Gå till innehåll

ballans 13


ballan

Rekommendera Poster

tänkte att det är daxs att starta en tråd om min 13 och vad som har hänt med den. 

 

alla tycker om bilder så.. 

sjösättning av bryggan

20130608114.jpg

tankbygge för att få plats med vinchen bak imellan rambenen Foto0012.jpg

ett av alla ved lass som blivit Foto0037.jpg

spräckte lite sten hemma på tomten men hade ingen minigrävare hemma så då fick 13bilen rycka inFoto0085.jpg

har även egen såg så jag hämtar träd när man får för att såga virke avFoto0086.jpg

fick lite vindfällen av en bekantIMG_20140911_145800_2.jpg

nuvarande projekt plogbygge IMG_20141203_190012.jpg

håller på med själva infästningen just nu. det blir el-hydraulik  

IMG_20141213_162314.jpg

 

kommer mer bilder senare. 

 

finns även en ritning på plåten till plogen om  någon skulle vara intresserad 

  • Like 18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Den där är FET

Och något som varje man borde få ha hemma på bokhylla bara för att  :P

LITE avis på den faktiskt  :)

 

näst efter 13 så är det min favopryl. skulle ha varit ut å huggit lite idag men det är -18 här så jag skiter nog i det och åker till verkstan å bygger plog istället  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stiligt :excl: ,

Jag fick köpa loss axlarna från "tillbyggnaden" vid mitt förra boende,

2 st axlar som alltså suttit under ett komun labbe på 10 x 2,4 m, som vägde 2 ton, 14 tums C däck med hög profil sitter på axlarna nu..

Har inte hämtat hem dem än, men det är tänkt att bli något liknade av dem.

Möjligt att total bredden på 2,40 m blir lite för brett, Men de skall nog hålla för att köra lite ved på i alla fall  :)

Jag blev lite inspirerad av dina byggen när jag var uppe och kollade, Dina fina bygg foton här gör ju inte saken bättre   ;)

Måste nog se till att jag får en plats i maskin hallen snarast så jag kommer in med mina projekt  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stiligt :excl: ,

Jag fick köpa loss axlarna från "tillbyggnaden" vid mitt förra boende,

2 st axlar som alltså suttit under ett komun labbe på 10 x 2,4 m, som vägde 2 ton, 14 tums C däck med hög profil sitter på axlarna nu..

Har inte hämtat hem dem än, men det är tänkt att bli något liknade av dem.

Möjligt att total bredden på 2,40 m blir lite för brett, Men de skall nog hålla för att köra lite ved på i alla fall  :)

Jag blev lite inspirerad av dina byggen när jag var uppe och kollade, Dina fina bygg foton här gör ju inte saken bättre   ;)

Måste nog se till att jag får en plats i maskin hallen snarast så jag kommer in med mina projekt  :P

jag byggde vagnen mest för att kunna .lägga undan bakarna som ska bli ved eftersom min nya vedbod är på andra sidan tomten. ja du såg vart jag höll på å gräva när ni var på besök. enda felet är att jag underdimensionera själva dragbalken. den är gjord av 70x70x5 men den ser ut som en banan med lasset som ligger på....  kul att du gillar bilderna det är roligt att höra 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, för många år sedan åkte jag med pappa o körde ett gruslass, grann bonden där ville ha hjälp med att lyfta på 10 talet stockar på traktorkärran, han skulle till sågen 2 mil bort.

Palfingern lastade raskt, jag fick då se den krokiga 1/4" bult som utgjorde draget......

 

"jag får komma ihåg o byta innan jag åker i morrn"

 

- han övertalades att byta innan han starta traktorn....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

tankbygge för att få plats med vinchen bak imellan rambenen 

ett av alla ved lass som blivit 

spräckte lite sten hemma på tomten men hade ingen minigrävare hemma så då fick 13bilen rycka in

har även egen såg så jag hämtar träd när man får för att såga virke av

fick lite vindfällen av en bekant

nuvarande projekt plogbygge IMG_20141203_190012.jpg

håller på med själva infästningen just nu. det blir el-hydraulik  

IMG_20141213_162314.jpg

 

kommer mer bilder senare. 

 

finns även en ritning på plåten till plogen om  någon skulle vara intresserad 

Jag är intresserad av ritningarna. Blev väldigt sugen själv! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här kommer några bilder på infästningen mot plogen. nertill sitter ett öra ifrån en hydraulcylinder med länklager i upptill sitter det dubbla kullager. som löper i en fykantsprofil. på så sett blir den svängbar och kan tilta i sidled när man snedställer plogen IMG_20141227_144319_1.jpgIMG_20141227_144330.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blev lite pyssel efter jobbet idag. 

 

jag bygger med dubbla armar för att få parallell lyft på plogen  IMG_20141229_164713.jpg

 

härnäst är att göra fästen åt svängcylindrarna och sätta in förstärkningar i lyftarmarna IMG_20141229_164654_1.jpgpinnarna som sitter i lyftarmarna är bara temporärt för att hålla fason på dom 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...