mud boy Postad 26 Januari , 2015 Rapport Share Postad 26 Januari , 2015 Någon som kör med en sådan.Vad behöver man göra för att den ska passa?Något som man bör tänka på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 26 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 26 Januari , 2015 Glömde att skriva att det är en 11a och 24v Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 26 Januari , 2015 Rapport Share Postad 26 Januari , 2015 Jag och Panks har ju monterat dessa i våra bandvagnar Visst det är b20 men tror inte det skiljer nått speciellt,generatorn behövs modiferas i ett eller två fästen,det går med både vinkelslipen och järnsågen. Ja tror även Hasse Hansen monterat denna i sin 13 bil. Snoka i våra trådar så hittar du en del både med beskrivning och bilder http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10074-panks-bandvagn/page-8 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 27 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 27 Januari , 2015 Okej tack.Nästa fråga är hur mycket ska en 24v generator ladda 27-28v?Min laddar ca 25-26v Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 27 Januari , 2015 Rapport Share Postad 27 Januari , 2015 Min gamla gen med externt laddrelä till bv laddade endast runt 24volt.. Med den nya biltema gen tror jag den gav 28.9volt Tilläg 13bilen ger 27.8 när jag mätte i november,där är det den gamla gen med externt laddrelä Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 28 Januari , 2015 Rapport Share Postad 28 Januari , 2015 Är det generatorn med 2 mindre öglor på ena sidan och en grövre (längre) på andra sidan? Om det är det så har jag en likadan. Jag kapade ett rör som monterades mellan de mindre öglorna. På detta rör svetsade jag ytterligare en rörbit, utflyttad ca 1-1,5 cm. Den behöver svetsas väldigt exakt då den avgör var remskivan hamnar gentemont remmarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 28 Januari , 2015 Rapport Share Postad 28 Januari , 2015 (redigerade) Okej tack.Nästa fråga är hur mycket ska en 24v generator ladda 27-28v?Min laddar ca 25-26v29.4V är ett bra riktvärde på slutspänning vid fulladdade batterier i en bil som inte går i kontinuerlig drift. (Körs bara lite)Det är ungefär max vad som är nyttigt för batteriet. 28.8V om man kör nåra timmar i veckan. 27.2V om man kör kontinuerligt. Då förlorar man inte så mycket vatten från batterierna. Din gamla mekaniska regulator gick kanske att justera spänningen på? det var vanligt. Slak rem är också en bov som ger dålig laddning. Redigerad 28 Januari , 2015 av SBA111 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 28 Januari , 2015 Rapport Share Postad 28 Januari , 2015 Slak rem är också en bov som ger dålig laddning... Känner igen det..precis som oss män.. ..är man inte tillräckligt laddad blir den bara slak.. (Förlåt.. REM stod det ju, inte lem... hahaha!!!! ) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 28 Januari , 2015 Rapport Share Postad 28 Januari , 2015 Känner igen det..precis som oss män.. ..är man inte tillräckligt laddad blir den bara slak.. (Förlåt.. REM stod det ju, inte lem... hahaha!!!! ) Herr Svana är i högform ikväll ser jag... :lol: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 28 Januari , 2015 Rapport Share Postad 28 Januari , 2015 Hahaha.. ska inte sabba trådämnet.. ..men det äro damsällskap här ikväll. Helspänt!! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 28 Januari , 2015 Rapport Share Postad 28 Januari , 2015 Hahaha.. ska inte sabba trådämnet.. ..men det äro damsällskap här ikväll. Helspänt!! Damsällskap och så sitter du vid datorn??? 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 28 Januari , 2015 Rapport Share Postad 28 Januari , 2015 Hahaha tgb.net går före allt annat. ..ooops nu såg hon.. .. blir terrängbil.net hela natten nu 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 29 Januari , 2015 Rapport Share Postad 29 Januari , 2015 Helt ovetenskapligt baserat, med laddproblem på egna 13-bilar som grund så vill jag mena att rätt underhållen och felsökt funkar orginalgeneratorn rätt bra. Jag brukar alltid ha en lös xtra reservgenerator med i bilen som backup. Dom tre största felkällorna vad jag erfar är i turordning: 1. Laddrelät. Har inte kompetens att felsöka detta. Bytt några mot fungerande i orginalutförande. 2. Skyddsdioden på den röda aluminimplattan på baksidan av generatorn. Oklart varför den går sönder ibland. Problemet visar sig att när laddningen sjunker i batteriet, så börjar laddlampan glöda svagt för att gradvis när batteriet tömms skina starkare. Har inte kollat vad laddspänningen dalar till, men helt klart är att det är runt 24V (dvs laddar inte alls). Med lilla 35A generatorn brukar batterierna räcka till ungefär en dags körning, ca 6-8 timmar beroende på hur mycket lysen / fläktar mm som körs. All ström från generatorn skall gå igenom denna diod, och går den sönder så slutar den leda ström. Dvs det blir avbrott i strömmatningen mellan generator och batteri (och allt övrigt i bilen). Dioden är ganska lätt att byta, sitter ipressad i aluminiumplattan samt att den är fastlödd mot ett kontaktbleck som går till en av skruvanslutningarna på generatons baksida. Finns nya dioder att köpa på ELFA, som har identisk form (samma presspassning/lödanslutning), dessutom med större strömkapacitet. Kostade typ 50 spänn.... 