Gå till innehåll

Visa upp din Volvo TGB 11/13/20 (OBS endast inlägg med bild)


Wingflyer

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

JDW är ju gammal Vattenfallare som gått på stamnätet och som jag köpte från ElTel Networks som hade tagit över vid outsorcning. Men jag var TGB ägare även 90--95. Efter att ha jobbat i Gullspång så bytte jag till Sveg när det kom upp internannons på 2st C303, lade in ett bud på den jag trodde var i bäst skick (jag kände ju chaufförerna), bilarna hade stått nästan 2 år. Så med startkablar, startgas o lite annat for jag till Gullspång o efter en tur till macken för nya stift så vart det provkörning på kraftverksområdet.

Retur nästa dag från Arvika med pappa o en lånad grönskylt för hemkörning

post-4978-0-05223700-1461435631.jpg

 

post-4978-0-66536700-1461435659.jpg

 

Hade den stående hemma i Arvika o användes vid skiftledigheter när jag var hemma.

Dagtidsjobb o lägenhet i Karlstad så vart den stående, så när jag fick en förfrågan från Chefen Bilprovningen om o sälja så vart det så. Ett 1/2 år senare köpte jag hus på landet :(  :( och en tomhet infann sig som varade 10 år...

 

Mätarn stog på 26 500mil när den slutade fungera sista året, o karossen var ganska skavd pga rost, men ett antal älgar o vindfällen drogs fram till väg med KMW

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Dags lägga upp bild på 13-bilen här..
Köptes privat 2010-01 av en lurare.. fick inga papper på bilen.

Bilen är alltså en sk.TGB13 helkaross (TGB131) i Alu/Zink-påbyggnad, helt rostfri.

Nu är bilen små modifierad.. en sak i taget.. och börjar bli som jag vill ha den.

 (alla bilar jag modifierar, går att bygga tillbaks till original igen).

I dag är min bil utrustad med:

 

- Framwinch 5,5 ton
- Bakwinch 7,0 ton (monterad under baksätet)
- Bogserschackel 4st rostfria fram och bak
- Servostyrning med hydraulcylinder, styrventil från Chevy Corvette -63
- Brytarlös tändfördelare "123-ignition"
- Skruvfjädrar VW på framaxel
- Höjningsklotsar på framaxel
- 75mm breddade orginalfälgar med beadlockringar
- 37" däck, 14,5 tum breda "Maxxis Creepy Crawler"
- Glasrutor i hela karossen (ej på bilderna)
-Stylingstrålkastare från VW Golf
- Diodbaklyktor
- Offroad diodlyktor 8st runt bilen
-Elverk och tryckluft kompressor med slangvinda inne i skåpet

-Ny cammofärg, bilen slipades och rollades hela maj 2016

 

(Det kommer mer.. man blir ju aldrig nöjd som det heter.. bara fattig :-D )

post-6002-0-98702400-1470345602_thumb.jpg

post-6002-0-27269500-1470345923_thumb.jpg

Screenshot_2018-05-03-05-53-18.png

  • Like 31
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Nykomling i forumet, och nybliven tgb-ägare. Verkar vara i ok skick, har dock inte hunnit göra mycket mer än parkera den hos svågern och beställa nya bromsbackar för tillfället. Fick med en meyer-plog på köpet, så att sommaren börjar nå sitt slut känns lite mer ok än vanligt :)post-10034-0-48222900-1472926913_thumb.jpg

  • Like 19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hej

Jag har drömt om att äga en tgb1314 i många år, och så plötsligt fick jag chansen, en tgb1314b med radiovagn.

Men premiär turen hem gick inte som förväntat så nu ska jag bjuda på ett gott skratt.

 

2016-11-18-15-52-25.jpg

Men efter lite hjälp och 2 lastmaskiner så löste det sig

 

2016-11-18-16-51-19.jpg

 

Ska försöka att inte göra ett förstort projekt av denna tgb, men om man väl börjar skruva så vet vi ju alla hur det blir ^_^

  • Like 16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Äntligen här =)

Varit ute och kört med stort leende men viss irritation för medborgarna och ändå imponerar inte den fordonsburna delen av befolkningen i sin egna trafikkunskap.

