Gå till innehåll

Avgass verdi b30


TLY61

Rekommendera Poster

Hvor lett er det å få ned avgassverdien på disse motorene?? Ligger på rundt 9 og må ned til 4,5, hvordan justerer jeg inn gasserene og er det noe hjelp i å justere tenninga?? Andre ting jeg kan gjøre for å få ned verdien?? Tennplugger, luftfilter ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanka E85 :D

 

Det ska gå att justera avgasvärdena och få ned dem, hur beror på vilken sorts förgasare du har. Strombergförgasaren är lite extra invecklad, där kravs att nålmunstyckets läge justeras. Googla eller leta upp en verkstadshandbok. En förutsättning för att kunna justera in förgasarna riktigt är givervis att motorn är servad, tändstift ok och tändning riktigt justerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis inte för mycket E85 va? Utan blanda, min B20 (med förgasare så den kan inte kompensera som de nyare insprutningarna gör) går IAF inte på E85, OK den går på "tomgång" och går även att gasa upp men när man släpper kopplingen så stannar den direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50/50 brukar hjälpa vid besiktning , och fungerar även ner under nollan, möjligt att man får justera tändningen om man planerat köra länge så.

Det är inte bara att justera på B30 med dubbla förgasare, de skall synkas för att motorn skall gå bra, 

Enligt den gamla skolan lyssnar man med en typ av stetoskop för att höra sej fram till när förgasarna har samma värden.

Så skall man få till rätt bränsle luft blandnings värden också, nästan bäst att lämna i väg till någon som kan mäta avgasvärderna liknade för att få det riktigt bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 I Sverige är det väl ingen som testar avgaserna på våra veteranbilar?

Inte på 75or iaf ;)

Men gamla grå-valpen(68a) jag hade fick dom tydligen justera lite pga för fet blandning.

 

Brukar inte k-sprit förbättra värden förresten?

 

Alla dom octan-monster Bmw jag ägt brukade jag alltid tanka 60% bensin och 40 %etanol innan bes,

rena miljö-bilen kommenterade alltid bess.personalen :)

Men dom hade ju iof modern insprutning och sånt och inte zenith eller

strömberg fuggar osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...