Gå till innehåll

Plastbensintank, har någon testat det på en tgb?


Johannes

Rekommendera Poster

Tjena.

 

Rosten äter min bensintank och jag har varken svets eller kompetens för att sveta i rostfritt så jag funderar på att göra det enkelt för mig och montera en plasttank.

 

Har någon testat att montera en plastbensintank antingen som huvudtank eller som reservtank på en tgb?

 

Är det lagligt eller skulle besiktningsmannen ha synpunkter på det?

 

 

Det finns ju en del tomt utrymme framför tanken så det borde gå att klämma in en extra tank med något avtagbart påfyllningsrör inför islandsresan så man slipper massor av dunkar.

 

Här finns en billig plast-båt-tank på 69 liter som kanske skulle funka somextra tank?

 

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=17982&art=10768586

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra som Fredrik och svetsa en tank i vanlig svartplåt?

 

Enda jag kan komma på med båttank är väl om besiktningen har synpunkter på eventuellt typintyg eller så. Alternativet skulle väl då vara att skaffa en tank från känd bil på skroten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm jag har för mej att Christian i Olereum har en väldigt fin tank kvar,

vi plockade bort den från en 20 bil med 442 mil på mätaren.

Han har den nog inte med i sin annons på blocket men jag är ganska säker på att den ligger där jag la den utanför verkstaden.

Borde inte vara för dyr, det sitter till och med tankarmatur med på den, ja gjorde när jag skruvade ner den i alla fall.

 

http://www.blocket.se/ostergotland/Terrangbil_tgb13_delar_nu_sankt_pris_52660879.htm?ca=14&w=3

 

 

EDIT

Ringde och kollade nu för att den som skulle vara intresserad inte behövde maila i onödan.

Tanken finns kvar( 2014-12-28). och kostar 500 kr + frakt 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att montera en "riktig" bensintank (båt/bil) på "ordinarie" plats borde vara bäst.

En vagga av plåtband borde funka

 

trip mätaren som bränslemätare funkar åxå.....

 

 

Min börjar bli skabbig så jag ltar alternativ....

 

ALE skulle ha 1500 för tank + 300 för armatur för några år sen, men jag köpte bara "tanklocket" då.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite onödigt vetande.

 

Plasttank är tillåtet i personbilar utom i Kalifornien. Fick veta det vid besök på Volvos fabrik i Gent för några år sedan.

 

Fråga inte varför...

 

Attans, dumt att vara på bilsemester o inte få köra in i Californien å    :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit oxå då blir det inget LosAngeles för min elva isåfall . Jag fick ett tips att det finns firmor som tillverkar punkteringsfria plasttankar i valfria storlekar, antagligen till båtar och rallybilar och det låter lockande inte priserna är skyhöga förstås.

 

Risken med våra plåttanktar är ju att det börjar flagna på insidan så även om de är fina utvändigt så blir det strul med tiden, en plasttank borde ju hålla " för evigt". Den rostfria varianten på tatanka är ju schysst men långt utanför min budget ivf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att ta en originaltank och montera in en ny sugledning i större dimension som mynnar ut direkt i ett filter.

Original är 8 mm tror jag. Går man upp till 15 och avslutar direkt utanför tanken med ett filter tror jag att det vill till mycket innan den sätter igen sig.

Bäst är givetvis en ny tank av något slag.

Själv tröttnade jag på att få stopp i sugledningen i tid och otid å byggd en egen tank.

Ska man inte köra avancerad offroad fungerar en rektangulär tank under vänster eller höger passagerardörr, eller varför inte en på var sida! Kolla på Pinzarna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tipps Fredrik  :excl:

Kollade min så sent som för två veckor sedan, då jag bytte packning till tankarmaturen, .

Än sitter färgen kvar och inge skräp vad jag kunde se. filtret direkt bakom tanken tar ju en del i alla fall om det blir något, och är ganska lätt att byta så länge man inte sitter i något surhål och har skåpet på :P 

 

Tanken jag tipsade om är också fin invändigt än, ja utvändigt med för den delen ;)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stopp och belägg, det fanns visst paragrafer gällande plasttankar på veteranbilar, det är nog inte aktuellt att skruva upp en vanlig båttank utan det blir nog strul på besiktningen.

 

 

10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.

 

Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.

Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.

Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.

Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då återstår egentligen 3 alternativ.

 

Köpa en fräsch begagnad tank och hoppas att färgen inte släpper i den.

Köpa en flådig rostfri tank

Bygga en egen.

 

De två första alternativen är klart lättast även om alt två är dyrt.

Bygga egen tank är inte svårt men tar givetvis lite tid och engagemang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller 5: Köpa en en tank från en modern bil med lämpliga mått på skroten.

Visserligen är somliga tankar väldigt specialformade men det finns en del som faktiskt är ganska kantiga till formen som säker skulle passa.

 

Jag tänker mig då att en modern plasttank som är godkänd i en bil från exempelvis 2005 borde ju vara godkänd i en äldre då den troligen klarar hårdare krav än vad som förekom 1975 ?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tänker sig i mitt fall iaf..där jag och Micke kör.. där blir det inte tal om nån plasttank.

 Snarare en i pansarplåt eller domex/hardox osv..

 

Tror vi offrat två tankar när man klättrat över stenrös eller backat in i bergskanter.

 Inte vårdslöst och korkat, utan snarare pga lite väl avancerade terrängspår och prövningar.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tänker sig i mitt fall iaf..där jag och Micke kör.. där blir det inte tal om nån plasttank.

 Snarare en i pansarplåt eller domex/hardox osv..

 

Tror vi offrat två tankar när man klättrat över stenrös eller backat in i bergskanter.

 Inte vårdslöst och korkat, utan snarare pga lite väl avancerade terrängspår och prövningar.. :D

 

Tror det ligger en form av självförnekelse i att kalla det "lite väl avancerade terrängspår"  

Dvs endera hasplåt i Hardox eller tanken på takräcket så kan valen ske  "Vårdslöst o korkat"..... :lol:

 

Otur är ju ofta en följd av dumma val ( i know..) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tank läcker i en skarv (men ser i övrigt frisk ut) så jag har funderat på att skära ur ett lock i överkant o släppa ner en "fuelcell" , dvs bara använda skalet, då den ser ut att vara designad/används som hasplåt bak.

 

Som sagt funderat... Det blir väll att jag byter till en standard när det väl gäller :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tank läcker i en skarv (men ser i övrigt frisk ut) så jag har funderat på att skära ur ett lock i överkant o släppa ner en "fuelcell" , dvs bara använda skalet, då den ser ut att vara designad/används som hasplåt bak.

 

Som sagt funderat... Det blir väll att jag byter till en standard när det väl gäller :(

Riktigt bra idé..men något mindre volym då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det ligger en form av självförnekelse i att kalla det "lite väl avancerade terrängspår"  

Dvs endera hasplåt i Hardox eller tanken på takräcket så kan valen ske  "Vårdslöst o korkat"..... :lol:

 

Otur är ju ofta en följd av dumma val ( i know..) 

Just det.. så var det ju.. :lol:  :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm många med dåliga tankar men ingen som mailat om den jag tipsade om som kostade 500 kr + frakt. B) .

pratade med han som har den för 10 min sedan och den fanns kvar,

Skall dit och leverans serva hans 13 bil till veckan då den skall till Holland, kan kolla skicket på den en gång till då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...