Gå till innehåll

Oscar II Fort, TGB 11


O.II.F

Rekommendera Poster

Vi tittar på förutsättningarna för att civil registrera vår 11 bil, och inser att medlemmarna här är en oändlig källatill info.

Efter att ha gått igenom det som finns här i detta ärende skulle jag önska några förtydliganden m.m.

1. Går det att söka dispens dyl. för att få den registrerad för samtliga sittplatser? i så fall var/hur?

2. Finns det något speciellt man måste ta hänsyn till vid civil registrering (ksp-fäste osv ?)

 

Vår avsikt är att den skall vara så nära original som det är möjligt.

 

Tackar på förhand

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reg Besiktade nyligen min 13, och det verkade inte vara något problem att få alla sittplatser godkända om den går på B kort, så sa teknikern på svenskbilprovning. Dock bör du ju ha bälten som funkar. Ang ksp fästet så kan du ju lämna kanonen hemma när du besiktigar, fästet borde inte vara något problem.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lite summering av vad som står på forumet om detta:

 

Det verkar finnas lite olika varianter men det går inte att få en 11 reggad för mer än förare + passagerar om den är lätt lastbil utan att göra modiferingar.

 

Om den reggas som personbil kan dispens sökas för de yttre passagerarplatserna i den bakre soffan. Egentligen krävs 3-punkts-bälte men även om man monterar detta verkar det vara svårt att bevisa att det håller måttet (2 000 kg hållfasthet?).

 

Man kan få in förare + 3 passagerare i en lätt lastbil genom att montera en extra klaffstol ovanför motorhuven som Morgan (ROADKILL) gjort flera ggr. 

 

Jag tror att tråden som bäst beskriver detta är: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9181-jag-lyckades/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon. 

Verkar vara lite beroende på vart/vem som reg besiktigar.

Vi har lite jobb kvar till detta, men det är bra att vara förberedd och påläst (i den mån det går)

Teknisk genomgång genomfördes i går, och den går mjukt och fint nu så. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter personligt besök på berörd bilprovning och med den person som skall göra reg besiktning, framkom följande rörande antal passagerare, vilket till viss del redan bekräftats här: Förare+ 3 passagerare, varav 2 passagerare i/på klaffstol är vad som är "godkänt". MEN han var dessutom tämligen (o)tydlig på att Trafikverket INTE satt ner foten ordentligt rörande frågan, så viss "improvisation" kan förekomma från plats till plats och person till person tydligen.

SLUTSATS: Vår 11-bil kommer att bli reggad för 1+ 3, vilket är ok men inte optimalt. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det går att tyda paragraferna väldigt olika tydligen 

 

Såg när jag letade info om de bältade platserna i skåpet, något luddigt, som man kunde tolka  "att passagerare skulle vara säkrade ordentligt som last" och att plats skulle finnas  :ph34r:

Skulle inte våga mej på att hänvisa till det själv, men i nödvärn så kanske man kunde komma undan med det en gång,

Men händer det en olycka så har man garanterat skägget i brevlådan.

 

Antar att det är lika för dej, om passagerarna bak skulle sitta i det bakre sätet när du blev stoppad, var det nog ok om antalet stämde, för det står väl inte exakt vart de skall sitta, men händer det något så åker man dit om det visar sej att de sitter fel  B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behovet av invändig sanering är tämligen påtaglig. Är det någon som har koll på lämplig "vinylfärg". Finns en uppsjö av fabrikat av säkerligen skiftande kvalité. Så att vi kan uppnå högre nivå av stuns och puts. Då bilen skall målas både invändig och utvändigt är detta av vikt för att uppnå fullgott resultat.

Ytterst tacksam för tips och rekommendationer.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Efter genomgång och div. kontroller m.m, verkar fordonet vara i gott skick och tämligen ny/väl servad. Återstår att se om denna uppfattning delas av Bilprovningen dock.

Det som drar ner helhetsintrycket är rent visuellt, dvs färg invändigt och utvändigt samt hederlig stuns och puts brist. 

Som vi ser det är total om målning nödvändig, där av ett visst positivt dilemma. Vårt fordon är tänkt att rulla som reklam för Oscar II Fort, både i skog och på andra relevanta resmål. DVS. färgen på fordonet är av största vikt för att uppnå maximal exponering. Vi är ett militärt fort så färgen SKALL ha en tydlig militär prägel.

Efter att ha sökt bild inspiration både här och på nätet, med sviktande framgång undras följande: Finns det något samlat bildarkiv av vikt? Har ni några bilder som skulle kunna hjälpa? Har ni egna funderingar i ärendet?

Vi ser gärna andra färgalternativ än: Grön, kamouflage.

Tex. stålgrå, matt svart el dyl.   

Bortsett från ett ev. färgbyte eftersträvas så original som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandfärgad är snyggt och blir säkert jättebra.

Personligen tycker jag dock att det ser prutt ut när man byter kulören på utsidan och struntar i insidan,

Dvs jag tycker att det ser tråkigt ut när man öppnar dörren på en grå, sandfärgad m.m bil och kulören på dörrbladets insida är totalt avvikande (grön).

 

Detta är huvudanledningen till att jag inte bytt till en mer civil kulör för länge sedan.

 

Men smaken är ju som baken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...