Gå till innehåll

Inredning i 1314 campar?


Lollipop

Rekommendera Poster

Daniels tråd är medskyldig till att jag har sådana här tankar alls,även om det inte är min ambition att matcha hans ombyggnad av chassit. Han har dock inga bilder på skåpet inredning. Inredningsorganisationsbilder finns till 13 med lång body men inte till skåp. Hittar inget användbart på andra ställen heller, endast en variant med hela bakändan som en enda stor dubbelsäng. Jag behöver få in ett gäng barn i bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver få in ett gäng barn. Hur är den regad?eller tänker du hänvisa till att du har utbytbart karosseri po enl ngn diffus bestämmelse får ha bältade passagerare i skåpet. Ska man behålla den funktionen med bältesplatser i skåpet begränsar det möjligheterna till ombyggnad. Jag har uppfällbara 2 sängar bak längs med. Skaman sova flera föreslår jag att du monterar på ett taktält vid behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte skaffat någon 13bil än, 11an jag har nu är alldeles för liten för familjen att bo i, åker vi med den blir det tält vilket ju iofs fungerar men är lite spartanskt. Jag siktar på en 1314 ambulans med kod 60 och montera vettiga stolar i skåpet. Alla lär inte få plats inne i bilen vid sovdags så ett taktält är nog en bra idé. Det finns 4 avkomlingar som behöver få plats.

Jag vill ha ett kök och matplats med fullt väderskydd, har bott så mkt i tält i det fria att jag inte tänker planera en längre campingresa med familjen och laga mat i det fria. Familjen kommer att få spader av enkelheten och jag få spader av deras gnällande.

Kök, TV, radiomodem, ström, mm, mm behöver ingå. Sova i sovsäck på en tältsäng i ett tält är ett mindre problem däremot, det kommer nog inte barnen att klaga på.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besökte en husvagns/husbils Firma i ett ärende i måndags, 

De hade sådana husvagnar som vad försäkrings skadade, när det vart för dyrt med rep erbjöd försäkringsbolagen de att köpa dem, då de renoverade husvagnar och bilar där, men han hade vägrat betala och fått "skrotet " i stället. man kunde få komma och skruva ur och köpa det man ville till väldigt vettiga slantar.

Han jag var i kontakt med håller till i Vikingstad, men det måste ju finnas massor med sådana firmor kan man tycka.

Det dök då upp massor med ideer och lämpliga objekt att skruva ur inredning och annat till mitt senast skåp köp.

Får se om jag kommer få fingrarna ur någon gång och börjar bygga på det skåpet eller om det får stå som lekstuga ett tag till

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns enl H Hansen en bestämmelse för de 1314 som har karosserikod 60. Då är det ok att ha bältade passagerare i skåpet.

 

Om detta stämmer är jag också intresserad!

 

Kan passa på att säga hej, är ny här och ska i helgen åka och titta på en TGB 1314, blir förhoppningsvis köp  ^_^

Om köpet går igenom ska jag regga om den till lätt lastbil (vilken överraskning) och ska försöka behålla 60 som karosserikod. 

Om ovan citat stämmer, skulle det vara oerhört intressant!  ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha sovplats, och matlagnings möjligheter och lite till så är det ok att använda de bältade platserna, om bilen är tagen i bruk före 1 maj 2006 och är TUNG reggad, Kod 60 spelar ingen roll, det gäller bara bilar som är tung reggade. och gäller alltså Skåp med bältade platser. Kod 60 underlättar en hel del, så det kan vara bra att ha kvar, men det är till att ta C körkort eller C1 behörighet om man vill bruka den paragraf som jag hänvisar till

Skall se om jag hittar länken igen.

Jag har en till två fältsängar i befintliga bårfästen, då kan man skjuta upp dem i taket när de ej används,("samt reglera höjden när de används så man alltid ligger rakt")  och minst en är alltså alltid med, så passagerare lagen är uppfylld om jag skulle råka köra någon i skåpet under färd, så ett gasol kök, samt lite annat som ständigt är i skåpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på en lokal bilprovning här i örebro och dryftade frågan med en schenjör som faktisk var villig till konstruktiv diskurs!!!

