så den har tydligen droppat ut genom den läckande pluggen.

En kopia på mitt problem  :)

Efter bytet så startar bilen betydligt lättare, även när den stått ett tag  :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mina 13-bilar har åxå dom bakre oringarna varit sämst. Oklart varför... strålningsvärme från grenröret? Nja, knappast..  Även denna fina orginal C303 brandbil på SOT i torsdags var svårstartad. Nyfiken Klas kröp in under, och mycket riktigt läckte den bakre pluggen/oringen, vilket tömde flottörhuset >> Svårstartad, 20-25 sek nötning med startmotorn varje gång...

 

150723_12.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O-ringen jag köpte hade invändig diam. 15 mm och tjockleken var 3 mm. Pris 4 kr.  Den passade bra.   Men vad för nytta gör pluggen? Kunde det inte lika gärna varit utan plugg? Inget hål i förgasaren som behöver tätas med plugg alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...