Gå till innehåll

TGB131 som husbil för amatörradio


R8N

Rekommendera Poster

Detta är mitt Kinder-ägg, tre önskningar i en. Vi gillar att åka med husvagn och fricampa. Jag gillar att köra i terrängen. På senare år har jag även blivit radioamatör. Nu ska jag kombinera detta i ett och samma paket.

post-8529-0-33980300-1431592105_thumb.jpg post-8529-0-69022100-1431591798_thumb.jpg

 

 

Så här ser du ut i en RATGB och det är något liknande jag tänkte bygga i bilen. Inte lika mycket grejer och med mer sikt framåt. Här håller jag på och testar att bygga ett eget bord. Det är en bordsskiva från fyndhörnan och några konsoler jag hittade. Det är bara en första prototyp för att se hur stor det ska bli. Bilden till vänster har jag hittat på nätet och den till höger är min bil.

post-8529-0-96061400-1431591847_thumb.jpg post-8529-0-43180700-1431592392_thumb.jpg

 

Antenner måste man ha på en radiobil. Det kommer att bli många antenner på bilen.

post-8529-0-82797100-1431591321_thumb.jpg post-8529-0-49989800-1431592319_thumb.jpg
 
Längst bak i bilen har jag tänkt att bygga en låda med lock. Höjden blir strax under skarven till aluminiumsidorna. Under locket tänkte jag eventuellt bygga en vagn på skenor som man drar ut genom bakdörren. Bilden är ett exempel jag hittat på internet.
Toyota-overland-with-draws.jpg
  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en helt radioinredd TGB131 på en auktion i Norrköping för några år sen, har för mig att det var ur FMV Batch 7, Lot A i april 2005. Bilen i fråga var en ändrad TGB131A (dvs helkarossen), och i sin nya skepnad kallades bilen Pjäsplatsterrängbil TGB1321A (M5180-132113). Komplett radioinredning, med bord mm och plats för 2-3 operatörer i bak. Regnumret är WXW101 och har enligt Transportstyrelsen med senaste godkända besiktning 2007-02-21, dvs körförbud sedan 2008.

 

Den bilen hade vart nått för dig, inredd å klar, dessutom med FMVs gröna radioprylar....

 

// Klas

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pjäsplatsterrängbil TGB1321A (M5180-132113) Användes på GRK pjäsplats, dvs där satt några signalister och de som räknade ut vartåt granatkastarna skulle peka o hur mkt krut de plocka på.

 

Dvs fanns 2st/ skytte bataljon /IB77.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På utsidan kommer i största möjlighet använda gröna antenner. Inuti bilen kommer jag montera bättre och modernare grejer än vad försvaret hade. Kommer bli mycket digitalt med radio datorer radiopejl kartprogram och en massa roliga saker.

 

Just nu funderar jag på vilken rostätare jag ska grunda med innan jag målar om bilen i samma mönster med färgburkar märkta med kronstämplar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panik! Börjar måla om bilen med de fyra kronmärkts färgburkar jag fick med när jag köpte bilen. Den bruna färgen lyser mer än den röda rostskyddsfärgen. Någon i Stockholm som har en skvätt brunt att sälja?

post-8529-0-48102200-1432810072_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av misstag hade jag börjat måla med den burk som heter "rödbrun". Det var visst en burk grundfärg. Jag hittade en liten burk som heter 507 och i den hittade jag brun färg. Nu har jag kommit halvvägs.

10458925_10152941630381173_7277675092481

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Idag fick bilen en 12V-laddare för diverse radioutrustning. Den ger upp till 40 ampere och ska ladda en uppsättning 12V-batterier. Förhoppningsvis är den så pass störningsfri så jag kan använda komradion under körning. 

 

Laddaren har en sladd för av- och påslag. Funderar på att koppla den till tändningsnyckeln eller någonstans vid tändspolen som inte sitter så långt från batteriet.

 

post-8529-0-53014200-1436995357_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kylskåp är ju bra att ha. Har inte sett så mycket hur andra har löst placeringen av kylskåp eller kylbox. Jag hade tänkt att ta bort värmepaketet i bak och sätta kylskåpet där. Sedan får jag lösa det där med värme i bak på något annat sätt. Även ventilen till framhjulsdrivningen måste flyttas.

 

Isoterm 65 liter kylskåp: http://www.thermoprodukter.se/templates/product.asp?ProductGuid=1653G&GroupGuid=4

Ska kolla upp om man kan flytta bort kompressorn från skåpet för i sådana fall ryms det.

