Gå till innehåll

Packbox kardan in i framaxen? tgb11


Minst

Rekommendera Poster

Någon som vet vilken och vart man kan köpa packboxen som sitter där kardanen går in i framaxen. Den har nämligen börjat läcka. Kollat på tatanka.nu men det står inte så mycket som förklaring.. :(

 

Någon som vet hur krångligt det är att byta den, måste jag ner med hela framaxen eller går det att byta på plats, osv.?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag skall flytta in dina uppgifter och byta ut mina smen.

Jag fick dessa på mitt digitala skjutmått. möjligt de inte är 100% rätt då 

Tillverkare av pack box STEFA. 

Nr: BM791715

 

Mått på metall ringen. innermått utan tätnings ring 44.00 mm.  Yttre mått 80.40 mm

Bredd på yttre metall ring 8.00 mm. Bredd på inre metall ring 13,70 mm.

"uppskattning" gummitätning 38.00 mm. Bakelit ringen 39,30 mm.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kanske jag skall flytta in dina uppgifter och byta ut mina smen.

Jag fick dessa på mitt digitala skjutmått. möjligt de inte är 100% rätt då 

Tillverkare av pack box STEFA. 

Nr: BM791715

 

Mått på metall ringen. innermått utan tätnings ring 44.00 mm.  Yttre mått 80.40 mm

Bredd på yttre metall ring 8.00 mm. Bredd på inre metall ring 13,70 mm.

"uppskattning" gummitätning 38.00 mm. Bakelit ringen 39,30 mm.

 

 

Har du någon bild på den där packboxen? Jag har lite svårt att få mit lilla huvud runt dina mått :lol:  Låter som en något överarbetad konstruktion :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en bild säger ju mer än tusen ord så här är mer än tre tusen ord  :D

 

Detta är sidan som är vänd utåt mot medbringaren. på en del medbringare finns en krans som går utanpå den utbuktande delen där tätningen sitter

2015-04-28 08.14.15.jpg

Så den sida som är in mot oljan

2015-04-28 08.14.22.jpg

Så en bild på bredden

2015-04-28 08.14.40.jpg

Det är alltså fler lager plåt i den, ja två för att vara noga.

 

De nya dom säljer i dag har en lite enklare uppbyggnad så där av olika mått på en del saker kan jag tänka mej.

Knackade in en från tatanka för någon vecka sedan och den var inte lika kraftig som den på bilder ovan, men mått som egentligen är väsentliga är de samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur krångligt det är att byta dom?!

 

Är inte så svårt men titta i verkstadshandboken. Bort med kardanen. Lossa mutern till medbringaren. Dra av medbringaren. Knacka ut packboxen vilket underlättas om du har en glidhamare. Montera ihop i motsatt ordning med lite packning på tub på ytterkanten av packboxen. Dra dit muttern med momentnyckel.

 

Tuffast kan vara att lossa muttern till medbringaren som kan sitta ordentligt. :huh:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en bild säger ju mer än tusen ord så här är mer än tre tusen ord  :D

 

Detta är sidan som är vänd utåt mot medbringaren. på en del medbringare finns en krans som går utanpå den utbuktande delen där tätningen sitter

bild1

Så den sida som är in mot oljan

bild2

Så en bild på bredden

bild3

Det är alltså fler lager plåt i den, ja två för att vara noga.

 

De nya dom säljer i dag har en lite enklare uppbyggnad så där av olika mått på en del saker kan jag tänka mej.

Knackade in en från tatanka för någon vecka sedan och den var inte lika kraftig som den på bilder ovan, men mått som egentligen är väsentliga är de samma.

Ser ut som ett stycke Frank ingenjörskonst inget som jag inbillar mig att Volvo gjort! Varför krångla till det med två plåtmanchetter förutom tätningen? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

packboxen pinjong till fram och bakaxel är inte densamma som i fördelningslådan, den till pinjong är den samma som till 140,164,240,260,740,760 och upp till volvo 960,och kostar 95.- på

VPautoparts,du behöver ett dammskydd till den Volvo 81388, 109:- på Volvo. Byter gör du genom att lossa fyra skruvar till kardanstång och sen stoppa i två andra bult i hålen och lossa medbringarmuttern. Dra  ur medbrigaren och den gamla packboxen och montera de nya delarna med försiktighet, ha på fett mellan p-box o dammtätning, sätt dit medbringaren och dra fast den,300Nm (viktigt) Kan ta 30 till 60 minuter att fixa!  :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glömde några saker, pinjongtätningen heter 940925, nytt nummer hos Volvo är 9143317. dom två skruvar du sätter i medbringaren använder du som mothåll genom att trä in nåt kraftigt mellan

skruvarna och ut mot ex fjäderbladet eller marken. 300 Nm är TUNGT! :wacko:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...