54ekstrom Postad 13 April , 2015 Rapport Share Postad 13 April , 2015 Hej. Var inne med min stabsbil 935 på årlig koll... Man (personalen) läser sig till att en bil som är längre än 6 m ska ha sidomarkeringslyktor fram o bak. Detta har uppenbarligen inte någon tänkt på sedan bilen blev civil, för många år sedan. Nån annan som haft liknande upplevelse? Som det ser ut måste jag köpa och installera sidomarkeringsljus med reflexfunktion. Säkert inte nåt problem iofs, men borde det inte varit aktuellt för länge sedan? Sedan finns nån "EG-reflex" på bakstammen. "Dålig" blev omdömen och det kan väl stämma, lite blek o flagnad var den väl. Vet nån var man kan skaffa nya sådana? Rektangulära plåtar med sneda orangea reflexfält, sitter högst upp på skåpets bakvägg. Bromsljusen funkade inte, illa, illa... Tyvärr verkar det vara bromsljuskontakten på huvudcylindern som inte funkar. Har någon kännedom om ifall denna lilla pryl går att få tag i? I övrigt inga anmärkningar trots en professionell besiktning (vilket jag gillar, jag betalar ju för den...). Eftersom jag kör mest asfalt funderar jag på att koppla ur en av bakaxlarna från växellådan. Nån som provat? Vilken är "bäst" att driva med? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 April , 2015 Rapport Share Postad 13 April , 2015 Lastbilsskylten köper du på tex Swedol. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 14 April , 2015 Rapport Share Postad 14 April , 2015 Angående sidomarkerings ljus, kolla med Transportstyrelsen att de verkligen behövs vid ditt fordons ålder, typ, .... Jag har själv fått felaktiga krav på min fordon vid ett flertal tillfällen (max axeltryck på MC? bilbälten i El Camino -72 lätt lastbil?.....) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 14 April , 2015 Rapport Share Postad 14 April , 2015 Bromsljuskontakten är nog samma som andra gamla volvos typ PV. Har provat att koppla ur bakre axeln på min 912:a men den blev nästan okörbar pga dåligt fäste,hjulen bara spann Det bästa vore nog att ha den framhjulsdriven 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
54ekstrom Postad 14 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 14 April , 2015 Tack för tips och kommentarer! Guldforum! Jag återkommer med vad jag gjorde och resultatet när jag och SBP är överens. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svensson91 Postad 17 April , 2015 Rapport Share Postad 17 April , 2015 Hej, besiktade min 912an för ett år sedan hos Besikta och då kontrollerade de bara att det fanns två ljuspunkter framåt och två bakåt, varken bromsljus,blinkers eller ljusbild kollades. Några sidomakeringsljus var det inte på tal om, då det inte finns original. Jag har inga Eg-reflexer på min, men förmodligen fick du anmärkning för att de satt där och var dåliga, hade de inte suttit där så hade de inte reflekterat över dem. I övrigt så finns de reflexerna hos de flesta mekonomen och ad-center både som klisterdekal och i plåt. Mvh 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
54ekstrom Postad 27 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 27 April , 2015 Deluppdatering: Besiktning nästa tisdag, allt fixat utom bromsljuskontakten. Jag får slöjda till nån pedalkontakt så länge, tills jag VET att jag fått tag i rätt reservdel. Den sitter ju på huvudcylindern och jag tänkte inte bli tvungen att lufta bromsarna och kanske ändå inse att delen inte passar... Kopplade bort kardan mellan bakaxlarna, så den driver nu bara på axel 2. Med stabsskåpet på är det knappast nån risk att jag tappar adhesionsvikten på drivaxeln och det gick fint på asfalt, grusväg och gräsmatta. Betydligt lugnare framfart och lättare att växla, trots att alla däcken bak ser helt likadana ut. Det man skulle vilja ha är ju ett par frihjulsnav till en av bakaxlarna, men de tas väl bara fram för axlar med splines i ytteränden på drivaxlarna, antar jag. Återkommer när jag varit på SBP, hoppas få till en bild eller två oxå. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
