TLY61 Postad 22 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Maj , 2015 Meisel er prøvd, ødela bare enda mer. Får prøve å finne slike tigerhylser her og prøve det. Takk for gode tips :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 12 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 Juni , 2015 Fått nye tennstifter/plugger og tok en kom test samtidig. Sylinder 1 fikk jeg bare 6bar, de andre lå på 9,5 9,7 10,5 11 og 8,7. Litt nervøs for sylinder 1, hva kan være årsaken, er det ventiltetninger som er utslitt?? Motoren starter lett og går fint, men drar veldig dårlig synes jeg, men når har jeg aldri prøvd andre B30 så har ikke noe å sammenligne med. Hva er mest vanlige feilen med disse når kompresjonen blir så dårlig. Tennpluggene var svarte av olje bortsett fra de sylinder 5-6 som var hvite. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 13 Juni , 2015 Rapport Share Postad 13 Juni , 2015 Troligas är väl att kolvringarna är slitna eller att någon har brustit. Det är ingen fara att köra med men du lär få mer tryck i vevhuset och kanske sot i förbränningsrum och på tändstift. Ventilstyrningarna bör inte påverka kompressionen förrän de är så slitna att inte ventilen tätar riktigt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 13 Juni , 2015 Rapport Share Postad 13 Juni , 2015 Hva er mest vanlige feilen med disse når kompresjonen blir så dårlig. Skulle säga att det absolut vanligaste felet vid dålig komp är det mest självklara, dåligt justerade ventiler, näst vanligast är ju otäta ventilsäten. Skulle väll vilja påstå att slitna cylinderlopp och kolvringar hör till ovanligheterna, speciellt på Volvos rödmotorer och med så låga mil ( knappt inkörda) om de inte misshandlats å det grövsta. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 13 Juni , 2015 Rapport Share Postad 13 Juni , 2015 Ja förtusan är inte ventilspelet kontrollerat så är det det första man gör Frippe har också en poäng i att en motor som gått lite inte borde ha problem med otäta cylindrar. Å andra sidan att motorn går jämt och fint tyder inte på ventilproblem! Förslagsvis justerar/kontrollerar man ventilspelet varefter man tar ett nytt kompprov. Har man fortfarande dålig komp kan man ta oljekannan och spruta in lite motorolja i cylindern genom tändstiftshålet och sedan ta ytterligare ett kompressionsprov. Är kompressionen bättre då tyder det trots allt på kolvringar/kolvar/cylindrar! 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 13 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 13 Juni , 2015 Oppskrift på justering av ventiler på disse?? Må det justeres ved varm eller kald motor evnt med motor igang??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 13 Juni , 2015 Rapport Share Postad 13 Juni , 2015 Justering ska ske med varm motor. Det gå utmärkt att justera med motorn igång men det blir lite kladdigt Såhär ställer man enklast (siffrorna avser cylindrarna, framifrån och bakåt):När 1:an "vippar" så ställer man 4:an. (4:an är alltså i tändläge)När 3:an vippar så ställer man 2:an (2:an är alltså i tändläge)När 4:an vippar ställer man 1:an (1:an är alltså i tändläge)När 2:an vippar ställer man 3:an. (3:an är alltså i tändläge) Spelet ska vara 0,40mm på insug och 0,45mm på avgas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 13 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 13 Juni , 2015 Takker Få tak i ny toppdeksel pakning så får man ta å justere å se om det blir bedre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 14 Juni , 2015 Rapport Share Postad 14 Juni , 2015 Hoppas det betyder ventilkåpspackning..nån topppackning behövs ej om du inte ska ta av hela toppen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 14 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 14 Juni , 2015 Hoppas det betyder ventilkåpspackning..nån topppackning behövs ej om du inte ska ta av hela toppen. hehe, ja er den pakningen ja . Den lekker ganske mye fra før så er nok greit å bytte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 25 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Juni , 2015 Har hatt noe metallisk lyd i girkassa/ växellådan, tappa av olja nå ikveld og det er masse fint metallspoon som var i tappepluggen og som er i olja. Olja var litt går farga, tenkte å fylle på diesel og kjøre litt så jeg får rensa opp inni girkassa før jeg har på ny olje så jeg får ut mest mulig av det metallsponet eller er det noe annet jeg bør bruke for å rense girkassa?? Er det noe vanlige feil med disse girkassene??Er det lett å få tak i nye deler så man får bygd den opp igjen for ny kasse er vel ikke så lett å oppdrive? