Gå till innehåll

Måla Maxlast-text på dörren


Gäst Calle

Rekommendera Poster

Gäst Calle

Jag ska som bäst måla dit "MAXLAST 540 KG" på min vänsta framdörr (på min 903B)och har funderingar om någon gjort detta med bra resultat. Problemet med fonter och schabloner har dryftats lite på några forum men det verkar inte finnas någon font som passar helt. Jag är lite "original-Nisse" så jag vill ha det bra.

 

Jag tänkte i alla fall beskriva hur jag gjort och höra efter med er här på forumet om någon har bättre idéer innan jag sätter igång. Så här har jag gjort hittills:

 

Jag har letat efter någon passande font och hittade GUNPLAY, gratis är den också.

Den är inte identisk men tillräckligt nära.

 

Efter lite funderande och egna försök i Microsoft Word och så tips från flickvän så gjorde jag texten med WordArt -Infoga/Bildobjekt/WordArt. Där går det inte att bestämma fontstorlek precis utan det fick blir font storlek 96 punkter. För att få texten med bokstäverna med större mellanrum använde jag knappen "AV" och ändrade till "Valfri: 125%".

Därefter kan man minska bilden till rätt storlek med högerklick och "Formatera WordArt". Efter det så använde jag -Ritobjekt/Rotera eller vänd/Vänd vågrätt. Nu är texten spegelvänd. Med lite justering av avstånd och mellanrum mellan rader så fick jag ett hyfsat resultat tycke jag.

 

Jag har nu skrivit ut på ett A4-stort papper med bokplast, jag skrev naturligtvis ut på papperssidan och ska nu skära ut texten och klistra fast på dörren för att sedan måla, det är ju därför texten måste vara spegelvänd. Färg har inskaffats för ändamålet, 2-komponent polyuretan "Traffic yellow" RAL 1023 om jag kommer ihåg rätt.

 

Vad tror ni, kommer det att funka?

Är det någon som har en bättre font?

Hur har ni gjort?

 

/Calle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Jag hittade en annan font, DIN Schablonierschrift. Den verkar vara ännu lite närmare originalet.

Provade en gång till att skriva ut på baksidan av bokplasten, denna gången blev det lite paperjam i skrivaren men det gick. Nu ska jag prova att skrära ut texten med skalpell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

 

Här är det ursprungliga typsnittet som användes vid schablonmålning då 903 var ny som modell. Då användes både versaler och gemener. Vikten som anges här gäller för kapellversionen så där får man väl ändra om man har HT. Om man nu är petig, men det ska man väl vara?!? PDT_Armataz_02_26.gif

 

Övre textraden skall vara ca 18 cm lång, så man får förstora/förminska bilden med bibehållna proportioner så storleken på schablonmallen blir rätt.

 

 

20070519_194237_Max_last_650_kg.JPG
Fredrik2007-05-19 19:56:45
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mikal

Här är en bra font också. Jag lägger upp den så får du testa.

Edit: Tagit bort länk (filen på servern borta) mikal2007-06-17 16:16:35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag fick inte in nån text till bilden så det får blir en till post.

 

Sent omsider, så här blev resultatet.

Jag tvättade bara ytan med förtunning, klistade på mallen och målade. Färgen kanske inte sitter stenhårt mot underlaget, jag kanske skulle ha använt rubbing eller nåt först. Jag tycker det blev OK, ganska lika som det såg ut på dörren innan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI

Hej Calle!!!!

Har funderat mycket på just detta då jag själv är i färd med att måla om

min tgb. Blev ju perfekt, hur snyggt som. PDT_Armataz_02_43.gif

 

Jag ska ha MAX LAST 900 KG men det e ju inga problem nu

och lufttrycket till däcken.

 

Tack för tipset MVH Arnberg

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schablonen var den där DIN schablonierschrift.

Träribborna tänkte jag ska få vara så där, det är eklister som jag lackar med klarlack, 2-komponent polyuretan (fabrikat "International", väldigt farlig för lungorna, använd friskluft-helmask) jag tycker de blev snyggare så. Träfärgen bryter av ganska snyggt mot den olivgröna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...