Mindes inte att det var med visst besvär man tog sig in i hytten, det var det nu. Gaspedalens höjd gjorde att foten inte kunde vila på golvet och en akut kramp och en parkinssons liknande

spasm i benet utbröt. Men lösningsfokuserad som man är så kunde man ju använda handgasen vilket var en befrielse,  tills jag småvisslande och nöjd närmade mig rondellen där jag kopplade och skulle växla då motorn rusade maniskt utan att jag först förstod varför. Nåja vidare och impa på tjejerna på macken, när det var gjort passade jag på att slinta när jag skulle "hoppa" in i hytten och bröt inte benet men plasten i blinkersdosan ocg spaken hamnade på golvet,  nåja lika bra då jag hade bländat halva befolknigen rikligt när jag som ända person i stan igentligen bara ville använd blinkers. 

Att göra: Byta blinkerssats ratt, slipa och måla upp, svetsa ett litet läck i avgasröret. Nästa besikning höst 2018.

 

Historik:

årsmodell 75, utlämnad av en Per på volvo 760126. Tilldelad A9 och servad där på miloverkstaden Kristinehamn fram till 9504 då den besiktigas, servas, lagas och förrådställs, någon fyller på kylarvätska samma höst. Dyker upp 2006 i form av Toveks och säljs men går  inte i trafik förmodligen någon bondlurk som drar ved eller något. Besiktas 2014 utan anmärkning och igen 2016....

Tack du Norrlänning med all hjälp och support vid köpet av denna bil!

/Glad

 

post-10092-0-91819400-1480624893_thumb.jpg

post-10092-0-18354700-1480624907_thumb.jpg

post-10092-0-69879800-1480624919_thumb.jpg

  • Like 22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det blivit en 11:a igen! Hade en radiobil för ett par år sedan som såldes. Har saknat den ända sedan dess. Så efter letande och en köpesannons här på forumet dök denna skapelse upp.

Får lägga upp en tråd med vad som händer med den framöver. Härligt att vara med bil igen!

post-6208-0-57460400-1481057422_thumb.jpeg

post-6208-0-96407800-1481057818_thumb.png

  • Like 14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

 

Hello.

I am a new TGB13 owner as I have one on the way over to the US from Sweden. Been a dream of mine since 1982 when I did my military service in Ostersund, Sweden. The army issued me one of these and I remember telling myself that I would like to have one of those later in life. Well it's now MUCH later in life and a move across the pond as well. Better late than never I reckon. I've always wondered what happened to my old army buddy, the TGB13 that started it all. Still remember the military reg# 138012. Anyone on the forum know about its whereabouts? The old military reg # is on the data plate on the left side of the dash.

There is also a 1975 TGB11, Aluzink body one coming as well that will be for sale once the US paperwork is sorted out and its registered for the road.

Regards

Thomas

post-10140-0-75396100-1483379920_thumb.jpg

post-10140-0-59580200-1483380014_thumb.jpg

  • Like 16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

post-10140-0-28913700-1485393691_thumb.jpgpost-10140-0-00123500-1485393692_thumb.jpgpost-10140-0-72640100-1485393693_thumb.jpgpost-10140-0-70786400-1485393694_thumb.jpg

 

 

The wait is finally over!

Both cars cleared customs in Brunswick GA fairly quick.  There were some steps that the shippers rep. had missed but because of helpful customs officers and port workers, all was good to go yesterday. 

Now the fun will begin.  The TGB13 is legal for me to drive on Swedish tags for 60 days while awaiting the US registration.  I can tell you that it is a real head turner!  Looking for every excuse to drive; "honey are you sure we don't need anything from Walmart?  I'll go just in case...  See you in an hour or so.....

 

  • Like 25
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
  • 4 weeks later...

Spontanköpte mer eller mindre en TGB 11 utan någon förkunskap om bilarna.
Bad en polare skjutsa mig till andra sidan landet och sedan körde jag och en mekaniker ifrån försvarsmakten 45 mil i en 42 år gammal Volvo som stått still sedan slutet av 90-talet. 

 

Tror dock jag köpte ett hyfsat exemplar då den går som en dröm och gick igenom besiktningen med blanka papper på första försöket.
 

