TomasUmeå Postad 25 Januari , 2015 Rapport Share Postad 25 Januari , 2015 Hej, Har försökt att få loss armen då ja ska byta packbox på styrväxeln. Men den sitter som bara den, Har provat med en större avdragare och värme men den vägrar ge med sig, Någon som har några idéer? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 25 Januari , 2015 Rapport Share Postad 25 Januari , 2015 Sitter väl på koniska splines , hade min lös satte den i en hydraulpress på jobbet släppte vid 35 ton , men du ska ju ändå byta packboxen så chansa på mer värme Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 25 Januari , 2015 Rapport Share Postad 25 Januari , 2015 Ja värme. men sen kanske en rejäl knack med slägga på rätta stället. Så på med avdragaren värm igen och knacka lite med slägga så brukar de ge sej. I värsta fall snitta upp den mer vinkelslip och byta ut armen sen. Vi har ju nyligen diskuterat en del om det där med pitman armen på bilarna det finns ganska bra beskrivet var man skall skrälla och vart man inte skall skrälla när man värmt den ordentlig. Skall se om jag hittar den och länka kan lägga en länk till tråden Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 26 Januari , 2015 Rapport Share Postad 26 Januari , 2015 Som man säger i Danmark; "Hvis det ikke virker, hente større hammer!" Mera seriöst så har du ju som sagt tre metoder att tillgå, var för sig eller i kombination. Nedanstående är knep jag har lärt mig under 50+ år. Jag tar absolut inget ansvar! Din bil, ditt ansvar! - Dra av med tillräckligt stor axiell kraft (avdragare). Ibland svårt att få klorna tillräckligt långt in och att stanna kvar i grepp. En tving tvärs över skänklarna kan hjälpa. Jag har en skruvtving med kulleden på skruven fastsvetsad som bl a är bra till det. Ett annat alternativ är att plocka ner hela styrväxeln med armen och sätta den i en hydraulpress. - Expandera armens hål med värme. Man kan värma betydligt mer än man tror. Ett trick är att slipa upp en liten blank yta på armen intill hålet. Du kan fortsätta att värma så länge stålet är blankt, när det börjar bli en antydan till färgskiftning ska du sluta värma och kyla av t ex med tryckluft eller blomspruta. Avdragaren är givetvis uppspänd medan du värmer! OBS, packboxen på styrväxelaxeln tål inte särskilt mycket värme, ska du inte byta den ändå så får du vara måttlig med värme! - Hård radiell smäll från sidan vid hålet. Detta är ett gammalt knep för att få styrleder att släppa konan i framvagnen. Du MÅSTE ha ett mothåll på motsatt sida, t ex en slägghammare, när du slår, annars skadas styrväxeln. Slaget pressar ihop hålet så att det fjädrar ut och blir lite ovalt ett ögonblick. Liten hammare duger inte och avdragaren ska sitta på och vara spänd. Två slägghammare fungerar. Lycka till! 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 1 Februari , 2015 Rapport Share Postad 1 Februari , 2015 Jag gjorde som Wingflyer också tipsade om, avdragare med skruvtving, det diskuterades lite i min projekttråd innan http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10910-min-l3315-nyb%C3%B6rjare/page-5 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TomasUmeå Postad 6 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 Februari , 2015 Med ännu mer värme och lite kärlek med släggan så hoppade den tillslut loss från konan , nu är det bara knacka dit en ny packbox 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.