Gå till innehåll

Framaxelbrott


Rekommendera Poster

Så var det dags igen!  

Tydligen blir axlarna utmattade, vänstersida höll något över 15000 mil (mätar mil men den har gått lite längre ca 20K) och nu lagom innan den slår över till 17000 är det dags för höger sida.  Skulle egentligen bytt båda sidorna när den ena brast men lite lat som man ibland är så lades den andra trumpeten som köpts på hyllan.

 

C202 har ju de något förstärkta trumpeterna men med tiden ger sig även dessa,  nu har ju min de sista åren rullat med lite tyngre maskin som ligger framflyttad så ökat axeltrycket fram kan ju påverkat en del.

 

Tur i oturen dagen innan gasade jag ur den lite på motorvägen kunde ha gjort ont att göra kullerbytta framåt i 120 blås. Och igår när det hände var det bara shopping på stan och vid svängen in på gatan hemma började det skava i rejält.

 

Tredje gången i mitt liv detta hände första gången var det på en austin healey sprite fd banracebil som jag dagarna innan provat att toppa lite och när jag dagen efter skulle ner till garaget rullade höger fram hjul in under bilen, lätt bil så på 4 man så bar vi sista biten in i  garaget . C202 bär man inte så rejäl tur när det sker nära hemmaplan. 

 

Förra gången låste sig vänster fram på andra sidan stan när axlen började ge sig , kröp under släppte backarna körde sen försiktigt genom stan och väl hemma så behövde jag backa lite när jag skulle parkera och då vek sig hjulet.

 

Troligen är det de tidigare långturerna och hoppandet vid öken körningar och sen alla dessa turer i länder med betongvägar som mattat ut axel trumpeterna.

 

 

Får hoppas de friska hjullagren höll denna gång shimsen och packboxen brukar bli skrot.

 

Så innan ni gör långturer så håll ett öga på om trumman börja ligga ojämnt mot bromskölden detta är enklaste tecknet att se om trumpeten är utmattade och börjar ge sig. 

 

 

 post-5279-0-62423700-1435140888_thumb.jpg post-5279-0-05591300-1435143098_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är lätt fixat med lite nya delar men det blir så fort regnsäsongen är över, varit förutseende förutom att en extra trumpet ligger på hyllan har både en fram och en bakaxel från en lågmilare sparats som reservdelar.

 

Lade upp dessa två för att visa vad första tecknet är på att axelröret börjat ge med sig, kör man nu vidare hålls hjulet hjälpligt på plats av låsringen i frinavet, när den sen släpper kasar det avbrutna axelröret av drivaxlen och man gör en liten framlänges kullerbytta.

 

Notera på bilderna: spelet mellan skölden och trumman, trumman skaver skölden i överkant så det börjar bildas små metallspån delarna detta för att axelröret börjat ge vika och ej längre är rakt. röret ser troligen så här ut när det demonteras  

googel bild från förra raset  notera sprickbildningen på röret som nästan gått varvet runt.

 

pa186658x.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite bilder och lite info som kanske kan vara till nytta.

 

post-5279-0-65590400-1435344289_thumb.jpg

Axelbrottet var tydligt med en rejäl sprickbildning.

 

post-5279-0-30637800-1435345572_thumb.jpg

Trumperna har en fas invändigt och de olika materialtjocklekarna skapar en naturlig anvisning för sprickbildningar. kan vara tänkvärt innan man bultar på fälgar som breddar mycket utåt.

 

post-5279-0-56210200-1435344637_thumb.jpg

Så här ser själva trumpeten ut som ligger skruvad bakom medbringaren till bromsskölden.

 

post-5279-0-96833100-1435344484_thumb.jpg

En avbruten tumstock gör det enkelt att komma åt att fetta in knuten samtidigt man snurrar runt den.  Molybdendisulfidfett MoS2 till knuten.

 

post-5279-0-06864700-1435344877_thumb.jpg

Ny trumpet monterad från donatorbil som bara gått något över  6000mil trumpeten monterad vriden 180 grader så den den halva som tidigare har belastats nu ligger i obelastat läge. Nav dit draget för att kolla spelet för shimsning.

 

post-5279-0-92190100-1435344597_thumb.jpg

Dags för shimsning en bräda med alla storlekar uppmärkt gör det lättare att inte mäta bort sig.

Shimsat till nollan.  Godkänt ska vara enl någon gammal repbok -0,05 till +0,03.

Sen bara isär med allt igen och fetta in lagret med vanligt hjullagerfett,  Mos2 kan orsak onödig förslitning på hjullager.

 

Så klart ska även andra sidan ses över igen och trots att den byttes för bara en tid sen så känns det säkrare att även den får en trumpet från donatorbilen och vänd 180 grader. Det här var ju tredje gången som jag haft tur när axelbrott skett på framhjul och nästa gång kanske man inte har turen på sin sida.  Trumpeter är bra reservdel att ha med sig på långturer.

 

Tänkvärt hittat på nätet:  Avsikten med distansröret som skall monteras mellan inre och yttre lager är väl att man alltid skall försöka uppnå rätt lagerspel oberoende av temperatur. Hjullagrets inre och yttre del med mellanliggande distans skall enligt vad jag läst en gång i tiden, noggrant dras med ett avpassat moment. Mycket viktigt. 

Materialets ländutvidgningskoefficient i distansrör och hjulaxel styr nu lagerspelet vid temperaturändringar i lagren. Det är nog också så att distansröret bör ha god värmeöverföring till axeln och vara av samma material som axeln för att uppnå rätt funktion. 
Vid för litet lagerspel och för hög temperatur i lagret tappar fettet sin smörjande egenskap och materialet i lagret går över sin hållfasthetsgräns, lagerbanan demoleras och lagret förstörs.

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kunde slutat med en riktig mardröm bara någon dag tidigare ville ungarna åka valp till Chaparall men det blev lite tidsbrist på morgonen till Dalton showen så jag tog lille bilen genom skogen istället.  

Ruggigt om man placerat hela familjen bland träden  :blink: 

 

Idag är även andra sida bytt och missljudet som tidigare fanns när man körde med 4x4 driften i har tystnat, så ett tecken man bör vara uppmärksam på är att om man får missljud och vibrationer liknade söndrig kardanknut vid drift på framaxeln så kan det vara ett tecken på att trumpeterna börjat ge sig och inte linjerar längre med drivaxlarna.   

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...