Jag blev paff men jo han var villig att diskutera innan registreringsbesiktning för att möjliggöra lyckad besiktning. :wub:

Detta är alltså resultatet av diskussion med en ensam person på en enstaka station, caveat emptor!

 

Han ansåg att tog man en personbil behövs tillverkareintyg på bältena för att det skulle gå att öka antalet passagerarplatser, inget intyg, inga platser. punkt slut färdigt. (det finns en beskrivning av annan metod att få sittplattser i en 11:a någonstans på forumet)

Sen berättade han att det där med kod 60 var ointressant, det var egenskapen tung lastbil som var av betydelse.

Om bilen är en tung lastbil (C1 eller mer körkort) och från före införande av obligatoriskt bälte bak på lastbil som tydligen kom på 80talets början så behövs inga bälten bak, alltså inget intyg från tillverkaren, alltså möjligt att få till ytterligare sittplatser. Så om jag förstod honom rätt så anser iaf denna besiktningsingenjör att man bör ta en tungreggad bil och bygga till husbil med stolar i skåpet, utan bälte....

då kan man få platserna registerade. Sedan kan man registera den som en husbil enl B2, fortfarande utan bälten.... :rolleyes:  och därefter skulle man då ha en husbil C eller B2 klassad med ytterligare passagerarplatser i skåpet. Om man sedan råkar montera lite bälten så skall man tala tyst om det vid efterkommande besiktningar. :ph34r:

Han ansåg också att det inte gick att göra detta abrovinklande med platser med en personbil eller lätt lastbil under några omständigheter. samt att en husbil behöver ståhöjd i bodelen. hur högt är det i tak på en ambulanshydda?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min personliga dröm-kombination som expeditionsfordon är en s-karosser-camper på min bil, men det är ju något utanför frågeställarens ämne. Det som slår mig vid frågan om ett "ambulansskåp" är att man kan kolla lite i http://skarosser.se/media/broschyr_2015-2.pdf för ideer om planlösning. En camper är lite mer kompakt än en husvagn och har man tillgång till inredning från skrotade husvagnar kan man nog få ihop en riktigt trevlig expeditions-kamrat med originalskåpet om man inte vill jobba lika kompromiss-löst som Daniel och Therese gjort med sin bil.

 

Plus och minus på tgb-skåpet:

+ Rejäl låda, grenar knäcks istället för att skada hus-delen, för kraftiga grenar eller träd stannar bilen men lådan förblir tämligen oskadad

+ Lika smal som hytten utvändigt

- Tung som skam, smal och låg invändigt

 

Plus och minus på en camper eller husvagnskaross är precis tvärt om. Vill man ha lite lättare prylar och siktar på att backa och ta annan väg när omgivningen krymper för tätt inpå bilen går en lite ömtåligare campinghistoria bra. Men en för kraftig gren lär påverka aluminiumskal med isolering som en konservöppnare, så man får tänka sig för.

Redigerad av ErikC304
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst (försökt iaf) lagtext....

Det är ett eget schå, nåja jag tror att besiktningskillen jag pratade med kan vara lite riskabel. Tror inte att jag skulle våga satsa på hans metod för registrering. Suck, varför var jag inte klok nog att få civil version av mina förarbevis när jag lumpade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Var på en lokal bilprovning här i örebro och dryftade frågan med en schenjör som faktisk var villig till konstruktiv diskurs!!!

Jag blev paff men jo han var villig att diskutera innan registreringsbesiktning för att möjliggöra lyckad besiktning. :wub:

Detta är alltså resultatet av diskussion med en ensam person på en enstaka station, caveat emptor!

