Gå till innehåll

Kokning


mud boy

Rekommendera Poster

Innan jag satte in lampan till el fläkten, körde jag upp min till 120 enligt mätaren några gånger. har inte märkt av något än i alla fall, då körde jag 110 mil förra veckan.

Låg och pendlade runt 100 grader i 80 mil när jag körde ner Seglarns 13 bil, den hade kokat massor av gånger innan och kokade 6-7 gånger när vi testade den och ordnade med den dåliga el fläkt som satt på.Den går kanon i motorn ännu och snålt som tusan utan att vara klen. 

Den jag vet så här direkt som har en som kokat sönder, är Roadkill, Han skrev om den här på forumet, där en fel gjutning i expansions kärlet gjort att den inte kunnat ta vatten därifrån, den gick ca 1300 mil utan att få vatten den rätta vägen.

 

Så jag skulle säga att de verkar tåla en och annan kokning utan att ta allt för mycket stryk i topplocks packningen i alla fall 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

några funderingar om det här med elfläkt: får man kanske problem med varmstart då motorutrymmet blir väldigt varmt, finns ju inget som flyttar luften. Elfläkten startar ju bara på vattentempen

och den varma luften blir kvar runt motor. Svårt att få nån fartvind i skogen. Upplever det som plåten runt motor känns ordentligt varm vid terrängkörning, kan tänka att den blir mycket varmare utan en fläkt som kyler hela tiden och pressar ut den varma luften runt motorn. Har väl lite svårt att se vad man vinner på en elfläkt mer än att man inte stänker ner utrymmet vid körning i djup "sörja"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt som du skriver svarten..

 

 Micke har kört elfläkt i några år nu. Motorerna går kasst när det börjar bli redigt varmt i motorrummet, och han kör ALLTID just därför med elfläkten på konstant under skogskörning vilket alltså för mer oväsen jämfört med orginal. Dock  släcker han den när vi går ner i vattenhål djupare än strålkastarna, just för att inte skvätta omkring dyvatten över motorn.

 

 Märker på min också, med mekanisk fläkt..att motorn börjat bete sig sämre när den är varm efter att jag isolerade maskinrummet och alla kåporna för att dämpa ljudet..

 Funderar på att bygga nån tjockare bakelitpackning eller liknande mellan förgasare och insug..kanske blir bättre då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen termostat styrning på min el fläkt, enbart på brytare, Då får man en vinst att att kunna kyla motor utrymmet så länge man vill efter man stängt av motorn.

Det låter inte mycket mer än kupe fläkten, Ja den är ju inte speciellt tyst den heller :) 

Helt klart har jag en lägre total nivå på fläkten med el fläkt. optimalt är väl att ha både termostat styrning och manuell styrning.

Kan bara hålla med att motorerna går inte bra när det blir för varmt i motor utrymmet. det är lika med B 18 motorena i valparna till exempel, blir det för varmt börjar de bråka direkt. Körde många mil med öppen huv på valpen när den inte fick kylning ordentligt.

 

Största vinsten med el fläkt är inte att man slipper vatten som stänker, motorn får jobba som tusan när man doppar original fläkten, rena rama båtmotor den får driva samtidigt då.

 

Så tillbaka till ämnet, jag körde av båda remmarna en vinter då jag var ute och spårade för en kommande snö körning, ingen höjdare då det nästan inte gick att kravla sej fram trots kedjor på 4 hjul.

Då gick den varm massor av gånger innan jag kunde få fram remmar och byta med. kör med samma topplocks packning i dag, 

Trodde att det skulle vara kört då jag fick stanna och kyla motorn med snö flera gånger. men den håller i hop än.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägger..

Micke har termostatstyrning på sin, OCH kan tvångsköra, OCH tvångs släcka fläkten..

 

 Och jag vet inte huuuur många gånger vi har tomgångskört och han har glömt slå på auto-läget, eller rent av glömt att han stängt av fläkten. Den har nog stormkokat 10 gånger och ingenting märks som skulle vara negativt efter dessa kokningar..otroligt nog.

 

 Vi har pratat om en röd varningslampa som ska kopplas till det brytande reläet som skall skina i ansiktet...men det blir liksom aldrig av..

 

 Så..visst verkar dom tåla mycket. Jag tror nog att det är när dom kokat torra som det börjar bli lite större risker med topp packningen. Att topparna spricker är inte vanligt då det är gammalt gjutjärn med hyfsad godstjocklek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade kardandriven fläkt på KMW, hade frusit lite vid ett tillfälle, o det tog ett tag innan jag insåg att det inte skulle släppa. Vände för att åka hem o byta bil. En slang i bakändan sprack o sprayade motorkåpan i mellanskuffen. (var ca -20 o på väg till Älgjakt).

 

JDW har termostatstyrd el fläkt, hade också frusit litegrann en tidig morgon, då small slangen från termostaten (skolskjuts så då parkerade jag där det hände o tog bussen till jobbet).

 

Båda tillfällena var tempmätaren i bott, och var så ganska länge.

 

Båda har gått en hel del i skog, med/utan stockar eller älgar efter. KMW var det iofs ganska blött runt en gång (en törestubbe under framaxel och en stor älgtjur bakom), winchade mig även ur ett surhål en gång med den på väg efter älg (full fart på tillbakavägen...).

 

 

Lite småfruset har det vart några ggr med höga temp men då har det släppt.

 

Har fö köpt en ny thermostat till JDW på förkommen anledning då det senaste året blivit lite höga temp innan den öppnat...

 

O nej, inga packningar således, tur eller skicklighet vet jag inte.... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips som jag tog till mig här på forumet var att lossa fläktaxeln och sätta dit två reserv remmar med buntband i balken som går ovanför fläktaxeln. Går fläktremmarna av klipper man bara av buntbanden och monterar de nya. Sedan måste man naturligtvis skaffa två nya och hänga dit i stället.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag funderar på att sätta in en extra fläkt som jag kan köra på bara en knapp och som man kan starta när man kör sakta eller sitter fast.För att helt enkelt få fart på luften runt motorn.Har även funderat på att göra ett väntelations hål på sidan av motorbåtar och ett rör ut.Så att luften kan fara ut.Mekaniska fläkten var inte så dålig ändå:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...