3. Främre lagret i generatorn brukar skära, om man kör mycket i lera. Det beror på att fläkten och generatorns "fläckt" vispar in lera och vatten och lagret får det tufft. Till slut skär det, och generatorn stannar. Det märker man. Dock kan man få spök med laddningen innan det, eftersom generatoraxeln snedställs pga lagergalpp i främre lagret, vilket gör att kolen och dess hållare kan fastna/strula och ge dålig kontakt. Nytt främre lager finns på Biltema för typ 25 kr, eller SKF för ca 100 kr. Lite pyssligt att byta, men inte alls omöjligt med vanliga verktyg och en avdragare. Bakre lagret brukat hålla bättre pga minde last och mindre lera. Dock mycket svårare att byta då löpbanorna för kolan måste lödas bort och sen återmonteras och sarvas så att ytan inte kastar. Trots att jag är hyfsat nöjd med orginalgeneratorns tillförlitlighet har även jag en Biltena 24V generator liggandes, för kommande utbyte.... Fördelen är att den ger mer ström samt har laddrelät inbyggt som på moderna generatorer. Nackdel är att den tar lite mer plats, samt att man får slöjda till ett nytt fäste. Men det ser jag som försumbart kontra vinsterna i tillförlitlighet... MVH Klas 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 29 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 29 Januari , 2015 Tack klas för en mycket utförlig beskrivning av din erfarenhet:-) Jag har inskaffat en biltema generator så nu på lördag ska den in.Jo det är bra att den levererar mer amp.Men oxå att laddningen är bättre på tomgång. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 31 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 31 Januari , 2015 Nu är nya generatorn monterad.Det tog nästan hela lördagen.Det var inte samma gen som du hade med två öron.Det var bara ett stort.Så man fick tillverka distanser och shakel. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 1 Februari , 2015 Rapport Share Postad 1 Februari , 2015 Jo så vart det för mej också, jag fick kapa lite i en del och sätta distanser på ett annats ställe. så den linjerade med resten av remskivorna. Har inte för mej att det var så komplicerat då jag låg där bilen stannade och byggde nytt fäste och satte i Biltema Generatorn. Nu har de nog bara en modell av universal 24 V generatorer på Biltema. Tidigare hade de två en Universal och en Bosch generator. Har för mej att universal var på 55 Amp och Bosch på 70 Amp. De såg lite olika ut i . Mer jobb med Boschen om jag fattat rätt, Jag fick naturligtvis den som det var mer jobb med, Fick byta remmarna till kortare och har inte mycket spänn mån, då den jag fick var lite klumpigare. Även spännar amen fick moddas lite Någon hade lagt fel i kartongen i butiken, och de hade bara den inne Det ända bra med det var att jag fick den utgående 70 Amp generatorn i stället för den de har kvar i dag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 1 Februari , 2015 Rapport Share Postad 1 Februari , 2015 Har också bytt till en universal 24V generator från Biltema .. Jag använde inte det stora örat att fäst den utan det lilla , det man behövde göra vara att slipa bort en halvmåne och sen en hylsa och 2 brickor... Finns lite bilder i denna tråd.... http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9410-servobygge-bolt-on-g-wagen-sn%C3%A4cka-tgb1111/page-7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 1 Februari , 2015 Rapport Share Postad 1 Februari , 2015 Jag fattar inte hur mycket jobb ni lagt ner då.. jag minns ju inte hur, men mickes satt på efter 20minuter..samma remmar samma spännarm. Måste forska i detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hakanaxs Postad 11 Februari , 2015 Rapport Share Postad 11 Februari , 2015 Min orginalgenerator kastade in handsken för ett tag sedan, hade köpt en generator på Biltema som jag tänkte sätta dit men den passade dåligt. Har heller ingen möjlighet att tillverka ny adapter. Så jag sökte på nätet och hittade en firma i Stockholm, Frej bildelar, som hade 24V 60A generatorer till Volvo Penta. De har två generatorer, en med litet hål för nedre fästet och en med stort hål. Den med det stora hålet passar till B30. Avståndet mellan fästhålen är samma som på orginalgeneratorn. Skillnaden på dessa generatorer jämfört med orginal är att övre fästet sitter, framifrån sett, till vänster om axeln så man behöver tillverka antingen som jag gjorde, en förlängning till befintligt spännjärn eller så gör man ett nytt som är böjt i en radie som följer övre bulthålet när man viker ut generatorn. Kom på detta efter jag låtit tillverka min förlängning, skall fixa ett nytt stag till sommaren. Vad jag behövde göra för att få dit generatorn var följande: Nedre fästet passar som det är, rem skivan från orginal generatorn flyttas över tillsammans med kilen, (finns passande kilspår på den nya generatorn). Jag fick med fyra brickor med generatorn och tre av dessa sattes bakom remskivan så att den kommer nästan exakt i linje med de andra remskivorna. Modifiera spännjärnet som jag nämnt tidigare. Byta kilremmarn till två 900mm i stället för orginal. Ansluta kabeln till laddningslampan, tillverka en ny jordkabel till fältlindningen för befintlig är för kort och tillverka en 10mm2 kabel som går direkt till batteriet för att klara den högre laddströmmen, orginalkabeln har jag isolerat änden på och fäst på övre kylarslangen, orkade inte ta bort den nu. Har kört ett tag nu med den nya generatorn och den fungerar bra, har även börjat använda winchen utan att oroa mig. Nu luktar det inte bränd elmotor när jag winchar, där emot så blir det en klart märkbar varvtalsförändring när jag kör med winchen. Har handgasen kvar på min bil och den är perfekt för att höja varvtalet på motorn när man kör med winchen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.