 

post-8529-0-88705200-1438599987_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ännu lite mer framsteg. Två sittbänkar klara. Mellan bänkarna finns det plats för iläggsskivor så man kan använda hela lastutrymmet för att sova. På väggpanelerna tänkte jag tejpa fast 2 cm frigolit och täcka det med en lätt skiva av bra material.

 

Nästa projekt blir att bygga en stor låda på rullskenor så man lätt kommer åt allt som ligger i undre plan.

 

post-8529-0-46873500-1439496902_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå, lådan kommer att vara i vägen om man ska sitta på bänkarna. Jag har inte tänkt klart hur jag ska göra med rullskenorna. Det är bra om det enkelt går att ta ut lådan.

Tanken med konstruktionen är att ge bilen många användningsområden. Troligtvis kommer iläggsskivorna ligga där hela tiden. Tänkte klä dem med en tålig nålfiltsmatta eller balkongmatta eller bagagerumsmatta. De gånger vi ska ut och campa rullar vi ut en stor madrass.

Att använda skivorna som köksbord får bli ett framtida projekt. Får se om behovet finns först. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.blocket.se/vastmanland/2_st_Kylskap_Engel_102_liter___61_liter_61923457.htm?ca=11&w=3

 

http://www.blocket.se/sodermanland/Kylskap__ankare__ankarolina__mm_61584746.htm?ca=11&w=3

 

http://www.blocket.se/vasternorrland/12_V_kylskap_61515049.htm?ca=11&w=3

 

Vet inte vilka som är kompressorskåp av dessa då annonsörerna ibland inte bemödar sig med att skriva ut det.... men båtgrejor brukar ha väldigt få drifttimmar, kanske ett par veckor om året så även gamla grejor brukar ju funka bra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för annonstipsen. 

 

Det här hände idag. Målade träskivorna för att de ska hålla för fukt lite bättre. Självklart i olivgrön nyans. Min sambo ville ha ljusa väggar där man sover så då blev det så. Väggarna är isolerade med 3 cm tjock frigolit. Taket ska även få ett lager frigolit för att hålla temperaturen där den ska vara. Jag funderar på lämpligt väggmaterial. Kanske blir det hålmasonite.

Nästa problem är hur man löser ventilationen i lastutrymmet.

post-8529-0-44011700-1440012143_thumb.jpg

 

Så här ser det ut med locket på. Så fort färgen har torkat ordentligt ska jag limma en tålig nålfiltsmatta ovanpå locket. Då kan man ställa saker där utan att de åker omkring i kurvorna. För att det ska bli enklare att komma åt grejorna under locket funderar jag på att göra en låda man kan dra ut.

post-8529-0-00813600-1440012151_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en båtventil "ventilator" monterad i takluckan men är inte nöjd med ventilationen i bilen så någon slags tilluft vid bakluckan måste till för att få bättre klimat i bilen.

Ventilen måste kunna monteras på vertikal yta och gå att stänga så man inte drar in avgaser/damm när man kör

Funderar även på att sätta in en sol/batteri driven ventilator istället för självdragstypen.

 

Inte mycket till tips kanske :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att sätta två ventilatorer längst bak i taket i hörnen. Ett bra ställe att ta in friskluft är under bilen där luften är lite svalare. Då gäller det att kunna stänga ordentligt vid körning. Gärna kombinerat med en bensinvärmare under baksätet då jag tänker ta bort värmepaketet i bak för att ge plats åt kylskåpet.

 

Vad sitter det för ventilatorer på en RATGB?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde väl vara hyfsat enkelt att köpa ett par galler med myggnät och sätta ett par dator-kylfläktar sugande tryckande för att få ett flöde genom bilen.

 

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/flaktar/12-v/axialflakt-12-v-120-mm-p36204

 

126 m3 per timme motsvarar en tredjedels köksfläkt dock så är väl det en teoretisk effekt utan motstånd. Dock skulle jag gissa att en sådan som trycker in luft och en till i andra änden som blåser ut borde ge lite svalka?

 

Jag funderade på att sätta en sån där båtventilator i takluckan mest för att det finns ett färdigt hål för en sådan (Fredrik L:s gamla taklucka) men jag har ingen erfarenhet av sådana och de är alltså för klena för att göra någon större skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här hittade jag i reservdelskatalogen:

Ventilator 1562180-8

post-8529-0-74396200-1440235209_thumb.jpg

 

I båtkatalogen hittar jag ventilatorer i plast eller rostfritt. Vill ju bara ha en ventilator i plåt som jag kan måla grön. Plast verkar lite bräckligt om man råkar kliva på den. Katalogen är ju 40 år gammal så det har kanske kommit bättre grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...