54ekstrom Postad 5 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 Maj , 2015 Uppföljning: Godkänd vid återbesök idag. Sidomarkeringsljus med reflekterande plast och lysdioder, från Biltema sitter nu fram o bak, kopplade till bakljusen, nya EG-reflexer (ser för hemskt ut...) och små röda runda extra reflexer bak (de gamla var "dåliga"). En pedalkontakt till bromsljuset anordnad tills vidare, ska nog ordna en originalkontakt "någon gång", när jag orkar med bytet. Rädd för luftningsproblem... Bromsarna funkar faktiskt jättebra just nu och det vill jag inte störa. Glömde fota, men återkommer framöver. Jag brydde mig inte om att driva frågan om anmärkningarna var OK, men jag undrar om inte Svensson91 och SBAT111 har en poäng i att det går att ifrågasätta "retroaktiva" krav på funktioner/utrustning. Det var ganska enkelt fixat och jag tänkte inte nå museistandard på detta åkdon i alla fall. Jag har ändå satt ett par extra blinkerslyktor där mörkläggningslyktorna bör ha suttit. Jag tror moderna personbilsförare inte tittar alls där spröten sitter med sina blinkers och vid ett par tillfällen har det blivit lite konstigt i trafiken... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 6 Maj , 2015 Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 Man tar enklaste vägen, det finns ingen anledning att krångla till det om man inte ser någon nytta med det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
54ekstrom Postad 10 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Maj , 2015 Hursom, resultatet kan ses på bilderna (hoppas jag). Få se vad de hittar på nästa år! 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svensson91 Postad 12 Maj , 2015 Rapport Share Postad 12 Maj , 2015 Ja, det var inga större grejer så då är det lättast att fixa till bristerna. Går den mjukare på vägen med de framdäcken?, min skakar en del i ratten när man kommer upp i 60-70. Har även varit ute för ett par gånger i högre hastighet att den vill börja vobbla lite. Det har jag dock ej kommit fram till vad det bero på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
54ekstrom Postad 12 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 Maj , 2015 Det blev tystare och lite lugnare med de rullmönstrade däcken, men det blir periodiska skakningar i ratten i 60+ km/h. Jag misstänker starkt obalans i båda hjulen, det känns precis som en gammal Volvo-buss jag hade som tappade en vikt eller nåt. Jag ska be nån däckverkstad kolla det vid tillfälle. Riktigt vobbel har jag tackolov inte råkat ut för på denna, men har å andra sidan inte kört över 70 med den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nomad Postad 30 Mars , 2016 Rapport Share Postad 30 Mars , 2016 Trevligt att se en annan stabsvagn måste jag säga . Har precis börjat luska i det där med inregistrering och mailat försvaret. På sikt vill en ju ut på vägarna helst till sommaren om jag hinner få ihop ett större körkort. Hur ser hon ut invändigt ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
54ekstrom Postad 30 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 30 Mars , 2016 Nästan original vad avser fast inredningsmateriel. Tyvärr fanns ingen radioutrustning kvar, men "möblemanget" var orört. Det vi gjorde var att ta bort ett hängande elände till hylla, som man slog sig sanslös på varje gång man gjorde nåt inombords och en av radiohyllorna på bakväggen gick samma väg. I övrigt har vi försökt vara snälla. Tom kontorsstolen och rullgardinerna med kartor är kvar. Tanken för oss var att kunna enkelt bygga en dubbelsäng när dagen är slut och att kunna tillreda nån enkel mat inomhus och det kunde vi fixa utan att förstöra särskilt mycket. Jag hade gärna haft lite mer el/radioutrustning, eftersom jag är "signalmänniska", men den var som sagt borta redan vid köpet. Vid tillfälle kan jag (försöka) få till en bild på det hela. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.