Gå till innehåll

Wingflyers Bv202


Wingflyer

Rekommendera Poster

Enligt order följer då här min resa med Bv202. Vagnen hämtades igår tillsammans med en 939. Det blev full dag med avresa 05.30 och hemma igen 20.30. Kul med moderna lastbilar som berättar när det är dags att vila och hur länge till man får köra. Jag klarade hela resan med 18 minuter tillgodo!

 

IMG_3239.JPG

 

 

Idag har jag haft storstädning och fyllt nästan en halv sopsäck med bråte, både från utsidan och insidan...

 

IMG_3241.JPG

 

 

Två problem är akuta.

Motorn var otroligt svårstartad, utan startgas gick det inte trots full funktion på choke och ax-pump. Som "bef-johan" på motor på saligen avsomnade I4 alltid sade: -"Finns de söppe å gniste så går skiten"! Den fanns "söppe" men bara gnista om tändkabeln från tändspolen hölls en mm eller mindre från gods. Kollade brytarna, lätt 2x för stort avstånd (0,3-0,4mm) och spetsarna i bedrövligt skick. Ut med dom och snygga till med fil, tillbaks och rätt avstånd. Fortfarande kass gnista. Kollade kondensatorn, 0,25uF, godkänt!

 

Återstod tändspolen. Den drog nästan 4 A och blev varm på bara någon minut med tändningen på. Ok, iväg till Biltema och handla tändspole. Tänkte köpa brytare också men det tänkte inte Biltema, de har slutat med brytarspetsar till Volvo. Skandal tycker jag, nästan landsförräderi! Kollade med Mekonomen, de är också landsförrädare!

 

Med ny tändspole blev det 15mm gnista och motorn startar nästan innan man trycker på startknappen!

 

IMG_3242.JPG

IMG_3246.JPG

IMG_3249.JPG

 

 

Nästa problem är att servostyrningen inte fungerar. Gott om ATF i behållaren men inget tryck. Har läst in mig på Styrsystemet i Beskrivning II. Otroligt instruktivt!! I morgon ska jag till Hydroscand och hämta en nippel till manometern och blindpluggar enligt manualen. Sedan följa Felsökningsschemat enligt principen "Går det inte på annat sätt, kolla vad det står i manualen!" Gissar att pumpen med flödes-/säkerhetsventil är överst på listan över misstänkta. 

 

IMG_3248.JPG

 

 

För övrigt har förarplatsen inbyggt fotbad!  :lol:  :lol:

 

IMG_3245.JPG

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Ja det vetefasen? Hur ser jag det? Den har Weberförgasare men inte orbitrol. Plåtarna till stödhjulen har gångjärn men de är svetsade stumma.

Jag tror att följande ledtrådar avslöjar att det är en REMO-vagn;

* "Hägglunds-speglarna" (vilket du verkar ha)

* Brandsläckaren framför vindrutorna på huven.

* Kåpan ovanför luftintaget som är öppen både framåt och bakåt. (osäker på denna dock)

* Styrningen. (fanns väl bara utan servo först, vet ej om det var nåt mellan första och sista modellen dock)

* Förgasaren (bara för att det rent rimligt vore bättre med weber)

 

Svenska vagnarna är helt klart svårare att se skillnad på med andra ord...

Är det någon där ute som vet mer än mig så rätta mig gärna :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter omsorgsfull efterforskning (Bandvagn 202 REMO Instruktionsbok) har jag kommit fram till att vagnen är en REMO, variant 202 Spaning. :D

 

Och efter ett antal i- och urstigningar har jag börjat snegla på modifieringen med större dörrar... :ogmy:

Nu börjas det..  B)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dörrmodifiering får vänta. Alla fall tills styrningen funkar...

 

Dag 2:

 

Felsökning av servostyrningen.

 

Idag har inlärningskurvan varit brant! Började med att fixa delarna ingående i SVO 3251. Manometern med slang hade jag innan och efter lite letande i reservdelskatalogen hittade jag dimensionerna på pluggar och huvar i SVO kittet. Snabbshopping på Hydroscand innan förmiddagskaffet!

 

Första åtgärden, koppla manometern till mätuttaget på tryckledningen på torpedväggen, starta motorn och kolla trycket. Noll!