 

Då ingenting verkade fel på bilen så gjordes en stor service med oljor/filter/stift och allting annat som går att byta och nu ska jag leta upp lite däck att byta till för att sedan försöka få upp någon form av båge på taket. 

 

post-10262-0-73173500-1508711941_thumb.jpg

post-10262-0-99202500-1508711975_thumb.jpg

  • Like 14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej.

Ny här på forumet och nybliven C303/TGB11 ägare.

 

Köpte mig en Volvo C303 Terrängbrandbil.

Tjänstgjort i Bofors ammunitionsfabriks egna brandförsvar mellan 77-87.

Bilen är av civil variant. 12volt, tändningslås vid ratt, rattlås osv. Tyvärr ingen servo på denna.

 

Utrustad med kraftuttag som driver en Volvo flygmotor hydraulpump, kopplad till ett komplett hydraulsystem på ca50 liter. Med flera uttag för verktyg och en hydrauldriven brandpump. Brandpumpen är kopplad på en 450liters vattentank som är monterad över bakaxeln. Allt fungerar dessutom.

 

Komplett larmutrustning finns, dock demonterat blåljusen nu pga höjdproblem i garaget och för att slippa tjat från polismyndighet.

 

Har hunnit åtgärda en del småfel som uppdagades under hemfärden på 50mil.

 

-Läckande drivknutsdamasker

-Bytt bromscylindrar bak pga läckage

-Ny termostat

-Nya däck som är runda, inte ovala.

-Nytt laddrelä

-Vakuumläck framhjulsdrift

-Shimsat om spindelleder pga glapp

osv

 

Hittade några veckor senare en gammal släpvagn som gått i något brandförsvar. Ett Tranellsläp från 1964. Passade perfekt bakom brandbilen. Detta ska bara få sig lite högre däck så den kommer i nivå med bilen.

 

Planerna är att behålla bilens orginalutförande så gott det går, bara komplettera med en del extrautrustning som kan va bra att ha. Tex.

 

-Vinsch

Hydraulisk vinsch är ganska lockande eftersom hydrauliken redan finns. Dock är pumpen lite för liten för att ge optimalt flöde för en vinsch.

Även ekonomin gör nog att det slutar på en elektrisk vinsch ändå.

 

-Belysning. Nån form av extraljus. Tänker gammaldags rektangulära extraljus med xenonkit i för att ge ett bra ljus men ändå inte se för "modernt" ut. Blir nog en del markbelysning monterat dolt under bilen.

 

-Kompressor och lite annat smått.

 

I vinter blir det nog även en del rostlagning då golvet börjar bli lite kexigt på sina ställen.

 

Riktigt nöjd med köpet nu, visat sig va bättre än jag trodde den skulle va. Köpte den osedd på "budgivning".

Kvar att göra nu är att byta elfläkten då den är död, en komplett oljeservice och byta blinkrelät då det verkar sagt upp sig efter att jag blinkat med kortsluten släpvagnskontakt.

 

Bilen köptes för att gå i skogen på offroadträffar, men inser nu att den är väldigt trevlig att köra även till vardags som andrabil.

post-10260-0-59691700-1509727884_thumb.jpg

post-10260-0-51599400-1509727905_thumb.jpg

post-10260-0-05389500-1509728159_thumb.jpg

post-10260-0-87092400-1509729593_thumb.jpg

post-10260-0-18175400-1509729612_thumb.jpg

post-10260-0-68215300-1509729623_thumb.jpg

post-10260-0-86076400-1509730093_thumb.jpg

  • Like 15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 7 months later...

 

Hej på er.

 

Då har jag oxå gjort en liten presentation av mina TGB, dessutom med rörlig bild och på knackig skol-engelska.... 

 

Ni på forumet är ju inspirationen för mitt "hillbilly-hunting-vehicle" så tack för alla ideer, FredrikL,  Eile, Frippe, H. Hansen, Lurk, Gravander, Wingflyer, Lasse303, Svana mfl.

 

Hoppas jag kan göra en uppdatering igen när den blivit snyggare och lite mer färdig...

 

  • Like 14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...