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 20 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 20 Augusti , 2015 Endelig fått testa offroad egenskapene til min TGB, og blei imponert over hvor godt disse krabber fram. Klakke lyden i girkassa er der fortsatt etter å ha skylt igjennom med 2 oljeskift for så å fylt på GL5 80-90w. Men er noe bedre enn det det var. Lite film fra kjøringa, dette var et av de letteste gjørme høla vi kjørte i https://youtu.be/aMfOocTk3_A 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 17 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2015 Fikk justert ned forgasserene slik at den gikk igjennom eu, men har fått problemer med at bilen er vanskelig å starte når den er varm. Ved kald motor så starter den lett, snakka med en mekaniker at det var et problem på valpen som norske forsvaret hadde at det blei for varmt i motor rommet så gasserene rant over. Kan det være samme problemet her også?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 17 September , 2015 Rapport Share Postad 17 September , 2015 Startar lätt kall och svår varm brukar ju vara tex att choken kärvar eller att den får för mycket av annan anledning...kokande soppa i flottörhusen är väll inte omöjligt men jag har IAF inte haft sådana problem...har du originalfläkten? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 17 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2015 Har ikke sjekka choken om den henger, har orginale vifta. Alt på bilen er vel orginalt, er ikke bygd om noe på den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 17 September , 2015 Rapport Share Postad 17 September , 2015 Det finns många trådar om detta på forumet.. svårstartad varm motor. I mitt fall är det iaf pga värmen i motorrummet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 18 September , 2015 Rapport Share Postad 18 September , 2015 Ja, det är väl standardproblem N:o 1-A på TGB att det blir ånglås i förgasarna när den är varm. Det står väl någonstans i den militära manualen att man skall trampa ner gaspedalen för fullt när motorn är varm för att kunna starta? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 18 September , 2015 Rapport Share Postad 18 September , 2015 Halvt nertrampad gaspedal vid varm motor enligt min instruktionsbok, fungerar bra för mig. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 8 November , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 November , 2015 Da fikk jeg tilbake brev ifra Statensvegvesen i Norge om at motor bytte til nissan 3,3td er iorden så lenge de finner bilen sikker å kjøre etter ombygning og at utslippskrav og andre ting tilfredstiller samme krav som da den var ny. Så da er det bare å få seg en garasje og bytte motor. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 13 Maj , 2017 Författare Rapport Share Postad 13 Maj , 2017 Hva slags tetningslister bruker dere på det dekselet/lokket som sitter over gir/fordelingskassa som er skrudd fast i gulvet?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 3 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 3 Juni , 2017 Fått lufta bilen litt, og har hørt noen smell som kom fra front akslingen. Fant ut nå at det er 4x4 som ikke har kobla ut så har kjørt med 4x4 inne. Har ikke kjørt lenge med det, men har merka at den var litt stiv og vondt å svinge. Tar diffen fort skade ved å kjøre på asfalten med 4x4 inne??? Har ikke tappa ut olja å sjekka om det er metallspon i den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 3 Juni , 2017 Rapport Share Postad 3 Juni , 2017 Undrar om inte diffspärren råkat låsa, kan du ha läckage på "kranen" i hytten så att den släppt in vaakum och låst? Då blir den ju trögstyrd och det kan ju orsaka skador. 4x4 bör man väl kunna ha inkopplad utan risk även på asfalt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 3 Juni , 2017 Rapport Share Postad 3 Juni , 2017 Det kan ha vært knirking fra fjøringa foran du har hørt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 4 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Var en ledning som hadde hoppa av på solenoid ventilen som styrer 4x4, satte på igjen ledningen og 4x4 kobla ut så var det noe i frontakslingen som kobla ut. Kan sperra påvirkes noe av dette?? Var garantert ikke fra fjøringa foran, kom fra framakslingen. Har ikke prøvd å kjøre noe etter at jeg kobla på igjen den ledningen som hadde hoppa av. Om diffsperra hadde kobla seg inn så vil jeg tro det hadde kommi no mer låt, for det kom bare av og til spesiellt når jeg gassa på litt. Hmm bør kanskje åpne å se om det er noen skader i diffen?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 4 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Kan det være mellomakslingen eller de mellomaksling kryssene som er iferd med å gi opp?? Snudde rundt 180grader på asfalt uten at det kom noe lyd merka at den var litt stiv å kjøre med men tviler på at diffsperra foran var kobla inn da så tung var den ikke å få svingt rundt med. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.