 

Han ansåg att tog man en personbil behövs tillverkareintyg på bältena för att det skulle gå att öka antalet passagerarplatser, inget intyg, inga platser. punkt slut färdigt. (det finns en beskrivning av annan metod att få sittplattser i en 11:a någonstans på forumet)

Sen berättade han att det där med kod 60 var ointressant, det var egenskapen tung lastbil som var av betydelse.

Om bilen är en tung lastbil (C1 eller mer körkort) och från före införande av obligatoriskt bälte bak på lastbil som tydligen kom på 80talets början så behövs inga bälten bak, alltså inget intyg från tillverkaren, alltså möjligt att få till ytterligare sittplatser. Så om jag förstod honom rätt så anser iaf denna besiktningsingenjör att man bör ta en tungreggad bil och bygga till husbil med stolar i skåpet, utan bälte....

då kan man få platserna registerade. Sedan kan man registera den som en husbil enl B2, fortfarande utan bälten.... :rolleyes:  och därefter skulle man då ha en husbil C eller B2 klassad med ytterligare passagerarplatser i skåpet. Om man sedan råkar montera lite bälten så skall man tala tyst om det vid efterkommande besiktningar. :ph34r:

Han ansåg också att det inte gick att göra detta abrovinklande med platser med en personbil eller lätt lastbil under några omständigheter. samt att en husbil behöver ståhöjd i bodelen. hur högt är det i tak på en ambulanshydda?

Ta du kontakt med en "riktig" besiktningsgubbe som sköter regbes och gå igenom vad som du vill göra och vad de kommer att kräva och vilka kryphål och undantag det finns i regelverket.  Skåpshöjd mm har jag aldrig hört talas om däremot krävdes viss storlek på liggplatser för att öka upp antalet passagerare om det skulle regas som ren husbil dvs inte lastbil,  sittplatser bak utnyttjas undantaget att placera stolar soffor eller sittplatser i sidled eftersom bältesreglerna gäller vid åkning framåt ej sidledes eller bakåt.

 

Intyg på passagerare från liknade fordon går alltid att använda som "dispens" för att öka upp dit egna passagerar antal det räcker med ett regnummer sen får de själva slå upp data för det jämförda fordonet. Däremot har jag hört att gasolbiten bör man numera undvika men det räcker om du regar med kök att tex plocka bort vreden från spisen eller på något annat sätt göra gasolen verkningslös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det vore så enkelt att man bara behövde hitta en "riktig" beskitningsinspektör med registreringsbesiktningsbehörighet men tyvärr räcker det nästan aldrig när frågeställningarna är speciella :( Man måste hitta "rätt" besiktningsispektör, någon som är bekant med problematiken eller kan se på den på ett positivt sätt och vara hjälpsam. De individuella skillnaderna mellan besiktningar och inspektörer är så stor att det är ett "lotteri" att få något godkänt :huh:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft problem men det visst kan det påverka en del vad man själv tidigare sysslat med och hur väl de känner till en., men dessa tjänstemän är anställda för att hjälpa till och de tjänar inget på att krångla till det.

 

Men bes killarna jobbar på tidsschema så vill man ha riktig hjälp kan det vara smart att ta och be om att få en tid och gå igenom sitt regärende på deras kontorstid, att stressa dem ute i hallen ställer bara till det. Och du ska gå igenom ditt ärende med just den besiktningskillen som sen ska sköta regningen och den pappers exercis som behövs, döfött att rådfråga någon som sen ändå inte ska ska slutföra besiktningen.   Vet inte hur det fungera på de avreglerade stationerna kan hända de är mer tidspressade och krånglar till det mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med transportstyrelsen huruvida förarhytten måste ha "kommunikation" med bodelan, behöver den inte det kan du vad jag förstår regga den som "personbil klass 2", alltså husbil. Jag har en 11 omreggad till det, och jag får ha lika många passagerare i "skåpet" som det finns bäddplatser i bilen för. Jag har inte ståhöjd, och det finns inget stöd i reglerna för att det måste vara det. Besiktningsmannen gnällde om det, men han hittade inget i bestämmelserna om att det måste vara det, bilen blev godkänd...

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Personbil/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...