TLY61 Postad 27 Mars , 2015 Rapport Share Postad 27 Mars , 2015 Hvor lett er det å få ned avgassverdien på disse motorene?? Ligger på rundt 9 og må ned til 4,5, hvordan justerer jeg inn gasserene og er det noe hjelp i å justere tenninga?? Andre ting jeg kan gjøre for å få ned verdien?? Tennplugger, luftfilter ?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 27 Mars , 2015 Rapport Share Postad 27 Mars , 2015 Tanka E85 Det ska gå att justera avgasvärdena och få ned dem, hur beror på vilken sorts förgasare du har. Strombergförgasaren är lite extra invecklad, där kravs att nålmunstyckets läge justeras. Googla eller leta upp en verkstadshandbok. En förutsättning för att kunna justera in förgasarna riktigt är givervis att motorn är servad, tändstift ok och tändning riktigt justerad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seglarn Postad 27 Mars , 2015 Rapport Share Postad 27 Mars , 2015 Håller med SBAT, jag besiktigade en Mazda Pick Up o fick anmärkning. Tankade E 85 o åkte tillbaka o fick kanonbra avgasvärden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 27 Mars , 2015 Rapport Share Postad 27 Mars , 2015 Troligtvis inte för mycket E85 va? Utan blanda, min B20 (med förgasare så den kan inte kompensera som de nyare insprutningarna gör) går IAF inte på E85, OK den går på "tomgång" och går även att gasa upp men när man släpper kopplingen så stannar den direkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 27 Mars , 2015 Rapport Share Postad 27 Mars , 2015 Nej, inte bara E85 och det är en nödlösning när inget annat hjälper. Man ska ha så mycket etanol som möjligt men motorn måste dock gå ordentligt. Man får prova sig fram. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 Mars , 2015 Rapport Share Postad 27 Mars , 2015 50/50 brukar hjälpa vid besiktning , och fungerar även ner under nollan, möjligt att man får justera tändningen om man planerat köra länge så. Det är inte bara att justera på B30 med dubbla förgasare, de skall synkas för att motorn skall gå bra, Enligt den gamla skolan lyssnar man med en typ av stetoskop för att höra sej fram till när förgasarna har samma värden. Så skall man få till rätt bränsle luft blandnings värden också, nästan bäst att lämna i väg till någon som kan mäta avgasvärderna liknade för att få det riktigt bra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 27 Mars , 2015 Rapport Share Postad 27 Mars , 2015 Frågan som ställdes av TLY61 gäller väl Norge? I Sverige är det väl ingen som testar avgaserna på våra veteranbilar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 27 Mars , 2015 Rapport Share Postad 27 Mars , 2015 I Sverige är det väl ingen som testar avgaserna på våra veteranbilar? Inte på 75or iaf Men gamla grå-valpen(68a) jag hade fick dom tydligen justera lite pga för fet blandning. Brukar inte k-sprit förbättra värden förresten? Alla dom octan-monster Bmw jag ägt brukade jag alltid tanka 60% bensin och 40 %etanol innan bes, rena miljö-bilen kommenterade alltid bess.personalen Men dom hade ju iof modern insprutning och sånt och inte zenith eller strömberg fuggar osv.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Inatrip Postad 27 Mars , 2015 Rapport Share Postad 27 Mars , 2015 Vätgas.... http://www.atl.nu/teknik/jan-gor-sin-egen-vatgas finns hur mycket som helt och läsa och se på youtube Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 28 Mars , 2015 Rapport Share Postad 28 Mars , 2015 Alkylatbensin brukar åxå ge bättre avgasvärden kan även kombineras med k-sprit Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.