IMG_3250.JPG

 

 

Nästa steg, proppa tryckledningen efter mätuttaget och ny motorstart. Märkligt, först 50-60 bar i några sekunder, sedan noll igen. Lossade proppen och satte på slang, startade igen, svagt flöde, inte i närheten av tillräckligt tyckte jag. Studerade beskrivningen av pumpen igen och kom fram till att det antingen är pumplamellerna utslitna eller har flödesventilens kägla fastnat.  Det syns i vätskebehållaren att det är lite flöde i systemet men alltså inget tryck.

 

Får skruva bort pumpen och ta isär den. Men svårt att komma åt pga stor låda i vägen innanför skärmen, så lådan åker ut först. Pumpen loss och tar isär den. Lamellerna är i nyskick, likaså pumphuset. Slår ur sprinten som håller locket till regulatorkäglan som då borde tryckas ut av fjädern. Det gör den inte. Käglan sitter fast i öppet läge.

 

Lådan ivägen!

IMG_3251.JPG

 

 

Och lådan borttagen, lättare att komma åt pumpen...

IMG_3252.JPG

 

 

Bra, problemet på väg att lösas! Några slag med kopparhammare så kommer lock, kägla och fjäder. Lite ytrost på käglan och i hålet. Putsade med 400 duk , gjorde rent och monterade ihop pumpen med nya O-ringar och satte tillbaks den i vagnen.

 

Ovanstående tog tre timmar inkl turen till Hydroscand.

 

Startade motorn glad i hågen, men fortfarande inget tryck! WTF?! Proppade tryckledningen igen efter mätuttaget och startade. 90 bar direkt! Skit oxo, mer än ett fel tydligen…

 

Tillbaks till ritbordet (handboken). Nu ska utgående ledningen närmast motorn, lossas från styrventilen och proppas i båda ändarna. Och proppen bort igen från tryckledningen. Kan nämna att åtkomlighet och servicevänlighet förmodligen inte var en av de högre prioriteringarna när vagnen konstruerades…

 

Ny motorkörning och nu har jag tryck när jag vrider på ratten, trycket är proportionerligt mot rattutslaget helt enligt boken. Då är felet internt läckage i styrcylindern…

 

Kollar lite mer i serviceanvisningarna. Styrcylindern sitter i tunneln under mittkonsolen. Lyfter på luckorna och tittar ner i hålet. Fy f-n, som att tapetsera hallen genom brevlådan (standarduttryck här). Bestämmer mig för att det blir morgondagens uppgift!

 

Fotade med mobilen ute vid vagnen och med kameran i verkstaden. Glömde förstås kameran, kompletterar med de bilderna i morgon…

 

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du behöver en annan styrcylinder så kolla med Elvan på Tradera om han har nån kvar.

Packningen på kolven är lite speciell....minst sagt. -_-
Tillägg,ska cylindern ur vagnen,ta då ur tapparna som sitter horisontellt i oket och låt det följa med ut,ta reda på ev.shims......

Gänga ut kolvstången ur styrknuten först,knuten ska sitta kvar i midjan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du behöver en annan styrcylinder så kolla med Elvan på Tradera om han har nån kvar.

Packningen på kolven är lite speciell....minst sagt. -_-

 

Ja, har studerat den i beskrivningen och res del katalogen. Kolvarna låsta med halva stålringar och delad fiberring i mitten om jag fattat rätt. Tätningarna i katalogen har Tison-nummer, har inte hittat någon spec på dom. Tison finns nog inte kvar i jordelivet. Borde väl ändå vara något sånär standard id/yd och bredd? Läckaget är internt med trasiga kolvtätningar så hittar jag sådana är jag åkandes igen, även om förstås alla tätningar bör bytas när man plockat ner cylindern.

 

Tydligen behövs inte heller monteringsdon för att få in kolvarna i cylindern och gavlarna på kolvstången? De finns inte med i verktygsförteckningen eller i monteringsanvisningen i alla fall. Tydligen någon som tänk till lite... <_>

 

Jag pratade med LG på 11'an för någon vecka sedan. han har tydligen sålt i stort sett allt Valp och Bv till Norge. :(

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en cylinder med helkrokig kolvstång liggande.Går du bet på delar så finns den.....

 

Tacksamt noterat! Tack också för tipset om demonteringsordning.

