Gå till innehåll

Vindruta Volvo C202/valpen


Rekommendera Poster

Hej kamrater :-)

 

Skall byta ut listen runt vindrutan på min C202a och undrar vad de är för tjocklek på vindrutan?

Vill inte plocka ur min ruta för o mäta de, har bara den "bla hallen" o skruva i och bilen blir således utan ruta ett par dagar innan jag får listen ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en lös ruta som jag mätte på nu, vet inte hur exakt det blev, men 7 - 7.2mm

Man har ju konstaterat genom att bland annat titta på glas från gamla kyrkfönster konstaterat att glas "flyter" och med tiden blit tjockare i nederkant! Kanske samma fenomen kan iakttas på bilglas :lol:  Skulle kunna förklara stora toleranser :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har ju konstaterat genom att bland annat titta på glas från gamla kyrkfönster konstaterat att glas "flyter" och med tiden blit tjockare i nederkant! Kanske samma fenomen kan iakttas på bilglas :lol:  Skulle kunna förklara stora toleranser :D

Jo glas flyter ju som sagt, det som skiljer kyrkglasen från våra bilglas är några hundra år eller så :D

 

Mätte med skjutmått så det borde stämma någorlunda, lite avlagringar i kanterna kan få det att diffa lite.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo glas flyter ju som sagt, det som skiljer kyrkglasen från våra bilglas är några hundra år eller så :D

 

Mätte med skjutmått så det borde stämma någorlunda, lite avlagringar i kanterna kan få det att diffa lite.

Är du säker på att det skiljer så många år? Jag tycker många bilar ser ut att vara från stenåldern :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Man har ju konstaterat genom att bland annat titta på glas från gamla kyrkfönster konstaterat att glas "flyter" och med tiden blit tjockare i nederkant! Kanske samma fenomen kan iakttas på bilglas :lol: Skulle kunna förklara stora toleranser :D

Jo glas flyter ju som sagt, det som skiljer kyrkglasen från våra bilglas är några hundra år eller så :D

 

Mätte med skjutmått så det borde stämma någorlunda, lite avlagringar i kanterna kan få det att diffa lite.

 

Nei, det flyter ikke. Det er bare en myte:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glas#Myter_om_glas

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...