Gå till innehåll

Expeditionsbil till Tyskland


Rekommendera Poster

Föregår med gott exempel och bättrar på statistiken på tunga bilforumet lite...  :D

 

Mitt påskpyssel är en TGB30 från Joacim i Veberöd som är såld till Klaus i Tyskland. Av mig har Klaus köpt en stabshytt ock en del kompletteringar och modifieringar av bilen, bl a installation av indikering av växelläge och möjlighet att styra växellådan manuellt. Det ska också bli radio i bilen och en interkomanläggning.

 

Stabshytten monterades i veckan och i påskhelgen har jag tillverkat en panel som göms i den vänstra askkoppen.

 

Återkommer med fler bilder när panelen är monterad...

 

 

IMG_3322.JPG

 

IMG_3323.JPG

 

IMG_3321.jpg

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-n vad snyggt Wf!

Man får ha-begär trots att min växellåda funkar bra (ta i trä)

;)

 

bland det mest korkade jag läst här, besök XLbygg snarast, sånt uttalande kan inte ske utan konsekvenser..  :D

(Fast problemet är ju lättlöst numera....)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

När Klaus körde hem sin nya TGB30 till Berlin och pausade på vägen, upptäckte han att växellådan tryckt ut en rejäl mängd olja ur påfyllningsröret på växellådan och smetat ner högersidan på stabshytten. Stickan visade från max till min på c:a 20 mil. 

 

Jag har aldrig hört talas om något liknande. 

 

Någon som har begåvade eller obegåvade idéer???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klaus, I had a thorough look at the transmission filler neck and cap on my camper TGB30 today. The cap has a gasket that makes a tight seal to the filler neck. There is no way you should have oil coming out there. Check the cap and the seal, something is not right with the cap seal…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, de är återfjädrande, s.k. momentana tryckknappar. Används bara som nödlösning om styrboxen går sönder.

 

Teoretiskt skulle kanske tryckluft kunna ta sig förbi kolvstångstätningen till T/V omställningskolvarna och in i lådan om tätningen är trasig och V-magnetventilen står öppen. Tveksamt dock om luftflödet i så fall skulle vara tillräckligt för att trycka oljan förbi påfyllningslockets packning. Skulle ju också kräva att ventilationen är täpt.

 

Bra med förslag ändå! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nå då borde inte någon magnetventil trycka luft in i lådan. bara prova täppa avluftningen å trä på en kondom över påfyllningen så ser han om den växer hahaha

. inge skämt faktist. går att kolla på så sätt. bara se till att stickan är tät med

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...