 

Fråga: Om bakre knuten kan vara kvar i midjan och kolvstången först ska lossas från den knuten, antar jag att man får snurra knuten för att få den av kolvstångens gänga. Då kan man alltså vrida knutens axel i midjan efter man lossat stora muttern längst bak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först lite bilder från gårdagen.

 

Bra-att-ha huvar och pluggar för felsökning

IMG_3255.JPG

 

 

Pumpen urmonterad

IMG_1921.JPG

 

 

Pumpen isärtagen

IMG_1922.JPG

 

 

Flödesregulatorn och pumpens säkerhetsventil (inne i käglan)

IMG_1923.JPG

 

 

----------------------------------------------------------

 

Dag 3

 

Att demontera styrcylindern från vagnen är ett jobb för elitgymnaster! Man sitter på huk som i ett hisschakt och lär sig snabbt att kolla vilka verktyg som nog behövs innan man kliver ner. Att ta sig upp igen och hämta något man inte hade med sig från början är jävl*gt jobbigt. Eller bra för figuren, beroende på hur man ser det.

 

Det gick dock förhållandevis smidigt, med ett, eller egentlige två, undantag. Kolvstångens infästning i bakre kardanknuten satt så in i h-e! Fick värma med svetsen till strax över c:a 100 grader (fräser när man spottar på den), spänna upp en 34 nyckel i bakskärmen och ta i  med ett brytjärn samtidigt som jag klippte till med en slägghammare på utsidan av gängan, då släppte den.

 

Samma sak med kardanknutens koniska tapp i midjan. I verktygssatsen finns en specialavdragare som jag förstås inte har. Provade först med 4-ton portopower mellan tappen och bakvagnen,  men det rörde sig inte. Ilsknade till och hämtade 10-ton lådan. Nytt försök och nu släppte den med en smäll.

 

 

Bakre knuten. 34 nyckel uppspänd på bakskärmen, träkilen håller undan damasken

IMG_1924.JPG

 

 

Damasken togs bort och sedan kunde man skruva ur kolvstången från den främre knuten, med bakre nyckelgreppet på kolvstången. Mycket behändigt för en gångs skull…

 

 

Styrcylindern i kardantunneln, sedd ovanifrån.

IMG_1925.JPG

 

 

Lyfte ur cylindern och tog in den i verkstan. Serviceboken vill att man använder en specialnyckel för att lossa gaveln på cylindern. Sådan har jag naturligtvis inte heller! Så det blev en bit stålrör med 42mm id, 10mm plattjärn, bandsåg, bandslip, migsvets, ansatsfil och 50mm fyrkantrör. I den ordningen. Och så hade Farbror Frej gjort en cylindergavelnyckel!

 

 

Snabbtillverkad nyckel!

IMG_1926.JPG

 

 

Gaveln lossades sedan lätt och kolvstång med kolv drogs ut ur cylindern. Tappade hakan! Kolvtätningarna såg ut som gammalt intorkat fett och stora bitar saknades. Det som en gång varit mjuka tätningar var hårda som bakelit.

 

 

IMG_1927.JPG

 

IMG_1928.JPG

 

 

Resterna av kolvtätningarna.

IMG_1930.JPG

 

 

Cylindern är tillverkad av Tison på 60-talet och det finns ett Tison nummer i res del katalogen (Tison-31005-35) Googlade både Tison och numret utan träffar. Ringde Tätningsringen som säljer Monsun Tison, men de hade ingen aning om det numret. Gick ut i verkstan, gjorde rent skiten och mätte upp inner- och ytterdiameter och spårbredd. 80 Yd, id 65 och spåret 14,5. Dessutom en stödring av stål som går in i U-profilen. Har inte sett det i hydraulcylinder tidigare, bara i pneumatik.

 

 

Hemliga anteckningar

IMG_3256.JPG

 

 

Letade i alla hydraulikkataloger jag hittade på nätet. Trelleborg var närmast med en aningen för smal ring. Ringde dem och kollade lagervara? – Två veckors leveranstid! Nähä! Många flera samtal senare hade jag hittat en användbar tätning (hoppas jag) på Momentum. Fanns inte i deras katalog men en driven produktspecialist plockade fram rätt art nr. Ska hämta två tätningar i Malmö i morgon f.m.

 

Återkommer…

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...